شما اینجا هستید
دسته‌بندی نشده » آیت‌الله هاشمی احساس تکلیف کند، می‌آید

 

hashemirafsanjani

این روزها موضوع انتخابات مجلس خبرگان و آمدن و یا نیامدن آیت الله هاشمی در این انتخابات موجب شده تا زودتر از همیشه انتخابات خبرگان در راس اخبار رسانه‌ها قرار بگیرد.در حالی که مجلس خبرگان حدود دو هفته دیگر آماده انتخابات هیئت رییسه این مجلس می شود تا بعد از درگذشت آیت‌الله مهدوی کنی ریاست خبرگان مشخص شود؛ انتخابات کلی مجلس خبرگان نیز درست یک سال دیگر برگزار خواهد شد تا خبرگان رهبری برای یک دوره پنج ساله دیگر وارد این مجلس شوند. این دو رویداد موجب شده تا رقابت‌های میان دو طیف موجود (حامیان آیت الله هاشمی و مخالفین او) در این مجلس بیش از گذشته آشکار شود.

۸۰ عضو مجلس خبرگان رهبری باید دو هفته دیگر جانشین رییس فقید خبرگان را تعیین کنند؛ همین موجب شده تا تلاش ها برای رسید به کرسی ریاست خبرگان از سوی حامیان دو طیف بیشتر شود. همین دو سال پیش بود که آیت الله هاشمی با سیل درخواست ها برای ورود به انتخابات ریاست جمهوری روبرو بود و حالا این درخواست ها با نزدیک شدن به انتخابات هیئت رییسه و خبرگان دوباره از سر گرفته شده است. هرچند با تجربه حضور دقیقه نودی هاشمی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ هنوز برای مطمئن شدن از حضورش در این دو انتخابات پیش رو خیلی زود است. از سوی دیگر مخالفان آیت الله هم بیکار ننشسته اند.

به گزارش ایسکانیوزدر همین راستا در چند روز گذشته تعدادی از اعضای خبرگان پیش بینی کردند که رییس بعدی مجلس خبرگان رهبری «آیت‌الله هاشمی شاهرودی» است؛ مردی که شاید رابطه نزدیکی با شخص آیت‌الله داشته باشد اما در عین حال خبرهایی از ارتباط او با چهره های نزدیک به احمدی نژاد نیز منتشر شده است. از آن جمله اردیبهشت ماه سال ۹۱ در حالی که هنوز یک سال از بازداشت پرسر و صدای محمد شریف ملک‌زاده، از نزدیکان محمود احمدی نژاد و اسفندیار رحیم مشایی نگذشته بود؛ خبر رسید ملک زاده از سوی آیت الله شاهرودی به عنوان مشاور اجرایی وی منصوب شده است.

اگرچه بعد از انتقادات بسیار به این انتصاب دفتر آیت الله شاهرودی همان موقع اعلام کرد پرونده ملک زاده به انجام رسیده و اتهامی متوجه وی نیست اما دادستان کل کشور ۲۱ فروردین همان سال در مورد آخرین وضعیت پرونده ملک زاده گفته بود: “دراین پرونده قرار صادر شد ولی مورد اختلاف بازپرس و دادستان قرار گرفت و پرونده وارد دادگاه شد و دادگاه قرار را به نفع دادستان صادر کرد و هم اکنون پرونده در مرحله ارسال به دادگاه است”.

افزون بر این به دنبال درگذشت مادر محمود احمدی نژاد؛ آیت الله شاهرودی جز اولین شخصیت هایی بود که برای تسلیت به او در مجلس ترحیم حاضر شد. حالا حمایت برخی از چهره های مخالف با آیت‌الله هاشمی از هاشمی شاهرودی برای ریاست خبرگان این شائبه را ایجاد کرده که این گروه قرار است او را به مهره ای مقابل آیت‌الله هاشمی تبدیل کنند.

آیت الله رفسنجانی می‌آید؟

با این حال چند روز قبل پایگاه اطلاع‌رسانی‌ هاشمی با انتشار حاشیه هایی از دیدار رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با دانشجویان، نوشت که “آیت‌الله در پاسخ به درخواست‌های مکرر دانشجویان برای نقش‌آفرینی در مورد انتخابات مجلس خبرگان گفته است “هرجا ضروری باشد حضور پیدا می‌کنم”. پایگاه اطلاع‌رسانی هاشمی در اینباره نوشته است: «حرف آخر هاشمی، پاسخ به درخواست‌های مکرر دانشجویان است برای حضور پررنگ در انتخابات خبرگان.پاسخ بسیار صریح است و اطمینان بخش.»

به نوشته این پایگاه خبری آیت الله هاشمی در پاسخ به داشجویان گفته است: “شما مطمئن باشید که کسی که انقلاب را دیده، چیزی جز انقلاب ندارد، من حتما پای آن می‌ایستم و هرجا ضروری باشد حضور پیدا می‌کنم”. هرچند معلوم نیست منظور انتخابات هیات‌رییسه مجلس خبرگان است که تا دو هفته دیگر برگزار می‌شود یا انتخابات سال آینده مجلس خبرگان رهبری؛ اما اشاره هاشمی به “ضرورت” احتمال حضورش در انتخابات هیئت رییسه خبرگان را کم می کند. چه آنکه مرد سرد و گرم چشیده سیاست حالا خوب می داند برای رسیدن به هدف لزوما نباید دل به حضور مستقیم بست. تجربه ای که او در انتخابات ریاست جمهوری هم از سر گذراند و بعد از رد صلاحیتش آرام منتظر ماند تا شبیه ترین کاندیدا به خودش پیروز انتخابات شود.

با این حال حجت‌الاسلام «قدرت‌الله علیخانی» مشاور پارلمانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در حاشیه هفتمین کنگره حزب اراده ملت با حضور در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی پیرامون احتمال کاندیداتوری آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در انتخابات هیئت‌رئیسه مجلس خبرگان گفته است: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی گفته‌ اگر احساس تکلیف کند در انتخابات هیئت‌رئیسه مجلس خبرگان نامزد می‌شود.

اما در تازه ترین اظهار نظر آیت الله هاشمی در پاسخ به این سوال که قصد ورود به انتخابات خبرگان را دارد یا خیر گفته است: “خودم هم سال‌هاست که تمایل ندارم وارد انتخابات شوم. قطعاً بنای من این بود که بعد از ریاست‌ جمهوری کاری این‌گونه انجام ندهم. چون کارهای زیادی در مجمع تشخیص مصلحت هست و به آنها و به کارهای علمی و فکری بپردازم. اما نشد. مثلاً در انتخابات هشت سال قبل خبرگان، نمی‌خواستم بیایم، اما رهبری گفتند که واجب است و باید بیایی. من گفتم که خودم واجب نمی‌دانم و مناسب من نیست در چنین انتخاباتی شرکت کنم و لازم هم نیست اما ایشان اصلاحاتی در کار کردند و مرا قانع کردند که بیایم و آمدم. الان هم تمایل واقعی من این است که به یادداشت‌های فراوانی که دارم و باید تنظیم و کتاب شوند، بپردازم”.

تلاش برای ریاست هاشمی شاهرودی بر خبرگان


اعضای مجلس خبرگان رهبری اما ابراز تمایلشان برای ریاست شخصی غیر از هاشمی را پنهان نمی کنند. از آنجمله آیت الله موحدی کرمانی دبیر کل جامعه روحانیت مبارز و عضو مجلس خبرگان تاکید کرد: “وقتی اجلاسیه برگزار شود معلوم خواهد شد چه کسی به عنوان رییس خبرگان انتخاب می‌شود، هنوز مشخص نیست، ولی احتمالا آیت‌الله هاشمی شاهرودی به عنوان رییس خبرگان انتخاب می‌شوند”.

او همچنین سه روز پیش در خطبه‌های نماز جمعه تهران،‌ نیز اظهار کرد: در انتخابات مختلف مردم باید دقت کنند. مثلاً در انتخابات خبرگان رهبری کسانی را انتخاب کنند که ۱۰۰ دردصد وجودشان اطاعت از ولی امر باشد و در هر مقطعی از مقاطع مختلف موفق شوند وظیفه خود را انجام دهند. مردم در انتخابات مجلس شورای اسلامی هم باید همین‌طور دقت داشته باشند.

از سوی دیگر آیت‌الله علم الهدی، دیگر عضو مجلس خبرگان رهبری نیز به این موضوع واکنش نشان داد و گفت: «مدیریت مجلس خبرگان مساله چندان مهمی نیست و وظایف رییس مجلس خبرگان محدود است.» وی در ادامه افزود: ضمن اینکه افراد مجلس خبرگان از نخبه‌ترین عناصر با قداست هستند، بنابراین مدیریت مجلس ٨٠ نفری خبرگان برای رییس مجلس مدیریت سنگینی نیست. وی در ارتباط با ویژگی‌های رییس مجلس خبرگان بیان کرد: طبیعی است رییس مجلس خبرگان باید از برترین‌های ثبوتی و اثباتی نسبت به دیگر اعضای خبرگان برخوردار باشد و اعضا او را بپذیرند و با یک امتیاز خاص انتخاب کنند. وی ادامه داد: انتخاب رییس مجلس خبرگان قائم به بینش فرد فرد اعضای خبرگان است و مولفه ویژه‌ای ندارد. امام جمعه موقت مشهد بیان کرد: حوزه خبرگان در بردارنده مسائل وسیع و مدیریتی نیست که برای ریاست آن، فرد ویژه‌ای را از نظر فناوری و تخصص‌های خاص در نظر بگیریم. علم الهدی افزود: رییس مجلس خبرگان باید از فقاهت و امتیازهای انقلابی برخوردار باشد تا دیگر اعضا وی را در مسند ریاست مجلس انتخاب کنند.

فاز جدید تخریب هاشمی در صدا و سیما با نزدیک شدن به انتخابات خبرگان
اما با نزدیک شدن به ۱۹ اسفند و روز تعیین رئیس جدید مجلس خبرگان و همزمان با صف‌آرایی دو جناح برخی تلاش ها برای تخریب آیت الله هاشمی شروع شده است. در همین راستا پنج شنبه گذشته صدا و سیما در ادامه روند تخریبی پنج سال گذشته خود درباره برخی شخصیت ها همچون آیت الله هاشمی در ساعتی پرمخاطب، در برنامه «صرفاً جهت اطلاع» تصویری از یک کلیپ بازنشر شده در شبکه‌های اجتماعی پخش کرد، کلیپی که در آن یکی از افراد حاضر در راهپیمایی در یکی از سال‌های اخیر، علیه رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام شعار می‌دهد.

البته در تصاویر بازنشر شده از تلویزیون به جای صدای فرد شعاردهنده، صدای کامران نجف‌زاده گذاشته شده که می‌گوید: “آقایانی که انتشار این کلیپ عصبانی‌شان کرده، به خودشان زحمت ندادند که بروند ببینند این کلیپ متعلق به راهپیمایی امسال ۲۲ بهمن نیست بلکه متعلق به یکی از راهپیمایی‌ها در چند سال گذشته‌است! ” البته کامران نجف زاده توضیح نمی دهد که آیا قدیمی بودن این کلیپ چیزی از تخریبی بودن آن کم می کند یا نه؟!

اما افزون بر این نحوه پوشش خبری حضور آیت الله هاشمی در راه پیمایی ۲۲ بهمن امسال هم در صدا و سیما تامل برانگیز بود. چه آنکه در روز راهپیمایی ۲۲ بهمن همزمان با اعلام خبر حضور چهره‌های برجسته سیاسی در مجموعه‌های خبری اصلی شبکه‌های اول، دوم و خبر سیما، تصاویر حضور هاشمی رفسنجانی در راهپیمایی به صورتی محدود و بدون گفتگو و همراه با برخی حواشی منتشر شد. در حالی که حضور دیگر سران نظام عموماً با گفتگوهایی همراه بود و مفصل پخش شد.

در همین راستا غلامعلی رجایی مشاور رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره چرایی موج جدید تخریب آیت الله هاشمی گفت: «فاز جدید تخریب آیت الله هاشمی در تلویزیون همزمان با نزدیک شدن به انتخابات آینده مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی با هدف کاهش محبوبیت مردمی و اثرگذاری هاشمی رفسنجانی انجام می‌شود.»

این مطلب بدون برچسب می باشد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

بلوطستان | نشریه خبری _ تحلیلی بلوطستان