شما اینجا هستید
دسته‌بندی نشده » کشاورزان مهاجر معضل جدید کشاورزی لرستان

 
به گزارش  ایرنا، امروز با ورود بی حساب و کتاب کشاورزان مهاجر به استان ، برغم دارا بودن آب و خاک مستعد، چوب ندانم کاری و سودجویی برخی افراد بر پیکره سلامت غذایی لرستان وارد آمده است.
وجود ۸۰۰ هزار هکتار اراضی بکر و مستعد کشاورزی، اشتیاق و طمع برخی افراد برای حضور و کشاورزی در لرستان را دو چندان کرده و به نظر می رسد این افراد بدون هرگونه توجهی به سلامت مردم و یا وجهه کشاورزی استان، اقدام به فعالیت های غیرمجاز دراین حوزه می کنند.
افراد سودجویی که با حضور در لرستان و اجاره زمین های کشاورزی استان، با استفاده بیش از حد و غیر قانونی از سموم و کودهای شیمیایی ، تولید محصولات کشاورزی سالم در لرستان را زیر سوال می برند.
علاوه بر این، استفاده نامتعارف از سموم تا سالها موجب آلودگی خاک شده و علاوه بر این این افراد به دلیل برداشت و درآمد بیشتر به کشت گیاهان آبدوست روی آورده اند و منابع سطحی و زیر زمینی آب لرستان را غارت می کنند و به خورد کشاورزی خود می دهند.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی لرستان در اظهارات قابل تاملی نسبت به حضور و کشاورزی غیرمجاز مهاجران در استان هشدار داد.
حسین پیرحیاتیˈ گفت: کشاورزانی از استان های اصفهان و همدان ضمن حضور در لرستان، اقدام به اجاره و تملک خارج از عرف زمین های کشاورزی استان کرده اند.
وی اظهار داشت: این کشاورزان مهاجر با حضور در اراضی کشاورزی شهرستان های خرم آباد، بروجرد، دورود، ازنا ، الیگودرز، نورآباد و سلسله اراضی کشاورزی را بیشتر از نرخ متعادل و متعارف اجاره کرده و محصولات غیراستراتژیک را در این اراضی کشت کرده اند.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی لرستان تصریح کرد: هم اکنون پنج هزار و ۵۰۰هکتار از اراضی کشاورزی استان لرستان در اختیار کشاورزان مهاجر قرار دارد و پیش بینی می شود این افراد به منظور سود بیشتر، کود و سموم شیمیایی غیر استاندارد و بیش از حد مجاز را در این اراضی استفاده کنند.

پیرحیاتی ادامه داد: کود پذیری و استفاده از سموم برای این سطح زیر کشت بسیار بالاست و علاوه بر تولید محصولات ناسالم، موجب آلودگی بالای منابع آب و خاک استان می شود.
وی تصریح کرد: در این راستا محصولات دیگری از جمله هندوانه، سیب زمینی و هویج توسط این افراد کشت و روانه بازار مصرف می شود. معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: علاوه بر به خطر افتادن سلامت مردم به ویژه مردم استان به دلیل استفاده از این محصولات ناسالم، با توجه به فروش برخی از این محصولات در خارج استان، وجهه کشاورزی استان نیز خدشه دارخواهد شد.
پیرحیاتی تصریح کرد: به همین منظور ضروری است دستگاههای مرتبط و مسوول، با اقدام فوری در این زمینه نسبت به اخذ تعهد از کشاورزان مهاجر اقدام و در صورت استفاده هر گونه کود و سم غیرمجاز و بیش از حد در اراضی، این افراد را شناسایی و جریمه کنند.
وی اضافه کرد: همچنین با توجه به کشت محصولات آبدوست توسط کشاورزان مهاجر، سالانه ۵۰ میلیون متر مکعب از مخازن آب زیرزمینی استان در کشت های غیرمتعارف مصرف می شود.
امروز سمی شدن منابع آب و خاک لرستان سوغات شومی است که کشاورزان مهاجر با خود به لرستان آورده اند موجب مرگ تدریجی این منابع شده و کشاورزی لرستان را ترور کرده است.به هرحال به نظر می رسد این روزها میهمانان بخش کشاورزی استان لرستان با نادیده گرفتن سلامت میزبان ، نمک خورده و نمکدان می شکنند و با استفاده از منابع خدادادی این استان نسبت به سلامت مردم نیز بی توجه هستند.
با توجه به ضرورت امنیت غذایی لازم است دستگاههای مربوطه با اقدام جدی دراین خصوص، نسبت به شناسایی متخلفان و اعمال برخوردهای قانونی با آنها اقدام کنند. استان لرستان دارای ۸۰۰ هزار هکتار اراضی زراعی آبی و دیم است که سالانه حدود سه میلیون تن انواع محصولات زراعی از این اراضی کشاورزی برداشت می شود.

  1. علی محمد نصیری معمولانی

    قابل توجه سایت محترم وخوانندگان عزیز،یک ماه پیش درسفری به اصفهان باراننده اتوبوس همسفروهمکلام شدم،این راننده هم استانی عنوان نمود که اکثریت مسافران این تعاونی وسایرتعاونی های حمل ونقل درمسیر برگشت به خرم آباد کشاورزانی هستندازاستان سیستان وبلوچستان که اکثریت درمنطقه چقلوندی به کشت سیب زمینی وهندوانه مشغولند،ازیکی ازکشاورزان مسافر ومهاجرشنیده بودکه کشت هندوانه قوت خاک راتا۵سال میگیردودرسایراستانهاازاجاره زمین به آنها بخاطر کشت هندوانه امتناع کرده‌اند ودرلرستان بهترین وحاصلخیزترین زمین های کشاورزی را بایک چهارم عرف کشوری اجاره کرده اند

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

بلوطستان | نشریه خبری _ تحلیلی بلوطستان