شما اینجا هستید
دسته‌بندی نشده » ۵۳درصد طلاق‌ها در لرستان در ۴سال اول زندگی رخ می‌دهد

طلاق به عنوان یک مساله اجتماعی در برگیرنده انحلال قانونی ازدواج و جدایی زن و شوهر تأثیرهای گسترده‌ای در روند رشد جمعیت و همچنین دگرگونی ساختار خانواده دارد.پیامدهای منفی و ناگوار متعدد طلاق در جامعه، تبیین و تحلیل آن را از اهمیت بسزایی برخوردار کرده است.سیر صعودی و نگران‌کننده طلاق در لرستان به عنوان یک تهدید و یا چالش، کانون خانواده را هدف قرار گرفته است.به گفته مسئولان امر، این رخداد تلخ در هر شبانه‌روز ۹ زوج لرستانی را از هم جدا می‌کند.
 مهم‌ترین دلایل طلاق در لرستان
یک کارشناس ارشد حوزه مطالعات اجتماعی به همشهری می‌گوید: طلاق می‌تواند زمینه بروز بسیاری از مسائل و پیامدهای متفاوت و آسیب‌های اجتماعی را در سطوح فردی و اجتماعی فراهم آورد.
«علی مهری پور» می‌افزاید: شناخت ناکافی زوجین از هم، نداشتن تفاهم اخلاقی، از بین رفتن قبح طلاق و ازدواج‌های اینترنتی و خیابانی، پایین بودن سطح معیشت خانواده و بیکاری از مهم ترین دلایل طلاق در لرستان هستند.وی ادامه می‌دهد: در صورتی که در برنامه ریزی‌ها طلاق مورد توجه قرار نگیرد همچنان با روند رو به رشد این پدیده روبه‌رو خواهیم بود؛ معضلی که می‌تواند به بروز آسیب‌های اجتماعی، بحران‌های روحی و ناامنی روانی منجر شود.
افزایش آمار طلاق در دوران عقد
این کارشناس ارشد حوزه مطالعات اجتماعی با اشاره به بررسی و تحقیق علمی صورت گرفته طلاق در لرستان در سال ۹۳ اظهار می‌کند: ۸۵ درصد زوج‌های لرستانی در ۴ – ۵ سال اول زندگی از هم جدا می‌شوند.مهری پور این امر را بیانگر انتخاب نادرست و نبود تفاهم ارزیابی می‌کند و می‌گوید: متاسفانه در لرستان طلاق در دوران عقد رو به افزایش است.
فرزند ضامن دوام زندگی نیست
این کارشناس می‌گوید: طبق آمارهای رسمی ۳۵ درصد از زوج‌هایی که در ۵ سال اول زندگی طلاق می‌گیرند، یک یا ۲ فرزند دارند.مهری پور می‌گوید: بر خلاف بعضی باورهای غلط که فرزندآوری را اصلاح‌کننده روابط زناشویی می‌دانند، به دنیا آوردن فرزند ضمانت دوام زندگی نیست.
طلاق در لرستان نگران‌کننده است
مهری پور می‌افزاید: مقایسه آمار طلاق در لرستان در سال ۹۳ با میانگین کشوری نشان می‌دهد که آمار طلاق در استان نسبت به سال ۹۰ که رتبه ۵ کشور را داشتیم، رشد زیادی نیافته، اما نگران‌کننده است.
راه کاهش آمار طلاق
از کارشناس ارشد حوزه مطالعات اجتماعی فعال در استان درباره راه‌های کاهش آمار طلاق می‌پرسم و وی می‌گوید: ایجاد وحدت رویه قضایی در برخورد با مشکلات خانوادگی و پرهیز از اعمال سلیقه فردی در صدور حکم، جلوگیری از ازدواج‌های اجباری یا زودهنگام یا مصلحتی مثل ازدواج‌های ناشی از آیین خون‌بس، تشدید مجازات همسرآزاری، وضع قوانینی در خصوص مجازات خشونت در محیط خانواده، گسترش واحدهای مددکاری و ارشاد در دادگاه‌های خانواده و اجباری شدن آموزش‌های قبل از ازدواج بعضی از راهکارهای کاهش آمار طلاق هستند.مهری پور اضافه می‌کند: همچنین توانمندسازی زنان، ایجاد فرصت‌های اشتغال برای آنان و گسترش حمایت‌های بیمه‌ای از آنها از دیگر راهکارهای کاهش آمار طلاق در جامعه هستند.
ناکامی شوراهای حل اختلاف در سازش
رئیس کل دادگستری لرستان نیز در گفت‌وگویی با همشهری به این نکته مهم اشاره می‌کند که فعالیت شوراهای حل اختلاف امور خانواده استان در سال ۹۳ در زمینه سازش بین زوجین توفیق چندانی نداشتند.«جعفر بدری» می‌افزاید: ناکامی شوراهای حل اختلاف در سازش، نشانگر عمق اختلاف بین زوجین بوده است.
صلح و سازش کم شده است
بدری درباره عملکرد دفاتر مشاوره پیش از طلاق استان هم می‌گوید: فقط کمتر از ۲۰ درصد پرونده‌های طلاق ارجاع داده شده به این مراکز منجر به صلح و سازش شد.این مسئول، اختلاف‌های خانوادگی، متناسب نبودن زوجین از حیث شخصیتی، اعتیاد، بیکاری، مشکلات اجتماعی و بیماری‌های زوجین را در وقوع طلاق موثر می‌داند و عنوان می‌کند: توان هیات‌های حل اختلاف و دفاتر مشاوره بیش از این نیست. مشکل را باید به صورت فرهنگی حل کرد.
تاثیر بیکاری بر طلاق
رئیس کل دادگستری لرستان، روند افزایشی طلاق در استان را تابع عوامل مختلفی می‌داند و می‌گوید: باید ضمن آسیب شناسی، برای جلوگیری از این روند و کاهش آمار آن تدابیر جدی از سوی متولیان امر اندیشیده شود.بدری با تأکید بر این‌که «بیکاری» یکی از دلایل ایجاد اختلاف بین زوجین لرستانی و وقوع طلاق است می‌افزاید: مسئولان باید برای حل بحران بیکاری برنامه‌های دقیقی داشته باشند.بدری، انجام مشاوره‌های تخصصی، تقویت روحیه دینی و گسترش ازدواج آسان را در کاهش رخداد ناگوار طلاق مهم ارزیابی می‌کند.
آمار ثبت شده
مدیر کل ثبت احوال لرستان نیز به همشهری می‌گوید: در یک سال گذشته ۳۴۶۰ واقعه طلاق در استان به ثبت رسید که نسبت به مدت مشابه سال ۹۲ که ۳۴۵۸ مورد بود، ۲ واقعه طلاق بیشتر داشت.«مصطفی امانی پور» با اشاره به این‌که در نیمه اول سال جاری ۱۷۰۴ مورد طلاق در استان به ثبت رسید، می‌افزاید: این میزان در نیمه اول سال گذشته ۱۶۵۳مورد بود.
وی اضافه می‌کند: آمار ۶ ماه سال جاری در قیاس با مدت مشابه سال قبل نشان دهنده افزایش ۱/۳درصدی طلاق در استان است.امانی پور با تأکید بر این‌که نسبت ازدواج به طلاق در ۶ ماه اول امسال یک  به ۶ بود، می‌گوید: یعنی در مدت یادشده تقریبا به ازای هر ۶ ازدواج، یک واقعه طلاق به ثبت رسیده است.
ثبت ۹ طلاق در هر شبانه روز
مدیر کل ثبت‎ احوال لرستان اظهار می‌کند: در نیمه اول سال جاری در هر شبانه روز ۹ واقعه طلاق در استان به ثبت رسید که این رقم با مدت مشابه سال قبل برابر است.امانی پور می‌افزاید: در سال گذشته بیشترین طلاق ثبت شده مردان در گروه سنی ۲۵ تا ۲۹ سال و در میان زنان بیشتر در گروه سنی ۲۰ تا ۲۴ سال بود.امانی پور می‌گوید: ۵۳ درصد طلاق‎های ثبت شده در استان در ۴ سال اول ازدواج به وقوع پیوسته است.
عباس دارایی/ خبرنگار همشهری 

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

بلوطستان | نشریه خبری _ تحلیلی بلوطستان