شما اینجا هستید
دسته‌بندی نشده » خنجری بر پهلوی فرهنگ هزاران ساله‌ی قوم لک

photo_2015-07-17_20-40-091

بر اساس اخبار منتشره در حرکتی غیر اخلاقی در داودرشید کوهدشت و به دلایل نامعلوم  مزار یکی از تازه درکذشتگان این شهرستان مورد هتک حرمت عده ای ناشناس قرار گرفته است. دیشب سهراب دوستی، برادر کهتر اسماعیل دوستی طی سخنانی در محل ستاد انتخاباتی الهیار ملکشاهی نماینده فعلی کوهدشت در مجلس شورای اسلامی و در اظهاراتی تند به هتک حرمت مزار پدرش واکنش نشان داد.

به گزارش بلوطستان, امروز  جمعی از نخبگان فرهنگی و فعالان سیاسی و اصلاح‌طلبان شاخص کوهدشت با صدور بیانیه ای این عمل وقیحانه را محکوم کرده اند. متن بیانیه به شرح ذیل است:

شهر یاران بود و خاک مهربانان این دیار / مهربانی کی سرآمد شهریاران را چه شد

باور نکردیم.اول باور نکردیم. مگر می شود در خاک مهربان طرهان این اتفاق بیفتد؟ در دیار مردمی که آوازه ی جوانمردی و الفتشان شهره ی غرب کشور است. آن قدر باور ناپذیر است که بیان آن در این متن به تاخیر می افتد شاید پیام دهند که کذب محض است! اما دریغا که واقعیت سخت تلخ است. هتک حرمت این مزار نه اتفاقی ساده و نه شخصی است.این حرکت جاهلی با هر انگیزه ای که بوده است، روح قومی ما را سخت آزرده است. در فرهنگ قومی و ایلیاتی ما؛ درگذشتگان از چنان حرمتی برخوردارند که حتی دشمنان قسم خورده هم در مراسم عزاداری همدیگر شرکت می کنند. این اتفاق نامیمون قطعا از جنس دیگری است.خنجری است که بر پهلوی فرهنگ هزاران ساله ی قوم لک نشسته است. این خنجر از آستین هر کس که برآمده است جز در آتش جهل و نادانی آبدیده نشده است. کلمات نمی توانند قباحت این عمل را بیان کنند مگر آنکه در این سوگ مضاعف فرهنگی، مادران به “مور” بنشینند و سازها “چمری” بنوازند.
بدینوسیله ما امضاء کنندگان ذیل، این عمل قبیح و ناجوانمردانه را شدیدا محکوم می کنیم و ضمن ابراز انزجار از چنین رفتارهای نابخردانه ای از مسئولین می خواهیم مرتکبان آن را به سزای عملشان برساند.

علی اصغراسفندیار پور،صید علی کورانی فر،هادی قبادی، فرج الله مومنی ،محمد آزادبخت، علی تیموری، مصطفی آزادبخت، عباس حسنی تبار،محمد تقی امرایی،محمد نوریان،یحیی شفیعی ،حمزه فیضی،صالح آزادبخت،طهماسب علیپور،بهروز مهدی زاده،میرسلیم خدایگان،رضا بهرامی،تیمور هاشمی ،صالح سوری ومهدی قلایی

  1. یک فرهنگی از پلدختر

    وقتی شاخصه های عقلایی در تصمیم یک منطقه نیست وهمه چیز رو حساب احساس است بالاخره طغیان میکند واتفاقی می افتد که نباید بیفتد!
    کاش روزی برسد در لرستان ما هم این لشکر کشی های انتخاباتی مثل دیگر نقاط کشور جمع شود
    براستی اگر کسی مدعی خدمتگذاری است چرا در این مهم پیشگام نمی شود؟

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

بلوطستان | نشریه خبری _ تحلیلی بلوطستان