شما اینجا هستید
اجتماعی » عبور لرزان از طایفه‌گرایی

انتخابات شوراهای شهر پل‌دختر  را از دیدگاه‌های گوناگون می‌توان تحلیل کرد. بزرگ‌ترین آفتی که در دوره‌های قبل و مشخصأ دوره قبل دامن‌گیر انتخاب شوراها در این شهرستان شده بود رواج تعصبات کور قبیلگی و اتکا به آرأ طایفه به جای ساز و کارهای مدرن بود. در انتخابات مبتنی بر تعصبات طایفه‌ای آگاهی و انتخاب براساس تخصص و کارآمدی جایگاهی ندارد.  البته ممکن است یک فرد شایسته و متخصص هم انتخاب شود ولی تعهد به سازوکارهای طایفه‌گرایی او را از کارآمدی بازمی دارد.

در انتخابات امسال مردم به تغییر رأی دادند و تنها یک نفر از اعضای سابق شورا توانست رأی لازم را به دست آورد. گر چه چهار نفر از پنج نفر اصلی شورای شهرستان پل‌دختر منتسب به یک طایفه هستند اما تحلیل این انتخابات بر اساس معیارهای طایفه‌گرایی یک تحلیل خام است. لازم به توضیح است که وقتی می‌گوییم آراء اعضای کنونی مبتنی بر سازوکارهای طایفه‌ای نیست به این معنی نمی‌باشد که طایفه هیچ نقشی در انتخاب و آرای آن‌ها نداشته است. اتفاقاً بعضی از آن‌ها قبل از ثبت نام در یک جلسه طایفه‌ای انتخاب شده بودند و استارت آمدن  را از مشورت با طایفه خود شروع کردند. ولی این نمی‌تواند به معنای طایفه‌ای بودن آرای این عزیزان باشد به چند دلیل:

نتیجه تصویری برای طایفه گرایی

۱-در یک جامعه‌ی قبیله‌ای که احزاب و نهادهای مدنی  حضور ندارند این امر طبیعیست.

۲-همه‌ی کاندیداهایی که در جلسه مشورتی طایفه‌ای انتخاب شده بودند نتوانستند به شورا راه یابند. برخی  هم که در آن جلسه‌ی مشورتی کنار گذاشته شده بودند توانستند رأی لازم را به دست آورند و انتخاب شوند.

۳-بعضی دیگر از طوایف هم صرفأ برای کاندیدهای منتسب به طایفه خود تبلیغ می‌کردند ولی نتوانستند پیروز شوند گرچه آمار جمعیتی طایفه آنها بالا بود.

۴-چهار کاندیدی که انتخاب شده اند و منتسب به یک طایفه می باشند هرکدام پایگاه اجتماعی خاص خود را داشته و خاستگاه رأی آنها با هم متفاوت می‌باشد که در این نوشته مجال پرداختن به آن نیست.

۵-آرای پایین منتخبین نسبت به دور قبل خود می‌تواند  بیانگر کم شدن تعصبات قبیله‌ای – طایفه‌ای   باشد.

نتیجه تصویری برای طایفه گرایی

با توجه به دلایل فوق در مجموع می‌توان گفت در این مرحله از انتخابات فرهنگ عمومی و سیاسی شهرستان با قدم‌هایی لرزان از فرهنگ طایفه‌گرایی فاصله گرفته است. مهم‌ترین نکته آنست که منتخبین جدیدی که در این مرحله انتخاب شده‌اند به نوعی در حساس‌ترین و بدترین زمان ممکن انتخاب شده اند! بدترین زمان از این نظر که شاید بتوان گفت اولین حلقه‌ی عبور از فرهنگ و سازوکار طایفه‌گرایی می‌باشند و عملکرد آنها از دو طرف به شدت زیر ذره‌بین خواهد بود : هم از طرف انتخاب کنندگانی که فارغ از تعصبات طایفه‌ای به آنها رأی داده‌اند و هم از طرف کسانی که طایفه بازی را سکوی پرش و انتخاب خود قرار می‌دهند و به دنبال توجیه فرهنگ طایفه بازی در شهرستان هستند. لذا این عزیزان باید به جد و دقیق متوجه عملکرد خود باشند.

انتخاب شهردار و چگونگی تعامل با آن و شناسایی استعدادهای تغییر و اصلاح مبلمان شهری دو معیار اساسی قضاوت عمل‌کرد آنها خواهد بود. اگر این عزیزان که همه از طبقه‌ی تحصیل کرده شهرستان می‌باشند نتوانند کارایی خود را نشان دهند و رضایت افکار عمومی شهرستان را از عمل‌کرد خود به دست آورند، این گام‌های لرزان عبور از طایفه‌گرایی به عقب باز خواهند گشت. تعصبات طایفه‌ای با سرعت و قدرت خارق‌العاده‌ای شعله‌ور می‌شوند. همه کمک کنیم این قدم‌های لرزان با ثبات رو به جلو حرکت کنند.

ایدون بادا.


داراب ولی‌زاده؛ بلوطستان

  1. مردی ازجنس مردم....

    اکثر مردم شهر به تغییرافکار رای دادند اما باز طایفه گرایی وجود داشت و مثل دوره قبل این بار هم طایفه ای وآشنابازی انتخاب میکردند.
    ۲روش نادرست رای دادن از منظربنده حقیر::۱-طایفه ای وآشنابازی رای دادن
    ۲-لیستی و حزبی رای دادن
    باید به متخصص رای داد..
    به عنوان مثال کسی که در زمینه عمران تحصیل کرده نسبت به یک پزشک بیشتر به کار شورا میاد.
    امیدوارم منتخبان عزیز راه شورای قبل را ادامه ندهند به فکر خدمت رسانی به مردم و بازسازی مبلمان شهری باشند و دهستان پلدختر را به شهر تبدیل کنند!

  2. مردی ازجنس مردم....

    البته زحمات شورای قبل فراموش نمیشود که یکسال آخر را مردانه کار کردند

  3. مهدی"واشیان"

    اتفاقا” عین طایفه گرایی محض بوده وهست نتیجه این دوره وفقط باید با عینگ انصاف و بی طرفی نگاه کرد نه با دید آبسری هراسی و عقده گشایی

    • ناشناس

      سلام دوست عزیز منظور من طایفه گرایی نبودن گفتمان طایفه گراییست نه اینکه از طایفه کسی به آنها رای نداده یا تعصبشان نداشته.اگر گفتمان طایفه گرایی حاکم بود حتمأ از طوایف دیگر هم کاندیدا پیروز میشدن ولی تعصب طایفه گرایی کم رنگ شده بود.حالا شما دویت دارید با عینک تعصب طایفه بازی نگاه کن ولی اگر جامعه به سمت تغییر برود این تعصبات بی نتبجه است.

  4. شهروند1

    چنین برداشت میشود که منتخبین واعضا شورا سیاسی رای آورده اند درصورتیکه چنین نیست.هم اصولگرایان دهم اصلاح طلبان به کاندیداها ی فامیل رای دادند.چون اقدام نویسنده هیچکدام موفق نشده اند درمطلب آورده که رای طایفه ای نبوده است.مردم از عملکردضعیف برخی از اعضاشورا وشهرداری ناراحت بودند.

    • ناشناس

      دوست من در این شهر همه به نوعی فامیل و آشنا هستند اصلأ غریبه به آن معنا در این جامعه قبیله ای معنا ندارد.با عینک شما نگاه کنیم بله درست همه از روی آشنایی و فامیلی رأی دادن ولی اگر تعصب و گفتمان طایفه گرایی حاکم بود قطعأ ترکیب اعصا این نبود و طوایف دیگر چه بسا نقش بیشتری داشتند.

  5. شهروند11

    چنین برداشت میشود که منتخبین واعضا شورا سیاسی رای آورده اند درصورتیکه چنین نیست.هم اصولگرایان دهم اصلاح طلبان به کاندیداها ی فامیل رای دادند.چون اقدام نویسنده هیچکدام موفق نشده اند درمطلب آورده که رای طایفه ای نبوده است.مردم از عملکردضعیف برخی از اعضاشورا وشهرداری ناراحت بودند.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

بلوطستان | نشریه خبری _ تحلیلی بلوطستان