شما اینجا هستید
دسته‌بندی نشده » پروژه انتقال قم‌رود ۱۶ روستای الیگودرز را تشنه کرد

403587

 
 نام پروژه انتقال آب از سرشاخه‌های دز به قم همچنان پس از گذشت چندین سال از اتمام طرح، برای مردم استان لرستان و الیگودرز زنده است، چرا که با اجرای این طرح شاهد بروز مشکلات زیادی برای مردم الیگودرز بودیم.
طرح انتقال آب از سرشاخه‌های دز یا همان منابع آبی شهرستان الیگودرز به قم با هدف انتقال بیش از ۱۸۱ میلیون متر مکعب آب با سختی‌های متعدد به اتمام رسید.با تکمیل این طرح شاهد برطرف شدن مشکل آب استان‌های هدف بودیم، اما در مقابل به دلیل اقدام‌های غیر کارشناسانه با اجرایی شدن این طرح بیش از ۱۶ روستای شهرستان الیگودرز که در مسیر انتقال خط لوله آب این پروژه قرار گرفته بودند، با مشکل کم‌آبی شدید مواجه شدند.
مسئولان استان راهکار اصلی برای حل مشکلات این حوزه را ساخت سد دهجانی و تحویل ایستگاه پمپاژ قم به استان می‌دانند. با این وجود اکنون پس از گذشت چند سال همچنان مشکلات مردم پا برجا هستند و کم‌آبی تیشه بر ریشه روستاهای اشاره شده می‌زند.مسئولان معتقدند اکنون این طرح در مراحل پایانی انتقال ایستگاه پمپاژ از شرکت آب منطقه‌ای قم به لرستان قرار دارد و از سوی دیگر مطالعات سد دهجانی انجام شده و وزارت نیرو در حال انجام اقدام‌هایی برای اجرایی کردن این سد است.
مشکل کم آبی شدید در ۱۶ روستا
در همین زمینه فرماندار الیگودرز در گفت‌وگو با همشهری اظهار می‌کند: به هر حال به دلیل اجرایی شدن طرح انتقال آب قم رود شاهد بروز خسارت‌هایی به شهرستان الیگودرز هستیم.
«ولی الله میرزایی اصل» ادامه می‌دهد: افت آب‌های سطحی، مشکلات جدی کم‌آبی در ۱۶ روستا، از چالش‌های اصلی این طرح برای الیگودرز بوده است.وی می‌افزاید: از سوی دیگر به دلیل این‌که خط لوله انتقال آب این طرح در عمق زمین ساخته شده، موجب خشک شدن آب‌های زیرزمینی و سطحی مسیر اجرای طرح شده است.
میرزایی اصل عنوان می‌کند: البته از ۱۶ روستای دارای مشکل حدود ۱۵ روستا خسارت خود را دریافت کرده‌اند، اما به هر حال اجرای این طرح موجب ایجاد مشکلات تأمین آب برای این روستاها شده است.
این مقام مسئول می‌افزاید: شهرستان الیگودرز دارای منابع آبی فراوان است و انتقال میزانی از آب این شهرستان به قم، اقدامی مثبت ارزیابی می‌شود اما باید مشکلات پیش آمده را حل‌وفصل کنیم.
تلاش برای حل مشکلات
فرماندار الیگودرز بیان می‌کند: به هر حال برای حل مشکلات موجود راهکار اساسی ساخت سدهای دهجانی و قشلاق و تحویل ایستگاه پمپاژ موجود در مسیر خط انتقال به شرکت آب منطقه‌ای لرستان ارزیابی می‌شود.
تهیه طرح مطالعاتی سد دهجانی
میرزایی اصل در ادامه با اشاره به تلاش برای اجرایی کردن عملیات ساخت سد دهجانی می‌گوید: با اقدام‌های صورت گرفته اکنون طرح مطالعاتی سد دهجانی تهیه شده و فقط منتظر تصویب و دریافت مجوز زیست‌محیطی این سد هستیم.
این مقام مسئول می‌افزاید: با تحویل ایستگاه پمپاژ به استان شاهد آبی کردن حدود ۷۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی الیگودرز خواهیم بود و تحول مناسبی در ۱۶ روستای دارای مشکل کم‌آبی رخ خواهد داد.وی در ادامه با اشاره به وضعیت سدهای این شهرستان بیان می‌کند: اکنون ۳ سد کزنار،خان آباد و حوضیان در این شهرستان به صورت کامل به بهره‌برداری رسیده‌اند.میرزایی اصل عنوان می‌کند: با اجرای شبکه‌های پایاب و فرعی آن‌ها شاهد آبی شدن بخش زیادی از اراضی شهرستان خواهیم بود.
آبی شدن ۵۰۰۰ هکتار از اراضی
فرماندار الیگودرز می‌افزاید: امیدواریم بتوانیم در مدت ۲ سال حدود ۵ هزار هکتار از اراضی این شهرستان را آبی کنیم که تحقق این کار در گرو اجرای شبکه‌های سدهای افتتاح شده شهرستان است.
وی ادامه می‌دهد: بر اساس مصوبات کنونی دولت اولویت اصلی بر تکمیل طرح‌های با پیشرفت بالاست، اما با توجه به انتخاب لرستان به عنوان استان پایگاه نمونه اقتصاد مقاومتی مسئولان استان درصدد حذف این مانع و محدودیت هستند.این مقام مسئول می‌افزاید: با حذف این مانع می‌توان شاهد عملیاتی شدن سد دهجانی الیگودرز و حل مشکلات روستاهای این شهرستان بود.
   تحویل ایستگاه پمپاژ به استان
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان لرستان می‌گوید: با پیگیری‌های صورت گرفته توسط مسئولان استان در نظر داریم تا ایستگاه پمپاژی که در مسیر انتقال قم رود وجود دارد را از شرکت آب منطقه ای قم به آب منطقه‌‌ای لرستان تحویل دهیم.«علی امید سیفی» ادامه می‌دهد: این موضوع در مراحل پایانی خود قرار دارد و می‌توان در آینده نزدیک شاهد عملیاتی شدن آن بود.
وی اضافه می‌کند: با تحویل ایستگاه این پمپاژ و ساخت سد دهجانی مشکلات موجود روستاهای شهرستان الیگودرز که به‌واسطه اجرای طرح انتقال آب با چالش روبه رو شده‌اند برطرف خواهد شد.
این مقام مسئول می‌افزاید: اکنون اجرایی شدن سد دهجانی در دستور کار وزارت نیرو قرار گرفته و در مرحله دریافت مجوز ماده ۲۱۵ یا همان مجوزهای زیست‌محیطی طرح هستیم.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان در ادامه با اشاره به ویژگی‌های سد دهجانی می‌گوید: سد دهجانی ۱۵ میلیون مترمکعبی است و در صورت تأمین اعتبار ۷۰ تا ۸۰ میلیارد تومانی می‌توان این سد را در مدت ۳ سال ایجاد کرد.
سیفی ادامه می‌دهد: برای عملیاتی شدن این طرح باید ردیف اعتباری آن مشخص شود و برای عملیاتی شدن و اجرا به شرکت آب منطقه‌ای تحویل داده شود.وی عنوان می‌کند: به هر حال اکنون چند روستای قرار گرفته در مسیر طرح انتقال آب قم رود با مشکل کم‌آبی در بخش کشاورزی و آشامیدنی مواجه هستند که با اجرایی شدن ۲ طرح اشاره شده مشکلات برطرف خواهند شد.
علی عبداله زاده / همشهری

  1. حامی دلسوز مردم...

    آه و ناله مردم۱۶روستا بر گردن مردم و…..

    • حامی دلسوز مردم...

      چرا سانسور شد..حرف حق واقعا تلخه…
      چرا ازشمال و رشته کوه البرز که نزدیک تر بود آب نبردند؟؟؟؟حتما باید از لرستان محروم و فلک زده آب میبردند؟؟ اجازه احداث سد هم نمیدن!!!پول حق آبه هم نمیدن!!! کارخانجات احداث نمیکنند!!!انقلاب کردیم تا بیشتر غارت بشیم؟؟شهید دادیم تا حقمان رو بخورند؟؟..اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج..خدایا حق مردم مظلوم لرستان را از باعث و بانی آن کسانی که باعث این همه بدبختی وبیکاری و بی امکاناتی هستند بگیر(الهی آمین)

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

بلوطستان | نشریه خبری _ تحلیلی بلوطستان