شما اینجا هستید
دسته‌بندی نشده » تضادهای درونی و انتخاب بی پشتوانه در انتخابات مرحله دوم

photo_2016-06-28_01-25-28

لیست امید در حوزه انتخابیه خرم اباد متشکل از محمد بیرانوندی و مرتضی محمودوند بود. محمد بیرانوندی با رای بالا توانست به عنوان پیشتاز انتخابات هر دو مرحله به بهارستان راه یابد اما گزینه دوم که هنوز در خصوص نحوه انتخاب آن از سوی بدنه اجتماعی اصلاحات لرستان اختلاف نظر وجود دارد ناکام شده و عرصه را به ملکشاهی راد اصولگرا واگذار کرد.

ناکامی اصلاح طلبان در کامیابی مطلق لیست امید در مرکز استان از سه منظر قابل بررسی است:
✅منظر اول: نوع و شخصیت کاندیدا در این ناکامی مولفه ای غیر قابل انکار است به نوعی که محمد رضا ملکشاهی راد رد هر صورت یک شخصیت تشکیلاتی و قدرتمند است که برای سومین بار پیاپی از مجالس هشتم به بعد توانسته است به مرحله دوم راه پیدا کند. ملکشاهی در حالی پس از ۲۴سال رکورشکنی کرده که پس از طاهری خرم آبادی در مجالس دوم و چهارم هیچ نماینده ای در تاریخ انتخابات های خرم آباد برای دو دوره راهی مجلس نشده و همگی یکبار مصرف لقب گرفته بودند.
او از مزیت تک گزینه بودن در لیست اصولگرایان برخوردار و همه آرای اصولگرای در سبد او انداخته شد. او در انتخابات مجلس هشتم نیز با ۵۳هزار رای به بهارستان رفته بود و در مجلس نهم نیز به مرحله دوم راه یافت تا در دومین حضور پیاپی اش در مرحله دوم با کسب ۶۰هزار رای از حضور در مجلس نهم بازماند. ملکشاهی راد در انتخابات مجلس دهم برای سومین بار با قرار گرفتن در جایگاه دوم مرحله اول به مرحله دوم راه یافته بود که این بار با کسب پس از بیرانوندی ۶۳۸۸۹به بهارستان راه یافت.از این منظر ملکشاهی به محمودوند برتری محسوسی داشت.

✅منظر دوم : اشتباه استراتژیک اصلاح طلبان در معرفی مرتضی محمودوند بعنوان گزینه دوم لیست امید بود. این اشتباه در حالی صورت گرفته که اگر تمام توان اصلاحات اعم از خرم آبادی ها و زیباکلام و راکعی و فائزه هاشمی و چهره های شاخص بومی لرستان پشت سر محمدی نیا قرار می گرفت یقینا چنین مساله ای رخ نمی داد و محمدی نیا می توانست با پتانسیل رای که داشت هم حمایت های سیاسی و هم طایفه ای و هم موج ایجاد شده حاصل از حمایت اصلاح طلبان را به نفع خود ایجاد کرده و بر ملکشاهی چیره شود.
او در حالی که از حمایت قاطبه اصلاح طلبان برخوردار نبود و حتی برخی از سیاسیون اصلاح طلب در کنار طیف مخرب رقیب او را به شدت نفی کرده و تخریب همه جانبه ای بر علیه او انجام دادند توانست ۵۲هزار رای خالص به سبد رای خود بریزد که نشان می دهند پتانسیل رای حداقل ۲۰هزاری اصلاح طلبان او را دست کم با ۷۲هزار رای پایین تر از بیرانوند به مجلس بفرستد.

✅ منظر سوم :انشقاق و چند دستگی بین اصلاح طلبان لرستان تحت دو لیست شورای سیاست گذاری خرم آباد و اختلافات ناشی از انتخابات مرحله اول بود که بسیاری از سیاسیون اصلاح طلبان هیچ رغبتی به تفاهم سیاسی نداشته و حتی پارا فراتر گذاشته و عده ای کمرنگ بیرانوند را تحریم کردند و عده ای نیز به صف حمایت از محمدی نیا پیوسته و برخی دیگر نیز بر طبل عدم پای بندی بیرانوند به لیست امید و بی رغبتی او به کار ائتلافی کوبیدند که همگی نشان دهنده تفرقات درون گفتمانی است.

عباس دارایی / سردبیر بلوطستان

  1. فرجي

    جناب دارایی برد با محمودوندبود اما متاسفانه ملکشاهی با ……دقیقه نود تونست پیروز بشه من خودم عینا شاهد این موضوع بودم اصلاحطلبان برأی محمودوند گل کاشتن تنها کسی که سازمخالف زد برای گزینه دوم ازبین اصلاحطلبان جناب موسوی بود واینکه متاسفانه مشارکت مردم در داخل شهر پایین بود .لطفا شما هم نقد منصفانه داشته باشید تخلفاتی که برای گزینه أصول گرا رخ دادخیلی فراتراز نقدشماست

    • شهروند

      چرا بیخودی دیگران رامتهم میکنید کاندیداهای اصلاح طلبان به بی تدبیری سران وحامیان تدبیردراستان باختن.شک نکن که آقایان اصولگرا برای خودشان حرمت بیشتری قائلند اینقدراعتمادبه نفس دارند که بدون دعوت از پایتخت نشینان؛خودشان جذب رای کردندودراکثرحوزه های لرستان بردند نه مثل جریان متفرق اصلاطلب که هرکدامشان کدخدایی است وعلاوه برخودشان با آوردن وزنه های تهران باز هم موفق نشدند.دکتربیرانوندهم غالبا” رای طایفه ای آورد.بقول یکی از نویسندگان بلوطستان وی کمترین رویش رای را درمرحله دوم داشت ولی تک رای ونیروهایش به محمودوندرای ندادند.درمجموع استراتژی راست ها درلرستان همیشه بهتر بوده تا برپایه اعتماد؛ایمان؛ثبات شخصیت عمل میکنند.

    • ناشناس

      برادر دارایی، من ضمن احترام به شخصیت ارزشمندجنا بعای موافق تحلیل شما نیستم ،محمودوند یک علی مطهری هست ، نفوذی های اصلاح طلب (معامله گران سیاسی که باعث شکست اصلاح طلبان درشهرستانهای پلد ختر وکوهدشت شدند. خرم آبادرا هم به آن سرنوشت مبتلا کردند و عامل تفرقه دربین اصلاح طلبان شده اند ومتاسفانه خودشان را بزرگ اصلاحات لرستان می دانند وانشا الله در آینده نزدیک ،کلیه اصلاح طلبان سالم ودلسوز لرستان اینها را از شورای اصلاح طلبی خلع خواهندکرد)

      • خوشحال

        با ور کنید اگرآن دود ازاطاق فکر ومیز شورای اصلاحات تهران برنمی خاست نتیجه ای این گونه رقم نمی خورد.مردم جا یدر وطرهان درمرکز استا ن آرای تا ثیر گداری دارند .کوهدشت وپلدختر راعرض می کنم .

    • ناشناس

      زنده باد محمودوند شجاع ودلیر

  2. خادمی

    اصلاحات خودش به خودش باخت باخت چراغی در پلدختر و آزادبخت و بی کسی محمدی نیا را نگاه کنید

  3. کامبیز نجات پور

    اصلاحات به انحصارطلبی سرانش باخت
    سران اصلاحات فقط برای افرادی تلاش بیهوده کردند که غلام حلقه به گوش باشند اصلا به انگیزه و شخصیت کاندیدا توجه نکردند نمونه اش هم در کوهدشت و رومشکان و پلدختر و خرم اباد هویداست

  4. لطفیان

    «کریگور یک جمله خیلی خوبی خطاب به روحانیون مسیحی می گفت،
    میگفت :
    ای روحانیون مسیحی ! شما دست از اثبات حقانیت مسیحیت بردارید، چون مسیحیت واقعاً برحق است، بیایید به اثبات یک چیز دیگری بپردازید،
    اثبات کنید که خودتان مسیحی هستید، این رااثبات کنید.

  5. مشفق لرسنتانی

    شورای سیاست گذایر اگر از بانو حمایت می کرد شک نکنید بالاتر از بیرانوند قرار می گرفت

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

بلوطستان | نشریه خبری _ تحلیلی بلوطستان