شما اینجا هستید
اجتماعی » اجرای ۱۱پروژه آبخیزداری / تولید ۲۵۰ هزار اصله نهال در گلخانه پلدختر / پوشش ۱۷۰ هکتاری طرح زراعت چوب / رتبه نخست پلدختر در برخورد با قاچاق چوب و ذغال

رئیس اداره منابع طبیعی پلدختر گفت : برای صیانت از جنگل ها و مراتع شهرستان پلدختر با کمبود محیط بان مواجه هستیم . اسماعیل سعیدی با بیان این مطلب اظهار کرد: حجم جنگل ها و مراتع شهرستان پلدختر ۳۶۱ هکتار شامل ۱۱۸ هزار هکتار مرتع و ۲۴۳هکتار جنگل است که از این حیث پلدختر رتبه سوم لرستان را دارد.

وی افزود : علیرغم حجم انبوه جنگل ها و مراتع اما با کمبود محیط بان مواجه هستیم به گونه ای که مجموع نیروهای منابع طبیعی پلدختر ۲۰ نفر است که از این تعداد ۹ نفر کار حفاظت را انجام می دهند و در مواقع اضطراری به واسطه کمبود نیروی حفاظت مجبور هستیم از نیروهای اداری استفاده کنیم .

سعیدی گفت: پلدختر دارای دو پاسگاه محیط بانی در معمولان و قلعه نصیر است که پاسگاه قلعه نصیر اخیرآ در حاشیه آزادراه به بهره برداری رسیده و ۲ نیروی حفاظت در این پاسگاه فعالیت دارد .

وی گفت: بر اساس استانداردها اداره منابع طبیعی پلدختر می بایست  ۳۶۰ نیرو برای حفاظت از منابع طبیعی داشته باشد که به دلایل مختلف این امکان وجود ندارد .

وی ادامه داد:  در حال حاضر این کار با حجم محدودی از نیروها  در حال انجام است و پرسنل با از خودگذشتگی و تلاش شبانه روزی همه توان خود را برای جبران این کمبود می کنند.

رئیس اداره منابع طبیعی پلدختر اظهار کرد : میزان فرسایش در پلدختر به ازای هر هکتار ۲۵ تن در سال است که یک حجم نگران کننده است ، از این رو منابع طبیعی برای جلوگیری از فرسایش خاک اقدامات خوبی نظیر آبخیزداری ، اقدامات بیولوژیکی شامل بذر کاری و نهال کاری را انجام داده است .

وی ادامه داد: ۱۱پروژه آبخیزداری شامل بند سنگی ملاتی هفت چشمه ، بند سنگی ملاتی خوش آب ،بند گابیونی هفت چشمه ،بندهای سنگی ملاتی کوگان ( دو سازه ) ، بندهای سنگی ملاتی و بانکت های واشیان و مورانی ، بندهای سنگی ملاتی چولهول( ۵ سازه ) ،بند خاکی ولیعصر و سرریز آن ، بند خاکی باغ جایدر و سرریز آن ،بند سنگی ملاتی دمرود معمولان ، ریز بند خاکی سرفراش و بندهای سنگی ملاتی دشت جایدر ( دو سازه ) را منابع طبیعی پلدختر به بهره برداری رسانده است .

رئیس اداره منابع طبیعی پلدختر تصریح کرد: در برنامه کاشت نهال نیز نهالستان گرمسیری تالاب های ولیعصر را راه اندازی کرده ایم که در این نهالستان ۲۵۰ هزار اصله نهال تولید شده است .

وی با بیان اینکه ۳۷۰ هزار اصله نهال را در سالجاری توزیع کرده ایم ، گفت : عمده این نهال ها را از نهالستان گرمسیری ولیعصر تولید و توزیع کرده ایم و بخش دیگری را نیز از استان های همجوار وارد کرده ایم که بخش عمده ای از این نهال های توزیعی در زراعت چوب مورد استفاده قرار گرفته است .

سعیدی گفت: در بحث زراعت چوب تعهد شهرستان ۱۰۰ هکتار بوده که ما توانسته ایم ۱۷۰ هکتار را زیر پوشش طرح زراعت چوب ببریم .

وی با اشاره به برخورد با تخلفات در حوزه منابع طبیعی اظهار کرد : در بحث ماده ۵۵ ( تخریب و تصرف اراضی ملی ) ۱۰۰ پرونده توسط منابع طبیعی پلدختر تشکیل و تحویل محاکم قضایی شده است .

رئیس اداره منابع طبیعی پلدختر با بیان اینکه  ۳۳کارت همیار طبیعت برای همیاران طبیعت در پلدختر صادر شده است  ،گفت : منابع طبیعی پلدختر در برخورد با قاچاق چوب و زغال رتبه نخست را در سطح استان به خود اختصاص داده است .

سعیدی گفت : خوشبختانه در سال ۱۴۰۰ آتش سوزی به خصوصی نداشتیم و پیشگیری و مراقبت از جنگل ها و مراتع در دستور کار منابع طبیعی پلدختر قرار داشت .

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

بلوطستان | نشریه خبری _ تحلیلی بلوطستان