شما اینجا هستید
دسته‌بندی نشده » گردشگری آبشار «افرینه» یک گام جلو رفت

به گزارش بلوطستان به نقل از همشهری عملیات اجرایی ایجاد زیر ساخت‌های گردشگری آبشار افرینه آغاز شده است. تابستان گذشته گزارشی با موضوع معرفی آبشار افرینه به عنوان یکی از زیباترین مناطق گردشگری لرستان در همشهری منتشرشد که درآن از فقر زیر ساخت‌ها و همچنین نبود امکانات اقامتی و گردشگری به عنوان عاملی برای مغفول ماندن این آبشار زیبا یاد شده بود.
اکنون با گذشت چند  ماه از آن گزارش با تلاش اداره کل میراث فرهنگی لرستان گام هایی در مورد توسعه زیر ساخت‌های اقامتی و تفریحی در این اثر زیبای طبیعی شهرستان پلدختر برداشته شده است.
هر چند کافی نیست، اما به عنوان نقطه آغازی برای تبدیل مناطق زیبای استان به مقصد گردشگری به شمار می‌رود.به نظر می‌رسد با شروع کار در افرینه، دولت باید با فراهم کردن زیر ساخت‌ها در جوار آثار باستانی،تاریخی و فرهنگی و طبیعی پلدختر با معرفی این آثار به گردشگران زمینه را برای توسعه گردشگری به عنوان صنعتی اشتغالزا فراهم کند.

۳۱۵۹

? آبشار منحصر به فرد

یکی از پژوهشگران حوزه گردشگری در گفت‌وگو با همشهری اظهار می‌کند: آبشار زیبای افرینه از زیباترین مناظر طبیعی استان لرستان و جنوب غربی ایران به‌شمار می‌رود.«احدکاویانی» می‌افزاید: وجود شبکه دسترسی جاده‌ای مطلوب، زیرساخت‎های اجتماعی مناسب و طبیعت خاص از جمله ظرفیت‎هایی است که هر گردشگر و دوستدار طبیعتی را شیفته و مجذوب زیبایی و منحصر به فرد یک اثر خواهد کرد.

  ?بهره مندی از ظرفیت‌های گردشگری

کاویانی با بیان این‌که آبشار افرینه از اغلب این ظرفیت‌ها بهره‌مند است،اضافه می‌کند: گردشگر درکنار این ظرفیت‌ها نیازمند اماکن اقامتی و زیرساخت‌های تفریحی برای ماندگاری است.وی ادامه می‌دهد: بنابراین دولت باید این زیر ساخت‌ها را در جوار آثار فرهنگی و تاریخی و طبیعی ایجاد کند.این کارشناس می‌گوید: عزم میراث فرهنگی برای ایجاد زیر ساخت‌ها در آبشار افرینه قابل تقدیر است اما کافی نیست.

 
?  جذب گردشگر

کاویانی توضیح می‌دهد: نورپردازی آبشار در شب، ایجاد آلاچیق‌های تفریحی و سرویس‌های بهداشتی از جمله مسائلی است که می‌تواند به جذب گردشگر در این اثر طبیعی کمک کند.وی ادامه می‌دهد: جاده دسترسی مناسب و همچنین فراهم کردن زمینه برای حفاظت از این زیر ساخت‌ها با مشارکت بخش خصوصی از دیگر مسائلی است که می‌تواند به جذب گردشگر کمک کند.

آبشاری دائمی و پرآب

مسئول میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری پلدختربه همشهری می‌گوید: آبشار افرینه تنها آبشار دائمی و پرآب شهرستان پلدختر است.«منوچهر بابایی» می‌افزاید: با ایجاد زیر ساخت‌ها و توجه بیشتر به این آبشار علاوه بر جذب گردشگران می‌توان در حوزه اقتصاد گردشگری نیز گام‌های اساسی برداریم.

  ?اختصاص اعتبار

مسئول میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری پلدختر از اختصاص ۵۰۰میلیون ریال برای ایجاد برخی زیر ساخت‌ها در آبشار افرینه خبر می‌دهد.وی می‌گوید: یک «رمپ» برای بازدید و ساخت سکوی پیک نیکی در جوار این آبشار ساخته شده است.بابایی ادامه می‌دهد: اعتبار اختصاص یافته از محل اعتبارات میراث فرهنگی در گام اول برای ساخت سرویس‌های بهداشتی مجزا و آلاچیق و رمپ در آبشار افرینه بوده است.این مسئول می‌افزاید: در سال ۹۵نیز اعتباراتی به این آبشار اختصاص خواهد یافت که در بخش‌های محوطه سازی روبه روی آبشار،فضای سبز و نورپردازی این اثر هزینه خواهد شد.

?  تثبیت دهانه آبشار

مسئول میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری پلدختر اضافه می‌کند:یکی از برنامه‌های میراث فرهنگی تثبیت دهانه آبشار است که به علت فرسایش‌های طبیعی تغییر یافته است.بابایی می‌گوید: امیدواریم با این کار آبشار افرینه به ارتقاع و حد نصاب اولیه خود برگردد که به زیباتر شدن این اثر طبیعی خواهد انجامید.

 
? پربازدیدترین آثار گردشگری
بابایی بیان می‌کند: پیک بازدید از این آبشار در ایام بهار بخصوص نوروز روزانه بالای ۱۵۰۰نفر است.وی با اشاره به اتصال این آبشار به جاده خرم آباد و پلدختر می‌گوید: این اثر در کنار جاده سراسری قرار دارد و یکی از پربازدیدترین آثار گردشگری شهرستان به شمار می‌رود.
 
?استقبال از بخش خصوصی

مسئول میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری پلدختر بیان می‌کند: سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حوزه گردشگری پلدختر مانعی ندارد.وی می‌افزاید: نه فقط درآبشار افرینه بلکه در همه آثار تاریخی،باستانی و طبیعی و گردشگری شهرستان از مشارکت بخش خصوصی به شرط این‌که زیر ساخت‌ها را فراهم کند، حمایت کرده و از سرمایه گذاری آن استقبال می‌کنیم.

«منوچهر بابایی»، مسئول میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری پلدختر: آبشار افرینه تنها آبشار دائمی و پرآب شهرستان پلدختر است.با ایجاد زیر ساخت‌ها و توجه بیشتر به این آبشار، علاوه بر جذب گردشگران می‌توان در حوزه اقتصاد گردشگری نیز گام‌های اساسی برداریم. پیک بازدید از این آبشار در ایام بهار بخصوص نوروز روزانه بالای ۱۵۰۰نفر است.این اثر در کنار جاده سراسری قرار دارد و یکی از پربازدیدترین آثار گردشگری شهرستان به شمار می‌رود.

 
 
?عباس دارایی / بلوطستان
 

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

بلوطستان | نشریه خبری _ تحلیلی بلوطستان