شما اینجا هستید
دسته‌بندی نشده » چشمه‌ای برای درمان دردها

آب‌های معدنی در ایران بسیارند. اما همه‌ی آن‌ها را در شش گروه دسته بندی می‌کنند. این شش گروه چنین‌اند:

۱-    آب‌های «بیکربنات‌دار» که برای ناخوشی‌های دستگاه گوارش و کیسه صفرا سودمنداند.
۲-    آب‌های «سولفات‌دار» که درمان‌بخش بیماری‌های کبد هستند. این‌آب‌ها، شکم را به‌کار می‌اندازند و ادرار آورند.
۳-    آب‌های «کُلردار» که برای بیماری‌های اعصاب سودمنداند.
۴-    آب‌های «گوگرددار» که درمان‌بخش روماتیسم، زخم‌های پوستی، دستگاه تنفسی و… هستند.
۵-    آب‌های «مس‌دار» که برخی از بیماری‌های پوست را درمان می‌کنند.
۶-    آب‌های «آرسنیک‌دار» که بهبود بخش آلرژی و بیماری‌های پوستی هستند.
یکی از چشمه‌های آب‌ معدنی ایران در بخش «گراب» شهرستان «کوهدشت» در استان لرستان است. هنگام نزدیک شدن به روستای «بی‌یَر» از چند صدمتری، می‌توان بوی گوگرد را احساس کرد. این چشمه‌ی چهارفصل، جدای از این‌که یکی از اندک چشمه‌های گوگردی ایران است، یکی از زیباترین آن‌ها نیز هست. چشمه‌ای جوشان و به گفته‌ی بومیان، با آبی هم‌چون «عقیق».
این چشمه کم‌وبیش بدون استفاده مانده است و تنها از آب آن برای آب‌یاری انارستان‌های زیبا سود برده می‌شود. چندسالی است که آن انارستان‌ها هم خشکیده‌اند. پیرامون چشمه به گونه‌ای است که با اندکی هزینه، می‌توان یکی از بهترین و زیباترین حمام‌های آب معدنی ایران را در آن ساخت. کوه زیبا، دشت سرسبز، آب پاک، مردم مهربان و خون‌گرم و… همه را می‌توان در نزدیکی این چشمه‌ی گوگردی دید.
هم‌اکنون و با این‌که هیچ ساخت‌وسازی در راستای بهبود این‌چشمه انجام نگرفته‌است، هستند کسانی که برای بهبود دردهایشان، تَن را به آب درمانگر این چشمه‌ی زیبا می‌سپارند. دمای آب این چشمه، کم‌وبیش، هماهنگ با دمای بدن است، به گونه‌ای که می‌توان در بیش‌تر ماه‌های سال، از آن سود برد.
اکنون اگر مردم روستای «بی‌یَر» همت کرده و بخواهند این چشمه را به گردش‌گاهی برای پذیرش گردشگر از سراسر ایران کنند، بی‌گمان بخشی از چالش بی‌کاری را از میان برداشته و با درآمدی که از این راه به‌دست می‌آورند، می‌توانند روستایی‌شان را گسترش داده و آن را به همه‌ی ایران بشناسانند.
سورنا لطفی‌نیا، بلوطستان

  1. یارسانی

    سلام اقای بساطی از اینکه به فکر معرفی پتانسییل های فرهنگی طبیعی کوهدشت هستی از شما واقای سرنا لطفی کمال تشکر را دارم به امید کوهدشتی سربلند

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

بلوطستان | نشریه خبری _ تحلیلی بلوطستان