شما اینجا هستید
دسته‌بندی نشده » برخورد دوگانه ی ارشاد لرستان با اصحاب رسانه

آنگونه که نشریه پیام همدان در سایت  خود آورده مدیران مسئول نشریات محلی لرستان به همراه کارشناسان هنری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی این استان دیروز در حالی وارد شهر همدان شدند که مورد استقبال رئیس خانه مطبوعات و مدیرمسئول همدان‌پیام قرار گرفتند. این مدیران فرهنگی در تور ۲ روزه آموزشی تفریحی به دعوت روزنامه همدان‌پیام با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان، خانه مطبوعات، شرکت توزیع برق، شهرداری و استانداری همدان برای تبادل‌نظر دیدگاه‌ها و تجربیات و بررسی توانمندی‌های همدان به این استان سفر کردند. سوالی که مطرح است این است که چرا اداره ی ارشاد اسلامی لرستان در چنین برنامه های گزینشی عمل می کند و با فعالان رسانه ای برخورد دوگانه می نماید؟ چرا برخی را دعوت می کنند و برخی را نه؟؛ چه معیار و مبنایی در نظر می گیرند چرا اینگونه اصحاب رسانه را لر و مس می کنند و بین آن ها تبعیض قائل می شوند. متإسفانه بخش آگهی مطبوعات استان لرستان هم در بحث توزیع آگهی ها و هم در اختصاص یارانه در حق برخی رسانه ها کم مهری می کند. مثلا نشریه آساره که در سال ۹۲ بصورت منظم چاپ و منتشر شده و برگه ی وصول چاپخانه هم تحویل ازشاد داده اما ریالی یارانه بدان اختصاص نیافته اما برخی نشریات یارانه سال ۹۳ را هم دریافت کرده اند. و در روز خبرنگار هم این روند ادامه داشت و اکنون هم مشاهده می شود که در بر همان پاشنه می چرخد تا جایی که اطلاع دارم در تور دو روزه بالا نه سردبیر و نه مدیرمسئول دوهفته نامه های آساره و بیان لر هیچ یک از برگزاری چنین اردویی اطلاع نداشته اند و بدان دعوت نگردیده اند. امیدوارم شاهد پایان یافت این تبعیض ها باشیم و مدیرکل جدید ارشاد لرستان همه را مورد محر خود قرار دهد. با هم به مرور گزارش  پیام همدان از این تور فرهنگی می پردازیم.

برنامه‌های این سفر در ۲ بخش برنامه‌ریزی شده است که یک بخش آن به حوزه تخصصی میهمانان، یعنی فرهنگ، رسانه و مطبوعات اختصاص دارد.
بازدید از توانمندی‌های استان در حوزه کارآفرینی و دیدار با مدیران استان از جمله شهردار همدان، مدیرعامل شرکت برق و مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان نیز از برنامه‌های دیگر این تور بود. همچنین بازدید از اماکن تاریخی شهر همدان از برنامه‌های تفریحی این تیم به حساب می‌آید.
ورود میهمانان به همدان با تجدید میثاق از مزار شهدا و احترام به مقام شامخ شهدای گرانقدر کلید خورد. میهمانان در نخستین دیدار خود با مدیران استانی، میهمان فاضل عبادی، مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شدند که میزبان و میهمان هر ۲ برای تبادل نظر در کنار هم بودند و از ارتقای اطلاعات رسانه‌ای و محکم‌تر شدن روابط اقتصادی خوشحال بودند.
http://www.hamedanpayam.com/galery/newscontent/0xc216a61a89ad35ec_0.jpg
در این نشست، وجود چاپخانه پیام‌رسانه توسط مدیران مسئول لرستان، عبادی و رئیس خانه مطبوعات استان، محمدرضا عارف یکی از افتخارات غرب کشور بیان شد به طوری که به گفته مدیرمسئول یکی از نشریات لرستان، ۹۰ درصد نشریات این استان در این چاپخانه و در همدان چاپ می‌شوند که تأسیس این چاپخانه در همدان موجب شده هم به لحاظ مالی به سود لرستان و هم به نفع استان همدان و دیگر استان‌های غربی باشد.
بالاترین تقاضای مجوز نشریه در همدان
در این نشست فاضل عبادی پس از خوش آمدگویی به میهمانان و ابراز خوشحالی از  حضور آنها گفت: با توجه به پیشینه ۱۱۰ ساله در مطبوعات در حال حاضر استان با حدود ۱۶ تقاضا برای اخذ مجوز نشریه، در کشور پیشرو است.
وی ادامه داد: یکی از تلاش‌های مهم اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال جاری واگذاری امور به اهالی فرهنگ و هنر مطبوعات استان بوده است به طوری که شاهد هستید در رأس امور مربوط به تور ۲ روزه شما، مجموعه همدان‌پیام قرار دارد و بقیه هم از همکاری دریغ نمی‌کنیم. چون معتقدیم به این شکل فعالیت‌ها اثرگذارتر و موجبات افزایش روحیه‌ اهالی فرهنگ، هنر و مطبوعات خواهد شد.
حال مطبوعات استان همدان خوب نیست
در ادامه رئیس خانه مطبوعات استان همدان به ۸ هزار شهید استان همدان، ۶ هزار شهید استان لرستان، جانبازان و آزادگان استان ادای احترام کرد و ادامه داد: وضعیت مطبوعات استان همدان مطلوب نیست. هرچند در طول تاریخ پس از بررسی متوجه می‌شویم مطبوعات استان پس از انقلاب وضعیت بهتری نسبت به گذشته دارد.
محمدرضا عارف چاپخانه پیام‌رسانه را متعلق به غرب کشور دانست و گفت: این چاپخانه متعلق به همدان نیست، بلکه متعلق به استان‌های غرب کشور است و امیدواریم در ۲ روز میزبانی بتوانیم از انتقادها و راهکارهای شما در عملکرد بهتر این چاپخانه برای اهداف رسانه‌ای خود استفاده کنیم.
حافظه مطبوعاتی ایران در لرستان
مدیرمسئول نشریه سیمره هم در جلسه پیشنهاد تشکیل انجمن روزنامه‌نگاران غرب کشور را داد و گفت: فعالیت‌های این انجمن می‌تواند کلاس‌های آموزش روزنامه‌نگاری، برگزاری جشنواره و… باشد که همه اینها می‌تواند بر مطبوعات غرب کشور اثرگذار باشد. کیانوش رستمی تاریخ مطبوعات لرستان را پیش از دوران مشروطه عنوان کرد و افزود: نخستین نشریه ۱۲۸ سال پیش با نام «بیضا» در بروجرد راه‌اندازی شد.
وی همچنین به ظرفیت‌های رسانه‌ای لرستان اشاره کرد و ادامه داد: حافظه مطبوعاتی ایران، سید وحید قاسمی، اهل لرستان است. وجود چنین پیشینه‌ای ما را ترغیب به فعالیت مضاعف می‌کند.
رستمی وجود چاپخانه پیام‌رسانه در غرب کشور را مغتنم دانست و گفت: با وجود این چاپخانه کار نشریات محلی لرستان، هم راحت‌تر شده است و دیگر نیازی نیست چاپ‌ها را به تهران بفرستیم و با قیمت بالاتر و برخوردهای نامناسب مواجه شویم.
چاپ ۹۰ درصد نشریات لرستان در همدان
مدیرمسئول روزنامه قدس لرستان هم گفت: ما دچار نوعی عقب‌ماندگی تاریخی شده‌ایم که همگرایی رسانه‌ای برای رفع این مشکلات کارساز خواهد بود.
وی همچنین گفت: ۹۰ درصد نشریات لرستان در همدان چاپ می‌شود و از تخفیفات خوبی هم بهره‌مند می‌شوند. اما این دلیل نمی‌شود که به ضعف چاپ‌ها اشاره نکنیم.
وی از نصرت‌ا… طاقتی‌حسن، مدیرمسئول پیام‌رسانه خواست تا برای افزایش کیفیت چاپ تلاش مضاعف کند.
سوپرمارکت‌ها به کمک دکه‌های روزنامه‌فروشی آمده‌اند
طاقتی‌حسن هم در ادامه ابراز امیدواری کرد در این راستا تلاش مضاعف داشته باشد.
وی سپس کمبود دکه‌های روزنامه‌فروشی همدان را یکی از مشکلات همدان عنوان کرد و گفت: ۳۲ دکه روزنامه‌فروشی در سطح استان فعال هستند که ۲۲ سوپرمارکت و فروشگاه زنجیره‌ای در عرضه مطبوعات هم در این امر ما را یاری می‌کنند.
وی همچنین گفت: خانه مطبوعات استان همدان از کم‌حاشیه‌ترین خانه‌های کشور است و دلیلش هم مدیریت منصفانه و عادلانه است که موجب شده بین مطبوعات استان اتحاد ایجاد کند، اما ظاهراً در برخی استان‌ها خانه مطبوعات به تعطیلی کشیده شده است.
وی فعالیت‌های خانه مطبوعات استان را با توجه به عملکردش با ارزش تلقی کرد و با ارائه پیشنهاداتی ابراز امیدواری کرد از این پس بجز موارد چاپی، در عرصه مطبوعات نیز ارتباط بیشتری بین همدان و لرستان به وجود بیاید.
تعداد نشریات استان همدان ۲۴ عنوان است که از بین آنها ۴ عنوان مجوز روزنامه دارند ولی فقط ۲ روزنامه همدان‌پیام و هگمتانه به صورت روزنامه منتشر می‌شوند و ۲ عنوان دیگر به دلیل مشکلاتی هر روز به چاپ نمی‌رسند.
در عین حال لرستان نیز ۷۳ مجوز نشریه دارد که ۳ مجوز مربوط به روزنامه است ولی به دلیل مشکلات مالی هیچ یک از آنها به صورت روزنامه منتشر نمی‌شوند.
 

  1. مهدی

    در اینکه خانجان کرمی با آقای بساطی و دوستانش مشکل شخصی دارند شکی نیست و نباید انتظار دعوت داشت متاسفانه

    • بلوطستان

      دوست عزیز آقای کرمی چه مشکل شخصی با ما دارد که از آن بی خبریم. ایشان در تمامی دیدار و برخوردها محترمانه رفتار می کند. اتفاقا هیچ مشکل شخصی در میان نیست

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

بلوطستان | نشریه خبری _ تحلیلی بلوطستان