شما اینجا هستید
دسته‌بندی نشده » از جان دادن کشکان تا بی‌تفاوتی صداوسیمای لرستان

IMG_20150529_085904

به گزارش بلوطستان حوزه آبریز کشکان با مساحت ۹۷۷۵/۶۶ کیلومتر مربع در ناحیه جنوب غربی ایران در استان لرستان  واقع شده است. این حوزه بخش مهمی از سرشاخه‌های پرآب رودخانه کرخه را تشکیل می‌دهد و حدود یک سوم خاک لرستان را در بر می‌گیرد و شهرستان‌های خرم‌آباد، کوهدشت، الشتر و دوره چگنی و ویسیان و شهرستان  پلدختر را شامل می شود.حوزه آبخیز رودخانه کشکان در تقسیم بندی هیدرولوژی ایران جزئی از حوزه آبریز خلیج فارس به حساب می‌آید.این در حالیست که به علت وقوع پدیده خشکسالی و پراکندگی بارش ها رودخانه کشکان با کاهش بسیار شدید دبی آب  مواجه که این امردر کنار برداشت های بی رویه منابع آب و کشت محصولات آب بر و بی توجهی مسئولین ذیربط و مردم  به مدیریت صحیح  منابع آب وضعیت معیشت مردم را در مناطق پایین دست در شهرستان پلدختر با چالش های عمیقی روبرو کرده است.

بحران زیست محیطی و خشک شدن رودخانه کشکان در حد فاصل شهرستان پلدختر در مبادی خروجی کشکان و به خطر افتادن حیات ماهیان و بیکاری کشاورزان از جمله پیامدهایی است که در هفته جاری این شهرستان را فرا گرفته است.

http://www.mehrname.com/sites/default/files/styles/slider/public/field/image/010_0.png?itok=p-VbWv_h

در این زمینه امام جمعه پلدختر در جلسه دهیاران بخش های مرکزی و معمولان این شهرستان با اشاره به تنش آبی و خشک شدن رودخانه کشکان می گوید: خشک شدن رودخانه کشکان و نرسیدن آب این رودخانه به اراضی کشاورزی پایین دست از جمله مشکلات فعلی شهرستان است که خشکسالی و برداشت های بی رویه آب در آن دخیل بوده است.
حجت الاسلام سوری می افزاید: خشکسالی و بی آبی از دست بشر خارج است و برای جلوگیری از این وضعیت می بایست در گذشته پیش دستی می شد و مسئولین قبل از زمان حرکت کرده و فکر چنین روز ی را می کردند.امام جمعه پلدختر بر پرهیز از حاشیه سازی و سیاسی کردن موضوع تاکید کرده و اضافه می کند:کمبود آب کشکان ربطی به احداث سد معشوره ندارد و هرگونه شایعات در این خصوص بی اساس است.
وی تصریح می کند: نه سدی احداث شده و نه آبگیری انجام گرفته که بخواهیم بی آبی را به سد معشوره نسبت دهیم. حجت الاسلام سوری می افزاید: دولت و وزارت نیرو به مناطق پایین دست بی توجه نیستند و با پیگیریهای دو تن از نمایندگان لرستان در مجلس از حقوق مردم مناطق پایین دست دفاع شده و حتی نمایندگان خوزستان نیز به ایجاد سد معشوره با توجه به بحران زیست محیطی معترض هستند اما اینگونه نیست که بی آبی رودخانه کشکان در ایام فعلی ربطی به معشوره داشته باشد.

فرماندار پلدختر نیز به خشک شدن رودخانه کشکان اشاره کرد و به بلوطستان می گوید: ایجاد سد برای مهار روان آب ها و سیلاب های از جمله راهکارهایی بود که ما خواهان ایجاد آن در مناطق بن لار و زیودار و همچنین چولهول هستیم. وی می افزاید: اگر سد ایجاد می شد الان شاهد بحران آب در پایین دست نبودیم.
قدرت اله ترابی نژاد اضافه می کند: موضوع خشک شدن رودخانه کشکان را با استاندار لرستان و معاونین ایشان در میان گذاشته ام ، تلفنی در خصوص تبعات ناشی از آن صحبت کرده و حتی تصاویر بحران بی آبی را به استاندار لرستان ایمیل کرده ام و پیشنهاد کردیم روز دوشنبه هفته آینده جلسه ستاد بحران استان لرستان با حضور مسئولین ارشد استان و مدیران جهاد کشاورزی،آبفاو آبفار،محیط زیست و..برای بررسی کم آبی شهرستان پلدختر تشکیل شود.
وی می گوید: در این جلسه برخی از فرمانداران لرستان نیز حضور دارند و امیدواریم با بررسی دقیق موضوع ،راهکارهایی برای برون رفت از این وضعیت اتخاذ شود.فرماندار پلدختر می افزاید: خشکسالی دست کسی نبوده که از آن جلوگیری شود اما باید توجه داشته باشیم که دبی آب ۹۶درصد نسبت به ۱۶سال پیش کم شده است .
وی ادامه می دهد:باید خود را با شرایط وفق دهیم .ترابی نژاد تصریح می کند: منابع ملی به باغ تبدیل شده، کشت محصولات آب بر بی رویه است و بحران کم آبی به همین دلیل تشدید شده است.

مدیرکل محیط زیست لرستان از خشک شدن رودخانه کشکان خبر داد و گفت: فاجعه زیست محیطی در پل‌دختر رخ داده است.به گزارش بلوطستان به نقل از فارس مهرداد فتحی بیرانوند در پل‌دختر با اشاره به بازدیدی که از رودخانه کشکان در پل‌دختر داشته‌، اظهار کرد: متاسفانه آب این رودخانه از شهر پل‌دختر تا منطقه چم مهر و هلوش خشک شده است و تمام آبزیان این مسیر یا از بین رفته‌اند یا در حال مرگ هستند.
وی با بحرانی دانستن این وضعیت خواستار تشکیل جلسه بحران در مرکز استان شد و افزود: وضعیت رودخانه کشکان اسفبار است و اگر فوری چاره‌ای اندیشیده نشود، این بحران به تمام استان لرستان سرایت می‌کند.
مدیر کل حفاظت محیط زیست لرستان با انتقاد از وضعیت کاشت محصولات آب دوست و برداشت بی رویه آب از رودخانه کشکان تصریح کرد: جهاد کشاورزی استان لرستان و آب منطقه‌ای باید به طور جدی به مسئله ورود کنند و با جلوگیری از کشت بی رویه و برداشت آب به احیای دوباره رودخانه کشکان کمک کنند.

به گزارش بلوطستان در حالی که بحران خشکسالی در پلدختر بیداد می کند و پس از سالهای متمادی برای اولین بار رودخانه کشکان خشک شده و خوان کشاورزان این منطقه برچیده می شود متاسفانه صداوسیمای مرکز لرستان نه تنها به وضعیت بحران آب در این شهرستان بی توجه است بلکه گویا انعکاس گزارش تفصیلی در این زمینه در حکم خطوط قرمز فعالیتهای این مرکز قرار داشته و علیرغم گذشت یک هفته از این بحران همچنان سکانداران صداوسیمای لرستان به چالش عمیق آب در پلدختر توجهی ندارند.

  1. عزیزی

    بعضی افراد فرصت طلب می خواهند از آب گل آلود ماهی بگیرند اما غافلند چون همه مردم انها را می شناسند در گفتار امام جمعه محترم به خوبی اشاره شده است. مدیر کل صداوسیما کوهدشتی است و معشوره را خط قرمز کرده ما مالیات می دهیم ابونمان می دهیم حق داریم مشکلاتمان در صداوسیما منعکس شود.

  2. کشاورز پلدختری

    وقتی که مدیر جهاد کشاورزی پلدختر نتوانسته خطرات بی آبی را به کشاورزان تفهیم کند و کشت جایگزین ارائه نداده ، وقتی زبان مدیران ما لکنت گرفته، وقتی سیاسیون شکست خورده و فرصت طلب موزیانه فرصت را برای انتقام مغتنم می شمارند و وقتی همه به دنبال متهم می گردند اما متهم در بین خود آنهایی است که مدعی اند باید کشکان خشک شود

  3. پلدختری

    در بالا دست باید آب مدیریت شود مردم پلدختر در فاجعه به سر می برند

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

بلوطستان | نشریه خبری _ تحلیلی بلوطستان