شما اینجا هستید
دسته‌بندی نشده » نگاهی به ظرفیت های تاریخی و گردشگری کوهدشت

gt_h1jeicwaae0435

به گزارش بلوطستان کوهدَشت  مرکز شهرستان کوهدشت است که دارای آب و هوای معتدل با تابستانهای گرم  بوده و در غرب لرستان واقع شده است. بر پایه این گزارش مردم کوهدشت با زبان لری و لهجه لکی گفتگو می‌کنند.چشم‌اندازهای زیبا، چشمه‌های طبیعی،کوهستانهای سرسبز، دریاچه‌های پرآب و آثار باستانی شگرف و متعدد این شهرستان در حالی  آماده استقبال از مسافران نوروزی از مناطق مختلف کشور است که این خطه سرسبز با آب و هوایی مناسب و مردمانی خونگرم همه ساله در این ایام پذیرای هزاران گردشگر داخلی و خارجی است.

در تعطیلات نوروز هر ساله هزاران نفراز آثار تاریخی این دیار نظیر “معبد سرخ دم لکی” ،”غارمیر ملاس” و “تنگه شیرز” دیدن می‌کنند.معبد”سرخ دم لکی”منطقه‌ای تاریخی در شش کیلومتری شمال غربی کوهدشت است که در دامنه کوه “چنگری” قرار دارد.از این منطقه تاریخی وشگرف که یک هکتار وسعت دارد آثار و اشیای تاریخی متعددی از دوره تاریخی نخست هزاره یکم قبل از میلاد بدست آمده است.کارشناسان با تحقیق و مطالعه‌روی اشیاء و آثار بدست آمده دریافتند که منطقه سرخ دم لکی پایتخت پادشاهی به نام”آل پی” بوده که به صورت مستقل حکومت می‌کرده است.

یکی دیگر از آثارباستانی و دل انگیز شهرستان کوهدشت غار “میر ملاس” است.این غار که یادگار دوازده هزار ساله بشر محسوب می‌شود درکوه” سر سرخین” و در فاصله ? ۲۰?کیلومتری شهر کوهدشت واقع است.به گفته مورخان،این غار نخستین سکونتگاه انسان و آغازگرتاریخ مدون بشری است زیرا نقاشی‌های حک شده روی دیواره آن کهن‌ترین آثاری است که انسانهای اولیه تاکنون از خود به یادگار گذاشته‌اند.

چشم اندازهای زیبای طبیعی شهرستان کوهدشت “تنگه‌شیرز” است که به لحاظ زیباییهای خدادادی و طبیعی از آن به عنوان نگین سبز لرستان نام می‌برند.این تنگه بکر و دست نخورده در ۴۰کیلومتری شمال غربی کوهدشت و در کنار رودخانه خروشان “سیمره” واقع است.

از دیگر مناطق گردشگری و زیارتی منطقه کوهدشت‌لرستان می‌توان به حرم مقدس امام زاده محمد(ع) در حاشیه رودخانه سیمره و امام زاده “ابوالوفا” در ?۳۵? کیلومتری شمال کوهدشت اشاره کرد.مقبره داودرشید،قلعه”سیله”مربوط به دوره اشکانیان ، قلعه “جق” مربوط به دوران قبل از اسلام ، قلعه منیژه و غارهای باستانی میرملاس،برد سفید، همیان ، مناره خسروآباد،دژ”زلال‌انگیز”و کاخ ساسانی از دیگر مناطق دیدنی شهرستان کوهدشت لرستان است.این شهرستان با ۲۲۰هزار نفر جمعیت درجنوب غرب خرم‌آباد واقع شده و دارای جاذبه‌های متنوع طبیعی است.

  1. ناشناس

    نه لکی زبانه نه لری درضمن لکی لهجه ست لری گویش اگه لکی زبان باشه اونوقت لری میتونه لهجه باشه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

بلوطستان | نشریه خبری _ تحلیلی بلوطستان