شما اینجا هستید
دسته‌بندی نشده » کشاورزی با طعم نفت در کوهدشت لرستان

 

لرستان یکی از استانهای غرب کشور است که در سالهای نه چندان دور استانی پْر باران محسوب می شد ولی در یک دهه اخیر خشکسالی های پی در پی باعث افت شدید آبهای زیرزمینی دراین استان شده بطوری که اکنون از سه رودخانه بزرگ این استان، رودخانه های کشکان و سیمره درحال خشک شدن است .
این وضع در مناطق غربی و جنوبی استان که کم آبی در آن به حالت بحرانی درآمده، باعث ایجاد پدیده های زمین شناسی دربرخی از مناطق شده است، به عنوان نمونه درشهرستان کوهدشت چاه‌های آبی وجود دارد که بجای سیراب کردن مردم و اراضی کشاورزی، نفت و آتش بالا می‌آورند.
یکی ازکشاورزان منطقه سه آسیابه آزادبخت در هفت کیلومتری کوهدشت می گوید: ما با نفت کشاورزی می کنیم.
کشاورز دیگری می گوید: در سالهای پیش و قبل از اینکه نفت در اراضی کشاورزی فوران کند، در هر هکتار هفت تن گندم برداشت می کردیم ولی حالا در هر هکتار به زحمت یک تن برداشت می کنیم که آن هم آغشته با طعم نفت است. ازسویی بوی مواد نفتی منطقه چنان مشام رهگذران را می آزاردکه نمی توان بیش از چند دقیقه در منطقه توقف کرد.
یکی دیگر از کشاورزان می گوید: اکنون با چاه های عمیق آبی مواجهیم که بجای آب زلال، ماده سیاهی بالا می آورد که نمی دانیم با آن اراضی کشاورزی را آبیاری یا سیراب نفت کنیم؟
میرزایی کارشناس زمین شناسی درباره علت این مشکل زیست محیطی می گوید: در شهرستان های کوهدشت و رومشکان خشکسالی های پی درپی یک دهه اخیر تاثیر زیادی داشته است به گونه ای که سطح آب سفره های زیرزمینی دراین ۲ شهرستان شرق استان به شدت افت کرده است.
حیدری مدیرکل زمین شناسی و اکتشافات معدنی لرستان هم درباره علت فوران آتش در چاههای کشاورزی این منطقه می گوید: علت این قضیه برداشت بی رویه از منابع آب زیرزمینی و کف شکنی چاهها و درنتیجه شکستن تاج طاقدیسهاست که درنتیجه مواد هیدروکربنی که در طاقدیسها و زیرزمین تجمع کرده اند به سطح زمین راه پیدا می کند و باعث خودسوزی زمین می شود.


محمدی فرماندارکوهدشت هم می گوید:‌ مردم منطقه سه آسیاب در امنیت نیستند زیرا هرلحظه امکان انفجار و سوختگی وجود دارد.  سالاروند کارشناس محیط زیست می گوید: همه مواد هیدروکربنی که ازاین چاهها نشت می کند و وارد زمین و اراضی کشاورزی می شود، علاوه بر اینکه کیفیت خاک را تحت تأثیر قرار می دهد و خراب می کند، زنگ خطری برای استفاده کنندگان از این محصولات و شهروندان است.
حیدری مدیرکل زمین شناسی و اکتشافات معدنی لرستان می گوید: مواد قابل مشاهده روی سطح آب، مشتقات هیدروکربنی است که از زیرزمین براثر زهکشها به سطح زمین انتقال پیدا کرده و باعث آلودگی آب در این منطقه شده است.
نماینده مردم کوهدشت در مجلس شورای اسلامی می گوید: بررسی های گسترده ای دراین زمینه انجام شده است و برای استفاده ازظرفیت نفت و گاز منطقه پیشنهاد ایجاد یک پالایشگاه گاز در منطقه آزادبخت را پیگیر شده ایم.
ملکشاهی می افزاید: کارشناسان معتقدند که ذخیره گاز و نفت موجود چندان زیاد نیست که بتوان پالایشگاه بزرگی دراین منطقه ایجاد کرد.وی ادامه می دهد: ‌با این وجود درنهایت به ما اعلام کردند که احداث پالایشگاه و استخراج منابع را دراختیار بخش خصوصی قراردهیم و ما نیز به دنبال این کار هستیم تا طرح را به آنها واگذارکنیم.
مدیرکل زمین شناسی و اکتشافات معدنی لرستان با بیان اینکه در زمان حاضر وضع دشت‌های آب رومشکان و کوهدشت به حالت فوق بحرانی رسیده است، می گوید: این امر موجب کاهش آبهای زیرزمینی و همچنین نشست زمین دراین منطقه شده است.
حیدری با بیان اینکه یکی از راهکارها درباره حل مشکل جدی کم آبی، تحویل حجمی آب به کشاورزان است، می گوید: دراین زمینه باید دستگاه های متولی، کشاورزان را موظف کنند که مقدار خاصی ازآب را برای آبیاری زمین های کشاورزی خود استفاده کنند و از مصرف بیش از اندازه ای که پیش بینی شده است،تجاوز نکنند.
سالاروند کارشناس محیط زیست هم می گوید:‌ پیشنهاد ما این است که جدا سازی آب از نفت صورت گیرد و آب دوباره استفاده شود.دراین میان راهکار آقای محمدی فرماندار کوهدشت از دو راهکار قبلی متفاوت تر است.او می گوید: شاید تنها راهی که بتواند راه نجاتی برای منطقه باشد ایجاد و احداث سد معشوره است که ما بتوانیم هم مشکل آب آشامیدنی و هم آب مورد نیاز صنعت و کشاورزی را تامین کنیم.

منبع/ خبرگزاری صداوسیمالرستان

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

بلوطستان | نشریه خبری _ تحلیلی بلوطستان