شما اینجا هستید
گفتگو و گزارش » تیپولوژی نمایندگان لرستان در مجلس با نگاهی به پدیده خبرنگار پارلمانی و عملکرد نمایندگان استان در خانه ملت

45

اشاره: از هنگامه وزیدن نسیم قانونگرایی در ایران تا کنون ۱۰۸ سال می¬گذرد. انقلاب مشروطه تغییراتی در بنیان های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی به وجود آورد. مهم¬ترین محصول این تحولات روزنامه نگاری و آزادیخواهی بود. از درون اوضاع آن زمان و استقرار قوه مقننه که حاصلش خارج شدن از تک صدایی بود خبرنگاری شکل گرفت. از آن روز تا به امروز خبرنگاران پارلمانی نقش مهمی در هدایت افکار جامعه داشته اند. اکنون که در آستانه سال ۱۳۹۴ که موسوم به انتخابات دوره دهم مجلس شورای اسلامی هستیم؛ با دوست و همکار خبرنگارنمان جناب مسعود فرج الهی که یکی از اهالی رسانه و شخصیتی فرهیخته و کارکشته در حوزه روزنامه نگاری لرستان و شاید کشور بوده و در مجلس شورای اسلامی مشغول به انجام وظیفه است به گفتگو نشسته ایم تا از منظر وی نگاهی به نمایندگان استان لرستان در مجلس شورای اسلامی و روند رویدادها این قوه داشته باشیم. حاصل این نشست دوستانه در پی می آید.
***بلوطستان: ابتدا از شما می خواهیم اهمیت و وظایف یک خبرنگار پارلمانی برای مخاطبان شرح بدهید و اصولا چه نقشی در جامعه ایفا می-کنند؟
– با نام و یاد خدا؛ برای شروع سؤال خوبی مطرح کردید. یک خبرنگار پارلمانی برای انتقال صحیح خبر به جامعه ضرورت دارد علاوه بر خبر نویسی، در ارتباط با طرح ها و لوایح، ارائه تذکر و اخطار قانون اساسی، تنظیم سخنرانی (نطق) میان دستور نمایندگان، مصاحبه با مسئولان دولتی در ارتباط با مجلس شورای اسلامی، نمایندگان مجلس، نحوه ارائه بودجه و مراحل رسیدگی آن، برنامه پنج ساله توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، چگونگی مصوبه نویسی، دایره واژگانی مرتبط با مسائل اعم از حقوقی، اقتصادی و سیاسی، استیضاح و سؤال از وزرا، سؤال از رئیس جمهور و عدم کفایت آن و آیین نامه داخلی مجلس از اطلاعات جامع ای همراه با تجربه برخودار باشد. اگر خبرنگاری که دارای این آگاهی ها باشد در جلب رضایت¬مندی مخاطبان و در آخرالامر اقناع جامعه موفق است. هرچند خبرنگار پارلمانی می تواند در یکی از حوزه های تخصصی اعم از سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و ورزشی خود را توانمند کرده تا بهره وری بیشتری نشان بدهد. این توضیح که دادم هم وظایف یک خبرنگار پارلمانی و هم نقش آن در جامعه است. در واقع یک خبرنگار پارلمانی با داشتن این آگاهی ها در قامت یک ارزیاب متخصص و متبحر می تواند و به عنوان چشم دوم جامعه ایفای نقش کند.
***از چشم دوم صحبت به میان آمد قدری واضح¬تر این عبارت را شرح دهید؟
– روشن است. خبرنگار پارلمانی پلی بین مردم و نمایندگان هستند. اگر از سابقه و تجربه کافی برخودار باشند با ارائه گزارش و یادداشت های مؤثر میتوانند راههای سنجش و عملکرد مجلس را برای جامعه هموار سازند. این یعنی بیداری، که منجر به پویای جامعه می شود.
***آیا خبرنگار پارلمانی در ارائه خبر برای مردم منعی ندارد؟
– نه! چون در اصل ۶۹ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بر علنی بودن مذاکره های مجلس شورای اسلامی تاکید شده است مانعی وجود ندارد. در این اصل این گونه آمده: گزارش کامل آن از طریق رادیو و روزنامه رسمی برای اطلاع عموم منتشر شود. این از برجستگی های قوه مقننه است که در سایر حوزه های خبری دیگر نمی توان مشاهده کرد.
***خب! در مجلس قبل از انقلاب اسلامی پوشش خبر چگونه بوده است؟
– نکته خوبی گفتید. پس از صدور فرمان مشروطیت در سال ۱۲۸۵ شمسی رنسانسی در عرصه آزادی خواهی به وجود آمد. انقلابیون مشروطه طلب که به مجلس شورای ملی راه یافتند یکی از بزرگترین دستاوردهای بزرگ خویش که برگرفته از قانون اساسی بلژیک بود در قالب قانون اساسی یعنی همان آزادی مطبوعات به ثبت رسانند. بنظرم اصل ۱۳ قانون اساسی مشروطه است که به مذاکره های مجلس پرداخته است. در آنجا آمده:«تمام مذاکرات مجلس را روزنامه ها بدون تحریف و تغییر معنی می توانند به چاپ رسانند تا عامه ناس از مباحث مذاکره و تفصیل گزارشها مطلع شوند».
***با توجه به اصل ۶۹ قانون اساسی ابهامی در ذهن ایجاد می شود آن هم جلسه غیرعلنی است. مصوبات آن چگونه است؟
– جلسه غیر علنی در شرایط اضطراری به تقاضای رئیس جمهور یا یکی از وزرا یا ده نفر از نمایندگان تشکیل می شود. مصوبات آن در صورتی معتبر است که اعضای شورای نگهبان در جلسه حاضر باشند و به تصویب سه چهارم مجموع نمایندگان برسد. گزارش و مصوبات جلسه غیر علنی باید پس از بر طرف شدن اوضاع اضطراری برای اطلاع عموم منتشر شود.
***مهمترین قوانینی که یک خبرنگار پارلمانی باید از آنها اطلاع داشته باشد از نظر اهمیت کدامند؟
– همانطور که قبلا گفتم خبرنگار پارلمانی خبر نویس صرف نیست، بلکه باید تیزیبن، مسئولیت پذیر، آگاه به مسائل روز و تشخیص و شناخت کافی از نقاط ضعف جامعه داشته باشد. به هرحال یک خبرنگار پارلمانی بیشتر با ۱۰ اصل قانون اساسی برای انعکاس اخبار سر و کار دارد که عبارتند از: ۶۵، ۶۹، ۷۴، ۷۵، ۸۴، ۸۵، ۸۶، ۸۹، ۸۸، ۹۴٫ علاوه بر این آیین نامه داخلی مجلس قطب-نمای خبرنگار پارلمانی است.

اا

***خب! شما به عنوان یک خبرنگار پارلمانی که لرستانی هستید نقش نمایندگان لرستان را در نُه دوره نمایندگی بعد از انقلاب اسلامی چگونه ارزیابی می کنید؟
– دقت بفرمایید اگر بخواهم ارزیابی داشته باشم، بحث مفصلی می طلبد که در این مقال نمیگنجد. اما به این نکته اشاره می کنم. حقیر یک سال آخر دوره هشتم و اکنون قریب به سه سال از دوره نهم در اکثر جلسات علنی مجلس شورای اسلامی حضور داشته ام. در بدو ورود به ذهنم رسید کار صرف خبر نویسی را رها کنم. زیرا معتقد بودم کار خبری صرف مقطعی است و آن چنان که بخواهی عایداتی ندارد. در نتیجه دست به یک سری پژوهش با محوریت نمایندگان استان زدم. تصمیم گرفتم کار تدوین دانشنامه رجال پارلمانی لرستان را بعداز انقلاب آغاز کنم، هرچند کار طاقت فرسایی ا ست و احتیاج به وقت کافی و حمایت مادی و معنوی دارد ولی به خاطر عِرق به سرزمین مادریم لرستان آن را آغاز کرده ام. در هفته ای که جلسات علنی برگزار هست به مجلس می روم و با جدیت سعی در جمع آوری آرا و نظرات نمایندگان لرستان از دوره اول بعد از انقلاب تا حال دارم. وقتی انبوهی از اطلاعات به دستم می رسد با دنیای از تحولات روبرو می شوی که در فراز و فرود توسعه لرستان نقش بسزایی داشته است. اگر خداوند توفیق دهد مجموعه ای خواندی و مؤثر در تاریخ لرستان خواهد شد.


 
 

***سخن شما را قطع کنم، حال میتوانید برای روشن شدن ذهن مخاطبان نمونه ای که در توسعه لرستان می توانست نقش داشته باشدبیان کنید؟
– نمونه که فراوان است. چه در جهت منفی و چه در جهت مثبت. به عنوان مثال ما اگر شهید فخرالدین رحیمی را می داشتیم به طور قطع اکنون وضعیتمان اینگونه نبود. او مرد مبارزی بود با مقام معظم رهبری دوستی دیرینه ای داشت. درست موقعی که ما از او محروم شدیم لرستان احتیاج به حضور شخصیتی مثل ایشان داشت. کسانی هم بودند به واسطه مردم انتخاب شدند به مراتب بالایی در قوه رسیدن اما برای لرستان مؤثر نبودند. بعضی ها هم آن قدر توان نداشتن که دورانی که امکانات و توسعه به وسیله دولتها به استان ها اختصاص می یافت برای استان کاری بکنند.
***خب! با این وجود ما نتوانسته ایم از دولت ها آن طور که شایسته است حقوق خود را مطالبه کنیم. آیا برای این اتفاق نامیمون دلیلی خاصی دارید؟
– دلیل چه عرض کنم، غم نامه ای دارم. بقول حضرت حافظ: نمی ترسی ز آه آتشنیم!
***چرا باید ترسید، یعنی نباید گفت؟!
– «ترس ما همه از بیم بلا بود///////// اکنون ز چه ترسیم که در عین بلاییم.» بله که دلیل خاصی دارد. این به خود ما و مردم استان بر میگردد که در انتخاب¬ها درست عمل نکرده ایم. ماها وقتی معیار انتخابمان طایفگی است و هیچگاه شایسته بودن و توانمندی را ارجع ندانسته ایم. باید حال روزمان این گونه باشد. این یک بُعد قضیه است. بُعد دیگر سیاسیونی هستند که فقط غم خود را می خورند تا این که به نوای برسند. هم و غم این گونه افراد استفاده برای کسب مناصب است و هیچ گاه نقشی برای توسعه لرستان ایفا نکرده-اند. در اتحاد این دو بُعد غم نامه لرستان سروده شده است.

index

***به نظر شما برای برون رفت از این وضعیت توسعه نیافتگی لرستان چه باید کرد؟
– کار سختی است، اما شدنی. ماها که رسانه ای هستیم باید از خودمان شروع کنیم. این واقعیت است که می خواهم عرض بکنم. در استان ما هنگامی که شخصی را به مجلس می فرستیم از او بت میسازیم. بعد مدتی شروع به تخریب می کنیم چرا این اتفاق می افتد؟ پاسخ روشن است ما اگر دور ور یک نامزد نمایندگی جمع می شویم همه خواسته شخصی داریم به محض این که نامزد مورد نظر به مجلس راه یافت. سیل درخواست¬های شخصی را شروع می کنیم بی آن که بدانیم وظیفه اصلی یک نماینده مجلس چیست. او را در بین خواسته ها محصور می¬کنیم. اگر انجام داد در قبال رای داده شده می گذاریم. اگر هم خواسته برآورده نشد ژست تکنوکرات را به خود می گیریم و تخریب را با ادبیات توسعه شروع میکنیم و آن قدر این کار ادامه می یابد که شخص نماینده مستأصل می شود. رقبای سیاسی هم فرصت را غنیمت شمرده و میدان دار جریان می شوند. نتیجه این که چهار سال که باید یک نماینده وقت را صرف کلان توسعه کند به نزاع های بی حاصل میگذراند. آخرالامر مدیرانی که هم حاصل این نزاع ها بوده رمقی از خود برای زنگار زدایی چرخ توسعه نشان نمی دهند. تکرار این چرخه معیوب لرستان را به این حال روز درآورده است. برای این که حرکت کنیم باید ما شأن نمایندگان را بدانیم. در انتخاب ها چهره های تأثیرگذار ملی را بیابیم. اگر کسی فاتحه خوانی بیشتری آمده بود دلیلی برای خوب بودنش ندانیم. متاسفانه این بدعت بد در بین ما لرستانی ها نهادینه شده است. اگر به کسی رای می دهیم از او انتظارات بی جا داریم. می خواهیم در تمام مراسمات ما شرکت کند والا دیگر نماینده خوبی نیست. با چه زبانی باید گفت مهم ترین وظیفه نماینده مجلس اول قانونگذاری؛ دوم نظارت بر اجرای قانون است. نه این که برای دندان درد هم به نماینده متوسل شد. آن نمایندگانی که این گونه رفتارهای سخیف را در طول نُه دوره بعد از انقلاب باب کرده اند از لحاظ شأن نمایندگی در اقل بوده و با این ترفندها لرستان را به این روزگار رسانده اند.

***نمایندگان برای جلوگیری از رفتارهای ناهنجار که منجر به تنزل شأن نمایندگی می شود در این دوره از مجلس شورای اسلامی چه تمهیداتی دیده¬اند؟
– طرح خوبی در دست اقدام است که یک فوریت آن به تصویب رسیده است. آن هم استانی شدن انتخابات است. هر چند بعضی نمایندگان ادوار سعی در مسکوت شدن این طرح دارند، اما به نظرم طرح جالبی است مزایای خوبی به دنبال دارد. رنگ طایفتگی و عشیره ای بشدت فروکش میکند. مردم به سراغ چهره های ملی و تاثیرگذار میروند. انتخاب اصلح به درستی و با فراخ بال برای مردم صورت میگیرد. نخبگان در انتخابات ورود پیدا می کنند. معیارهای انتخاب تغییر میکند. حاصل آن هم جمع نخبگانی نمایندگان است. امید دارم که هر چه زودتر این طرح به صحن علنی بیایید.

73826_orig

***اگر مایل باشید قدری آهنگ سؤالات تند کنیم تا به مطالب بیشتری راجع به نمایندگان کنونی یعنی دوره نهم برسیم؟
– بفرمایید
***مقصودمان از سؤال این است میخواهیم بدانیم نظر شما راجع به تک تک نمایندگان استان چیست و آن ها را چگونه ارزیابی میکنید؟ حال از جنوب استان لرستان با حوزه انتخابیه پلدختر جناب دکتر علی کائیدی شروع میکنیم.
– بهتر است در مورد ایشان خاطره ای بگویم. در ایام انتخابات به کسی گفتم که به رقیب ایشان رای بدهد. به لحاظ نسبت فامیلی پذیرفت اما با اکراه. برایم جای سؤال بود چرا با اکراه پذیرفت. دلیل را جویا شدم. جواب خوبی شنیدم. تا این که در مدت سه ساله کنونی از ایشان انسانی تلاشگر، بی ریا و خدمتگزار برای تمام افراد حوزه انتخابیه بدون شائبه برتری دیدم وپی به دلیل اکراه ان فرد در ایام انتخابات و توضیحاتش شدم.، ایشان شخصیتی متین و بی ادعا و پیگیر امورات حوزه انتخابیه بوده و در این چند سال کارهای خوبی هم انجام داده است.

82927_orig

***حوزه انتخابیه کوهدشت جناب الهیار ملکشاهی؟
– از دو منظر باید به ایشان نگریست. اول شخصی، که ایشان انسانی نجیب و مدیر هستند همین توانایی او را تا رئیسی کمیسیون قضایی کشانده است. دوم، کوهدشت سیاسی، با هر قابلیتی وارد میدان کوهدشت سیاسی بشوی در لابه لای جریانات سیاسی برای حوزه انتخابیه  آن طور که بخواهی نمی توان نمود داشت. من می پرسم؟! کوهدشتی که دارای چهره های ملی و تاثیرگذار است چرا باید هنوز از هزاران درد رنج بکشد؟! اگر کوهدشت را با رفسنجان مقایسه کنیم چه فرقی می کند. پسته آنجا برند جهانی دارد و انار سیاب در داغ معرفی مانده است. مشکل کجاست؟ جواب این است :«در کوهدشت همه از امنیت حرف میزنند.» بی پرده می گویم آقای ملکشاهی اگر هم رئیس مجلس بشوند که لیاقت هم دارد باز هم به خاطر کشمکش های سیاسی که در کوهدشت وجود دارد در این جدال ها توان خود را از دست میدهد. مصداق هم روشن است. شما می توانید سری به سایت های میرملاس، ارجانیوز و کشکان بزنید. درگیری قلمی دو استاندار که چهره ملی بوده اند به وضوح مبین حرف های من است. البته نه تنها ملکشاهی هر کسی هم نماینده بشود کاری نخواهد کرد تا تغییر اساسی حاصل نشود.


 

***حوزه انتخابیه خرم آباد و دوره چگنی جناب ابراهیم آقامحمدی؟
– اگر جناب آقامحمدی ده بار دیگر برای انتخابات بیایند دوباره به ایشان رای می دهم. این اعتقاد قلبی من است. ایشان انسانی انقلابی، معتقد، صادق و ساده زیست هستند. سر سوزنی ریا در وجودشان احساس نکردم. علاوه بر اینها اهل قلم و بسیار پر مطالعه هستند. اما گستردگی حوزه انتخابیه، جوانان بیکار تحصیل کرده، کارخانه های تعطیل شده و مزید بر آن تغییر دولت گره لرستان را برای گشایش سفت تر کرده است. از سویی دیگر مطالبه نابجا برخی برای کار شخصی، و مرکز استان بودن حوزه انتخابیه سنگینی وظیفه نمایندگی را بر دوششان دو چندان کرده است. چون که اهل معامله نیست و منافع مردم را بر منافع سیاسیون بی خیر برکت ترجیح می دهد، مدام دچار چالش است. این را به ضرس قاطع عرض میکنم هیچگاه جانب کسی را به ناحق نمی گیرد حتی اگر فرزندش باشد. تمام هم و غمش احیا کارخانه های تعطیل شده لرستان است. البته مجتمع کشت و صعنت را به سر مقصود رساند.


 
 

***جناب ایرج عبدی؟
– خب! مرکز استان معضلات فراوانی دارد، نماینده مرکز استان با سیلی از خواسته های فرا منطقه ای روبرو است. بیشتر این خواسته ها محلی از اعراب ندارند. با این حال ایشان در شعار تبلیغاتی گفتند: من رویای دارم. همچنان برای تحقق این رویا به واقعیت به جد در پی آبادانی حوزه انتخابیه است.
***حوزه انتخابیه سلسله و دلفان جناب حجت اله سوری؟
– جناب سوری خصوصیات منحصری دارد. نجیب، آرام و بی ادعا هستند. ایشان توسط اتحادیه اروپا تحریم شده اند. دو شهرستان الشتر و نورآباد با آن همه گسترده گی و انبار شدن مشکلات فراوان در دوره های گذشته، نبود هیچ کارخانه ای در این حوزه انتخابیه، سیل درخواست جوانان تحصل کرده بیکار از یک طرف، تقابل سیاسیون منفعت طلب از طرف دیگر مهم ترین چالش های پیش روی ایشان است. البته تا حدودی زمینه تفکیک دو شهرستان به دو حوزه انتخابیه را محقق ساخته است. اما چون این طرح ملی بوده، هنوز در کمیسیون شوراها و امورداخلی کشور هست. جناب سوری یک بدعت بد نهادینه شده را هم تا حدودی کم رنگ کرده است. آن هم، کوتاه کردن دست واسطه هاست، که بین مردم و وکیلشان به نحوی غیر متعارف بهره برداری می کردند.
حوزه انتخابیه بروجرد جناب علاءالدین بروجردی؟
– رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، دیپلماتی حرفه ای، که از فرصت ها برای خودش خوب استفاده می کند.
***جناب بهرام بیرانوند؟
– رقیب لاریجانی برای ریاست مجلس شورای اسلامی، انسانی که برای انقلاب به درجه رفیع جانبازی نائل آمده است. صریح و رک بودن در دفاع از حقوق حوزه انتخابیه اش.
***حوزه انتخابیه دورود و ازنا جناب عباس قائدرحمت؟
– انسانی پر تحرک و جسور،
***حوزه انتخابیه الیگودرز جناب محمدتقی توکلی؟
– ایشان شخصی کاردان هستند. با تعاملی که دارند بسیاری از معضلات حوزه انتخابیه اش را حل کرده است. هر چند داغ درگذشت فرزند برایش در ایام نمایندگی جانسوز بوده، اما به جد پیگیر حل مسائل و معضلات حوزه انتخابیه با نگاه کارشناسی است. چون مدیر اجرائی قوی قبل از نمایندگی بوده، به دقت نظرات کارشناسی و زیر و بم مشکلات را تببین می کند.

***به عنوان آخرین سؤال موضوع یادداشت شما درباره صغرسن یکی از نمایندگان ادوار به کجا منتهی شد؟
– بر حسب وظیفه این یادداشت را نوشتم. دیدم کار شایسته ای نیست. البته با بسیاری از بزرگان در مجلس صحبت کردم. این کار را قبیح دانستند. درست نیست کسی که عمری را پشت سر نهاده و بعد از گذشت ۷۸ سال، دوباره در تکاپوی صغر سن بیفتد. گیرم قانون به او این اجازه را داد. آیا شرعا این کار درست است؟! اگر او به این موضوع از قبل اطلاع داشته، چرا این همه سال حقیقی را کتمان کرده است؟ پس ایشان وقتی که نماینده مردم شده اند با هویتی که متعلق به خودشان نبوده شرکت کرده است. خوب از همان ابتدا این صغرسن را انجام می داد تا اکنون شائبه ای پیش نیاید. به هر حال من از مراجع عظام استفتا می کنم، و با بیشتر نمایندگان مجلس مصاحبه کردم. همه به اتفاق آرا این امر را مذموم دانستند. بر اساس تکلیف و وظیفه در آینده نه چندان دور مصاحبه ها را منتشر خواهم کرد.
و سخن آخر؟
حافظ آراسته کن بزم و بگو واعظ را /////// که ببین مجلسم و ترک سر منبر گیر

گفتگو/عباس دارایی-بلوطستان

  1. عزیزی

    سلام بر آقای فرج الهی مطلب شما را با دقت خواندم سوالاتی دارم لطفا پاسخ دهید
    الف=آقای سوری به چه دلیل از سوی اتحادیه اروپا تحریم شده است؟
    ب=شما با دید مثبت به هر نماینده ایی لقبی داده اید صریح،پاک،مومن،صادق،پرکار و..اگر این همه نمایندگان ما خوب هستند پس چرا عقب مانده ایم و از شهادت رحیمی افسوس می خورید؟
    ج=آقا محمدی به جز مواضع بین المللی و پریدن به این و آن چه خیری داشته است؟
    د=چرا اینقدر از موضع بالا به مردم نگاه می کنید؟

  2. امین

    سلام حاج مسعود باز که غوغا کردی به این صحبتهای کارشناسانه خودت ادامه بده شاید خدا خواست و کمی نظر عوام نسبت به رای دادن و مطالبات از نمایندگان تغییر کرد

  3. عزیزی

    مهندس ملک آسا و عباسی فرد و علی محمد احمدی و نظام اسلامی از بهترین نمایندگان لرستان در دوره های گذشته بودند که چون رسانه نبود وسایتی نبود و خبرنگاری ستایشی نمی نوشت در زمان گم شده اند آقای فرج الهی آقامحمدی و دوستانش در مقابل آنها حرفی برای گفتن نداشتند

  4. سیاستمدار

    با یکی از حرف های فرج الهی موافقم در بین۹نماینده لرستا ن حداقل ۵ نماینده با طایفه گرایی مخالفت های منطقه ایی به مجلس رفته اند.اما با استانی شدن انتخابات مخالفم چون باعث عدم دسترسی مردم به نماینده می شود و نماینده ناکرآمدی مثل این فردی که شما از او دفاع می کنید از استانی شدن استفاده می کند و حمایت دوستان سیاسی اش را جلب می کند.
    در بین نمایندگان لرستان آدم قابلی نمی بینم چون بیشتر شان در عرصه ایی رای او رده اند که رقیب شان رد صلاحیت شده و یا با تکثر رقبا مواجه بوده اند.

  5. ساکی

    سلام سال نو مبارک.نماینده بودن یعنی اینکه یک فرد در حیطه قانون گذاری مسلط باشد با وضع قوانین به جامعه پیشرفته کمک کند اما در بین این نمایندگان هستند کسانی که فقط حین ورود رئیس جمهور یا یک مقام دولتی در مجلس فقط عشقشون عکس یادگاری گرفتن و جلوی دوربین رفتن است همان فردی را می گویم که آقای فرج الهی بهش میگه جسور و پرتحرک.هستند افرادی که جاده های منتهی به شهرستانش همچنان دو خطه است اما فرج الهی بهش میگه کاردان و کارشناس،هستند افرادی که فقط در پی ریاست اقوامشون هستند و به این مدیر و آن مدیر می تازد و بعدها هم جایگاه مجلس را خدشه دار می کند راستی کدومشون بود تو انتخابات گفت من رویایی دارم؟

  6. لر

    این بنده خدا شیخ محمدی هم شاید دلش خوش بوده برای دهمین بار تو انتخابات مجلس شرکت کند این که از خیلی ها بد تر نبوده که تو مدارک هم دست می برند برای حضور در مجلس و کاندیداتوری

  7. شفافی

    راجب آقای کائیدی صددرصد غلو کرده اند ایشان متکبر وخود خواه …………….. بفکر …………………. هستند

  8. حرف حق

    آقای فرج الهی همه نمایندگان خوبند پس چرا لرستان به جلو نمی رود؟شما نمی توانید وضعیت را تشریح کنید چون نمی خواهید حقایق را بگویید از ورد نمایندگان به منافع شخصی بگویید از آنچه می دانی بگو

  9. ناشناس

    سایت خوب بلوطستان
    با سلام و تبریک سال نو
    خواستم نظرتان را درباره مصاحبه کشکان با آقای دوستی بدانم و اینکه چرا بازتابش ندادید
    پیروز باشید

    • بلوطستان/جوابیه

      با سلام
      بلوطستان بسته به دیدگاه و سلیقه خود در مورد رویدادها اطلاع رسانی می کند در خصوص رویدادهای مهمی چون انتخابات و عملکرد نمایندگان نیز در سال ۹۴به طور ویژه هم سایت بلوطستان هم نشریه بلوطستان اطلاع رسانی ویژه ایی خواهد کرد

  10. اصلاح طلب

    اصولگرایان اگر دهها مقاله در وصف و ستایش آنها نوشته شود باز هم مورد قبول مردم در مجلس دهم نیستند انها میشوند یک اقلیت در حد مجلس ششم

  11. gvsjhkd

    نماینده بر آمده از مردم است نماینده با انتخاب مردم راهی مجلس می شود بهتر است بیاییم تحلیل کنیم که چطوری همین منتخبین مردم پس از راهیابی عملا ناکارآمد می شوندآیا ما لرستانی ها جایگاه نداریم؟آیا نمایندگان ما چهره ملی نیستند؟آیا مجلس فقط عرصه زور آزمویی اصفهانی ها وتبریزی و …است

  12. دارا

    در طول تاریخ نماینگی مجلس .هیچ نمایندهای به اندازه اقای کایدی برای مردم بلدختر کار نکرده حتی اگر زورگو باشد.دوره های قبل الوار گرمسیری ویسیان سفید دشت وحتی بشته خرم اباد را نمایندگان قبلی از این شهرستان جدا کردند.کدوم اموزش عالی فنی حرفه ای .بیمارستان جاده سازی .ابرسانی و…مهم تر از همه جناح بازی را از بین برد.بعد از یک سال میفهمیم چه بلایی سرمان امده امیدواریم نمایندگان محترم بعدی فقط بروزه های او را تکمیل کنند

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

بلوطستان | نشریه خبری _ تحلیلی بلوطستان