شما اینجا هستید
دسته‌بندی نشده » چالش‌های حوزه‌ی روزنامه‌نگاری لرستان

۹۹۹۹۹۹۹۹۹۹۹۹۹۹۹۹۹۹۹۹۹۹

در دنیای کنونی که همگان سرگرم کار خویش اند و چندان به عملکرد حاکمان و نقد و بررسی آن ها توجه ندارند، این خبرنگاران رسانه ها هستند که با تیزهوشی و دقت، نقش واسطه بین مردم و مسئولان را ایفا می کنند. آن ها، از یک طرف درد دل مردم را می شنوند و به مقامات بالا انتقال می دهند، و از سوی دیگر، پاسخ های مسئولان را به آگاهی مردم می رسانند. نقد عملکرد خوب یا بد حاکمان در رسانه ها، از دیگر وظایف خبرنگاران است که به بالندگی نظام و نیز پاسخگو بودن مسئولان یاری می رساند.
به طور کلی خبرنگاران در محل وقوع رویدادها، چشم و گوش جامعه هستند. خبرنگار خوب، خبرنگاری است که از خطر کردن نهراسد و همواره به دنبال کشف حقیقت باشد، در روزگاری که از آن به عصر اطلاعات و فن آوری نام می برند، قطعا خبرنگار به عنوان عامل اطلاع رسانی، نقشی حیاتی و انکار نشدنی دارد. در دنیای کنونی با وجود فن آوری های ارتباطیِ پیشرفته و متعدد در امر دست یابی سریع به اطلاعات و منابع مختلف و با درگیری هایی که به طور آشکار در بیشتر نقاط این کره خاکی فراگیر شده، کسب اطلاعات صحیح و قابل اطمینان، تنها از راه خبرنگارانی درست کار شدنی است. خبرنگاران که از مهره های اساسی این مهم به شمار می آیند، باید با قبول خطرهای فراوان،به واقعیت مسأله پی ببرند و آن را به مردمان برسانند.
محمود صارمی خبرنگار خبرگزاریِ جمهوری اسلامی ایران از این دست خبرنگاران بود که در هفدهم مرداد ماه سال ۱۳۷۷ به همراه هشت نفر از اعضای کنسول‌گری ایران در مزار شریف افغانستان به دست گروهک تروریستی طالبان به شهادت رسید. به همین مناسبت، شورای فرهنگ عمومی، هفدهم مرداد ماه هر سال را به عنوان «روز خبرنگار» نام گذاری کرد.
همین بهانه ایست تا سالی یکبار احوال این قشر فرهیخته پرسیده شود. بلوطستان ضمن شادباش ایام گرامیداشت خبرنگار به همه ی روزنامه نگاران فرهیخته و نویسندگان گرامی -این رسولان آگاهی و فروزندگان مشعل دانایی به سراغ چند نفر از همکاران رسانه ای رفته و از زبان خودشان مشکلاتشان را جویا شده است.

بهترین تبریک مسئولان به خبرنگاران عصبانی نشدن از انعکاس واقعیات است

نورالدین احمدی مدیر مسئول نشریه بالاگریوه و پایگاه خبری بالاگریوه که در زمره فعالان رسانه ایی باسابقه لرستان محسوب می شود و نزدیک به دو دهه در عرصه رسانه فعالیت دارد در گفتگو با شهاب آسمانی می گوید: بعضی مدیران انتظار دارند خبرنگار نقش مسئول روابط عمومی آن اداره رابازی می کند.
وی اضافه می کند: تاکنون هنوزیکبارنشده که مسئولان شهرستان درموردمطالب منتشرشده توسط خبرنگاران درنشریه و یا فضای مجازی جوابیه ، توضیح یا تکذیبیه ارسال کنند.
مدیرمسئول بالاگریوه می افزاید: محض انعکاس واقعیتی درمورد ادارات ویا انتقادیبه عملکرد یک مدیر فردای همان روز به جای جوابیه و یا تکذیبیه ازکانال های مختلف ، جلسات ویا محافل بلافاصله واکنش منفی و قهرآمیز مدیر مورد انتقاد را شاهد بوده ودربسیاری ازموارد سراز دستگاه قضائی درآورده ایم.
نورالدین احمدی تصریح می کند: تاکنون بیش از ۲۰ بار به دستگاه قضایی فراخوانده شده ایم علتش هم فقط انعکاس واقعیات و درد دلها و مطالبات مردم وانتقاد ناپذیری و کم ظرفیتی مسئولینی بوده که مورد انتقاد و یا سوال رسانه قرارگرفته اند.
مدیرمسئول بالاگریوه خاطرنشان می کند: درحالی که به استناد ماده ۴ قانون مطبوعات ” هیچ مقام دولتی وغیردولتی حق ندارد برای چاپ مطلب یامقاله ای درصدد اعمال فشاربرمطبوعات برآید و یا به سانسور وکنترل نشریات مبادرت کند.” اما متأسفانه دراستان و شهرستان ما کمتر به جایگاه و رسالت خبرنگار و اصحاب رسانه توجه می شود.
وی یادآورمی شود: بهترین تبریک مسئولان به اصحاب رسانه و خبرنگاران آن است که از انتشار واقعیات توسط خبرنگاران عصبانی نشده و واکنش قهرآمیز نشان ندهند.
احمدی خاطرنشان می کند: برخی مسئولان توقع دارند هرآنچه باب میل آنهاست منتشرشود درحالی که رسالت و جایگاه خبرنگاری چنین عملی را دون شأن ، جایگاه ورسالت واخلاق حرفه ای خبرنگار ورسانه می داند زیرا درچنین حالتی خبرنگار نقش مسئول روابط عمومی آن اداره رابازی می کند.
این فعال رسانه ای درارتباط با عدم اطلاع کافی بعضی از مسئولان شهرستانی نسبت به حیطه کاری اصحاب رسانه هم می گوید: دربسیاری از موارد مسئولین با مدیرمسئول ویا خبرنگار نشریه و یا سایت تماس گرفته و اظهار می کنند چرا درارتباط با فلان مطلبی که منعکس کرده اید با ما هماهنگی نکرده اید.
مدیرمسئول بالاگریوه درادامه سخنان خودباانتقادازبرخوردهای قهرآمیزبااصحاب رسانه اظهار می کند: ازمسئولان انتظارمی رود وقتی نسبت به مطلب منتشرشده ای اعتراض و یا انتقاد دارند به جای مکاتبه با دادگستری وطرح شکایت که فرآیندی طولانی را بدنبال دارد جوابیه، توضیح و یا انتقاد خودرا برای مدیرمسئول مربوطه ارسال کنند تا براساس قانون مطبوعات نسبت به انعکاس آن اقدام شودوچنانچه جوابیه ویا توضیح مورد نظر منعکس نشد حق شکایت برای آن مدیرمحفوظ است.
احمدی درانتقاد به برخی مسئولین شهرستان پلدختر که تحمل و ظرفیت انتقاد توسط نشریات و رسانه هارا ندارند خاطرنشان می کند: گاهی اوقات خبری در سطح شهر دست به دست ودهان به دهان شده و همه اهالی بازار، کارگر، کشاورز، دانشجو، معلم، دانش آموزو… ازآن مطلع هستند اما به محض اینکه درفضای مجازی یا نشریه منتشرمی شود فریاد واویلای فلان مسوول به آسمان بلند می شود.

جایگاه من رسانه ایِ فعال با جایگاه یک دکه دار مطبوعاتی باید فرق کند

عباس دارایی از روزنامه نگارن ساعی هم استانی که بیش از ۱۵ سال سابقه فعالیت در این عرصه را دارد و در یک برهه کوتاه در دوران اصلاحات خبرنگار پارلمانی مجلس نیز بوده و در نشریات رشید لرستان، لرستان حرف لر، شقایق، سیمره، اقتصاد لرستان، لرستان ورزشی، بیان لر، آفتاب لرستان، شهاب آسمانی، آساره و بلوطستان قلم زده است، به شهاب آسمانی می گوید:بعضی رسانه ایی ها به جایگاه رسانه اشراف نداریم و البته شاید به همین دلیل است که مدیران هم جایگاه ما را نمی شناسند و البته متولیان امر در ارشاد نیز به این جایگاه وقعی نمی نهند.
وی اضافه می کند: برخی از ما بگونه ای از جایگاه خود غافلیم که به میرزابنویس فلان اداره تبدیل شده ایم و بخاطر منافع شخصی رسانه را به عرصه جنجال آفرینی مبدل کرده و تنش ایجاد می کنیم بدون اینکه اخلاق را رعایت کرده و یا حریم ها را بشناسیم.
عباس دارایی تصریح می کند: اگر سایتی یا یک پایگاه خبری و نشریه محلی توانست جایگاهی را بدست بیاورد نباید به همه راهی متوسل شویم تا از پیشرفت آن در عرصه رسانه جلوگیری کنیم.
وی می گوید: دیدگاه مدیران به ما مثبت نیست و غالبا ما را برای نگارش دیکته هایشان و بیان حرف هایشان می خواهندو لذاوظیفه ی اصلیمان را که همانا نقادی و روشنگری است، بر نمی تابند.
دارایی اضافه می کند: در سطح سوم ایرادی که وجود دارد این است که در بین مجموعه ی ارشاد همیشه متولیان مطبوعاتی افراد معدودی بوده و این پست در دست افراد معدودی چرخیده است و آن ها نیز عملاً روزگار گذرانده اند و عزمی جدی برای ساماندهی جامعه رسانه ایی و تمیز دادن سره از ناسره و خبرنگار از دلال و رسانه ایی از فرصت طلب وجود نداشته است.
این روزنامه نگار با سابقه ادامه می دهد: دغدغه ام شخصی نیست گرچه در این راه تبعیض های دیده ام اما بعنوان کسی که در همین سال ۹۴ طی ۴ ماه بیش از ۷۲ گزارش در روزنامه همشهری ویژه لرستان بطور روزانه نوشته و هم چنین گزارش هایی برای نشریه شهاب آسمانی و بلوطستان داشته ام، جایگاه من رسانه ایِ فعال با جایگاه یک دکه دار مطبوعاتی باید فرق کند.
مهدی دوست محمدی مدیرمسئول و صاحب امتیاز پایگاه خبری کشکان نیز در این باره به شهاب آسمانی می گوید: «ضعف فرهنگ پاسخگویی مدیران و مطالبه گری مردم، مشکلات مالی، بیمه و مسکن؛ نداشتن مصونیت قضایی و جانی در قبال گزارشات و مطالب انتقادی از مهمترین مشکلات این قشر است که باید برطرف شوند.

اگر با مدیران باشیم از تمامی آنچه هست بهره می گیریم

محمد بساطی سردبیر آساره و بیان لر و همچنین مدیر مسئول بلوطستان که از روزنامه نگارن دغدغه مند لرستان است، با شوخی به شهاب آسمانی می گوید: بحمدالله تا بخواهی خبرنگاران مشکل دارند قدری از مشکلات به خودمان برمی گردد و مقداری هم به مسئولین و متولیان امر؛ خیلی از خبرنگارن لرستانی در ابتدای راه‌هیم، برخی از ماها هنوز چم و خم خبرنگاری را نیاموخته ایم و بعضی هم به رسالت واقعی خود آگاهی و اشراف نداریم در این باره باید سعی کنیم، بیاموزیم و بیاندیشیم.
بساطی درباره ی نقش مسئولین در ایجاد مشکلات خبرنگاران تصریح می کند: مسئولین جایگاه ما را نمی شناسند و خلاف زبان ستایش آمیزی که در تجلیل خبرنگاران بکار می برند عملاً از ما استفاده ی ابزاری می کنند و ما تا وقتی که قصه و غصه هایشان را باز می‌گویم خوبیم و تاج سر اما اگر تک و توکی پیدا شود که بخواهند رسالت اصلی و وظیفه ی ذاتی خود را انجام دهند و به پرسش گری روی آورند و موی دماغ مدیران گردند، سعی می کنند از هرچه که می توانند محروم شوند.
وی ادامه می دهد: مشکل اصلی امروز ما این است که اگر با مدیران باشیم از تمامی آنچه هست بهره می گیریم و اگر با مردم بمانیم و دل در گروه آرمان هایشان داشته باشیم از همه آنچه باید باشد محروم می شویم و آنگاهست که آگهی ها ناعادلانه توزیع می شود، کسی تحت حمایت پوشش بیمه قرار نمی گیرد و اهالی رسانه «لَر و مس» می گردند و یکسان دیده نمی شوند.
بساطی می گوید: پس از سال ها فعالیت با آنکه سابقه ی سردبیری سه نشریه را در کارنامه رسانه ای خود دارم هنوز بیمه ام نیستم و نمی دانم تا کی باید این وضعیت ادامه داشته باشد.
وی به مشکل مجانی بودن نشریات محلی گریزی می زند و می افزاید: اگر سیستم توزیعی وجود داشته باشد و دکه های مطبوعاتی استان ملزم گردند که مطبوعات محلی را در کنار نشریات سراسری بفروشند و به ازای نسخ فروخته شده درصدی به صاحب نشریه پرداخت کنند روزنامه نگاران صاحب قلم و نشریات با محتوا می توانند از این راه مخاطب پیدا می کنند و در قبال آن ارتزاق نمایند و درآمد مالی مناسب داشته باشند و از وابستگی به آگهی های دولتی رهایی یابند.

گلایه از تبعیض نسبت به بانوان

ماندانا عزیزپور که از خبرنگار شهرستان کوهدشت به شمار می آید و در حوزه ی طب سنتی فعالیت دارد به شهاب آسمانی می گوید: مجوزهای فله ای که طی چندسال گذشته برای افرادی که تخصص و توان کار حرفه ای نداشتند صادر شد سبب گردید عده ای که کارشان چیز دیگریست و سابقه ی خبرنگاری ندارند نشریه دار شوند، این افراد نشریاتشان را به کسانی دیگر واگذار کردند و همین سبب گردید که برخی از رسانه ها و عواملشان به دلالی و کار اقتصادی روی بیاورند و تنها دغدغه شان چاپ آگهی بیشتر و درآمد افزونتر باشد.
وی از تبعیض هایی که نسبت به خانم ها صورت می گیرد نیز انتقاد کرد و عدم بیمه، حق الزحمه ی پائین و نداشتن مسکن را از مهمترین مشکلات خبرنگاران برمی شمارد.

  1. بیرانوند

    درود بر محمد بساطی نویسنده شجاع و مردمی و تاریخ نویس لرستان با تبریک روز خبرنگار بشماخواهش می کنم سلسله بحث های تاریخی را همچو گذشته در بلوطستان دنبال کنید

  2. بهار

    گاهی رسانه های لرستان مطالبی را منتشر می کنند که ارزش خواندن ندارد کاش این برادران به این موارد هم اشاره می کردند و می گفتند که رپرتاژ و اگهی های و گزارش عملکردها همه اش هم از روی اجبار نیست بلکه خیلی خود را به این راه زده اند تا درآمد زایی کنند

  3. پلدختری

    نظر شما درباره خبرنگارانی که پول میگیرن و خبرسازی میکنن چیه یا اینکه در ایام انتخابات از کاندید خاصی حمایت میکنن و اخبار دروغ منشر میکنن ویا با اختبار داشتن سایت و روزنامه به دیگران تهمت میزنن ویا با حمایت افراد خاصی که باهم در ارتباط هستن به این جایگاه رسیدن چیه .

  4. امیری

    با روزنامه نگارا ن دیگر استان هم می بایست مصاحبه می کردید تا نگاهها و همه دیدگاهها را بیان می کردند

  5. رضا

    خبرنگار هم خبرنگار قدیم که برای قلم ارزش قائل بود نه بعضی ها که فقط هدف و غرض شان گیر دادن به کسانی است که جلوی دست یافتن به منافع شان را گرفته و به ناچار با قلم غرض ورز آنها را تخریب می کنند

  6. م

    اقای نورالدین احمدی خودش از متقدین سرسختی است که به دید انتقاد به هرمساله ایی نگاه می کنند حالا می گوید خبرنگاران مظلومند پس اونایی که از شون انتقاد می کنید مظلوم نیستند

  7. احمد سلیمان

    برخی از خبرنگاران عزیز خراب می کنند وجایگاه خودشون را با هر قیمتی خدشه دار میکنند. بله راست میگید جدا مسئولین اکثرا نمی شناسند جایگاهتان را اگه بشناسند به هرکسی مجوز فعالیت نمی دهند…

  8. درد

    چنان غرق کارشدی که فراموش کردی من هم هستم خست___________________________م….

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

بلوطستان | نشریه خبری _ تحلیلی بلوطستان