شما اینجا هستید
دسته‌بندی نشده » پس لرزه های یک آغازخوب

یاسر خورشیدوند در نقدی به رفتار تکشل نوظهور شورای اصلاح طلبان موج امید شمال(سلسله و دلفان)در انتخابات مجلس دهم به واکاوی علت ناکامی بهزاد مومنی مقدم نامزد مورد حمایت این طیف و همچنین ناکامی نامزدهای منتسب به طایفه حسنوند پرداخته بود. انتشار مطلب خورشیدوند در یکی از سایت های لرستان با واکنش دبیرخانه شورای اصلاح طلبان موج امید شمال(سلسله و دلفان)مواجه و این دبیرخانه با انتشار بیانیه ای و ارسال آن به تحریریه بلوطستان  توضیحاتی در این خصوص ارائه داده است که از نظر مخاطبان فرهیخته بلوطستان می گذرد:

photo_2016-03-26_22-25-43

بنام خدا/ نوشتن حرمت دارد وبه حرمت همه ی نوشته ها، احترام می کنیم!به هرحال هرنوشته ای که به نیت آسیب شناسی تولید شده باشد حتی اگرنویسنده مخالف سلیقه ی ما باشد قابل احترام است.ازروزتاسیس واعلام موجودیت شورای مشورتی اصلاح طلبان سلسله ودلفان تا امروز، بسیارکسان دررد یا تایید این ایده ی مبارک سخن ها نوشته یا گفته اند.
بارها دفاع کردیم ودرقالب مرامنامه به شبهات پاسخ دادیم البته بعدازآن همه پاسخ، درتحلیلی آوردیم که مخالفین تشکیل شورای اصلاح طلبان موج امید شمال چند دسته اند:یکم: برخی واقعن درجریان نبودند چرا که هنوز بیانیه ها و مرامنامه وگفتمان شورا را نخوانده و نشنیده بودند، بعدن که نیت وقصد موسسین را دریافتند امروزنگاهی متفاوت دارند وبه عنوان یک ظرفیت به این شوراهای منطقه ای نگاه می کنند وبسیاری ازبزرگان اصلاح طلب، شورای سلسله و دلفان یا “موج امید شمال” را تحسین می کنند.
دوم: برخی از اصلاح طلبان، مخالفتشان ناشی ازغرض ومرض شخصی است این گروه هرگزقانع نخواهند شد چرا که انگار این شورا جای آن هارا تنگ کرده است یا بخشی ازقلمروآنان را تسخیر کرده است امیدواریم روزی این دوستان ازلج بازی وغرض و مرض دست بردارند و به بزرگان اقتدا کنند!سوم: گروه دیگری ازمخالفان شوراهای اصلاح طلب منطقه ای اصولگرایانی هستندکه مخالفتشان طبیعی است زیرا ما می دانیم هرگونه انسجام “اصلاح طلبان” برای “اصولگرایان” ناخوشایند است حتی اگراین انسجام، نوعی انسجام اصلاح طلبی درون طایفه ای باشد.طبیعی است حرکتی به این بزرگی و آغازی به این خوبی پس لرزه ها وبازتاب های خاص خود را دارد باورداریم جوابیه نوشتن، برای این نوشته ها که معمولن چهارچوبه ای درست و منطقی ندارند دراین موقعیت حساس که نیازبه تقویت کاندیدای اصلاح طلبان داریم -چیزی جزخسارت نیست!
شورای اصلاح طلبان سلسله ودلفان که البته به جهت برخی حساسیت ها “به موج امید شمال “تغییرنام می یابد والبته از همان آغاز برخی تغییرات درمرامنامه پیش بینی شده است توانست درانتخابات دهمین دوره ی مجلس شورای اسلامی خوش بدرخشدو هواداران را سربلند کند.
این اعضای شناسنامه دار، پرنفوذ و شریف با معرفی حقوق دان بهزاد مومنی مقدم چندین مسیله را ثابت کردند:۱- ثابت کردند که مشی و رفتار شورای اصلاح طلبان، مشی اصلاح طلبی است و به دنبال طایفه گرایی نیستند و آن چه اینان را گردهم آورده است تفکراست، بنابراین نژاد و طایفه و ایل برای آنان دراولویت نیست.
۲- ثابت کردند، کسانی که شایعه می کردند شورا می خواهد از کاندیدای اصولگرا حمایت کند واصلن این شورا برای حمایت از اصولگرایان تاسیس شده است “عرض خود می برندوزحمت ما می دارند!”
۳- ثابت کردند درمسیر تفکرخود ثابت قدمند و تابع خردجمعی هستند و به تمام تصمیمات شورای هماهنگی احزاب اصلاح طلب استان و شورای سیاستگذاری شهرستان خرم آباد و چگنی مقیدند و خود را تافته ی جدا بافته نمی دانند ازاین بابت خوشبختانه امروز، این شورا مورد اعتماد کنشگران سیاسی -اجتماعی استان قرارگرفته است.
۴- شورای اصلاح طلبان سلسله ودلفان دربیانیه ی بعداز انتخابات رای حقوق دان بهزاد مومنی مقدم را رای اصلاح طلبان و صاحبان فکرواندیشه و رای کنشگران سیاسی -اجتماعی عنوان کردند والبته دراین انتخابات با فرصت بسیارکمی که داشتند توانستند فضایی ایجاد کنند تا مومنی مقدم درشمال شهر رای نخست صندوق ها راداشته باشد و این یعنی بخش بزرگی از موفقیتی که دراهداف شورا پیش بینی شده بود.
به این شکل که بعدازجناب مومنی مقدم آرای صندوق های شمال شهر به نام کاندیداهای اصولگرا ریخته شده بود و نشان می دهد که گفتمان شورای اصلاح طلبان سلسله ودلفان به عنوان گفتمان برتر، مورد پذیرش طایفه قرارگرفته است. با توجه به فرصت بسیارکمی که دراختیارداشتند متخصصان انتخابات می داننداین کارچه وزن بزرگی دارد!
۵-شورای سلسله و دلفان توان خودرا هزینه کرد تا نشان دهد خرم آباد ظرفیت زیادی دارد و می تواند ثابت کند اصلاح طلبان توان داشتن نمایندگان اصلاح طلب دارند اما برخی کم سوادسیاسی با ترویج “تک رای”(دربین هواداران همه ی کاندیداهای اصلاح طلب)به کمک همان مغرضان بداندیش آمدند و این فرصت تاریخی را برباد دادند.
این دو گروه (کم سوادان سیاسی و مغرضان خودبین الکی اصلاح طلب)شورای اصلاح طلبان سلسله ودلفان را خلع سلاح کردند اما این شورا امروزبراساس مرامنامه ای که دارد از کاندیدای اول اصلاح طلبان دفاع خواهد کرد و برای گزینه ی دوم اقداماتی همسوبا شورای اصلاح طلبان استان انجام خواهد داد و به زودی گزینه ی دوم را اعلام خواهد کرد!
۶_ اعضای شورا خودرا پیروزمیدان می دانندچرا که با معرفی چهره ای متفکرو اندیشمند، ظرفیت قابل توجهی مثل “حقوقدان بهزادمومنی” درطول یک هفته فرصت، توانستند دراین شهر ولوله ای ایجاد کنند وگفتمان مومنی مقدم گفتمان مورد تحسین همه ی اندیشمندان وصاحبان تفکراصلاح طلبی قرارگرفت! این گفتمان معرف شورابود.خروجی گفتمان شورای اصلاح طلبان موج امید شمال این گفتمان بود، گفتمانی اصلاح طلبانه و برترکه مورد اقبال مردم قرارگرفت. اگربرخی سبک مغزان طایفه گرا و مغرضان سیاسی نبودند امروز اصلاح طلبان با چالش”انتخاب” روبه رو نمی شدند.
۷- شورای سلسله و دلفان هرچه بود ثابت کرد که مردم می توانند کاندیدای اصلاح طلب داشته باشند سی سال است از بخت بد، برخی اصولگرایان خودرا منتسب به شمال شهرخرم آباد می دانند و دراذهان چنین جاافتاده است که شاکله ی مردم شمال خرم آباد اصولگرا هستند اگرکمترین برکت ظهوراین شورا این بود که ثابت کند اصلاح طلبان شمال شهرخرم آباد ظرفیت های ناشناخته ی زیادی دارند کفایت می کند!
کارشورا و توان شگفت انگیز این شورا این بود که چهره ای اصلاح طلب معرفی کند و مردم شمال شهربه نظر شورا اعتماد کنند وگزینه ی اول صندوق های رای شود! برهمین اساس باید بگوییم شورای اصلاح طلبان سلسله ودلفان پیروزاین میدان شد.
آنان که کارانتخاباتی کرده اند می دانند جمع آوری ۳۰ هزار رای دریک هفته انتخابات یعنی چه!این شورا باید به خود ببالد که درطول یک هفته توانستند با کسانی که ۲۰ سال است خانه به خانه می گردندومردم رابه قرآن ومقدسات سوگند می دهند و نان و نمک به مردم می دهند رقابت کنند ودراین رقابت نابرابر پیروزشوند!
امروز “شورای اصلاح طلبان موج امید شمال” یک سرمایه ی هنگفت اجتماعی دارد این که خیلی ازکنشگران سیاسی- اجتماعی این شهرامروز، توانایی فعالان سیاسی تیم متخصص و پرنفوذ شورای موج امید شمال را دریافته اند این یعنی پیروزی و این خود یک سرمایه ی اجتماعی است.البته دوراز نظر نبوده است چرا که تک تک اعضای شورای اصلاح طلبان سلسله ودلفان از شخصیت های بزرگ پرنفوذ استان بوده و هستند پیش از تشکیل شورا هرکدام ازاین عزیزان چراغ محافل سیاسی استان بوده اند.فقط اعضایی با شناسنامه، پرنفوذ و کاریزما می تواند درصحنه ی انتخابات چنین شگفتی آفرین شود!
نکته ای که نمی توان ازکنارآن ساده گذشت این است که بهزاد مومنی مقدم کاندیدای اول شورای احزاب اصلاح طلب استان و کاندیدای دوم شورای سیاست گذاری اصلاح طلبان خرم آباد وچگنی بود و با این فرصت کم که درمعرفی خوداشت انتظار می رفت عقبه ی این شوراها درمناطق و بخش ها به ایشان رای دهند دراین باره دونکته بیان می کنیم:نخست این که چنین نمود دارد که برخی از اعضای شورای اصلاح طلبان خرم آباد و احزاب اصلاح طلب، اصلن خود به تصمیمات شورا اعتقادی نداشته اند اطلاع داریم برخی ازآن ها به خاطراغراض طایفه ای به “لیست امید استان و خرم آباد”رای ندادند ودنبال طایفه ی خودرفتند به عنوان مثال یکی از اعضای ارشد شورای احزاب علنن درروز انتخابات به دنبال کاندیدای خارج از لیست امید بوده و به مردم(افراد شاخص) توصیه کرده که به فلانی (کاندیدای خارج از لیست)رای بدهید!!
دوم این که نشان داده شد شورای اصلاح طلبان استان تشکیلات منسجمی درمناطق ندارد و البته نبوداین تشکیلات یعنی نداشتن پایگاه مشخص مردمی که به تشکیلات پایبند باشند.آرایی که مومنی مقدم کسب کرد بخشی آرای سیاسی شهربود که تحت تاثیر موج امید مرکزوموج حمایت شورای اصلاح طلبان استان قرارگرفته بودند! بخشی هم مرهون گفتمان خود مومنی مقدم بودکه مردم پسندیدند.بخشی هم البته حیثیت و نفوذ اعضای شورای اصلاح طلبان شمال شهربود.درنوشتن نقد ها و تحلیل ها خیلی ساده است انسان بنشیند وملاحظه ی دیگران را نکند و حرمت ها را پاس ندارد ابعاد اجتماعی سخن را نسنجد قلم به دست بگیرد و هرچه هوس می کند بنگارد!برای تحلیل نوشتن نباید از یک زاویه ی نگاه کرد.نمی شود کسی که با فانوس شکسته ای پیش پای خود را می بیند تحلیل بنویسد.تنگناهای انتخابات زیاداست فرآیند رد وتایید صلاحیت ها، درحول و ولا بودن اصلاح طلبان، محدودیت های تبلیغات، قانون ضعیف انتخابات، شمارش دستی آرای مردم، فرصتکم تبلیغات، بافت سنتی جامعه ، ضعف جامعه ی مدنی، محدویت های احزاب و تشکل های اصلاح طلب، دست باز، پول زیاد، فرصت بسیار، مصونیت رقیب و… همه را باید درتحلیل های خود ببینیم بعدحکم صادرکنیم!
اگربا رعایت نکردن ملاحظات بنویسیم این گونه نوشتن و این گونه پریشان گویی “پاروی قلم” است.
من نمی توانم از یک طرف شورای سلسله و دلفان را به نداشتن پایگاه مردمی دربین حسنوندها متهم کنم ازسویی دیگر وقتی آمار صندوق های شمال شهررا یارآور می شوم مومنی مقدم درصدراول صدوق ها قراربگیرد! این اگرتناقض گویی و پریشان گوی نیست! پس چیست!؟
هیچ وقت به خود اجازه ندهیم وقتی تجربه ی انتخاباتی نداریم وقتی نمی فهمیم جمع آوری ۳۰ هزاررای در یک هفته تبلیغات یعنی چی؟، وقتی نمی دانیم دلایل شکل گیری یک تشکل چه بوده است؟ وقتی شناخت درستی ازیک مجموعه نداریم! قلم به دست بگیریم وبنویسیم درآن صورت ممکن است این شایبه پیش بیاید که کسی می خواهد به هرشکل “نام درآورد”که البته برای جوانان نام آوری زینت است و از قدیم گفته اند آرزو برجوانان عیب نیست! اما نه به هرقیمتی و نه به قیمت بی قیمت کردن قیمت داران که گفته اند:
بزرگش نخوانند اهل خرد/ که نام بزرگان به زشتی برد

دبیرخانه ی شورای اصلاح طلبان موج امید شمال(سلسله و دلفان)/ اختصاصی بلوطستان

  1. حیدرپور

    اگر حامیان صی مخو تک رای نمیدادند الان مومنی دور دوم بود و می توانستیم دو نماینده رو بفرستیم مجلس

  2. حسنوند

    من هر دو مطلب را خواندم در مطلب اول بغض بی مورد و اتهام زنی زیاد بود مطلب ستاد هم واقعی بود اما کمی تند و گزنده بود در هر حال من هم به ستاد و کارش نمره مثبت می دهم که توانست مومنی را مطرح کند

  3. آشناگر

    حرف خوبی بهش زدن مطلبش ارزش خواندن هم ندارد فقط یک بی تربیتی سیاسی بود

  4. مسعود

    پتانسیل خوب و قابل اتکایی است این شورا به نظرم باید همچنان فعال بماند و فصلی و موقع انتخابات نباد

  5. ناصریان

    این حرکت در سالهای آتی مبدل به بزرگترین مرجع تصمیم گیری در بین اصلاح طلبان لرستان خواهد شد شک نکنید

  6. اصلاح طلب مدرن

    این شورا با توان زاید الوصفی که در مجلس کرد و یک چره گمنام را در یک قدمی دور دوم قرار داد می تواند چندین چهره را بهشورای شهر بفرستد

  7. حسنوند

    مااصلاحطلبان دوردوم اشتباه نمیکنیم به مردعلم و عمل وکسی که سابقه وکاردان ودردآشنای مردم ومنطقه میباشد ملکشاهی راد رای داده وحمایت می کنیم

  8. ناشناس

    جای تقدیر داشت این ائتلاف من که خیلی امیدوارم کاش کوهدشتی ها هم این کار را می کردند

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

بلوطستان | نشریه خبری _ تحلیلی بلوطستان