شما اینجا هستید
ورزشی » گره کور نتیجه نگرفتن خیبر کجاست ؟

خیبر خرم آباد در جریان هفته دهم لیگ دسته اول فوتبال ایران جام آزادگان برابر ملوان بندر انزلی به تساوی یک بر یک رسید . این بازی از آن جهت برای خیبری ها حائز اهمیت بود که خیبری ها در صورت پیروزی در این بازی شش امتیازی ضمن کاهش فاصله خود با صدر جدول به رده سوم جدول رده بندی صعود کنند.

نماینده فوتبال لرستان که با سرمایه گذاری های کم نظیر مسعود عبدی مالک بومی خود ، یکی از تیم های متمول لیگ دسته اول کشور به شمار می روند از ستاره های شاخصی بهره می برند که با داشتن کادری باتجربه و رزومه دار در زمره مدعیان صعود به لیگ برتر فوتبال ایران در فصل آتی قرار دارند و همین انتظار بالا بود که مالک این تیم را به برکناری محسن عاشوری سرمربی اول فصل خیبری ها راغب کرد ، او می پنداشت که عاشوری با وجود سابقه درخشان دوران بازیگری و کارنامه قابل دفاع مربیگری اما در زمینه کنترل و مدیریت تیم آن طور که باید و شاید مدیریت به خرج نمی دهد و تداوم حضور او هم خیبر را به کسب نتایج ضعیف عادت می دهد و هم حواشی را در تیم ایجاد می کند و نهایتآ با چنین شرایطی خیبر  از صعود به لیگ برتر باز می ماند .

شاید از همین منظر بود که مسعود عبدی به ناچار در تصمیمی فوری ترجیح داد در پایان هفته ششم محسن عاشوری را کنار بزند ، عاشوری در سه بازی اول فصل خود سه پیروزی کسب کرد اما یک تساوی در شهر بابک و یک شکست در تهران برابر سایپا و نهایتآ تساوی خانگی برابر خوشه طلایی ساوه ، کاسه صبر مالک تیم را لبریز کرد و عاشوری و برکنار در تصمیمی که البته بسیاری از علاقه مندان به فوتبال در لرستان معتقد بودند اشتباه بوده است ، عبدالله ویسی را مجدد به عنوان سرمربی خیبر انتخاب کرد .

در کنار انتخاب ویسی بعنوان سرمربی ، مهرداد خادمی سرمربی خیبری ها در لیگ دسته دوم که او نیز بهترین نتایج را با این تیم در لیگ دو گرفته بود و تنها در دو هفته پایانی برابر تیم های مدعی لغزید و از صعود بازماند .

زوج ویسی و خادمی یک زوج قوی است ، هر دو از چهره های شاخص در عرصه مربیگری لیگ های یک و دو بوده و هر دو با خیبر در فصولی قبلی هم بازی های خوبی به نمایش گذاشته و هم نتایج خوبی کسب کرده بودند.

به رغم مخالفت ها با بازگشت ویسی اما او بواسطه اینکه با خیبری ها از ۲۸ بازی ۴۱ امتیاز کسب کرده بود و در جام حذفی هم به مرحله یک چهارم نهایی رسانده بود ، از تیم خیبر یک تیم منظم و با شخصیت ساخته بود که حتی منتقدینش نیز اعتقاد داشتند او یک نام بزرگ برای سرمربیگری خیبر خرم آباد است .

ویسی در چهار بازی که بعنوان سرمربی روی نیمکت مربیگری خیبر خرم آباد قرار گرفته است از مجموع دو دیدار خانگی و دو دیدار خارج از خانه دو تساوی ، یک برد و یک شکست کسب کرده است .

تساوی با شمس آذر قزوین در قزوین ، پیروزی بر استقلال ملا ثانی در خرم آباد ، باخت برابر آرمان گهر در سیرجان  و تساوی خانگی با ملوان بندرانزلی و البته پیروزی یک بر  صفر برابر شهرداری همدان در یک بازی خارج از خانه در چارچوب جام حذفی  حاصل کار عبدالله ویسی و کمکش مهرداد خادمی در خیبر بوده است .

خیبر تحت هدایت ویسی در چهار بازی خود در لیگ دسته اول ، ۸ گل وارد دروازده حریفان کرده است و ۷ گل نیز از حریفان خود دریافته کرده است . زدن ۸گل در ۴ بازی و میانگین دو گل در هر بازی برای فاز تهاجمی خیبر خرم آباد یک مزیت است و به لطف فعالیت خوب این تیم در فاز هجومی ، تیم خرم آباد با ۱۹ گل زده بهترین تیم لیگ دسته اول فوتبال ایران در پایان هفته دهم از حیث گل زده است .

به همان میزان که خط حمله این تیم یک نقطه قوت و مزیت برای خیبر محسوب می شود ، این تیم در فاز دفاعی بسیار ضعیف عمل کرده و با ۱۴ گل خورده در کنار پارس جنوبی جم تیم پانزدهم جدول رده بندی ضعیف ترین خط دفاع لیگ را دارد .

خیبر به رغم بهره گیری از مهره خوب اما هنوز در فاز دفاعی مشکل دارد و همین مشکل مزمن در این فصل این تیم را با وجود بازی های خوب و هجومی در زمره تیم هایی قرار داده که به راحتی امتیاز از دست می دهد .

اگر بپذیریم که کسب امتیاز در نیم فصل دوم که کورس برای صعود و فرار از سقوط برای تیم های لیگ یکی است ، سخت تر می شود ، از دست دادن امتیاز در بازی های نیم فصل اول برای تیمی که داعیه حضور در لیگ برتر را دارد و یک تیم متمول ، پرستاره و ریشه دار است بسیار نگران کننده است ، گرچه تیم خیبر در دو بازی از چهار بازی اخیر خود تحت هدایت ویسی برابر تیم های اول و سوم جدول بازی کرده است اما تنها کسب یک امتیاز از دو دیدار شش امتیازی یک نکته منفی برای خیبر محسوب می شود .

خیبر در ۴ بازی خود با ویسی از ۱۲ امتیاز ممکن تنها ۵ امتیاز کسب کرده است که ۴ امتیاز از این امتیازات کسب شده برابر شمس آذر تیم چهاردهم و استقلال ملاثانی تیم شانزدهم جدول رده بندی بوده است ،  مقایسه ای بین نتایج خیبر تحت هدایت عاشوری و ویسی نشان می دهد که خیبر با تغییر مربی به رغم تغییر آهنگ بازی اما از حیث امتیاز گیری روند نتیجه گیری تیم قابل دفاع نیست .

از حیث فنی تیم در فاز دفاعی مشکل دارد ، مشکل خیبری ها در فاز دفاعی ، ضعف تیم در دفاع تیمی و بازی با فشار و پرس برابر رقبا در بازی های اخیر بوده است ، این تیم در گردش توپ با حوصله بازی نمی کند ، با وجود اینکه در فاز هجومی زهردار ظاهر شده  اما در گردش توپ و بازی منظم و مالکانه یا به بازی باحوصله و ضرب زدن علاقه ای ندارد و یا در این زمینه مشکل دارد ، به راحتی به هجده قدم حریف می رسد و خلق موقعیت می کند اما با وجود کمیت گلزنی در زدن توپ های آخر مهاجمین این تیم بی دقت هستند و گاها مشاهده می شود که گل های خورده این تیم عمدتا   محصول اشتباهات فردی و ضعف تیم در دفاع تیمی است که دربرتری عددی حریفان این گل ها بر خیبری ها تحمیل شده است .

خیبر برای سروسامان دادن به اوضاعش در جدول و بازگشت به سیر خوب بازی های اول فصل نیازمند سروسامان دادن به خط دفاعی با تاکید بر بازی با حوصله ، پرهیز از اشتباهات فردی ، جابجایی ها در جریان بازی و پرس از جلو برای جلوگیری از گل خوردن است .

بین خطوط دفاعی و میانی تیم فاصله وجود دارد و تیم در انتقال توپ برخی اوقات با مشکل مواجه و اسیر پرس حریفان می شود و همین خود یکی از عوامل لو دادن توپ و اشتباهات فردی است ، غالیا خط میانی تیم در طراحی حمله کم تعداد است ، اصرار خیبر بر استفاده از کانال های کماری و بال ها برای طراحی حمله تیم را در موقعیتی قرار می دهد که در ضدحملات ، معمولا تیم های مقابل زهردار بوده و دفاع خیبر از همین نقطه آسیب پذیر است .

خیبر برای صعود باید شیب نتیجه گیری خود را به سمت امتیاز گیری در بازی های باقی مانده بالا برده و در تمرینات نقاط ضعف تیم گوشزد شده و برای برون رفت از وضع موجود ، ابتدا مجموعه مدیریتی حوصله به خرج دهند و به گونه ای عمل شود که فشار روی بازیکنان و کادر فنی زیاد نشود ، استرس نتیجه گیری و انتظارات بالا از تیم ، بازیکنان خیبر را در وضعیتی سخت قرار می دهد و برای این وضعیت باید تیم به آرامی به سمت روند رو به رشد حرکت کند.

 

عباس دارایی/ بلوطستان

  1. عباس دارایی

    در سوگ برادر ارزشمند ، معلمی بی اعا و شخصیتی کم نظیر ، زنده یاد ایوب جمشیدی به سوگ نشسته ایم ، این معلم فداکار و مردمی عمری را صرف تعلیم و تربیت دانش آموزان این دیار کرد ، در مراودات اجتماعی شخصیتی پیشرو و در عرصه تعلیم و تربیت نیز معلمی دلسوز ، پرتلاش و فداکار بود که به افتخار بازنشستگی نیز نائل آمده بود ، متاسفانه این برادر ارجمند و فرهیخته در محور در دست بازسازی پلدختر دارفانی را به علت سانحه تصادف بعد از بستری شدن در بیمارستان شهدای عشایر و شدت جراحات وارده وداع کرد .
    یکی از بهترین خاطرات من آذر ماه سال ۹۵ در سفر کربلا در کنار این دوست شریف و فرهیخته رقم خورد و سعادت پیدا کردم در کنار آن فقید سعید و برادرش جمشید به افتخار زیارت مرقد شریف حضرت امیرالمومنین و سیدالشهدا و برادر رشیدش ابوالفضل العباس علیهما السلام در نجف و کربلا نائل آیم ، این مصیبت بزرگ را با قلبی شکسته و حزن و اندوهی وسیع به محضر خانواده داغدارش ، همسر مکرم ، فرزندان ، برادر و خواهران و جمیع بازماندگان جمشیدی و اقوام وابسته تسلیت عرض می کنم ، برای آن فقید سعید تازه درگذشته علو درجات و برای بازماندگان صبر و شکیبایی در مقابل این مصیت جانکاه را مسئلت دارم .

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

بلوطستان | نشریه خبری _ تحلیلی بلوطستان