شما اینجا هستید
دسته‌بندی نشده » یورش قاچاقچیان زغال به جنگل‌های لرستان

 



در لرستان به جای توجه به ظرفیت عظیم جنگل‌ها و بهره‌مندی درست از آن، هرسال شاهد از بین رفتن جنگل‌ها به روش‌های گوناگون هستیم.یکی از این روش‌ها قطع درختان و تبدیل آنها به زغال است که در برخی نقاط به یک شغل پردرآمد تبدیل شده و باعث تخریب جدی پوشش جنگل‌های استان شده است.
برخی روستاییان هم به دلیل نبود گاز به استفاده از هیزم روی می‌آورند که این موضوع نیز از دیگر چالش‌های پیش روی درختان و جنگل‌های لرستان است.لرستان با بیش از ۲ میلیون هکتار اراضی و منابع طبیعی از ظرفیت‌های خاص در منابع طبیعی برخوردار است که می‌توان از این توانایی در مسیر شکوفایی و پویایی بخش‌های مختلف ازجمله کشاورزی استان استفاده کرد.
بنا برآمار ارائه شده از سوی مسئولان سالانه ۱۲هزار هکتار از جنگل‌های لرستان نابود می‌شود که این میزان تخریب هشدار و تلنگری برای مسئولان و دوستداران منابع طبیعی و محیط زیست استان است.هرچند سالانه شاهد کشف میزان زیادی زغال از افراد سودجو در استان هستیم اما به دلیل اعمال نشدن صحیح قانون، مرتکبان جرم خود را مدام تکرار می‌‌کنند.
نقش جنگل‌ها درحفظ سلامت  افراد
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان با اشاره به نقش درختان در تلطیف هوا و پاکیزگی محیط زیست بیان می‌کند: نقش درختان درحفظ سلامت افراد غیر‌قابل انکار است، بنابراین نیاز است که همه دستگاه‌ها در این زمینه همکاری لازم را داشته باشند.
«شیرزاد نجفی»  می‌گوید: از بین رفتن درختان علاوه بر این‌ که به کاهش اکسیژن و پایین آمدن سطح آب‌های زیرزمینی منجر می‌شود، به کشاورزی استان نیز ضربه وارد می‌کند.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری ادامه می‌دهد: بیشترین کشفیات قاچاق زغال به شهرستان‌های خرم‌آباد، چگنی، الشتر، نورآباد وکوهدشت مربوط می‌شود.وی می‌افزاید: علت موضوع این است که بیشترین پوشش جنگلی استان در این شهرستان‌ها قرار دارد.به گفته این مسئول منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان بیشترین قاچاق زغال در فصل‌های زمستان و پاییز اتفاق می‌افتد.
 رابطه بیکاری و زغال‌فروشی
نجفی ‌یکی از دلایل روی آوردن به قاچاق چوب در لرستان را معضل بیکاری می‌‌داند و می‌گوید: قاچاق زغال به دلیل کم‌هزینه بودن، منبع درآمد خوبی برای برخی شده است.وی می‌افزاید: فرآوری سریع زغال، دلیل دیگری برای روی آوردن به قاچاق چوب است.
کمبود نیروی انسانی
این مسئول با اشاره به کمبود نیرو برای مقابله با قاچاقچیان زغال می‌گوید: کمبود نیرو باعث شده است که افراد در مناطق صعب العبور شبانه به قاچاق زغال اقدام کنند.
وی ادامه می‌دهد: هرچند بازرسی‌های شبانه و سیار هم داریم، اما با وجود کمبود نیرو و امکانات نمی‌توان به حفاظت از جنگل‌ها وجلوگیری از قاچاق زغال پرداخت. مدیرکل منابع طبیعی لرستان می‌افزاید: کمبود نیروی انسانی، یکی از بزرگ‌ترین مشکلات است که به افزایش حجم تخریب‌ها علیه منابع طبیعی منجرشده است. ناآگاهی افراد نسبت به اهمیت منابع طبیعی هم از دیگر دلایل قاچاق زغال است که مدیرکل منابع طبیعی وآبخیزداری لرستان مطرح می‌کند.
 همه سودجو نیستند
نجفی با اشاره به این که همه کسانی که به تولید زغال از درختان جنگلی لرستان اقدام می‌کنند، قاچاقچی و سودجو نیستند، می‌گوید: به عنوان نمونه روستاییان برای گرم کردن خانه‌های خود درختان را زغال می‌کنند و اطلاع هم ندارند که این کارشان چه ضربه‌ای به محیط زیست وارد می‌کند. این مسئول می‌گوید: قوانین جلوگیری ازتخریب منابع طبیعی تشدید شده و سختگیرانه است.وی همچنین با اشاره به این‌که جنگل‌های لرستان به دلیل پوشش خاص خود قابل بهره‌برداری نیستند، می‌‌گوید: پوشش جنگل‌های لرستان بیشتر به شکل بلوط است. بنابراین مانند جنگل‌های شمال قابل بهره‌برداری نیستند و نیاز است که در حفظ و نگهداری آنها تلاش بیشتری صورت گیرد.
راهکار‌هایی برای کاهش تخریب
مدیرکل منابع طبیعی لرستان، فرهنگسازی را یکی از راهکارهای کاهش تخریب منابع طبیعی استان عنوان می‌کند و می‌افزاید: مردم باید به اهمیت و ارزش منابع طبیعی پی ببرند وتنها راه فرهنگ سازی است.نجفی ادامه می‌دهد: برقراری گشت‌های ایست و بازرسی درگلوگاه وکانون‌های بحران و ایجاد پاسگاه حفاظتی موقت هم از دیگر راهکارهایی است که انجام می‌شود.نجفی می‌افزاید: سوخت رسانی به روستاییان استان هم دردستور کار این اداره کل قرار دارد تا آنها برای تهیه هیزم مجبور به قطع درختان و تهیه زغال نشوند.
کاهش سفره‌های زیرزمینی
یک کارشناس اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان می‌گوید: استان با بیش از ۲ میلیون هکتار اراضی و منابع طبیعی از ظرفیت‌های خاصی در زمینه منابع طبیعی برخوردار است.
«مراد زارعی»  می افزاید: تخریب جنگل‌های لرستان یکی از چالش‌های منابع طبیعی استان است، چون از دست رفتن جنگل‌ها مساوی با کاهش سفره‌های زیرزمینی است.
وی با بیان این مطلب که قطع درختان و تبدیل آنها به زغال یکی از تهدیدهای جنگل‌های استان است، اظهار می‌کند: برخی افراد سودجو بدون توجه به ارزش منابع طبیعی به قطع و سوزاندن درختان اقدام می‌کنند.
استفاده از زغال صنعتی
ممنوعیت استفاده از زغال در طباخی ها، رستوران‌ها و مراکز نظامی از راهکارهایی است که این کارشناس منابع طبیعی به آن اشاره می‌کند.وی استفاده از زغال صنعتی به جای زغال حاصل از درختان جنگلی را هم یک راهکار عنوان می‌کند و می‌گوید: اگر زغال صنعتی جایگزین زغال سنتی شود، میزان تخریب جنگل‌ها و درختان کاهش می‌یابد.راه‌اندازی کارگاه‌های آموزشی برای نشان دادن اهمیت و ارزش منابع طبیعی استان از اقداماتی است که زارعی به آن اشاره می‌‌کند.
زارعی اضافه می‌کند: رسانه‌ها به‌خصوص صدا و سیما نیز در فرهنگسازی برای حفاظت اصولی از منابع طبیعی و دلسوزی درحق جنگل‌های استان نقش بسیار مؤثری دارند.
برهم خوردن تعادل اکوسیستم
یک کارشناس ارشد منابع طبیعی هم با اشاره به این‌که تخریب جنگل‌های لرستان موجب برهم خوردن تعادل اکوسیستم می‌شود، تأکید می‌کند: اگر در زمینه جلوگیری از نابودی جنگل‌های استان اقدام مناسبی صورت نگیرد، استان درآینده نزدیک دچار بحران زیست محیطی خواهد شد.«احمد سپهوند» می‌گوید: یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار از جنگل‌های لرستان در حال حاضر با چالش‌های بسیاری روبه‌رو هستند که لازم است مسئولان و سازمان‌های مردم نهاد برای حفاظت از جنگل‌های استان گام‌های موثری بردارند.
 سود قاچاق زغال
سپهوند درآمد بالای حاصل از قاچاق زغال را از دلایل قاچاق زغال عنوان می‌کند و می‌گوید: تقاضای زیاد باعث شده خیلی از افراد به قاچاق زغال رو بیاورند. بنابراین تلاش برای کاهش این تقاضا بسیار مهم است.
وی معتقد است که باید به سمتی پیش برویم که تقاضای زغال کاهش یابد که این مهم نیازمند برنامه‌ریزی مدون است.به گفته این کارشناس ارشد منابع طبیعی، میزان خسارتی که به منابع طبیعی استان از طریق قاچاق زغال وارد شده، از نظر ارزش زیست‌محیطی، رقمی نجومی است.سپهوند تأکید می‌کند: باید میزان جریمه مربوط به تخلفات زغال افزایش پیدا کند تا ارتکاب به تخلف برای مرتکبان توجیه و صرفه اقتصادی نداشته باشد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

بلوطستان | نشریه خبری _ تحلیلی بلوطستان