شما اینجا هستید
دسته‌بندی نشده » آقای ترکان !!! وزیر کشور مجاهد روز جمعه است یا شنبه؟

آغازگر طرح موضوع، مقدمه‌ای کوتاه‌ است از برگزاری سالگرد جشن ۲۴خرداد، جشنی که چه بسیار کسان را به تکاپو نینداخت!!، چه دوستان رسانه‌ای را به این سالن نکشاند اما..، چه …. برای چه بود، این همه واکنش‌های خفته، مگر چه موضوعی می‌خواست مطرح شود که این‌چنین به تکاپو انداخت… را، برگزاری این همایش مگر نه این‌که جشنی مردمی به نام اعتدال با حضور طیف اصلاح‌طلب حامی رییس جمهور کشورمان«شیخ اعتدال». و البته بودند دغدغه‌هایی که بایستی در یک بیانیه و سخنانی شیوا از سوی سخنرانان مطرح می‌شد، شاید هم به پَرِ قباى کسی هم بر نمی‌خورد.

برای فهم بیشتر برخی واکنش‌ها و موضوعاتی از این دست با «محمدرضایی» کنش‌گر سیاسی اجتماعی، و مسئول شوراى راهبردى لرستان در مرکز هم‌صحبت شدیم، تا به پاره‌ای از پرسش‌های اصلاح‌طلبان دارای استراتژی و با برنامه پاسخی هر چند کوتاه دهند.

جناب آقای رضایی شما شروع کنید، از دغدعه اصلاح طلبی و اصلاحات و گرامی‌داشت حماسه‌ی سیاسی۲۴خرداد بفرمایید.

در روز ۲۴ خرداد، مردم خسته از تظاهر و ریا، خسته از ستیزه‌جویی، ماجراجویی و بددهنی  به دفاع از حقوق فردی، اجتماعی، حقوق شهروندى و احیاى جایگاه بین المللی کشور رای دادند و آری  گفتند به کلید تدبیر و امید و گشودن آن همه درهاى قفل شده داخل و خارج کشور که محصول تظاهر و عدم تدبیر و عدم مدیریت بود.

یک پیام روشن و مستقیم دیگر هم داشت که سانتریفوژها فعال و فن‌آوری علمی را در کمال آرامش و با قیمت مناسب می‌خواهند، و رسیدن به فن‌آورى و تکنولوژى آرى،  ماجراجویى و جنجال آفرینى خیر. اصولاً دفاع از حقوق یک ملت در مجامع بین‌المللى با یک ادبیات استاندارد حقوقى و بین‌المللی کم هزینه‌تر و قابل تحقق‌تر است، زیان‌هاى حاصل از عملکرد ناشیانه دولت نهم و دهم درصحنه‌هاى بین‌المللى خسارت جبران ناپذیرى به کشور وارد کرد. مسئله‌ی هسته‌اى یکى از آن‌هاست. ببنید با پیش‌کشى مسئله غیرضرورى هولوکاست و نابودى اسرائیل چه فضاى مناسبى براى رژیم صهیونیستى در دنیاى و مجامع بین‌المللى به وجود آوردند و آن‌ها هم به خوبى استفاده کردند، که من می‌ترسم بگویم آگاهانه بود.

اما حداقل کارى ناشیانه و حماقت آمیز بود. اسرائیل اگر میلیاردها دلار خرج می‌کرد این همه مقبولیت توام با مظلومیت در صحنه بین‌المللی براى خود کسب نمی‌کرد، و از طرفی جمهوری اسلامی را یک کشور خطرناک، ستیزه جو و خطری برای جهان و صلح جهانی معرفی کرد. آیا اسرائیل اگر بتواند نظام جمهورى اسلامى ایران را نابودکند، نمی‌کند؟ یعنى هم توانمندى لازم را واجد باشد وهم افکار عمومى در دنیا این اجازه را به او بدهند. اما آیا تا به‌حال در محافل بین المللى کوچک‌ترین اظهارى در این خصوص داشته ؟

در دولت اصلاحات به ویژه توسط جناب آقای خاتمی تلاش حساب شده و با ارزشی صورت گرفت. که نه تنها این نگاه در سطح بین‌المللی اصلاح شود بلکه پرچمدار گفتگوی تمدن‌ها شویم و با طرفداری از صلح، اهداف عالی نظام را پیش ببریم. اما دولت نهم و دهم علاوه بر به سخره گرفتن تدبیر و برنامه‌ریزی و نظارت در داخل که به ویرانی اقتصاد و کشور منجر شد. زحمات و پایه‌های روبط دپیلماتیک در روابط بین‌المللی را هم نابود کرد و نتیجه آن شد که شد.

به هر حال صرف راى مردم به روحانی وعقلانیت. طرف‌هاى خارجى یعنى رقبای مذاکره کننده هسته‌اى هم بیشتر امیدوار شدند برای حل و فصل مسئله با هزینه کمتر برای طرفین و این یعنی سود بین‌المللی. و لذا به رغم این‌که هنوز نتیجه مذاکرات معلوم نیست. و به مین خاطر برگزاری این همایش هم به عنوان یک جشن و سالگرد پیروزى رأى مردم به گفتمان بین المللى و تدبیر وهم به عنوان یک اتفاق مهم سیاسی کشور محسوب میشود.

برگزاری این همایش واکنش‌هایی به دنبال داشت، و بعضاً دخالت‌هایی از سوی برخی اهرم فشارها یا.. چرایی این واکنش‌ها ناشی از چه بود؟

برخی از دوستان اعتقاد داشتند که در همین همایش به مدیریت ارشد استان انتقاداتى صورت بگیرد، و متاسفانه دولت مردان این استان هنوز به این سطح ازتوسعه یافتگى سیاسى و اجتماعى نرسیده‌اند که انتقاد چه کمک شایان توجهى می‌تواند به ایشان کند، حتا ممکن است یک پیوند عمیقى بین مسئولان ومنتقدین بوجود بیاورد، لذا از موضع ضعف با این موضوع برخورد کردند و اخبار واصله از ایشان گویاى یک برآشفتگى بود. البته این‌جانب هم موافق با تقد در این همایش نبودم، چراکه با فلسفه جشن و بزرگداشت درمغایرت بود، نقد مؤثر و مفید زمان و مکان مناسب بخود را لازم دارد، که این همایش فاقد آن بود و به دوستان هم عرض کردم که اگر زمانی لازم شد که قطعاً لازم است عملکرد مدیریت استان به نقد کشیده شود، با برگزاری یک گردهمایى با حضور منتقدین این کار را انجام دهند. حتا از استاندارمحترم هم دعوت شود که هم پاسخ‌گو باشد، شیوه پسندیده است و تاثیر متقابل در پى خواهد داشت و وحشت از این موضوع کاملاً بی‌مورد است. و اما صدور بیانیه یک‌طرفه یک جاده یک طرفه است که بنفع هیچ‌کس نیست واین‌گونه رفتارها بیانیه و طومار وامثالهم جزغیربهداشتى کردن فضاى سیاسى حاصل دیگرى دربر نخواهد داشت.

به هر حال عدهای در جریان برگزاری این همایش سرخورده شدند،توصیه شما به این افراد چیست؟

بنده اعتقاد ندارم که دوستان منتقد سرخورده شده باشند چراکه این‌جانب خود را درصف اول منتقدان مى‌بینم اما زمان و محل آن به یچ وجه مناسب نبود، وکسانى در همایش بودند که صرف شرکت در بزرگداشت آمده بودند وعدم رعایت حقوق آن‌ها و چه بسا از آن تلقى سوء استفاده می‌شود. گرچه خیلی از نقدهای دوستان منصفانه و از سر دلسوزی‌ست، اما در روز بزرگداشت ۲۴ خرداد زمان  مناسبی برای این امر نبود، ولی در آینده نزدیک اگر انجام شود. حتا دوستان منتقد استاندارمحترم را هم دعوت کنند در صورت تمایل ایشان هم شرکت کند، که البته به نفع ایشان هم خواهد بود بنده هم آمادگی دارم در این جلسه شرکت کنم و یکی از منتقدین جدی باشم در قالب نقد عملکرد مدیریت استان در حوزه‌های مختلف. البته نکته مهمى که آسیب جدى به فضاى نقد و نقادى وارد می‌کند انتفاعات فردى است که اگر منتقد پی‌گیر مسائل شخصى باشد. مردم آن‌را به‌عنوان جنگ قدرت و پست طلبى بحساب مى‌آورند و حرف‌هاى حسابى و مطالبات به‌حق شما هم مخدوش خواهد شد.

واکنش شما به سخنان پرخاشگرانه ترکان چه بود آن‌جا که برگزار کنندگان همایش را مجاهدان شنبه می‌خواند؟

به اعتقاد بنده جمله‌ی آقای ترکان «مجاهدین شنبه» روی سخن به کسانی بود که تا قبل از ۲۴خرداد در ستادهای احمدی نژاد و قالیباف بودند و درست ۲۵ خرداد اعتدال‌گرا شدند. شاید بهمین جهت هم ٢۴خرداد را ٢۵ خرداد پاس می‌دارند، چرا که دوستان ما دارای شناسنامه‌اند، گذشته و رزومه مشخص دارند و اتفاقاً دولت تدبیر و امید، شخص دکتر روحانی، آقایان نعمت زاده، جهانگیری و خود آقاى ترکان و به ویژه حاج آقا یونسى می‌دانند مدیون «اصلاح طلبان» هستند. اصلاح طلبان همان مجاهدین اصلی (مشروطه خواهان اصیل‌اند) اتفاقاً پیش بینى ما هم این‌ست که نقطه آسیب‌پذیرى دولت در آینده از ناحیه همین مجاهدین شنبه دولت خواهد بود. اما آن‌چه که لازم است. خطاب به آقاى ترکان بگویم این است: آقای ترکان !!! حرف شما را یک شوخی تلقی می‌کنیم، وزیر محترم کشور مجاهد روز جمعه است یا شنبه؟  وزیرمحترم کشور و خیلی از استانداران، این‌جانب و خیلی ازاصلاح‌طلبان این حرف شما را یک شوخی تلقی می‌کنیم، «مجاهدین شنبه» ۲۵ خرداد اعتدال‌گرا شدند.

چون بنا به حمایت از دولت جناب روحانی داریم و گرنه گلایه و حرف زیاد است ما هنوز احساس نمی‌کنیم که کلید روحانى یک فریب بوده، چراکه کلید را آقاى روحانى با هوشمندى تمام به اصلاح‌طلبان نشان داد که می‌دانستند همه امور و درهاى که مربوط به حقوق ملت در کشور هست توسط دولت نهم و دهم بروى ملت و اصلاح طلبان قفل شده است. و گرنه اصول‌گرایان که مشگل کلید نداشتند. و روحانى از امید گفت و تدبیر اما سربسته بگویم و بگذرم که نگران امید هستم که به پاى تدبیر ذبح نشود. و اما نقد کارها و گلایه‌ها بماند برای وقت مناسب‌ترى.
به همین منظور اجازه بفرمائید بیش از این وارد این بحث مهم نشویم. اگر چه اعتقاد دارم که ممکن است در آینده چالش پیشِ روى آقاى دکتر روحانى همین مسئله باشد. اما توصیه می‌کنم جناب ترکان شعار پوپولیسمی ندهید، چون جناب آقای احمدی نژاد از تمام این ظرفیت استفاده کرده و دیگر ظرفیت پذیرشى از طرف مردم برای بروز این قابلیت‌ها وجود ندارد!!

با این حال، دغدغه های اصلاح طلبان چه می‌شود؟

ببنید اتفاق مهمى در تاریخ کشور به ویژه در تاریخ جمهورى اسلامى در حال وقوع است، که اهمیتش کمتر ازقطعنامه ۵٩٨ نیست. آن‌چه که مهم است ما بدانیم و کمتر مسئولان این را به اطلاع مردم می‌رسانند این است که بیش از آن‌که ما ودپیلمات‌هاى ما به دنبال کسب امتیازى باشیم به دنبال پیش‌گیرى از یک زیان بزرگ هستیم و این یعنى تدبیر بدان معنا که هر وقت جلوى ضرر را بگیرید فایده است و ما می‌خواهیم در این اتفاق مهم در کنار دولت‌مان باشیم این فضا را به اندازه‌ی کافی دلواپسان تحریم با ایجاد فضاسازى کاذب آلوده ومسموم کرده‌اند. و لذا شرایط دولت و گام بلندى را که دارد برمی‌دارد درک می‌کنیم و اگر نقدى هم داریم بیشتر به گلایه می‌ماند تا نقد جدى.

دکتر روحانی چه می‌شود در مقابل مطالبات طرفدارانش؟

حامیان آقاى روحانى به‌خوبى می‌دانند که مذاکرات ١+۵ علاوه بر حل مسئله هسته‌اى فصل جدیدى در روابط دپیلماتیک کشور ما  با سایر کشورها خواهد گشود. لذا بعد از اتمام مذاکرات و تعیین تکلیف موضوع هسته‌ای که امیدواریم با کمک خداوند بزرگ و تلاش فرزند سربلند ایران جناب آقاى دکتر ظریف و تیم تاریخ سازشان به موفقیت بیانجامد.
پیش‌بینى این است که بعد از آن هم ریئس جمهور و هم دولت فراغت بیشترى براى رسیدگى به امور داخلى پیدا می‌کنند و تا حدودى هم گشایش مالى صورت می‌پذیرد و مقدارى هم بازار کسب و کار رونق می‌گیرد و بسترى براى رشد و رونق اقتصادی اگر چه نه با سرعت اما فراهم خواهد آمد. طبیعى است در چنین شرایطى اخلاق ایجاب می‌کند که آقاى روحانى تمام سعى خود را معطوف به وعده‌هاى داده شده به ملت ایران کند، حتا اگر مذاکرات خداى ناکرده با شکست مواجه شود با شرایط دشوارترى آقاى روحانى بایستى پی‌گیر تحقق شعارها و برنامه‌هاى وعده داده شده باشد. که براى ایشان دعا می‌کنیم که فرض اول پیش آید که منافع مشترک دولت و ملت  یعنى تأمین منافع ملى در آن نهفته است .

و اما سخن آخر

به مسئولان سیاسی ،اجتماعی و فرهنگی استان فعلاً توصیه می‌کنیم، فضایی را که دولت نهم و دهم در کشور به وجود آوردند دراستان ادامه ندهند هنوز انسداد سیاسی اجتماعی و فرهنگى در و بر لرستان حاکم  است و هنوز نسبت به برخی نشست‌ها وهمایش‌ها که توسط تشکل‌ها و احزاب برگزار می‌شود با احساس وحشت برخورد می‌شود و جلوی برگزاری آن را به انحاى مختلف می‌گیرند. واین مضر به‌حضور پرشور مردم در انتخابات است، در حالی که اساساً حقوق می‌گیرند تا این نشست‌ها برگزار شود اگر درست برخورد شود خروجى این نشست‌ها هم‌گرایی و احساس تعلق به کشور و نظام است تامین امنیتى که از گفت و شنود حاصل می‌شود، در برخوردهاى پلیسى و فضاى بسته و انسداد سیاسى قابل تأمین نیست این در جوامع توسعه یافته تجربه شده است. ما چگونه از تکنولوژى دنیاى پیشرفته استفاده می‌کنیم از این دستاوردهاى اجتماعى می‌توانیم استفاده کنیم رفت و آمد بزرگان کشور از هر طیفى و جریانى به نفع کشور و استان است.

به دوستان اصلاح‌طلب عرض می‌کنم چه اصلاح‌طلبان داخل سیستم دولت که تعدادشان خیلی کم هستند و چه اصلاح‌طلبان که خارج از این سیستم دولت هستند، گام بسیار خوبی در انتخابات ریاست جمهوری برداشتیم به رغم این‌که همه ورق‌های روی میز علیه اصلاح‌طلبان بود اما با لطف وعنایت پروردگار و همت اصلاح‌طلبان کشور گام بزرگى برداشته شد.
گام بعدی برغم گله‌مندى و یا احساس نامهربانى، براى عبور از ریا و تظاهر و هموار کردن راه برای تدبیر وعقلانیت تشکیل یک مجلسی است که واجدین صلاحیت دفاع از حقوق ملت به آن راه یابند. و در این مسیر از هیچ کوششى دریغ نورزند، تا بتوانیم با انتخابى درست نمایندگانى را روانه بهارستان کنیم که برای رفع مشکلات مردم و احقاق مطالبات مردمی منطق، دانش و شجاعت لازم را داشته باشند و در لرستان یک گام به جلو بگذاریم و از تعصبات قومی و قبیله‌اى عبور کنیم.به کاندیداتورهای اصلاح‌طلبی هم توصیه می‌کنم هر جا که نیاز باشد برای کشور و پیشبرد اهداف اصلاح‌طلبانه رویه گذشت و فداکاری خود را متبلور سازید. و از شخص استاندار و هیئت نظارت استان وهمچنین مجریان انتخابات خاصه فرمانداران برگزارى انتخاباتى را انتظار داریم که سالم، در کمال بى طرفى و با رعایت حفظ امانتدارى باشد، انتخابات در لرستان دقت و مدیریت مضاعفى می‌طلبد.

گفت و گو : فیروز اسماعیلی نژاد/کاسیت

  1. جودکی

    اقای محمد رضایی فکر می کنددوم خرداد است و دولت در دستان اصلاح طلبان است از یک شخصیت سیاسی بعید است هسته و فضای سیاسی را نشناسد

  2. احمد

    کوهدشتی هستن؟

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

بلوطستان | نشریه خبری _ تحلیلی بلوطستان