شما اینجا هستید
دسته‌بندی نشده » انتخابات شورای شهر خرم آباد،سیاسیون و لیست مردم

فضای انتخابات شورای اسلامی شهر خرم‌آباد با شناخت کاندیداها و موضع‌گیری افراد، احزاب و دسته‌ها در حال شفاف‌تر شدن است. کم‌کم نتایج جلسات محرمانه‌‌ی زمستانی که از مدتی پیش پشت درهای بسته در حال برگزاری بودند آشکار شده و جریانات مختلف سیاسی، قومی و صنفی در حال روکردن شگردهای تبلیغاتی برای چهره‌کردن کاندیداهای خود هستند.

بعضی‌ها با یک ترفند قدیمی، ابتدا کاندیدا شدن‌شان را انکار کردند و بلافاصله هم انصراف‌شان را تکذیب کرده و خود را به عنوان چهره‌ای مهم که همه‌ منتظر شنیدن خبر کاندیدا شدن یا نشدن‌شان هستند معرفی نمودند! برخی آن‌قدر تکذیبیه ثبت‌نام‌شان را در فضای مجازی توزیع کردند که تکرار متن تکذیبیه‌ی آن‌ها از عضویت اجباری در گروه‌های هواداری کلافه‌کننده‌تر شد. تعدادی نیز اساساً آمده‌اند تا یک عدم صلاحیت دیگر بگیرند و آن را به تالار افتخارات‌شان اهداء کنند.

در این میان استراتژی اکثر کاندیداها برای مطرح شدن در فضای شلوغ انتخابات شورای شهر بسیار شبیه به هم بوده و به مذاکرات حضوری با اقوام و دوستان و هم‌طایفه‌ای‌ها و همچنین تشکیل گروه‌های تلگرامی و اضافه کردن همه‌ی شماره‌تلفن‌های موجود در دفتر تلفن هواداران منحصر می‌شود.

در این میان یکی از کانال‌های تلگرامی در تحلیلی از روند انتخابات شورای شهر خرم‌آباد، با تشریح وضعیت صف‌بندی کاندیداهای منتصب به دو نماینده‌ی مجلس، چنین نتیجه‌گیری کرده بود که اساساً انتخابات آینده میدان رقابت میان دو جناح اصولگرا و اصلاح‌طلب به رهبری نمایندگان شهر خرم‌آباد بوده و سایر کاندیداها در صورت عدم ورود به این دو لیست شانسی برای برنده‌شدن ندارند.

لیکن نگاهی گذرا به روند برگزاری انتخابات ادوار مختلف شورای شهر و مجلس نشان می‌دهد که واقعیت انتخابات خرم‌آباد تا حدود زیادی با اساس این تحلیل مغایرت داشته که در ذیل به برخی از این نکات اشاره می‌شود.
۱٫ اساساً روایی و اعتبار تحلیل و پیش‌بینی شرایط انتخابات، قبل از هر چیز دیگری به این موضوع بستگی دارد که عوامل مهم و دخیل در روند انتخابات به خوبی شناسایی شده و متناسب با وزن و میزان تأثیر آن‌ها روند و نتیجه را پیش‌بینی نمود که در این تحلیل مهم‌ترین عامل تعیین کننده‌ی برندگان انتخابات در ادوار مختلف یعنی مسئله‌ی قومیت و علایق محلی و طایفه‌ای نادیده انگاشته شده است.

واقعیت این است که هرچند در دوره‌ی اخیر انتخابات مجلس شاهد افزایش رأی حزبی بودیم، لیکن متاسفانه هنوز هم تعصبات قومی و طایفه‌ای مهم‌ترین و تأثیرگذارترین عامل در تعیین سرنوشت انتخابات در لرستان بوده تا جایی که در انتخابات اخیر مجلس شورای اسلامی، نماینده‌ی اول شهرستان به منظور حفظ رای قومی خود که از آن اطمینان داشت، حاضر به مشارکت حزبی با کسی نشد و همین عامل سبب بروز اختلافاتی میان ایشان و جزیان حزبی حامی‌شان گردید.

دوم اینکه تحلیل مذکور اگرچه به همین دلیل فاقد اعتبار و روایی لازم بوده لیکن از جهتی می‌تواند در شناخت استراتژی انتخاباتی جریانات سیاسی که در متن تحلیل به آن‌ها اشاره شده است موثر واقع شود. در واقع مطرح کنندگان این تحلیل با منتشر کردن آن در فضای مجازی تلاش می‌کنند تا با ایجاد فضای دو قطبی میان دو نماینده‌ی مجلس، چهره‌های مطرح شده در این دو لیست را مدعیان اصلی کسب کرسی‌های شورای شهر معرفی کرده و از رهاورد چنین فضایی، سهم خود را که به زعم آن‌ها بیشتر از جریان اصولگرا نیز می‌باشد برداشته و در این میان اگر مقداری هم از کیک نیز نصیب جبهه مقابل شد به دلیل در اقلیت بودن آن‌ها، باز هم مشکلی به وجود نخواهد آمد.

البته باید توجه داشت که اساس رأی دادن به لیست‌ها و معرفی کاندیداها از سوی احزاب و تشکل‌ها به دلایل متعدد می‌تواند مفید بوده و در تشخیص کاندیداهای اصلح موثر باشد، لیکن با نگاهی به افراد مطرح شده در این دو لیست به روشنی مشاهده می‌شود که متأسفانه تنها معیار تدوین‌کنندگان آن‌ها، جهت‌گیری صرف سیاسی بوده و سایر معیارهای تشخیص شایستگی و صلاحیت، از جمله تخصص و تجربه در مدیریت شهری و حتی سابقه‌ی مدیریتی قابل قبول در حوزه‌های دیگر نادیده گرفته شده‌اند.

در این تحلیل کاپیتان‌هایی که هرگز پایشان به توپ مدیریت شهری نخورده و بازیکنانی که اگرهم بازی کرده باشند چون در پست تخصصی‌شان نبوده نتوانسته‌اند عملکرد قابل قبولی داشته باشند، چارچوب این دو لیست را تشکیل داده، حال آن‌که تعدد و تنوع کاندیداهای این دوره با تحصیلات مرتبط و سوابق نسبتاً موفق، دست تدوین‌کنندگان لیست‌ها را برای انتخاب بهترین‌ گزینه‌ها باز گذاشته و هستند کاندیداهایی که شایستگی حضور در شورای شهر را داشته لیکن به دلیل بازی نکردن در زمین سیاسی‌باز‌ها از مطرح شدن در این دو لیست باز مانده‌اند.

به نظر می‌رسد که در چنین فضایی ضروری است که نخبگان و شخصیت‌های برجسته و دلسوز شهر شامل اساتید دانشگاه، متخصصین، بزرگان طوایف و… لیست سومی متشکل از کارشناسان و مدیران موفق و با تجربه و با انگیزه‌ی خدمت و آبادانی شهر منتشر نمایند.

لیستی که صرفاً به منافع مردم و شهر توجه داشته و حساسیت‌های بی‌دلیل و مخرب سیاسی را برای معرفی کاندیداها در نظر نگیرد، لیستی که صلاحیت افراد را نه بر اساس نزدیکی به نمایندگان و سیاست‌مداران که بر اساس قرابت با بدنه‌ی جامعه و انگیزه‌ی خدمت تعیین و تأیید نماید. لیستی که لیست مردم باشد و نه لیست عده‌ای خاص که بدون توجه به نیازهای واقعی و ضروری جامعه، صرفاً با دیدگاه سیاسی به میدان آمده و در صدد تقسیم شهر بین خود و رقبایشان هستند.

منبع / قدس لرستان

نسیم عباسی/ بلوطستان

 

  1. سام نژاد

    امیدواریم این بار لیست مردم رای بیاورد. نه لیست طایفه و نه لیست سیاسیونی که کارنامه چندان درخشانی ندارند.
    نمایندگان محترم هم لطفا به جای دخالت در شورای شهر هم لطفا بروند به وظایف خود رسیدگی کنند.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

بلوطستان | نشریه خبری _ تحلیلی بلوطستان