شما اینجا هستید
دسته‌بندی نشده » گاها شاهد معامله شهرداران با اعضای شورا هستیم

Image result for ‫امیر ناصر غلامرضایی‬‎

با توجه به تحرکات برخی کاندیداهای احتمالی برای انتخابات شوراهای اسامی شهر وروستا به سراغ امیرناصر غلامرضایی مشاور استاندار لرستان در امور شوراها که در سابقه خود عضویت در شورای شهر خرم آباد را نیز دارد و از چهره های برجسته سیاسی استان می باشد رفته ایم تا برخی ابهامات حول وظایف قانونی شوراها را از زبان وی جویا شویم.

جناب غلامرضایی برای شروع،اولین سوال را  به عملکرد جنابعالی در پست مشورتی استاندار لرستان در امور شوراهای شهر اختصاص می دهیم، البته با توجه به اینکه مدت زیادی از روی کار آمدن جنابعالی نمیگذرد، اگر امکان هست مختصری از اقدامات صورت گرفته در این حوزه را برای مخاطبین شرح دهید؟

با عرض سلام در پاسخ به سؤال اول شما  باید عرض کنم در حال حاظر در طول مدتی که در استانداری بعنوان مشاور استاندار در امور شوراها  مشغول به کار شدم موضوع خاصی که به مسیله شورا باشد برخورد نداشتم اما با توجه به ذات مسولیت بنده که مشاور استاندار در امور شورا ها و مدیریت شهری هستم در بعضی مسایل پیگیریهایی انجام میدهم مثلا  . در خصوص شهرک پارسیلون کمبودهایی وجود دارد که در رفع آنها پیگیر هستم  مناب مثال قطعه زمیین در آن شهرک وجود دارد که در بیش از بیست سال که از ایجاد این شهرک میگذرد این زمین در نقشه اولیه بعنوان پارک مشخص شده اما پارکی در کار نیست که بنده پیگیریهایی انجام دادم و در حال حاضر شهرداری منطقه سه با اصرار بنده بعد از گذشت دو ماه در حال طراحی آن پارک است . یا در قبرستان فلک الدین  شهرداری مشکل آسفالت دارد  و پیمانکار طرف قرارداد طبق گفته آقای شهردار آسفالت این قبرستان را تیهی نمیکرد و بنده با جناب آقای استاندرا صحبت کردم که ایشان از آقای علیخانی مدیر کل مسکن و شهرسازس خواستند که زا طریق این اداره آسفالت آن قبرستان تأمین شود به هر صورت وظیفه مشاور مشورت دادن است اما به دلیل مشکلات فراوانی که وجود دارد همه مشاوران بعنوان یار کمکی مدیران پیگیر کار مردم هستند . قضیه  بودجه خرید مهمانسرای ارتش در زیر قلعه فلک الافلاک را هم به دستور آقای استاندار در حال پیگیری هستم که الحمد الله بودجه آن تأمین شده و احتمال زیاد هفته آینده ابلاغ میشود . پیشنهاداتی هم در خصوص  دریاچه کیو وسایر مناطق داشتم که انشالله  در حال رایزنی برای انجام آن هستم  امیدوارم منتج به نتیجه شود

– همیشه یکی از مباحثی که حول محور شوراهای شهر به عنوان پارلمان های محلی مطرح بوده، میزان تخصص اعضای شوراها بوده و اینکه چقدر آن ها در تصویب قوانین مهارت و تسلط کافی دارند.به نظر شما شورای اسلامی شهرستان های استان، تا چه حدودی تسلط بر تصویب قوانین دارند؟ آماری دراین باره در دسترس هست؟

در خصوص این سوال  شما   مبنی بر نیاز به تخصص در شورا باید عرض کنم که یکی از بزرگترین اشتباهات مردم و حتی کاندیداها ی محترم شورای شهر و حتی بعضی اعضای شورای شهر این است که فکر میکنند تنها وظیفه شورای شهر فقط نظارت بر شهرداری است درصورتیکه بعضیها شورای شهر را شورای شهرداری میدانند . اعضای شورا نمایندگان مردم هستند و اگر این نمایندگان در همه زمینه ها تخصص داشته باشند خیلی خوب است زیرا وظیفه شورای شهر نظارت بر همه مسایل شهر در همه ادارت  است و به نوعی یک پارلمان تمام عیار است در همکاری و مشاوره و نظارت بر مصوبات عمومی شهر  پس این وظیفه نیاز به تخصص در همه مسایل دارد . اما بنده بنا به تجربه شخصی و تحقیقاتی که انجام داده ام معتقدم مهمترین تخصص در شورای شهر مدیریت و اقتدار و سلامت نفس  وسلامت جیب و پیگیری امور است و البته بدون رانتخواری و بدون باج دادن و بدون باج گرفتن  . با اقتدار میشود در این شهر کار کرد البته  بدون توقع شخصی ،، شما از  نظر تخصص  علامه دهر  باشید اما  اگر نتوانید با مدیریت و اقتدار ونظارت دقیق  بر اجرای قوانین  اثر گذار باشید و نتوانید علم خود را به کرسی بنشانید چه فایده دارد ؟ مگر مرحوم ساکی جز رشته تاریخ علم دیگری داشت ؟ ایشان با مدیریت صحیح و استفاده از نظرات دیگران و اقتدار و سلامت  نفس و بدون رانتخواری نامشان ماندگار شد  البته خیلیها در تبلیغات از نام ایشان استفاده میکنند که بعضیها به شورا هم وارد شدند اما اگر ساکی شدند تعریف کنند !!!  پس تخصص بدون مدیریت ، تخصص بدون اقتدار ، تخصص بدون سلامت نفس و تخصص بدون پاکدستی  همچون  کتاب دائره المعارف است که  به یک بی سواد بدهید .  به قول مرحوم امام تخصص و تعهد هر دو در کنار هم لازم است حال ممکن است این تعهد به مردم باشد به دین باشد به انقلاب باشد به آیندگان باشد و حتی به وجدان فرد هم باشد ،، تخصصی که  رانتخواری و معامله در پس آن باشد به درد نمیخورد

– جناب غلامرضایی، اساسا شورا نهادی سیاسی محسوب میشود؟ به نظر شما ورود شوراهای شهر به مسائل جناحی و سیاسی مفید واقع می شود؟

در رابطه با نگاه سیاسی باید عرض کنم هر کسی در ایران یا چپ است یا راست همانطوریکه در امر ورزش  ایرانیان یا آبی هستند یا قرمز حتی  اعضای تیمهای دیگر مثل تراکتور و فولاد و سپاهان در بین خودشان یا آبی هستند یا قرمز   . این محدودیت سیاسی  و خلاصه نمودن نگاه مردم به چپ یا راست باعث  فرسوده شدن اقدامات سیاسی و در جا زدن و فرتوت شدن تفکرات میشود  و  خلاصه شدن فعالیت سیاسی یک جامعه  به این عظمت، در دو  جریان چپ یا راست باعث تعطیلی تضارب اندیشه و بن بست تبادل نظر  و محدود شدن قعالیتهای کمی و کیفی در جامعه میشود . ولی در مجموع، شوراییان میتوانند نگاه سیاسی داشته باشند اما شورا جای کار و تلاش است نه سیاسی بازی  چون چپ پارک میخواهد راست هم پارک میخواهد . راست ترافیک روان میخواهد چپ هم همین را میخواهد  . پس شورا جای کفت و کو نیست جای گفت و گوست  و گفت و گو برای تأمین زندگی راحت برای شهروندان  نه چیز دیگری.

-به نظر جنابعالی، شورا بایستی نقش نظارتی بر شهرداری ها را ایفا کند یا به عنوان نیرویی بالادستی ، شهرداری را نیروی زیر مجموعه خود ببیند ؟

پاسخ سوال شما را این چنین می دهم  همانطوریکه در مقیاسی کلان  مجلس شورای  اسلامی  پارلمان ملی است  شورای شهر نیز  یک پارلمان محلی است و کار پارلمان تصویب قوانین و نظارت بر اجرای آنهاست . در شوراهای شهر  نیز باید قوانین تصویب شوند و شهرداری ها  و ادارات متبوع باید اجرا کنند و کار شورا بعد از تصویب نظارت است نه دخالت . البته این  فعل  و صفت نظارت دلیلی نمیشود که بی قانونی را مشاهده کنیم و دخالت نکنیم  باید جلوی بی بند و باری گرفته شود البته به شرط اینکه خود اعضا اهلش نباشند . . البته اگر یک شهردار قوی و مقتدر با مدیریت سالم در رأس مدیریت شهری باشد میتواند یار خوبی برای شورا باشد و با اقتدار از اعمال نفوذ شورا و مداخله های  بی جای آنها هم جلوگیری کند  و متأسفانه چون شهرداران  با رأی شورا انتخاب مشوند بخاطر ترس از استیضاح و بخار انتخاب مجدد گاها شاهد معامله شهرداران با اعضای شورا هستیم و گاها شاهد فشار اعضای شورا به شهر دار برای انتخاب مدیران سازمانها یا شهرداران مناطق هستیم که این یکی از بزرگترین خطاهای اعضای شورای شهر و یکی از بزرگترین ضعفهای  شهرداران در مقابل شوراست   و  این راه جبران خدمت اعضای شورای شهر ب در مقابل  خدمت هوادارن انتخابی خودشان است غافل از اینکه یک نیروی ناتوان را به مقام و منصب رساندن جز ضربه زدن به شهر و خراب کردن آبروی اعضای شورای شهر هیچ سودی ندارد

-با توجه با سابقه حضور جنابعالی در شورای شهر می توانید بگویید که در استان لرستان،شوراها مانع فعالیت شهرداری ها بوده اند یا باعث شکوفایی آن ها ؟

بی پروا و بی ملاحظه کاری  پاسخ سوال   شما را اینچنین میدهم  که  اگر زیاده خواهی بعضی اعضای شورا ها نبود و اگر تحمیل نیرو از جانب اعضای شورای شهر نبود و اگر جبران زحمات انتخاباتی  نبود و اگر تخفیفهای پی در پی که اعضای شورای شهر برای این و ان میگیرند نبود  و اگر مداخله در کار شهرداری نبود حتما شورا  مفید به فایده بود

-به نظر شما، حواشی و شایعاتی که حول محور شوراهای شهر از قبیل داشتن  امتیازات ویژه مانند تغییر کاربری اراضی و یا تراکم غیرقانونی ساختمان، در استان لرستان وجود دارد ؟

در این زمانه پر غوغا  مادیگرایی  حرف اول را میزند و هر کامی که بوی پول ندهد شنیدن حرفش معنا ندارد و هر دهانی که عطر پول از آن به شامه نرسد  خریدار ندارد هر اتفاق ممکن است بیفتد زیرا  متأسفانه پول خریدار فراوان دارد  اما در مورد سوال شما شنیده ها فراوان  است و من هم مثل شما شنیدم اما چیزی به چشم خودم ندیدم و بخاطر ترس از بد نام شدن نماندم که نبینم

– چگونه می شود بر شوراها نظارت داشت و مانع ایجاد فساد در آنها شد؟

راه کنترل شورا آسان است از زمان  انتخابات میتوان اعضای  شورای شهر را کنترل کرد به هر کسی رأی نداد  و به پول و تبلیغات آنچنانی و شام و نهار و وعده و وعید رأی نداد و بعد از ورود اعضای شورای  از آنها انتظارت عبث  و. بیخود نداشت و کار غیر قانونی نخواست  و از منتخب خود بابت کردارش پاسخ خواست  و هر کسی در انتخابات هزینه آنچنانی دهد و وعده شغل و  پست دهد جز فساد چیزی به دنبال نخواهد داشت

– انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا را در پیش داریم، نقش مشاور استاندار در این رابطه چیست ؟

چنین پاسخ میدهم که پروسه انتخابات شورای شهر هنوز کلید نخورده و آغاز نشده  و قطعا امیدوارم بنده هم اثر گذار باشم  انتخابات سه وجهه و  سه موضوعیت دارد اجرایی و بازرسی و نظارتی  مباحث  اجرایی و  بازرسی در دست  دولت و استاندار و ستاد انتخابات است و وجهه نظارتی آن در اختیار نمایندگان مجلس است که بنا به تصمیم استاندار  در یکی از دو موضوع اجرایی یا بازرسی خدمت خواهم کرد یا اگر نمایندگان صلاح بدانند در موضوع نظارتی خدمت خواهم کرد  به هر صورت تصمیم با بنده نیست هر جا امر شود برای  خدمت بهتر و اثر گذاری بیشتر تلاش خواهم کرد فقط امیدوارم منبع خیر باشم و باشیم

-نکته ای هست که بخواهید به خوانندگان ما گوشزد کنید؟
تنها موضوعی را که لازم میدانم به آن اشاره کنم این است که خواهش میکنم فارغ از فامیل بازی  و برادری و آشنایی به توانایی فرد و سلامت و صلابت افراد  و به  مدیریت و اقتدار افراد و پاکدستی شان  رأی بدهید نگویید فلانی برادر ماست به او رأی دهیم !!!  برادر فقط کسیست  که برایت تلاش کند  تا شهرت را آباد کند  و  برادرمان کسی است که آبرویمان را حفظ کند . فامیل خوب  است اما فامیل بد خوب نیست  سعی کنیم اگر فامیل خوب داریم حمایتش کنیم اگر خوب نداریم خوب دیگران را انتخاب کنیم . زمانی میگفتیم  بد خودمان از خوب دیگران بهتر است همین تفکر غلط و همین برداشت نادرست باعث شده بارها در انتخابهایمان اشتباه کنیم . کدام عقل سلیم و وجدان بیدار می پذیرد که بد خودمان از خوب دیگران بهتر باشد  بد  بد  است و خوب خوب است چرا بد خودمان از خوب دیگران بهتر است  باید بپذیریم که بد خودمان آبروی خودمان را میبرد و خوب دیگران میتواند خادم خوب برای خودمان باشد  امیدوارم سرنوشت شهرمان را درست بنویسیم که  از سر نوشتن  سرنوشت  کار سختی است!

تشکر میکنیم بابت وقت بسیاری که برای ما گذاشتید.
با تشکر و سپاس فراوان و آرزوی سلامت و سعادت برای هم استانی های عزیزم و شما دوستان گرامی
منبع / مهر و ماه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

بلوطستان | نشریه خبری _ تحلیلی بلوطستان