شما اینجا هستید
دسته‌بندی نشده » پیراهن عثمانِ رای رئیسی در الشتر


 

رای بالای سید ابراهیم رئیسی کاندیدای اصولگرایان در حوزه انتخابیه سلسله بهانه ای شده است تا حواشی زیادی پیرامون چرایی این رویداد در برخی کانال های تلگرامی اصلاح طلب و همچنین  افکار عمومی ایجاد شود و همین امر سبب برخی موضع گیریهای تند و احساسی و توام با تخریب ها علیه نیروهای سیاسی اصلاح طلب این شهرستان از جانب برخی اشخاص و جریانات که این موضوع را فرصتی مغتنم برای تخطئه اصلاح طلبی و تسویه حساب های شخصی می پندارند ،شده است.

در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم از مجموع ۶۱هزار و ۱۹۵هزار واجدین شرایط اخذ رای در سلسله ،۴۴هزار و ۵۳۷هزار نفر معادل ۷۳درصد رای دهندگان در این انتخابات شرکت کرده اند که سید ابراهیم رئیسی کاندیدای اصولگرایان ۲۵هزار و ۵۴رای کسب کسب کرده و در اتفاقی غیر قابل پیش بینی حسن روحانی رئیس جمهور مستقر در این حوزه انتخابیه فقط ۱۸هزار و ۱۱۸رای کسب کرده است .رای بالای رئیسی در سلسله امروز به محور بحث ها و تحلیل ها و ارزیابی های فعالان سیاسی و اجتماعی استان مبدل شده و البته با وجود طرح بسیاری از مباحث که می توان آنها را ریشه اصلی این اتفاق در سلسله دانست متاسفانه برخی پا را از تحلیل دقیق موضوع فراتر گذشته و در تبیین چرایی این رای سعی در تخطئه ظرفیت های صالاح طلبان این شهرستان و همچنین نادیده گرفتن توانمندیهای نیروهای انسانی اصلاح طلب این حوزه داشته و این امر را به بهانه ای برای تسویه حساب های گذشته از جمله انتخابات دهم در حوزه انتخابیه خرم آباد و چگنی تبدیل کرده اند که در شبانه روز های پس از انتخابات در محافل سیاسی و فضاهای تلگرامی برجسته شده است.

تردیدی نیست که رای رئیسی در الشتر معنا دار بوده و بایدچرایی این مساله تبیین و واکاوی شود اما به همان میزان که رای بالای این کاندیدای اصولگرا که معادل ۵۸درصد جمعیت رای دهنده این شهرستان بوده است نیازمند تفسیر و تحلیل واقع بینانه است این امر را می توان شکلی تعمیم یافته از رفتار سیاسی برخی حوزه های دیگر دانست که در انتخابات ۲۹اردی بهشت رای خود را به رئیسی داده اند و آرای او در قیاس با روحانی برجسته تر است.

الشتر هیچگاه در قیاس با همدان و خراسان های رضوی و شمالی و جنوبی و زنجان و اراک و قم سمنان زادگاه رئیس جمهور نه توسعه یافته تر است و نه میزان رای اش در سبد رای انتخابات ریاست جمهوری می تواند تاثیر گذار باشد اما به مانند این استان ها رای رئیسی در قیاس با رای روحانی برجستگی داشته و در رتبه یک قرار گرفته است و پسندیده این است که همانطور که رئیسی در این استان ها رای اول را کسب کرده است و در الشتر هم این مساله اتفاق افتاده است موضوع در فضایی عقلایی و منطقی و بدور از هر گونه دهن کجی به آرای مردم و تلاش نیروهای سیاسی حامی دولت و تبیین دقیق مساله در ابعاد مختلف این رای واکاوی شود.

در همین استان همجوار یعنی خوزستان ،سید ابراهیم رئیسی در شهرهای آغاجاری ،شوش ،دزفول ،خرمشهر ،کارون ،شادگان ،دشت آزادگان ،حمیدیه و هویزه به مانند الشتر لرستان از روحانی پیشی گرفته و موفق به کسب اکثریت رای مردم این شهرها شده است و البته در این شهرها برخلاف الشتر دلیل رای به رئیسی را در فضایی آرام و منطقی واکاوی می کنند نه اینکه دامنه مباحث پیرامون چرایی رای به رئیسی مرزهای لرستان را درنوریده و به شیوه ای نامرسوم و غیر اخلاقی برخی رسانه های غیر استانی و مرکز نشین را نیز مشغول چرایی خود کند.

در حوزه های انتخابیه چگنی و ازنا و مناطق روستایی الیگودرز نیز رای رئیسی در قیاس با رای روحانی برجستگی دارد و این امر تنها مختص الشتر نیست ،دوست عزیز و ازجمند و فرهیخته جناب آقای علی گودرزیان را که از مفاخر سیاسی و فرهنگی الشتر بوده و همواره از چهره های اثر گذار و بزرگ این دیار به شمار می رود که سالهاست در مرکز استان سکونت دارد چندی پیش در چرایی رای بالای رئیسی در الشتر به مباحثی اشاره کرد و در تحلیلی منطقی که در پایگاه خبری – تحلیلی بلوطستان منتشر شد به واکاوی دقیق موضوع حول چند محور از جمله اختلافات ناشی از صدور احکام ستادی دکتر روحانی در الشتر ،اختلافات گذشته ،سم پاشی و تبلیغات رقیب در روستاهای الشتر ،کم کاری مسئولین الشتر در بیان دستاوردهای دولت به مردم و فقدان رسانه تاثیر گذار در این شهرستان پرداخته بود.

متعاقب این تحلیل متاسفانه برخی از اشخاص که ظاهرآ در گذشته مانده و مبنای ارزیابی شان همچنان رفتارهای سیاسیون اصلاح طلب الشتری مقیم خرم آباد و صف بندی های آنها در آن انتخابات است به شیوه ای غییر عقلایی و الیته با بکار بردن برخی عبارات دور از شان تحلیل و ارزیابی های منطقی سعی کردند ظرفیت های انسانی و توانمندیهای اصلاح طلبان این دیار را زیر سوال برده و تخطئه کنند که هیچ تناسبی با واقعیات نداشته و نخواهد داشت.

علی گودرزیان به همراه دوستان بزرگی چون رحمت هاشمی ،علی رومی پور،محمد قلی آذری ،جواد صادقی ،ملک نظری و بهزاد مومنی مقدم همواره از متقدمین اصلاح طلبی و از چهره های شاخصی بوده اند که در مرکز استان نیز تاثیر گذار بوده اند . علی گودرزیان را بواسطه همکاری در حوزه رسانه و قلم و کنش تاثیر گذارش در عرصه سیاسی و فرهنگی و نوشته های نامیرایش می شناسم ،با او در سه انتخابات متوالی ریاست جمهوری از سال ۸۸تا کنون در ارتباط بوده و همواره بار سنگین تبلیغات و اطلاع رسانی ستاد های انتخاباتی در استان بر دوش او بوده و در این زمینه چهره ای کارا و مدیر بوده است ،رحمت هاشمی نیز در دوره کنونی مسئولیت قائم مقامی ستاد مرکزی دکتر روحانی را در استان برعهده داشته و با مدیریت و تدبیری خوب مانع از تداوم اختلافات مجلس دهم شده و با همیاری و همدلی دکتر بیرانوندی نماینده اصلاح طلب مرکز استان به خوبی نقشی چتر گونه را در حمایت از دکتر روحانی و اتحاد بین اصلاح طلبان ایفا نمود . رای بالای رئیسی در الشتر را قبل از اینکه به پتکی تبدیل کرده و آنرا بر سر چهره های اصلاح طلب الشتری مقیم خرم آباد بزنیم را باید در مولفه هایی چون ضعف مدیریت دولت در این شهرستان ، حواشی ایجاد شده بین نیروهای سیاسی ،بی اعتمادی دولتمردان به نگرانی های اصلاح طلبان الشتری و اعلام خطر قبلی آنان قبل از انتخابات و..جستجو کرد. در این دیار مناقشه ای یکساله بین فرماندار و معاون فرماندار در جریان بود که به عزل معاون فرماندار منجر شد ،انتصاب مدیر ارشد دولت در این شهرستان متناسب با ظرفیت های اجتماعی و سیاسی الشتر نبوده و در سه سال دو فرماندار در این حوزه انتخابیه منصوب شد ،به اصلاح طلبان شاخص الشتری در مرکز استان در دولت تدبیر وامید بی مهری شده و از این ظرفیت ها با وجود برجستگی در حوزه های مدیریتی استان استفاده نشده و طبیعی است آنها نتوانند به لحاظ حقیقی پاسخگوی بدنه اجتماعی حامی دولت در الشتر نباشند . در دولت گذشته بخش اعظمی از سرمایه مدیریتی شهرستانی و استانی در اختیار نیروهای الشتری بوده و در این شهرستان تا توانسته اند برای تقویت گفتمان خود فعالیت کرده و زمینه سازی نموده اند و انتخابات دوازدهم ریاست جمهوری را در این حوزه انتخابیه باید درو کردن محصولی دانست که بذر آن در دولت گذشته کاشته شده و برای جلوگیری از رشد آن تصمیمی عقلایی و متناسب اتخاذ نشده است.

ظرفیت اصلاح طلبان الشتری در مرکز استان توانست حلقه ای تحت عنوان اصلاح طلبان شمال خرم آباد ایجاد کرده و جوانی بنام بهزاد مومنی مقدم رابه عنوان کاندیدای انتخابات مجلس دهم برجسته کرده و از او چهره ای مدعی بسازد که با نفوذ این طیف بعنوان کاندیدای لیست امید نیز انتخاب شده و با وجود همه محدودیت های زمانی و تبعات رد صلاحیت ها با اختلاف نزدیک به نفر چهارم از راهیابی به مرحله دوم انتخابات بازماند. امروز نمی توان برخی تسویه حساب های شخصی و البته کینه ها و انتقام آن رفتارها از سوی اصلاح طلبان الشتری را در بعضی از این تحلیل های جهت دار رای مردم الشتر به رئیسی که در فضاهای مجازی پررنگ تداوم دارد نادیده گرفت و باید گفت برخی از این تحلیل ها نشات گرفته از انتخاب این طیف در مرحله اول و البته حمایت شان از بانو اعظم محمدی نیا کاندیدای شورای هماهنگی احزاب اصلاح طلب در مرحله دوم است .

انتخاب پرحاشیه شورای سیاست گذاری اصلاح طلبان خرم آباد در مرحله دوم از حضور در مجلس بازماند و امروز بجای اینکه به طور شفاف چرایی علت عدم همراهی او با دولت تدبیر وامید در انتخابات ریاست جمهوری،حضورش در همایش قالیباف در خرم آباد  و خلا حمایت کلامی یا کتبی اش از روحانی بررسی شود ،برخی از اشخاص به بهانه مخالفت شورای اصلاح طلبان شمال خرم آباد با آن انتخاب ،ر ای مردم الشتر به رئیسی را فرصتی برای تخطئه اصلاحات الشتر و تضعیف ظرفیت آنها در مرکز استان دانسته و در کلام شان این موضوع برجستگی دارد.

الشتر از ظرفیت های قابل اتکای اصلاحات لرستان است و باید این ظرفیت حفظ شود ،مجموعه مولفه هایی که منجر به رای مردم در انتخابات دوازدهم شده باید به طور دقیق ارزیابی و درراستای رفع آنها اهتمام شود و دست آخر از ظرفیت هایی که توانایی آنها در عرصه های مدیریتی و سیاسی قبلا ثابت شده نباید در عرصه مدیریت استفاده شود و این ظرفیت ها نباید به عنوان نظاره گر نمایش هایی تبدیل شوند که رای بالای رئیسی در الشتر را حادث شدند . امروز در الشتر و کوهدشت و پلدختر بیش از هر جایی نیاز به تغییر در عرصه مدیریت و استفاده از ظرفیت های انسانی برجسته اصلاح طلب در این حوزه احساس می شود و باید این امر از سوی نماینده علی دولت در استان به طور جد مورد اهتمام قرار گیرد.

عباس دارایی/ سردبیر پایگاه بلوطستان

  1. محمود حسن زاده

    سلام متاسفانه باتوجه به عملکرد دولت قبل دراین استان وحضور بعضی از نیروهای ذی نفوذ دولت قبل دربدنه دولت وهمون شکست ۸ بریک بنفع اصولگرا ، علتش همون افراددر بدنه دولت تدبیروامید وتلاششون برای دولت قبل عاملش بود درصورتیکه خودشورای سیاستگذاری استان درشکست بی سهم نبوده اند ودوشهرشتان پلدختر وکوهدشت دراین وسط با هماهنگی وطراحان مهندسان پایتخت نشین ونماینده ساز بی تاثیر نبودن

  2. مردآزما

    اصلاح طلب ها شما حقا ثابت کردید هر که با شما باشد خوب است و اگر با دیگر باشد بسیار بد است این ۱۶ میلیون رای آقای رئیسی که از آسمان نیامدند بلکه همین مردم ایران بودند و براساس تشخیص خود رای دادند حالا شما دائم دنبال تحلیل و سرکوفت زدن به این و آن باشید برای دیگران هم حق قائل شد بد چیزی نیست. حقا که اصلاح طلبها فقط شعار خوب میدهند و در عمل هیچ

  3. شهروندی

    بااحترام به نظرنویسنده -به نظرخیلی ازتحلیل گران اگرتخلفات گسترده درسطح شهرستانهای استان را که بی سابقه بوده است ازمجموع آرا منها کنیم اصولگرایان برتربوده وهستند شک نکنید-بنظرم انتخابات درسلسله سالم برگزارشده است نه اینکه آقای روحانی دوم شده وررئیسی اول

  4. مهدی اسدی

    این اصلاح طلبان خیلی دیکتاتور صفت هستند. و تنها ادعا ازادی بیان و احترام به حقوق مزدم را در میاورند. هرچند جناح مقابل هم که …. ولی آن ها حداقل آنقدز در بوق نمیکنند. که ما آزادی خواه هستیم. ما نمیخواهیم دیوار بکشیم. ولی دیدیم چطور بر علیه این تتلو بنده خدا جبهه گیری کردند؟
    تنها علت رویگردانی بنده همین بوده از این جریان سطحی و کف روی اب.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

بلوطستان | نشریه خبری _ تحلیلی بلوطستان