دراوایل پاییزهرسال رخدادی ملی درتقویم نظام جمهوری اسلامی ایران بعنوان هفته وزارت اطلاعات به چشم می خوردکه همزمان باتاسیس وزارت اطلاعات از۱۸لغایت ۲۵مهر به نام گرامیداشت وزارت اطلاعات ثبت شده است ،مهرماه ۹۳سی امین سال تاسیس این نهادمردمی بوده که لازم است ضمن گرامیداشت این رخدادملی ،آن رابه کلیه پرسنل خدوم وزارت اطلاعات بویژه مجموعه امنیتی استان لرستان شادباش بگوییم اهمیت کارامنیتی درایران برکسی پوشیده نیست براین اساس وزارت اطلاعات باکارنامه درخشان درحوزه شناسایی تهدیدات وتلاش درجهت ناکام گذاشتن توطئه های داخلی وخارجی ازجایگاه ویژه ایی برخورداراست،استراتژی امنیت ملی درحالی با هدف حراست از وطن و پیشبرد منافع ملی در خارج و در عین حال پاسخگویی به چالش ها و فرصت ها، دیدگاهها و آمال هر کشور در سرتاسر جهان را بیان می کندکه این استراتژی تلاش دارد تا تضمین نماید اقدامات پر شمار کشورها در خارج، به یک هدف مشترک خدمت کرده و یک ابتکار جمعی را شکل می دهد. استراتژی های امنیت ملی نه فقط بواسطه ارزیابی اهداف جهانی مورد پیگیری، بلکه کارکردهای استراتژیی که کشور باید در سرتاسر جهان انجام دهد و ابزارهای چندگانه قدرتِ در اختیار آن، ایجاد می گردند. کارکردهای استراتژی، فعالیت هایی هستند که کشور در راستای پیگیری اهداف خود در خارج انجام می دهد و نیز فعالیت هایی که قصد دارند تا بر نحوه سر بر آوردن سیستم بین المللی تاثیر بگذارند. ابزارهای قدرت نیز منابعی هستند که برای انجام این کارکردها و فعالیت های مرتبط با آن، در دسترس می باشند. بنابهتعریف جدید امنیت ملی؛ این رهیافت با لحاظ کردن تغییر و تحولات ایجاد شده در محیط داخلی و بینالمللی و چالشهای ناشی از جهانی شدن، محلی شدن و بینالمللی شدن مسائلی نظیر ایدز، مواد مخدر، محیط زیست، رکود اقتصادی، ظهور بمب اتم، و… مفهوم امنیت ملی را جرح و تعدیل کرده و آن را اساساً از جنبه نرمافزاری بررسی مینماید. درنتیجه آن امنیتملی علاوه بر بررسی تهدید، استفاده و کنترل نیروی نظامی شامل اولویت بخشی به تهدیدات محیطی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی است که برخی از این تهدیدات، نه تنها برخلاف گذشته، شکل و ماهیت ابهامآمیزی پیدا میکنند، بلکه در شرایط ظهور وابستگی متقابل، ارتباط و نزدیکی روزافزون کشورها با یکدیگر، تهدیدات امنیتی شکل و ماهیت جهانی پیدا میکنند. درنتیجه مطابق این رهیافت، اولاً تهدیدات نظامی اولویت و اهمیت خود را از دست میدهند، ثانیاً تأثیر محیط داخلی نسبت به محیط بینالمللی اگر نگوییم بیشتر میگردد حداقل هم تراز میگردد. ثالثاً این رهیافت از منظری کلینگر و جامعنگر، عرصه و قلمرو را مدنظر قرار داده به نحوی که تهدیدات هم در قالب داخلی و هم در قالب بینالمللی مطرح میگردند. ” فیلیپ – استوکز / مصطفی – حسین زاده”
با پیروزی انقلاب اسلامی ساواک و دستگاهای اطلاعاتی رژیم پهلوی منحل گردید و نیروهای مردمی در محله ها، کلانتریها، مساجد و مراکز پیشآهنگی و کانونهای جوانان کمیتههای مردمی تشکیل شده، هر کمیته هم در حد خودش ضمن کارهای امنیتی جاری به جمعآوری اطلاعات میپرداخت و عمدتا در زمینه اطلاعات داخلی واحدی در هر کمیته به نام واحد اطلاعات شکل گرفته بود، به دلیل عدم تمرکز و هماهنگی ، نهادهای مختلف همچون سپاه پاسداران ، اداره اطلاعات نخست وزیری، کمیته های انقلاب، قضات و… برای خود کار اطلاعاتی میکردند.پس از گذشت یکسال از پیروزی انقلاب عملا امور اطلاعاتی و امنیتی گسترده و گستردهتر میشد؛ و پراکندگیها و تداخلهایی که به طور طبیعی از این پراکندگیها نشات میگرفت در کارها اخلال ایجاد کرد،از این رو دفتر اطلاعات نخستوزیری با ابتکار شهید رجایی شکل گرفته و امور اطلاعاتی میان سپاه و ارتش و کمیته و شهربانی تقسیم گردید، سرانجام لایحه تشکیل وزارت اطلاعات در سال ۱۳۶۲ دولت میرحسین موسوی، نخست وزیر وقت ایران تهیه و مورد تصویب مجلس قرار گرفته و حجت الاسلام والمسلمین محمد محمدی ری شهری به عنوان اولین وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی تصدی این وزارتخانه را برعهده گرفت،وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران به اختصار “واجا” نام یکی از وزارتخانههای جمهوری اسلامی ایران است که به مسائل امنیتی میپردازد و وظیفه جمعآوری اطلاعات، حفاظت اطلاعات و فعالیتهای ضداطلاعاتی در داخل و خارج از ایران را بر عهده دارد.براساس محتویات سایت ویکی پدیاهیچ آمار رسمی در مورد تعداد کارمندان، افسران اطلاعاتی و پرسنل شاغل در وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران وجود ندارد. با این حال، وزارت دفاع آمریکا، در ژانویه ۲۰۱۳ میلادی، با انتشار یک گزارش ۶۴ صفحهای دربارهٔ وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران، به نقل از مگنوس رانستورپ”Magnus Ranstorp” در مصاحبهای تعداد پرسنل این وزارتخانه را حدود ۳۰ هزار برآورد کرده است،اعضای این وزارتخانه در ادبیات افکارعمومی با لقب «سربازان گمنام امام زمان روحی له الفداء» شناخته میشوند،درادواراخیردوران شاهد تغییر نگرش وزارت اطلاعات به مقوله امنیت بوده ایم ووزارت اطلاعات به یک وزارت خانه وتشکیلات گسترده مردمی بافعالیت های کارشناسی وعلمی مبدل شده که بایک شگردنرم امنیتی نقش وافری درتامین امنیت نظام جمهوری اسلامی دربرابرتوطئه های داخلی وخارجی ایفانموده است.دراستان لرستان خوشبختانه به یمن اقدامات اداره کل اطلاعات استان امنیت خوبی درهمه زمینه هابرلرستان حاکم بوده وعلیرغم مشکلات اجتماعی ودرصدبالای بیکاری لرستان امن ترین استان کشوربشمارمیرود،همانگونه که مدیرکل محترم اطلاعات لرستان درنشست بااصحاب رسانه اداره اطلاعات را تافته جدا بافته از مردم ندانسته و حضور خود را در متن مردم برای اهداف انقلاب دانسته تا تلاش کند مردم هر روز بهتر از دیروز در صحنه بمانند،همین نگاه بصورت بالفعل درمجموعه امنیتی لرستان حاکم گردیده که جای خوشحالی دارد.
گرچه رسالت وزارت اطلاعات ایجاب می کندبسیاری ازفعالیتهای این نهادمردمی رسانه ایی وبازگونشود امابایدگفت درشهرستان پلدخترنیزبه تبع استان لرستان مجموعه امنیتی بااتخاذشیوه های کارشناسی وعلمی ونرم دستاوردهای عظیمی رادرسالهای اخیربرای مردم به ازمغان آورده که مبارزه باقاچاق کالا،شناسایی ودستگیری چندمحموله مهم موادمخدر،قاچاق اسلحه ومهمات ،شناسایی ودستگیری عناصرضدامنیتی وسرکوب کردن چندتیم مجهزوضدامنیتی درچهارچوب فعالیتهای جاسوسی وگروهکی برعلیه نظام جمهوری اسلامی ازجمله مهم ترین آنهابشمارمیرود ،علاوه براین ،حرکت دستگاه امنیتی شهرستان به سوی مردمی شدن وپرهیز ازشیوه های خشن واختناق آلودتوانسته نگاهی رابه سوی خودمعطوف کندکه ازآن بنام “اعتمادمردم”به دستگاه امنیتی یادمی شود،حاصل همین نگاه دستاوردهای عظیمی است که سرمایه امنیتی بوده ودرسایه این امنیت به برگزاری انتخاباتهای چندسال گذشته به شیوه ایی آرام ازجمله انتخابات ریاست جمهوری یازدهم وشورای شهرچهارم شهروروستا درحساس ترین منطقه غرب کشوریعنی شهرستان پلدخترومعمولان بایداشاره کرد.