شما اینجا هستید
دسته‌بندی نشده » "سد ایوشان" لرستان به بهره برداری می‌رسد

کریم عالی نژاد امروز در حاشیه بازدید محمد تقی توکلی رئیس مجمع نمایندگان استان لرستان از سد ایوشان اظهار کرد: کلنگ طرح ایوشان در سال ۸۳ به زمین زده شد و قرار شد تا در مدت پنچ سال به بهره برداری برسد اما به خاطر مشکلات اعتباری ده سال به طول انجامید و بعد از گذشت سال ها این سد تا یکی دوماه آینده افتتاح می شود اما کار شبکه آن حدود سه سال دیگر به پایان می رسد.
سد1
وی با اشاره به هزینه های انجام شده برای این طرح افزود: تا کنون حدود ۶۰میلیارد تومان برای ساخت این سدهزینه شده است وبا احتساب هزینه شبکه آن پیش بینی می شود که هزینه این طرح به ۸۰ میلیارد تومان برسد.
نماینده مجری طرح پروژه سد ایوشان تصریح کرد: اهداف پروژه سد ایوشان را تامین آب کشاورزی مطمئن برای اراضی دیم و مستعد پایاب در دشت ایوشان به میزان حدود۴۳۵۰ هکتار خالص یا ۵۱۰۰ هکتار ناخالص ، تامین کمبود آب شبکه احداث شده در دشت چغلوندی با استفاده ازآب برگشتی شبکه وتخصیص از آب تنظیمی، جلوگیری از خسارت سیلاب های بزرگ بهاره به رودخانه هرود به اراضی پایین دست وروستا های مجاور، فراهم نمودن امکانات تفریحی وسیاحتی به ویژه با توجه به زیبای های بکر وطبیعی است.
عالی نژاد در رابطه با طرح آبیاری و زهکشی این سد گفت: طراحی شبکه اصلی در ۱۵ واحد زراعی به وسعت ۴۳۵۰ هکتار خالص انجام که ۴۰۰هکتارآن از طریق سیستم پمپاژ و ۳۹۵۰ هکتار مابقی به روش ثقلی آبیاری می شود.
وی عنوان کرد: سدمخزنی ایوشان در فاصله ۱٫۵ کیلومتری بالا دست روستای ایوشان گلستان وحدود ۵۷کیلومتری شهر خرم آباد و برروی رودخانه هرود واقع شده است ومساحت حوضه آبخیز رودخانه هرود تا محور سد مخزنی ایوشان ۱۲۰کیلومتر مربع است.
نماینده مجری طرح پروژه سد ایوشان بیان کرد: نوع سد ایوشان خاکی- سنگریزه ای با هسته ناتراوای رس ، سیستم آب بندی آن تراشه آب بند است و ارتفاع این سد ازکف پی ۷۰متر وعرض تاج از بدنه اصلی را ۸متر است.
عالی نژاد افزود: نماینده مجری طرح پروژه سد ایوشان به امکانات مجاور این سد اشاره کرد و گفت: در کنار این سد ساختمان دوطبقه ای  با دوهزار متر مربع به بهره برداری می رسدک ه در طبقه همکف آن شامل اتاق تجهیزات و اداری و در طبقه دیگر۹ سوئیت رفاهی جهت استفاده توریست، سالن آمفی تئاتر و سالن نمایشگاه طراحی شده است .
وی خاطرنشان کرد: برای برق کل این ساختمان ازانرژی خورشیدی استفاده می شود و کار گاز کشی این منطقه در دست اقدام است.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

بلوطستان | نشریه خبری _ تحلیلی بلوطستان