شما اینجا هستید
دسته‌بندی نشده » سفرهای سریالی و دستاوردهای غیر ملموس

1868462
 

وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی در سفری دو روز هفته قبل وارد لرستان شد. این سفر در حالی با افتتاح چند طرح در حوزه تعاون و تامین اجتماعی همراه شد که برخی صاحب نظران و کارشناسان این سفر را با وجود اینکه وزیر خود از نزدیک مسائل و مشکلات لرستان را دیده و با صاحبان سرمایه و فعالان بخش خصوصی کارگران و…دیدارهای جداگانه ای داشته اما در مجموع دارای خروجی عملیاتی ارزیابی نمی کنند.

اولین پرسشی که در ذهن هر شهروند لرستانی نقش می بندد این است که خروجی این سفر چه بود و قراربوده سفر یک وزیر در حوزه اقتصادی که اتفاقا در یک وزارت خانه عریض و طویل و پربار چه خروجی مثبتی برای مردم لرستان و سرمایه های راکد و وضعیت نابسمان اقتصادی لرستان در پی داشته باشد ؟

لرستانی در حالی در سالی که به فرموده مقام معظم رهبری به سال اقتصاد مقاومتی ،اقدام و عمل به عنوان پایلوت اقتصاد مقاومتی در بین استان های کشور قرار گرفته که نفس قرار گیری این استان با توجه به آسیب های اقتصادی و بیکاری و فقر و…یک امر مثبت تلقی می شود اما همانطور که از نامگذاری شعار سال توسط مقام معظم رهبری تفسیر می شود این سال باید در حوزه اقتصادی با محوریت اقتصاد مقاومتی به سالی پربار در عرصه عمل تبدیل شود و لذا گفتار درمانی و حرف های کلیشه ای و نشست های بی شمار اما بی خروجی هیچ دردی از درهای استان محروم و توسعه نیافته ای دوا نمی کند.

لرستان در بسیاری از حوزه ها از جمله مباحث زیر ساختی چون راه و حمل و نقل ریلی و هوایی و بهداشت و درمان و کشاورزی و آب و..عقب نگه داشته شده و یک استان کم بهره و توسعه نیافته است باید از فرصت موجود با توجه به تدوین سند اقتصاد مقاومتی مدیران استانی نهایت استفاده را برده و ازسفرهای متعدد مسئولین ارشد دولت همچون معاون رئیس جمهور و وزیر کشور و وزیر کار که مستقیم با مسائل و مشکلات لرستان ارتباط برقرار کرده اند استفاده بهینه شود.

همین وزیر کار می تواند در زمینه سرمایه گذاری یها و گسیل شرکت های مادر و هلدینگ های تحت پوشش وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی در حوزه تامین اجتمایع برای لرستان مفید واقع شود.

شرکت های تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی می توانند در پروژه های نیمه تمام و احیانآ ناقص الخلقه ای چون سیمان خرم آباد ،پالایشگاه پلدختر ،صنعت رومشگان ،پتروشیمی کوهدشت ،گاوداری های صنعتی الیگودرز و دلفان ،کشاورزی و شیلات الشتر و..سرمایه گذاری های کلانی انجام دهند . علاوه بر این افزایش حجم تسهیلات اشتغالزایی و رفع بروکراسی اداری و موانع سرمایه گذاری به همراه تسهیل در پوشش بیمه ای  بیکاران و تهسیلات زنان خانه دار و..نیز از جمله انتظاراتی بود که در سفر دکتر ربیعی به استان می توانست صورت بگیرد اما گویا این سفر نیز به مانند سفرهای دیگر وزرا یک سفر روتینی و نمایشی بوده و صرفا برای تبلیغات و افتتاح چند طرح و بازدید تکراری از کشت و صنعت و برج های دوقلو کیو و…انجام گرفته که در سال اقتصاد مقاومتی ،اقدام و عمل تنها فرصت سوزی است و دستاوردی محسوب نمی شود.

یکی از شاخص‌های مورد تأکید مقام معظم رهبری، درون‌نگری است و این، به معنای توجه ویژه به ظرفیت‌های داخلی است و چه بهتر که این ظرفیت داخلی که همان اقتصاد بر مبنای ظرفیت های بومی لرستان از جمله کشاورزی و دامپروری است مورد توجه قرار می گرفت .

رسانه ها و مردم لرستان از مختصات و شرح  دستاوردهای این سفر اطلاعی ندارند و تا کنون نیز دستاوردهای این سفر از سوی دولتمردان استان بیان نشده است و امید می رود اگر این سفر دستاوردها و نتایج پرباری داشته است در پایان سفر آقای ربیعی  جلسه‌ای بگذاریم تا نتایج و دستاوردهای این سفر را بررسی و مشخص شود وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی  برای لرستان  چه برنامه‌ای دارد و برای اجرایی شدن نتایج این سفر و برنامه‌های وزارت‌خانه، زمان تعیین می کردیم.

قرار گرفتن لرستان بعنوان پایلوت اقتصاد مقاومنتی حرکتی خود و شایسته است و از ان باید بعنوان یکی از کارنامه های خوب استاندار لرستان یاد کرد اما نباید دور از ذهن داشت که لرستان به دلیل محرومیت تاریخی و مزمن در بخش صنعت و زیر ساخت حرفی برای گفتن ندارد ،کارخانجات تعطیل و راکد میراث بی توجهی های گذشته است . طرح های راکدی چون پالایشگاه جلگه خلج و سیمان خرم آباد و پلدختر و پتروشیمی کوهدشت و گاوداری های الیگودرز و دلفان و …به محاق فرور فته و از اجرایی شدن آنها خبری نیست .

شهرستانی مثل کوهدشت حتی از داشتن یک ترمینال درست و حسابی محروم مانده و راه ارتباطی مشکل اغلب شهرستان های استان است .آب شرب در حکم کیمیاست و بسیاری از مناطق لرستان از زیر ساخت های ابتدایی محروم هستند ،در شهری مثل نور آباد فقر و بیکاری بیدا می کند و زنان نیز دو شادوش مردان خود به بازار کارگری آمده اند و لذا باید عملا برای برون رفت از وضع موجود گام های اساسی برداشته شود. صدای این مردم باید شنیده شود و هر سفری بر مبنای توجه به این خلا ها و کمبودها استوار شود و گرنه از تژگاه مردم لرستان سالهاست نانی دیگر پخت نمی شود.

عباس دارایی/ سردبیر سایت بلوطستان

  1. سعیدی فر

    حرف حق جواب ندارد

  2. کامبیز نجات پور

    درود بر عباس دارایی و تیم بلوطستان برای بیان مشکلات واقعی لرستان بدور از هرگونه چشم پوشی

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

بلوطستان | نشریه خبری _ تحلیلی بلوطستان