شما اینجا هستید
دسته‌بندی نشده » آتش سوزی بلوطستان بلوران و تناقض گویی دولت راست گویان

آتشی که روز جمعه در بلوطستان بلوران کوهدشت دمیده شده بود پس از سه بار مهار ناموفق سرانجام غروب امروز (شنبه) خاموش گردید.

شمس اله قلندری دبیر انجمن مردم نهاد آوای اردیبهشت در گفتگو با بلوطستان اظهار داشت: این آتش سوزی روز جمعه شروع شد و چند مرحله توسط نیروهای منابع طبیعی کنترل گردید ولی متاسفانه صبح شنبه به دلیل شدت باد شعله کشید و در پی آن  منابع طبیعی درخواست کمک کرد و ما هم سریعا گروههایی رو که از قبل برای اطفا حریق جنگلها تشکیل داده بودیم  را فراخوان کردیم و آن ها را در دو گروه ۵ نفره ساعت ۱۱ صبح به منطقه اعزام نمودیم و با کمک نیروهای مردمی محلی روستاهای بلوران و ابوالوفا آتش را در ساعت ۶ بعد از ظهر مهار کردیم.

قلندریضمن تشکر از حضور انجمن بلوطبان خرم آباد که بعد ازظهر به کمک آمده بودند مساحت محل آتش گرفته را بیش از ۱۰۰ هکتار عنوان کرد و گفت به دلیل پستی بلندی و وجود دره نمیتوانیم هم اکنون آمار دقیق مقدار آتش سوزی زا را بگوییم احتمالا ۱۵۰ هکتار از جنگل دچار آتش سوزی شده است.

این در حالی است  شیرزاد نجفی مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان لرستان در گفتگو با خبرنگاران اظهار داشته که در جریان این آتش سوزی تنها حدود ۱۵ تا ۲۰ هکتار از جنگلها و مراتع منطقه دچار خسارت شده است. نجفی با تاکید بر اینکه آتش سوزی به طور کامل مهار شده است یادآور شد: هم اکنون نیروهای منابع طبیعی در منطقه به منظور جلوگیری از حریق احتمالی حضور دارند و در حال پایش منطقه هستند.

تناقضی که در آمار ارائه شده از سوی مسئولین منابع طبیعی و دبیرانجمن آوای مردم نهاد آوای اردیبهشت وجود دارد زنگ خطریست که باید آن را جدی گرفت. چرا آمارها این اندازه با هم تفاوت دارند؟ آیا خبر از واقعیت ماجرا ندارند یا واقعیت ها وارونه جلوه داده می شود؟

آنچه در این بین باید مدنظر داشته باشیم آتش سوزی در جوار پارک جنگلی بلوران صورت گرفته و فاصله پارک تا سیمره۳۵کیلومتر بیشترنیست، تمام گستره و وسعت پارک ماشین رو است حتی ماشین سواری تا معدنی که در پشت کوه کنار پارک قرار دارد بسادگی می رود، و این پارک نگهبان و پرسنل و دفتر و دستک دارد که در سه شیفت  کار می کنند  و حتی برخی شاهدان عینی به بلوطستان گفتند پارک جنگلی بلوران ماشین تانکر و راننده مربوطه هم داشته و آب چاه نیمه عمیق پارک برای مراحل اولیه و کم وسعت کافی است با این حال سوختن حداقل صد هکتار جنگل از پارک تفریحی امر معمولی به نظر نمی رسد.

جنگل‌های لرستان با قرارگیری در قلب زاگرس اهمیت حیاتی برای این زیست بوم منحصر به فرد دارند چرا که از وسعت ۵.۸ میلیون هکتاری جنگل‌های ۱۱ استان زاگرسی ۱.۲ میلیون هکتار در لرستان قرار دارد تا این استان حائز رتبه دوم وسعت جنگل‌ها باشد، عنوانی که وقوع مخاطرات مختلف طبیعی و انسانی آن را تهدید می‌کند

photo_2016-07-31_02-53-42 photo_2016-07-31_02-53-47 photo_2016-07-31_02-53-55

photo_2016-07-31_02-58-05 photo_2016-07-31_03-07-01

شیرزاد نجفی (مدیر کل منابع طبیعی لرستان)

شمس اله قلندری (انجمن آوای اردیبهشت)

photo_2016-07-31_03-27-43

با سپاس از همکاری انجمن آوای اردیبهشت که تصاویر را در اختیار بلوطستان گذارد.

  1. احمدی

    دولت راستگویان!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  2. لر

    آماربرای مسئولین مهم ویکی ازترازهای فعالیت ایشان میباشداینکه دوستان برایشان خرده گرفته وآمارشان راغیرواقعی میدانند.شایدموجب رنجیده شدن خاطر ایشان شود …وقطعا ایشان به هنگام اقدام نموده واین کمبودراجبران مینمایند.اگرچه ایشان ممکن است بخاطر حفظ روحیه مردم چنین آماری راارائه داده باشند…یقینا بایدگفت درنوبت آتی ودرصورت یک هکتارجنگل کاری یکهزارویکصدهکتارآمارارائه خواهندداد ….وجبران مینمایند…

  3. امیر دوستدار طبیعت

    واقعا متاسفم برای اعضای انجمن اوای اردیبهشت که نمیدونن مدیرشون فقط به خاطر کاراهای سیاسی خودشون این موسسه رو درست کردن از فرماندری تقاصای لغو مجوز این موسسه یا عوض شدن مدیرشون شمس قلندری رو دارم تا اوضاع این انجمن رو به بهتر شدن بره

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

بلوطستان | نشریه خبری _ تحلیلی بلوطستان