شما اینجا هستید
دسته‌بندی نشده » کنفرانس بین المللی فرصت های سرمایه گذاری در لرستان

وزیر اقتصاد صبح پنجشنبه وارد خرم آباد شد. به گزارش بلوطستان علی طیب نیا که به منظور شرکت در کنفرانس بین المللی فرصت های سرمایه گذاری در لرستان وارد خرم اباد شده بود در فرودگاه این شهر مورد استقبال استاندار لرستان قرار گرفت.وی بلافاصله به همراه الهام امین زاده دستیارویژه رئیس جمهور از کشت و صنعت خرم آباد بازدید کرد.حضور در گلزار شهدای خرم آباد و تجدید میثاق با آرمان های شهدا و دیدار با حجت الاسلام و المسلمین میرعمادی نماینده ولی فقیه در لرستان و امام جمعه خرم آباد از دیگر برنامه های وزیر اقتصاد به خرم آباد قبل از برگزاری این کنفرانس بود.

برپایه این گزارش روز پنجشنبه کنفرانس بین المللی فرصت های سرمایه گذاری در استان لرستان روز پنجشنبه با حضور علی طیب نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی در دانشگاه لرستان آغاز به کار کرد.در این کنفراس ۲ روزه ۲۰۰ سرمایه‌گذار و ۱۲ سفیر مقیم در ایران حضور دارن و هدف از برگزاری آن معرفی ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های سرمایه‌گذاری به سرمایه گذاران خواهد بود.

دکتر عزیزی رئیس دانشگاه لرستان در حاشیه این کنفرانس به بلوطستان گفت: بیش از ۲۵۰ سرمایه‌گذار خارج از استان به دومین کنفرانس سرمایه گذاری دعوت شده‌ بودند که ۲۰۰ سرمایه‌گذار دعوت برای حضور در کنفرانس را پذیرفته‌اند که از این تعداد ۱۵ سرمایه‌گذار خارجی از کشورهای ایتالیا، چین و هندوستان در کنفرانس حضور دارند.وی بیان کرد: رویکرد دولت تدبیر و امید، تقویت فضای کسب و کار و حمایت از سرمایه‌گذاری و رونق اقتصادی با محوریت بخش خصوصی است واز اولویت‌های سیاست خارجی دولت تدبیر و امید، تقویت دیپلماسی اقتصادی است.

وزیر اقتصاد در کنفرانس بین المللی فرصت های سرمایه گذاری لرستان گفت:رشد اقتصادی پایدار به عنوان اولویت راهبردی نظام در سیاست های ابلاغی اقتصاد مقاومتی انتخاب شده است.علی طیب نیا افزود: بدون رشد اقتصادی مستمر و بدون ارتقای توان تولید امکان تامین معیشت مناسب، کرامت و عزت وجود ندارد.

وی افزود: بدون رشد اقتصادی، فقر و نابرابری ریشه کن نمی شود و نمی توان جایگاه مناسب بین المللی کسب کرد بنابراین در اقتصاد مقاومتی دستیابی به رشد مستمر یک اولویت راهبردی است.وزیر اقتصاد گفت: رشد اقتصادی ، رشدی درون زاست چراکه کشور ایران کشوری ثروتمند است و از حیث منابع طبیعی و نیروی انسانی در جایگاه بسیار مناسبی قرار دارد . وی بیان کرد:  رشد اقتصادی به جز درون زایی ، برون گرا نیز هست و اقتصاد مقاومتی از فرصت های مفید در عرصه های بین الملل نیز استفاده می کند.

طیب نیا با بیان اینکه ایران در دوره تحریم ها توانست در حوزه فنون و علوم جدید پیشرفت و رشد داشته باشد،اظهار داشت: سیاست اقتصاد مقاومتی بر مبنای درک، شناخت عمیق از آسیب ها و مشکلات اقتصاد ایران طراحی شده است و هدف آن اصلاح مشکلات و فراهم کردن رشد اقتصادی پایدار برای کشور است.

وی گفت: اقتصاد مقاومتی مبنای تنظیم برنامه های توسعه کشور از جمله برنامه ششم توسعه است که آثار و نتایج آن را به زودی شاهد خواهیم بود. وزیر اقتصاد افزود: سرمایه گذاری شرط کافی نیست اما شرط لازم است بنابراین سرمایه گذاری و ایجاد فضا برای سرمایه گذار از اولویت های راهبردی دولت است و تلاش ما این است که پیش نیازها و لوازم سرمایه گذاری را فراهم کنیم.وی خاطر نشان کرد: یکی از سیاست های دولت برقراری ثبات در عرصه اقتصاد کشور است و باید گفت به رغم تحریم های بی سابقه و کاهش قیمت نفت، ما و مردم توانستیم از یک تورم دو رقمی به یک تورم تک رقمی برسیم.

طیب نیا گفت: در سال ۹۵ کل درآمد نفت ۷۳ هزار میلیارد تومان و درآمد مالیات ۱۱۳ هزار میلیارد تومان بود که این نسبت نشان از فزونی ۵۰ درصدی درآمد مالیات است.وی افزود: امروز دو سال است که تراز تجاری غیرنفتی کشور مثبت شده است که برای اولین بار در تاریخ معاصر ایران بوده یعنی از راه صادرات غیرنفتی نیاز خود را تامین می کنیم.وزیر اقتصاد افزود: مقطع کنونی تنها مقطعی است که با وجود تکانه شدید نفت و تحریم ها هم تورم نزولی است و هم رشد اقتصادی مثبت است و این یعنی اینکه ضریب تاب آوری اقتصاد افزایش یافته است.

وی گفت: قانون سرمایه گذاری خارجی ایران از قوانین پیشرفته جهان است و امروز سه بسته از این قوانین به دولت اعلام شده و در مرحله اعلام به مجلس است . طیب نیا با بیان اینکه اولویت یک کشور بهبود محیط کسب و کار است و این موضوع دغدغه مسئولان نظام است،گفت:  باوجود تمام مشکلات در سال های گذشته ۳۲ رتبه وضعیت کشور بهبود یافت و ما شایسته بهترین شرایط هستیم و این توانایی در کشور وجود دارد.وی خاطر نشان کرد: مذاکرات هسته ای و اجرای تعهدات در بحث برجام نشان داد که ایران به هیچ وجه قصدی به جز فعالیت های صلح آمیز در بهره برداری از انرژی هسته ای ندارد به گواه همه نهادهای بین المللی پس ما هم انتظار داریم آنها نیز به تعهدات خود عمل کنند.

وی بیان کرد: تا امروز بیش از۵۰ میلیارد دلار توافق نامه برای تامین مالی خارجی با کشورها و موسسات مالی بزرگ امضا کرده ایم و قراردادهای تامین مالی عموما بسته شده و در حال مذاکره در خصوص قراردادهای تجاری هستیم و هم اکنون نیز در آستانه امضای قراردادهای تجاری با کشورهای بزرگ اروپایی و آسیاس جنوب شرقی هستیم.
وی گفت:  در سال گذشته ۱۲ میلیارد دلار سرمایه گذاری مستقیم خارجی داشته ایم ولی امیدواریم امسال این میزان باز هم بیشتر شود.وزیر اقتصاد افزود: کاهش وابستگی به نفت را باید به فال نیک بگیریم اما مالیاتی که با یک سیستم نوین گرفته شود و مالیاتی که عادلانه باشد و کمترین هزینه را بر فعالان تحمیل کند و در شیوه های خود اصلاحات لازم را انجام بدهد.زیر امور اقتصادی و دارایی در بخش دیگری از سخنان خود درخصوص وضعیت تسهیلات سیستم بانکی در لرستان تصریح کرد: نسبت تسهیلات سیستم بانکی در استان لرستان به سپرده‌ها ۱۲۴ درصد است که این نسبت باید حدود ۹۰ درصد باشد، بنابراین ۳۵ درصد از منابعی که در استان تسهیلات داده می‌شود از سایر استان‌ها تامین شده ست.
وی با تاکید به اینکه بانک‌های خصوصی باید رسالت خود را در تحقق اقتصاد مقاومتی انجام دهند، گفت: بانک‌های خصوصی در پرداخت تسهیلات اقتصاد مقاومتی نسبت به بانک‌های دولتی عقب هستند که این موضوع با بانک مرکزی هماهنگ شده تا نظارت بر این بانک‌ها موثرتر شود.

نباید محدودیتی برای سرمایه گذاری خارجی قائل شویم

دستیار ویژه رئیس جمهور در امور حقوق شهروندی نیز در این کنفرانس گفت: نباید محدودیتی برای سرمایه گذاری خارجی قائل شویم.الهام امین زاده افزود: باید ریسک سرمایه‌گذاری خارجی را کاهش بدهیم و امنیت سرمایه گذاری را از نظر تامین منابع پولی، مالی و ارزی افزایش بدهیم.وی بیان کرد: ندهای ۱۳، ۱۴ و ۱۵ قانون سرمایه گذاری خارجی اصلاح شده اند.

امین زاده تصریح کرد: چند پیشنهاد در ستاد اقتصاد مقاومتی ارائه شده است و قرار شد تقسیم بندی در قانون سرمایه گذاری خارجی شود. دستیار ویژه رئیس جمهور گفت: ماده ۱۳ این قانون را اصلاح کرده ایم؛ پیش از این اصل سرمایه خارجی و منابع آن با دادن پیش‌آگهی سه‌ماهه به هیئت سرمایه‌گذاری خارجی با  انجام همه تعهدات و با تایید وزیر امور اقتصادی و دارایی قابل‌انتقال به خارج بود که با اصلاحات صورت گرفته فرآیند انتقال سرمایه به خارج از کشور تسهیل شد.وی افزود: در ماده ۱۴ این قانون آمده بود که انتقال سود سرمایه گذاری خارجی با کسر مالیات و عوارض و در نهایت با تایید وزارت امور اقتصادی قابل انتقال به خارج از کشور است که این ماده را اصلاح کردیم و انتقال سود سرمایه گذاری خارجی با تصویب آن توسط وزیر امور اقتصادی قابل انتقال خواهد بود.

ایران بهترین الگوی اقتصاد مقاومتی است

نماینده ولی فقیه در لرستان و امام جمعه خرم آباد نیز در این کنفرانس گفت: ایران بهترین الگوی اقتصاد مقاومتی است. سید احمد میرعمادی افزود: هر کشوری که به سمت پیشرفت، رشد و ترقی بخواهد قدم بردارد نیازمند به یک الگو است، الگویی که متناسب با آن کشور و شرایط آن کشور باشد.وی بیان کرد: اقتصاد مقاومتی با داشتن مدیران انقلابی تحقق می یابد.

میرعمادی گفت: یکی از بخش های حمایت از تولید کنندگان مسئله حمایت از سرمایه گذار است  و لذا یک تولید کننده باید بدون دغدغه در عرصه اقتصادی فعالیت اقتصادی داشته باشد و بسترهای لازم برای این کار فراهم شود.نماینده ولی فقیه در لرستان و امام جمعه خرم آباد افزود: در لرستان همه بسترهای لازم برای حمایت از تولیدکنندگان فراهم است.وی با بیان اینکه بسترهای سرمایه گذاری در لرستان فراهم است،گفت: خوشبختانه امروز مسئولان استان با تمام وجود برای همکاری آماده هستند و نمونه های اتفاق افتاده گواه بر وجود این همکاری هست.

لرستان یکی از استانهای امن کشور برای سرمایه گذاری است

استاندار لرستان هم در این کنفرانس گفت:لرستان یکی از استانهای امن کشور برای سرمایه گذاری است.هوشنگ بازوند افزود: بیش از ۱۰۰طرح سرمایه گذاری با تولید اقتصادی در این همایش امکان سنجی شده است و حامی و حافظ سرمایه گذاران خواهیم بود و طرح های معرفی شده به سرمایه گذاران توجیه اقتصادی دارد.

وی بیان کرد: لرستان با دارا بودن ۱۱درصد روان آب های کشور و بیش از ۲هزارو ۵۰۰کیلومتر رودخانه دایمی به عنوان یک استان چهار فصل معرفی شده است. استاندار لرستان خاطر نشان کرد: لرستان در سال ۹۳ به عنوان پایتخت ژئوتوریسم در کشور معرفی شده است که بیش از پنج هزار بنای تاریخی، ۱۰۰پل تاریخی و ۳۹ منطقه ویژه گردشگری را در دل خود جا داده است.

وی بیان کرد: لرستان دارای فرصت های سرمایه گذاری فراوانی است که از جمله قرار گرفتن استان در کریدور شمال به جنوب و مرز بازرگان به بندر امام است. بازوند گفت: دو خط ریلی کشور در لرستان واقع شده و یکی از ۱۶ فرودگاه فعال کشور نیز در لرستان قرار دارد ضمن اینکه ۳۷ تاقدیس میدان بزرگ نفتی و گازی  نیز دراین استان وجود دارد.

وی بیان کرد: در حوزه صنعت وجود کانی های با کیفیت بالا را در استان می توان مشاهده کرد گفت: ۲۳درصد سنگ نما کشور را تولید می کند و حدود هفت هزار هکتار زمین با ظرفیت های اکوتوریسم و جاذبه های گردشگری و ۸۰۰هزار هکتار اراضی مستعد کشاورزی در این استان وجود دارد.

 به گزارش بلوطستان همچنین پل جهادگران خرم آباد با حضور علی طیب نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی افتتاح شد. وزیر اقتصاد در این مراسم گفت: در سال ۹۵ از محل منابعی که سازمان امور مالیاتی وصول می‌کند ۸۷ میلیارد تومان در اختیار شهرداری‌های استان قرار گرفته تا در پروژه‌های شهری استفاده شود .طیب نیا افزود: قول می‌دهیم در سال ۹۶عدد قابل ملاحظه‌تری در اختیار شهرداری‌ها قرار داده شود و منابع باید به سمت استان‌های کم برخوردار هدایت شود و این سیاست در حوزه منابع بودجه‌ای دولت و سیستم بانکی است .
عکس ها از ایمان بیرانوند و امین آزادبخت

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

بلوطستان | نشریه خبری _ تحلیلی بلوطستان