شما اینجا هستید
دسته‌بندی نشده » چرا رومشکان به حوزه‌ی انتخابیه پل‌دختر ملحق نشد؟

۱۴۳۷۰۴۳۳۶۹_۱

الهیار ملکشاهی نماینده مردم کوهدشت و رومشکان در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با یکی از سایت های شهرستان پلدختر می گوید: طرح الحاق رومشکان به پلدختر لغو نشده است و این طرح به مانند کلیه طرح های الحاقی شهرها در مجلس به صورت کلی متوقف نشد ه است.
پیرامون اظهارات تازه نماینده محترم کوهدشت و رومشگان که به نظر می رسد واکنشی به سخنان نماینده پلدختر و معمولان بوده باشد که به طور وسیع در بسیاری از رسانه ها از جمله رسانه های کوهدشت بازتاب پیدا کرده بود باید گفت طرح الحاق فاقد توجیه و یک امر مسکوت مانده و ابتر است که به دلیل هفده شاخص و دلایل مستند که در پی می آید اصلی ترین دلیل برای عدم الحاق رومشگان به حوزه انتخابیه پلدختر و معمولان بوده و این الحاق به تاریخ پیوسته و از آن تنها با عنوان یک ” درخواست اجابت نشده” از سوی وکیل محترم کوهدشت و رومشگان در اذهان یاد خواهد شد.
۱- آنچه در بین سخنان نماینده محترم کوهدشت و رومشگان بسیار تامل برانگیز بود نکته ای است که چندی پیش یکی از کاندیدای های ناکام دوره گذشته پلدختر که احتمالا در دوره دهم نیز در زمره نامزدهای احتمالی خواهد بود در جشن عید غدیر خم سال گذشته و در جمع برخی از مردم پلدختر مطرح ساخت ، مبنی بر اینکه آقای ملکشاهی با در خواست من بحث الحاق را خاتمه داده و آنرا به عنوان یک عیدی در روز عیدغدیرخم به مردم رومشگان و پلدختر هدیه نمود و این مهم را اینجانب به نیابت از وی به اطلاع شما مردم شریف می رسانم!!!!!!!!!!!!!!!حال پس از مصاحبه اخیر الهیار ملکشاهی با یکی از سایت های شهرستان به طور ملموس واقعی و یا عدم واقعی بودن سخنان کاندیدای ناکام مجلس نهم پلدختر در عید غدیر خم سال گذشته برای افکار عمومی روشن شده است.، این در حالیست که الحاق رومشگان در همان ابتدای طرح با مخالفت دولت مواجه و قطعآ قابلیت پیگیری مجدد را نخواهد داشت.
۲- وظیفه ماهوی تقسیمات کشوری تأمین بستر و چارچوب مناسبی برای تأمین وحدت و امنیت ملی است و لازمه تهیه چنین بستری شناسایی محیط سیاسی، امنیتی، سرزمین ملی، طبقه بندی آنها، بررسی عوامل و عناصر واگرایی و شناسایی کانون های بحران و درنهایت استفاده از شاخص های مؤثر در طراحی و بهینه سازی منطقه بندی سیاسی در کشور است.
۳- کشور ایران با توجه به تنگناهای شدید ناحیه ای و انواع تهدیدهای بیرونی، درونی و ساختاری ناگزیر بوده است که نقش سیاسی ـ امنیتی فضای سرزمین را در برنامه ریزی های کلان مد نظر قرار دهد. از نقطه نظر امنیت ملی، منطقه بندی داخلی یک کشور زمانی کار سازاست که روان و کار آمد بوده و کمترین تنش و بیشترین مشارکت وهمکاری متقابل را در درون منطقه و بین مناطق همجوار بوجود آورد.
۴- در ایران وجود پاره ای از عوامل تهدید آفرین در نظام تقسیمات کشوری باعث ضعف و ناکارآمدی تقسیمات کشوری موجود در عمل به وظایف خود شده است و لذا از آنجا که تهدیدات سیاسی و امنیتی به دلیل ماهیت خود دارای اهمیت بسزایی هستند،بایدگفت افزایش تمرکز سیاسی- اقتصادی، بی توجهی به جغرافیای فرهنگی کشور، شکل گیری رقابت های محلی و ناحیه ای، شکل گیری حفره های دولت، رخنه عوامل غیر رسمی در نظام تقسیمات کشوری، بی توجهی به مشارکت مردم تک عامله بودن قانون تقسیمات کشوری به عنوان مهمترین عناصر تهدید سیاسی- امنیتی نظام تقسیمات کشوری بشمارمیرود.

۵- یکی از پایه های مردم سالاری، انتخابات است، در کشورهای مردم سالار، حکومت کنندگان از طریق انتخابات برگزیده می شوند. برای گزینش نمایندگان و حاکمان از طریق انتخابات ، کشورها نیازمند یک نظام انتخابی اند، طراحی یک نظام انتخاباتی به دلیل تاثیرش بر آرایش نیروهای سیاسی در هر کشور ، یکی از مهمترین تصمیمات نهادین برای یک نظام مردم سالار تلقی می شود و زمانی که چارچوب نظام انتخاباتی تقسیم بندی شد، این نظام ها معمولا به شکل دائمی در می آیند و تغییر دادن آنها بسیار مشکل است و غالبات تنها در انقلاب ها یا تغییر در نظام سیاسی یا اعمال اصلاحاتی اساسی در کشور روی می دهند.نظام انتخاباتی راهکار یک نظام سیاسی برای مشخص کردن چگونگی تعیین دولتمردان و نمایندگان مردم است. این نظام، قواعد بازی سیاسی را مشخص می کند و بر چگونگی مبارزات انتخاباتی ، رفتارهای نخبگان سیاسی و احزاب کشور تاثیر می گذارد. یکی از مسائل مهم در هر نظام انتخاباتی، ترسیم محدوده حوزه های انتخابیه و تغییر و اصلاح این محدوده هاست که فرآیندی بسیار پر اهمیت و در عین حال حساس و پیچیده است.
۶- در ایران وزارت کشور به عنوان متولی اصلی اجرای انتخابات سراسری این وظیفه را بر عهده دارددر جمهوری اسلامی ایران طبق اصل شصت و چهارم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مصوب سال ۱۳۶۸ عده نمایندگان مجلس شورای اسلامی دویست و هفتاد نفر است و پس از هر ده سال، با در نظر گرفتن عوامل انسانی، سیاسی ، جغرافیایی و نظایر آنها حداکثر بیست نفر نماینده می تواند اضافه شودکه درآخرین اصلاحات این تعدادبه ۲۹۰نفررسید، بر این اساس بارعایت شاخصه های سیاسی وامنیتی وهمچنین بررسی دقیق فرهنگی شایسته است درتقسیمات سیاسی حوزه های انتخابیه که بیشترین استحقاق را دارند شناسایی شوند،نه اینکه به بهانه اصلاح تقسیمات کشوری باتدوین قوانین بی پایه وتنهابه اتکامسائل سیاسی اوضاع رامتشنج ترکنیم.

۷- تمامی حوزه های انتخابیه کشور در سه دسته حوزه های انتخابیه با نسبت زیاد جمعیت به تعداد نمایندگان، حوزه های انتخابیه با نسبت متوسط جمعیت به تعداد نمایندگان و حوزه های انتخابیه با نسبت کم جمعیت به تعداد نمایندگان تقسیم بندی می شوند، همین کاردرگذشته باخطاهای نسبی نیز برای استان های کشور انجام شد ه،با توجه به این تقسیم بندی ها می توان گفت یکی از مسائل مهم در حوزه های انتخابیه مجلس شورای اسلامی عدم تطبیق برخی حوزه ها با تقسیمات کشوری است امری که سالهاست دربرخی مناطق ازجمله دورود و ازنا،سلسله ودلفان منشااختلافات قومی ،سیاسی وحتی اجتماعی شده وپیامدهای فراوانی رادرادوارگذشته دراین مناطق بجای گذشته است،ودربرهه کنونی نیزبرخلاف اصول رایج وتوجه به شاخصه هاشایعه الحاق بعضی حوزه های انتخابیه به یک حوزه انتخابیه دیگرالبته بانیات واغراض سیاسی شنیده می شودکه چندان باشاخصه های تقسیمات کشوری تطابق ندارد.
۸- الحاق رومشکان به حوزه انتخابیه پلدختر به دلایل عدم توجیه و همچنین برخی تبعات منفی به کلی منتفی و تحقق ان امکان پذیر نیست و احتمالا طرح مجدد مساله صرفآ یک گفتار در مانی و واکنشی رسانه ایی جهت کاهش فشارها ی رسانه ها ی منتشر کننده سخنان نماینده محترم پلدختری باشد که پیشتر آنرایک جوک سیاسی وامری محال دانسته بود.
۹- ساختار شهرستان پلدختراز حیث جغرافیایی دو بخش دارد: شهرپلدختروبخش مرکزی که متراکم‌تر و متجانس‌تر است و اکثریت مردم به آن تعلق دارند و مناطق حاشیه‌ای و پیرامونی که از حیث جغرافیایی نسبت به هم پیوسته وهمگون انداین منطقه غالبا مرکب ازمردم وابسته به دوایل جودکی ومیربوده وازگذشته تابه امرودرکنارهم زندگی کرده و درتمامی عرصه هاباهم تبادل داشته اند.

                                                                              موقعیت شهرستان پلدختر و معمولان

۱۰- -منطقه دیگرحوزه انتخابیه پلدختر،شهرمعمولان وبخش آن است که ازچندطایفه متنوع اعم ازشاکرمی وکوشکی بشیوندولنگانی ومحمودوندو..تشکیل شده است این دومنطقه به لحاظ امنیتی الگوی خاصی برای روابط دو سویه دارند. طی تاریخ اغلب هر بخش نسبت به بخش دیگر رفتاری عادی وتعاملی پیشه کرده است، ولی درعین حال هر دو بخش، در قالب یک کلیت بزرگ‌تر در صحنۀ سیاسی ظاهر شده‌اند، به‌طوری‌که واقعیت و هیئت کلی شهرستان پلدخترمرکب ازپلدخترومعمولان استمرار یافته است.رومشکانی ها در متغیرهای لهجه و احساس قومیت با اکثریت مردم پلدختریعنی لرهای بالاگریوه، تفاوت دارند، اماپلدخترومعمولان در تکلم به زبان لری، یعنی لری بالاگریوه ایی ولهجه خرم آبادی، با هم مشترک‌اند و عده‌ای از نخبگان آنها دردوحوزه فکری و مذهبی درزمره فعالان دوران انقلاب وجنگ تحمیلی، بود اند، منطقۀ لک نشین پلدختر در دومتغیر قومیت و مذهب وفرهنگ بالرهای پلدخترهمسانی بیشتری دارند؛ زیرااز قبل تاکنون به صورت یکپارچه بخشی از پلدختربوده اندومراودات آنهابامردم پلدخترفرهنگی بوده وازحیث فرهنگ ونظام خویشاوندی اختلافی باهم ندارند. نکته اینجاست که هرچند لک های کنونی پلدختر وجوه مشترکی ازحیث زبانی با لک های رومشکان دارنداما، گرایش شدیدی به مردم پلدختر نشان می‌دهند و خود را جزء لاینفک آن می‌دانند. شاخص‌های اتحاد و پیوند لک های پلدخترباسایرمردم این منطقه را می‌توان در موارد ذیل جستجو کرد: ۱ــ وجود نظریه‌های پلدختری بودن در ادوار گذشته و انتساب آنها به قلمرو جغرافیایی کنونی موسوم به بالاگریوه؛ ۲ــ ارتباطات گسترده فامیلی وخویشاوندی باسایراقوام شهرستان پلدختروعدم تضادطبقاتی ویااختلافات قومی امااین آیتم درکلیت اعتقادی رومشکان نسبت به پلدختروبالعکس صادق نبوده ونخواهدبود.
۱۱- رشد احساسات قومی با وجود تفاوت های زبانی و فرهنگی و در صورت نبود ساختارهای سیاسی متناسب برای کنترل منطقه در قالب پلورالیسم”تکثرگرای” قومی، به صورت بالقوه عامل گسترش واگرایی سیاسی و فزونی یافتن تمایلات گریز از مرکز است و لذا الحاق احتمالی رومشکان به پلدختر می توانست نوعی اختلافات دامنه دار درحساس ترین منطقه غرب بعنوان تلاقی استانهای خوزستان،ایلام،کرمانشاه ولرستان بعنوان پیامدهای احتمالی ناشی ازنتایج انتخابات ایجادکند.
۱۲- این امر از نگاه استراتژیکی و امنیتی یک ایراداساسی برای طرح مذکور بوده و البته وجود چالش های ژئوپلتیک منطقه ای در باب موضوعات سیاسی و فرهنگی نیز به عنوان کاتالیزوری برای این الحاق عمل کرده وتنش های قومی هم پیامددیگراین مساله تلقی شده و از همین منظر طرح یک طرح ابتر و فاقد توجیه قلمداد شده است.
۱۳- بایدپذیرفت پیامدهای ناشی ازیک الحاق شتاب زده وسیاسی تعارضات متنوع موجود میان گروه‌های قومی یا موازی شدن شکاف‌های قومی با شکاف‌های عقیدتی و زبانی تأثیر بسزایی در میزان بی ثباتی منطقه پلدختردارد. این تراکم شکاف‌های قومی ــ زبانی وفرهنگی وسیاسی ممکن است متقاطع یا متوازی باشندو به تولید ناامنی و تهدیدزایی اقوام علیه امنیت ملّی کشور منجر گردند، ضمن اینکه نیروی بالقوۀ تهدیدات ناشی از شکاف تراکم قومی در مناطق مذکور با ترکیبی از تضادهای قومی، نژادی، زبانی و سیاسی همراه است که در صورت فعال شدن این تضادها و تراکم شکاف‌ها، ناامنی و بی‌ثباتی وسیعی امنیت کشور را درجنوب لرستان تهدید کرده وآنرابه جنوب غربی کشورنیزتسری خواهدداد.
۱۴- ساختار قومی و توزیع فضایی جمعیت در شهرستان پلدختر به جهت قرار گرفتن درگذرگاه مهاجرت های تاریخی، ترکیب قومیت های مختلف در بافت جمعیتی خود مواجه است که به تناسب پیشینه تاریخی و تحولات سیاسی و اجتماعی در گستره سرزمین توزیع و بانام دوایل جودکی و میر و دریک گستره جغرافیای یعنی بالاگریوه استقرار یافته ودرکنارآن سایراقوام ازجمله شاکرمی وکوشکی ولنگانی ومحمودوندوبخشیونددرحوزه معمولان سالهاست درصلح وآرامش به سرمی برند. مهاجرت های تاریخی بین ایلهای جودکی ومیروسایراقوام وطوایف به سکونت طوایف مختلف و درهم آمیختگی نژادی و پیدایش یک گستره متحد انجامیده است که امروزبنام حوزه انتخابیه پلدخترومعمولان شهرت یافته است.
۱۵- چنین گستره وتوزیع جمیعتی درمنطقه خواستارالحاق وجودنداردوبه سبب وجودفرهنگ وزبانی خاص وهمچنین نوع ویژه ومنحصربه فرددرخصوصیات سیاسی،فرهنگی و..کاملا متمایزباشهرستان پلدختراست وهیچگاه الحاق احتمالی نمی تواندبه پیوندوتعامل عمیق منجرشودوعدم وجودساختارهای سیاسی اداری درمنطقه رومشکان وعدم پیوندهای نژادی وقومی وزبانی باشهرستان پلدخترتنهاهزینه این کاررابرای مردم شهرستان پلدخترکه سالهاست به یمن توجه دولتهای محترم ازبسیاری اززیرساختهابهره مندشده اندبالابرده واین شهرستان نردبان توسعه احتمالی منطقه ایی خواهدشدکه ازالحاقش تنهاکپی اختلافات سلسله ودلفان ونبردمنطقه ایی ازنوع خشن وغیرقابل کنترل وصدالبته ضدامنیتی نصیب مردم پلدخترمی شودلذابرخی توجیهات ازقبیل جمعیت بیشترشهرستان کوهدشت ورومشکان ومشکلات ناشی ازوسعت حوزه انتخابیه ،نزدیکی رومشکان به پلدختر،وجودبرخی لک زبانان درشهرستان پلدخترنمی تواندمعیاری برای کارشناسی بودن الحاق رومشکان به پلدخترتلقی گردد.
۱۶- بخش ماژین ازتوابع شهرستان دره شهربیشترین ارتباطات راباپلدخترداشته وحتی دربسیاری امورازقبیل اقتصاددودرمان و..دربهترین شکل مناسبات قرارداردوفاصله این بخش تایکی ازمناطق شهرستان پلدخترهزارمتراست آیااین امرمی تواندمنجربه الحاق ماژین به حوزه انتخابیه پلدخترشود؟دهستان پاعلم، جنوبی ترین منطقه پلدخترواستان لرستان است که فاصله آن باشهراندیمشک به اندازه فاصله پلدخترورومشکان است آیااین فرض که فاصله این منطقه باشمالی ترین شهرخوزستان کوتاهست می تواندمعیاری برای الحاق پاعلم ومناطق جنوبی پلدختربه اندیمشک شود؟یکی ازتوجیهات درحالی فاصله جغرافیایی دومنطقه رومشکان وپلدختراست که اندیمشک ودزفول بافاصله جغرافیایی تنهاچندکیلومترسالهاست دوحوزه انتخابیه مجزاهستندلذااین توجیه نه تنهاکارشناسی نیست بلکه محلی ازاعراب رانیزنخواهدداشت،ضمن اینکه فاصله آخرین نقطه رومشکان باآخرین نقطه پلدخترازشمال به جنوب بیش از۱۷۰کیلومتراست که خدمات رسانی به مردم رابه سبب وسعت طولی زیادحوز انتخابیه احتمالی دشوارخواهدنمود.
۱۷- معیارجمعیت بالاترشهرستان کوهدشت ورومشکان نسبت به پلدخترولزوم الحاق رومشکان به پلدخترنیزبه دلایلی معیاری کارشناسی نبوده وازعقبه ارزیابی برا الحاق احتمالی برخوردارنیست،آیاجمعیت بسیاربالای مرکزاستان وهمچنین وجودبخش های چغلوندی وپاپی وزاغه وهمچنین شهربیران شهروشهرستان دوره چگنی وویسیان که ازحوزه انتخابیه خرم آبادیک حوزه بسیارفربه ساخته می تواندمعیاری برا افزایش نمایندگان ازدونفرببه چندین نفرباشد؟آیابه بهانه گستردگی حوزه انتخابیه می توان مناطقی که ازلحاظ فرهنگی باهم تفاهم داشته ومتشکل ازایلات بیرانوندوحسنوندو..هستندراازهم منفک کرده وبه حوزه دیگری ملحق کرد؟ دورودبراساس سرشماری سال ۹۰ ۱۶۲٬۸۰۰هزارنفروالیگودرزنیزبراساس همان سرشماری ۱۴۰۰۰نفرجمعیت داردآبابراساس توجیهات جمعیتی آیاچون دورودازالیگودرزپرجمعیت تراست یایدبخش های ازاین شهرستان به الیگودرزملحق شوند؟

۱۸- بهتر این بود که درحالی که هرده سال یکبارتقسیمات کشوری اصلاح ونمایندگان افزایش می یابند نماینده محترم کوهدشت و رومشگان درپی امکان سنجی برا ی جدایی رومشکان وکوهدشت والحاق برخی مناطق دارای فرهنگ ونژادوزبان همسان به شهرستان رومشکان بوده وزمینه رابرای استقلال رومشکان وواگذاری یک کرسی مستقل به آن درسالیان آینده باشد.
۱۹- پراکندگی جمعیت وترکیب نا متوازن و نا متنجانس رومشکان وپلدختر و ساختار توپوگرافیک پلدخترواین منطقه درصورت الحاق احتمالی غیر منسجم و گسیخته است و موجبات شکل دهی و تقویت خرده فرهنگ ها را فراهم می آوردکه امر ناهنجاروپدیده ایی ضدامنیتی است که درصورت پیروزی یک منطقه درانتخابات بخش شکست خورده سهم کمتری نسبت به منطقه پیروزدر ایفای نقش داشته ونوعی رقابت مخرب منطقه ایی پدیدآمده ولذا تعامل ملی بین این دو منطقه به خوبی برقرارنمی شود.

۱۰۰٫۷۰-۲_۰۰۱

عباس دارایی/ بلوطستان

پی نویس:
۱-مرکزپژوهشهای مجلس شورای اسلامی-تقسیمات کشوری

  1. فرهادی

    الحاق رومشگان به پلدختر نباید صورت بگیرد اما به حول قوخ الهی و عزم مسئولین همانطور که انجام نشد بار دیگر شدنی نیست چون ما مردم مخالف این الحاق هستیم چون پله کسی نخواهیم شد

  2. پلدختر مستقل

    امام سجاد (ع) فرمودند: «لَیسَ لَکَ ان تتکلّم بما شئت» (بحار النوار جلد ۲)هرگونه که دلت به آن مایل است نمی توانی لب به سخن بگشایی؛شاید الحاق خواسته قلبی باشد اما عملی نمی شود

  3. شاکرمی

    نمی دانیم سخن ملکشاهی را باور کنیم یا ادعای آن کاندید که گفت من از ملکشاهی خواسته ام به طرح الحاق رومشگان پایان دهد و او هم فورا بخاطر شما مردم اجابت کرد، الحاق یک شهر به حوزه دیگر مستلزم بررسی دقیق پیامدها و نتایج است کاری که کارشناسی شده نبود و رد شد.

    • احمدرضا مرادی

      سایتی که در پلدختر این مطلب را منتشر کرده چرا متوجه نیست الحاق رومشگان خط قرمز ماست و به دامن زدن به این بحث ادامه داده است ان هم با توجه به اینکه این الحاق تمام شده و یک ژست تبلیغاتی است ، هنگامه ایی که عده ایی غیر کشاورز دلواپس آب شده و تحصن کردند و حتی مجوز تحصن نداشتند چرا واقعیات را به مردم نگفت واقعا اگر دلسوز مردم هستید چرا مسایلی را چاپ می کنید که خط قرمز ماست چرا از معشوره و رومشگان دفاع نکردید و نگفتید اینها خط قرمز مردم پلدختر هستند؟؟

      • کارشناس

        آن سایت نمی بایست این کار را می کرد شما نگاه کنید حتی سایت های کوهدشت هم از این مطلب استقبال نکرده اند چون از الحاق و این بحث ها ناخشنودنداما ما …

  4. قاضی

    دنیای عجیبی شده .کسانی که یه روز مقابل فرمانداری جمع می شوند ودنبال مقصر خشک شدن آب کشکان می گشتندکه چرا می خواهند آب را به کوهدشت و رومشکان بدهندحالا به یکباره ذوق زده شده و از الحاق رومشکان به پلدختر درپوست خود نمی گنجند !!!!!!! اینهااگردلسوز پلدختر هستندچرا رفتند با ملکشاهی که موافق این الحاق است مصاحبه گرفته اند؟اینها به حدی عقده ای هستند که اگر نماینده بگوید من با اسلام و دین و قرآن و … موافق هستم ، اینها دقیقاً عکس آن را می گویند. کاش ذره ای ازحرکات وسکنات این افراد بخاطر خدا ومردم بود نه از لجاجت با ……..

  5. ن.و

    مردم پلدختر اجازه چنین کاری را نخواهند داد اما درذد اینجاست که در شهر پلدختر بعضی آقایان به دنبال ضربه زدن به شهرستان هستند چون از رقابت می ترسند روبه حاشیه و شیطنت بازی آورده اند

  6. جودکی

    تازه این دوره باید معمولانی ای نماینده بشه تا ثابت کنیم پلدختر و معمولان یکی هستن

    • کارشناس

      معمولان همیشه جز پلدختر بوده حتی دوره گذشته هم که کانددید داشت هیچ پلدختری به معمولانی توهین نکرد ما و معمولان یکی هستیم هر کس می خواهد نماینده شود بشود بین مردم فرق قائل شده خوب نیست

  7. اکبری

    مردم نجیب و شریف رومشکان همسایگان دیرینه ی منطقه پلدختر از قدیم الایام در کمال آرامش و حسن همجواری صرف نطر از قومیت و زبان زندگی کرده اند و الحاق روستاهای حاشیه ی کشکان که چند سال پس از پیروزی انقلاب صورت کرفت بر روابط دوستانه و برادرانه ی این دو قومیت تحکیم و غنای بیشتربخشید٬ لیکن بیم آن می رود که با الحاق رومشکان ٬ (هرچند بسیار بعید به نطر می ری) این دوستی وحسن همجواری جای خود را به تفرقه وتقابل دهد

  8. علی

    سخن آن کاندید محترم ومورد وثوق بیشترافراد شهرمان وآقای ملکشاهی در دو بازه زمانی مختلف است پس هردو را می توان باور کرد.

    • حرف بکر

      اتفاقآ هر دو از واقعیت دور هستند اون فقط یک کاندید هست که دور و برش باورشون شده در حد یک رجال درجه یک مملکتی آقا تشریف دارده

    • کامی

      اون کاندید فقط یک حرفی زد وبس الان کامل معلومه که پوچ بوده و بی اساس و بی پایه و فاقد واقعیت،رومشگان ملحق نشد اما ثابت شد اون حرف یک حرف بود فقط

  9. دوست

    آقای دارایی این بحث موضوعیتی برای مطرح شدن ندارد.نمی دانم شما و …چرا اینقدر دوست دارید مردم را در برابر آقای کاظمی قرار دهید.اگر به این رویه ادامه دهید پیامدش برای جامعه فقط نفرت بیشتر است. در ضمن دوست دارم بدانم معنای توپوگرافیک را بدون سرچ در اینترنت بگی چی هست.چیزی بنویس که بدانی چیه؟ اگر شهامت در وجودتان هست و دلسوز مردمی، چرا از نارسایی هایی که به … مربوط است نمی نویسی.بس کن وگرنه…

    • ت

      اقای دارایی و….. همفکر وی انقدر بی سوادند که نمی دانند ۹۰درصد جمعیت رومشکان لرزبانند وتازه اگر هم لک زبان بودند هیچ مشکلی نبودما همه لریم درحالیکه در صدها شهر وبخش ترک وکرد لروکرد عرب ولر فارس وترک و…درکنارهم انتخابات برگزار می کنند.اقای دارایی عوامفریبی کافیست قلمفروشی کافیست ایا به نظر شما الوارگرمسیری که ۱۰کیلومتر با اندیمشک فاصله دارد می تواند با پلدختر یک حوزه ی انتخابیه باشد ولی رومشگان که ۲۰کیلومترتاپلدختر فاصله دارد نمی تواند؟چطور نماینده بخاطر لاغر شدن حوزه انتخابیه می نالد بعد از الحاق رومشگان که سبب چاق شدن ان می شود جلوگیری می کند؟کمی به مردم توضیح بده ان کاندیدای ناکام چطور ناکام شد.من فکر می کنم امثال جنابعالی تینقدر دروغ گفته اید که خودتان هم دروغهایتان باورتان شده.

      • سرویس خبر

        سرکار خانم یا آقای “ت”: خیلی خوشوقتم که در یک فضای باز و با آشکار شدن هویت اصلی تان با هم در این باره سخن بگوییم یا لااقل نظرا ت خود را تدوین و منتشر نمایید تا مردم بتوانند قضاوت کنندحوزه رومشگان با حوزه پلدختر از حیث مکانیزم فرهنگی و قومی و زبانی متفاوت است در حالی که الوار گرمسیری با ما هم فرهنگ بوده و از شاخص ترین حوزه های بالاگریوه بشمار می رود مزید اطلاع جنابعالی عرض شود که خودتان هم می دانید اما گویا خود را به ندانستن زده و با لسان سب و دشنام گویا عقده های شخصی خویش را می خواهید با چند کامنت توهین آمیز برملا کنید من یک نویسنده و تحلیل گر اجتماعی ام و از دید خود قضیه را بررسی کرده ام تو هم برو دیدگاهت را بنویس و منتشر کن

  10. کارشناس

    ما پلدختری ها فقط بلدیم ایراد بگیریم کسی نیست دست به قلم ببرد و نظرش را ولو موافق یا مخالف بنویسد پلدختری ها به سه دسته تقسیم شده اند موافقین سخنان نماینده و مخالفین او که حتی خشک شدن کشکان را هم می خواهند چون رویش مانور می روند و می گویند تقصیر کاییدی بوده و دسته سوم هم اصحاب کهف یا مدعیان منزوی

  11. ناشناس

    بابا نروید دنبال حاشیه اصل وبگیرید عباس جان زمانی که مارا از ….با بی احترامی پرت کردن بیرون حامی نداشتیم مادیگه رفتیم بزاراهالی سبیل بازار کمک بدن تو چکاره ای برو دنبال زندگی خربزه این آقا آب هم توش نیست اصولگراواصلاح طلب نیست هرکس عزت گذاشت عزت می دهیم

  12. دریغا

    کاش رومشگان به پلدختر بپیوندد دیگه از شر کاندیداهای طلبکار و مردمان راحت طلب و مطالبات شخصی و عدم حمایت از هویت بومی و..خلاص خواهیم شد

  13. علی

    با نظر آقای دوست موافقم.درخبرهاونوشته های شما مخالفت با آقای کاظمی رامی توان دید.این توهین به مردم است.دقت کنید.

    • محمودی

      کجا با این اقا مخالفت شده است او حرفی زد که الان معلوم شده واقعیت نداشته و ملکشاهی وقتی می گوید من هنوز هم بدنبال الحاق هستم یعنی چنین حرفی را در گذشته نزده ام

      • ...

        امروزه فرهنگ تملق و چاپلوسی بر راستی و صداقت غلبه پیدا کرده و بسیاری ترجیح میدهند به جای “نان خوردن از بازوی خویش” از زبان و به عبارت بهتر از بدزبانی خود نان بخورند و در این میانه با ارزش هایی نظیر شرافت، صداقت، وجدان، راستی، درستی و نظایر آنها بیگانه اند.
        به امید روزی که فرهنگ شایسته سالاری در این وادی فرهنگ غالب و فراگیر شود

        • صادقی

          فرهنگ بی دینی را برخی ها می خواهند حاکم کنند همان هایی در حسرت بهارستان دارند می سوزند و با تمسک به انواع روش های نادرست و غیر دینی می خواهند افکار را منحرف کنند

      • دوست

        باسلام.اینکه آقای ملکشاهی چنین بگوید و چنین نظری داشته باشد چه ربطی به آقای کاظمی دارد.راستی آزمایی و درک تمایل اینکه چه کسی دوست دارد مردم اصیل طرحان را در برابر خواسته مردم پلدختر و آقای کاظمی قرار دهد کار پیچیده ای نیست.وقتی سیبل کردن کاظمی را نردبان(البته پوسیده) صعود خود فرض کرده اند و استعداد دیگری ندارند چه باید گفت.حالا مانده تا تئوریهای نخ نمای آقای… را بدانند.
        بدانند با ورود اصلاح طلبان و فعالیت کاندیدای مطرح شده آنها وقتشان را تلف حمله به کاظمی نکنند.پیروزی و راه آن دیگر حمله به کاظمی نیست.باور کنند…

        • صادقی

          چرا نمی فهمی و خد را به ندیدن زده اید کی گفت بخاطر من رومشگان ملحق نمی شود و من از ملکشاهی خواسته ام منصرف شود برید مصاحبه ملکشاهی را بخوانید تا منوجه بلوف بزرگ بشوید

      • ناشناس

        اقای محمودی شما که اینقدر از ادعای بقول نادرست اقای کاظمی ناراحت شده اید به نظرتان نماینده محترم هیچ ادعای کذبی نکرده ؟پتروشیمی سیمان یک دورنماینده شدن وکاندیدنشدن دوباره ادعای خیانت هاشمی وخاتمی و…و…اینها هیچکدام به شما فشار نیاورده وفقط بخاطر ادعای اقای کاظمی نگران شدید؟

  14. مرادی

    چقدر تبلیغ کردند گفتند ما بودیم نگذاشتیم رومشگان ملحق شود الان معلومه که چه خبر بوده است سخنان ملکشاهی معلوم کرده که او حتی الان هم از الحاق رومشگان دست نکشیده اما دیگه دیر شده چون الحاق امکان ندارد صورت بگیرد

  15. کامی

    پلدختر تا دلت بخواهد دانشمند زیاد دارد دانشمندانی که در پارک ساحلی می نشینند و برای خاورمیانه هم تصمیم می گیرند اما از مسائل مهم شهرشان خبرهم ندارند

    • کارمند

      حاشیه ساختن و دروغ به خورد مردم دادن و تخریب کردن و متهم کردن و اتهام زنی و..کم کاری نیست که دوستان عزیز دارند انجام می دهندوقتی پای منافع مردم وسط میاد باید همه حمایت کنند چرا همین کاندیداها در مورد مسائل مهم منطقه موضع گیری نکردند

  16. گلی

    اگر کاییدی نبود رومشگان هم مثل الوار و ویسیان و سپیدشت که در سایه بی تفاوتی از ما جدا شدند به پلدختر می پیوست اما او نگذاشت هر چند بعضی ها مدعی شدند ما نگذاشتیم و نهایتا هم ثابت شد ادعای پوشالی بوده است

    • ناشناس

      چه تناقضی توی حرف های نماینده همیشه طلبکار واتاق فکرش هست.از یک طرف نگران لاغرشدن حوزه اند از طرف دیگر اعلام می کنند انها نگذاشته اند رومشگان به پلدختر الحاق شود.از یک سو می گویند اگر کاظمی ببرد طرحانیها را اله وبله می کند از یک طرف جلوالحاق انهارابه پلدختر می گیرند.دوستانی که دم از عدالت وصداقت می زنید یعنی این ادعای اقای کاظمی اینقدربه شما فشار اورده؟چرا فکر نمی کنید ممکن است مواضع اقای ملکشاهی عوض شده باشد؟ضمنا لاغر شدن حوزه ی انتخابیه که بنا به مسایل جغرافیایی بوده ونزدیکی الوار گرمسیری یا سفیددشت وویسیان را با شهرهای نزدیکشان درنظر گرفته اند چه ربطی به اقای کاظمی دارد؟آیا ایشان باید پاسخگوی کارهای دیگران باشد؟جالب اینجاست این به اصطلاح لاغر شدن در دوره ملک اسا شهدای رحیمی بولفتح وشاهرخی صورت گرفته وجدیدا” اقای کاظمی علاوه برکارهای شاهرخی باید پاسخگوی ملک اسا ورحیمی ها وبلفتح هم باشد!جالب تر اینجاست که نماینده از تدبیر حوزه ی لاغر درمانده حالا گریه می کنه که چرا حوزه چاق نیست!!!معمولا” همیشه نماینده یا رییس جمهور فعلی پاسخگوست ولی جناب کایدی همیشه طلبکار وسوال کننده است.اقای کایدی دست از پوپولیسم بردار به خدا دیگه نتیجه نمی ده.رقبالی شما کدام قدرت اداری رادارند که شما همه نقصاتونو گردنشون می ندازین.احمدی نژاد۸سال رییس جمهوربود وبجای کاربرای مردم همش قبلیهاشو متهم می کرداخرش یک ویرانه تحویل داد ومردم همه فهمیدن چه کلاهی سرشون رفته شما هم دقیقا” دارید همون سرنوشتو پیدامی کننید

  17. فرهنگی

    کاییدی مظلوم است اما با مظلومیتش هم خار مخالفان کج فهمی است که سر عقل نمی ایند

  18. همراه اول

    دوستان جلوی الحاق را گرفتند در عید غدیر هم این را اثبات کردند!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!۱۱

  19. ناشناس

    خیلی دو.ست دارم بدانم چرا کایدی مظلوم است؟۸سال تمام ادارات وصداوسیما دربست دراختیار این طیف بوده!هفته ای نیست که روزنامه های رنگی ئرتبلیغ عملکرد ایشان پیشخوانها را نوازش نکرده باشد.تریبونهای عمومی مثل نمازجمعه ۲۲بهمن و….دربست دراختیار وی بوده وهرچه خواسته به مخالفان فضاییش تاخته حالا چطور ایشان مظلوم است ماکه نفهمیدیم.

  20. روح اله ابول زاده

    ان شاء ا… کائیدی پلدختر رابه سمت تثبیت همیشگی خواهد برد و این مفت خوران برای همیشه از پلدختر حذف خواهند شد
    در……. هم دروغ بگوئیم و مردم را هالو فرض کنیم؟؟؟؟

  21. محمدجودکی

    انشا الله با برد دوباره …….. اگر مختصر خانواده هایی هستند که با هم مشکل ندارند هم روبروی هم خواهند ایس.دچون ایشان است…… . هستند

  22. ناشناس

    دایی جان ما همچنان منتظریم بدانیم چرا کایدی مظلوم است؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

بلوطستان | نشریه خبری _ تحلیلی بلوطستان