شما اینجا هستید
دسته‌بندی نشده » کشف کوره تاریخی در حوزه آبگیر سد سیمره در لرستان

یک کوره پخت گچ و تاسیسات آبرسانی در حوزه آبگیرسد سیمره کشف شد.
مدیر کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری لرستان گفت : این کارگاه بر اثر کاوشهای اخیر در حوزه آبگیر سد سیمره به سرپرستی آقای فرهانی کشف شده است.
999879
آقای مهاجری نژاد افزود : بر اساس تحقیقات این آثار متعلق به دوره ساسانی و در نوع خود کم نظیر است.
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان گفت: برای انتقال تن پوشه های سفالی مربوط به انتقال آب و همچنین کوره پخت گچ ، یک تیم حفاظتی – مرمتی به منطقه سیمره اعزام خواهد شد تا بتواند قبل از آبگیری مجدد سد سیمره، این آثار را به موزه لرستان انتقال دهند.
سرپرست کاوش در حوزه آبگیر سد سیمره گفت: نمونه این کوره تاکنون در کشور بدست نیامده است.
آقای فرهانی افزود: احتمال دارد مصالح مورد استفاده در بناهای قلعه گوری و برزقباله که اخیراً کاوش شده اند، از این مکان تامین شده باشد.
منطقه رماوند کوهدشت که در۷۰ کیلومتری جنوب غربی این شهرستان و در حوزه آبگیر سد سیمره واقع شده است۱۲۰ اثر و محوطه تاریخی دارد.
اواخر پارسال آبگیری سد سیمره به ‎منظور فراهم‌ شدن زمینه کاوشهای جدید در محوطه های تاریخی متوقف و به پایان کاوش ها موکول شد.
برای کاوش و انتقال بخشی از آثار تاریخی در محدوده دریاچه سد سیمره، عملیات آبگیری این سد با دستور وزارت نیرو به تعویق افتاد تا سازمان میراث فرهنگی و گردشگری فرصت محدود دیگری برای تکمیل کاوش‌های خود داشته باشد.
در فصل اول و دوم کاوش در منطقه رماوند که از آثار متعلق به اواخر دوره ساسانی است چند فضای معماری با تاقچه‌هایی از نوع سوراخ کلیدی، ستونها و نیم ستونهای متعدد، ایوانی باشکوه به همراه ستون‌های مزین به گچبری‌های متنوع و قسمتی از یک حیاط،گچبری‌های از طرح‌های انسانی، حیوانی، گیاهی و هندسی کشف شده است که در نوع خود کم‌نظیر هستند.
آرایه‌های گچبری با طرح‌های حیوانی شامل تصاویر گراز، قوچ و کبوتر هستند که در قالبهای گچی به بنا نصب و ستون‌های مکشوفه هم از ایوان این بنا در قسمتهای ساقه ستون ، شال ستون و سر ستون با تزئینات هندسی و حیوانی به شکل بسیار زیبا تزئین شده است.
کوزه ای سفالی با دست نوشته خط پهلوی که نخستین لوح مکشوفه خط پهلوی در لرستان است هم در این محوطه کشف شده است.
سد سیمره در استان ایلام احداث شده و حوزه آبگیر آن در مرز استانهای ایلام و لرستان است.
طول دریاچه این سد که بخش عمده آن در خاک لرستان قرار دارد ۴۵ کیلومتر است.
به گفته آقای حسن‌پور کارشناس میراث فرهنگی ، اطلاعات به دست آمده از قلعه گوری رماوند گویای تمدنی غنی و باشکوه در دوران ساسانی درلرستان است و ادامه کاوش‌ها می‌تواند بخشی تاریخ مبهم و تاریک دوران ساسانی در لرستان را روشن کند.

واحد مرکزی خبر

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

بلوطستان | نشریه خبری _ تحلیلی بلوطستان