شما اینجا هستید
دسته‌بندی نشده » استان لرستان ،استاندار و جاده ناهموار

 
photo_2016-08-24_19-22-18
 

استان لرستان با وجود آمد و رفت دولت ها همچنان یکی از استان های توسعه نیافته کشور محسوب می شود. بارها در راستای شناسایی علت های این توسعه نیافتگی بحث شده و هر کارشناس و غیر کارشناس و افراد حقیقی و حقوقی به تناسب تحلیل و ازریابی خود علت این وضعیت را بررسی و مورد کنکاس قرار داده اند.
لرستان هم اینک یکی از استان های مهاجر فرست به استان های همجوار و شهرهای صنعتی و کارگاهی کشور به ویژه تهران و کرج است و این امر نشات گرفته از نابسامانی وضعیت اشتغالی است که بواسطه آن منابع انسانی استان که عمدتآ از فارغ التحصیلان بیکار دانشگاهی هستند را وادار به کوچ از لرستان به امید کسب لقمه نانی در دیار غریب می کند.
لرستان استانی مبتنی بر اقتصاد کشاورزی و دامپروری است و در سایه بحران های اخیر کم آبی و خشکسالی های چند سال اخیر این اقتصاد نیم بند و غیر مکانیزه و سنتی هم چرخه خانوارهای لر را به سختی می گرداند تا فعالان این حوزه ها نیز در اشتغتا و معیشت با مشکلاتی متعدد مواجه شوند.
کشاورزان لرستانی امسال سال خوبی را از حیث بارش نزولات جوی و افزایش تولید محصولات در بخش زراعت داشتن اما این قشر زحمتکش مدت هاست با چالشی به نام عدم پرداخت مطالبات خود از دولت در قالب خرید تضمینی گندم و جو مواجه شده و این حوزه هم ثبات خوبی در زمینه رونق اقتصاد ندارد.
در استان سالهاست کشاورزی دیم و دامپروری سنتی حکمفرماست و از این حوزه نیز ره آورد چندانی نصیب مردم لرستان نشده تا سفره های مردمان این دیار کوچک تر از حد تصور شده و معیشت مردم لرستان در یک وضع بغرنج و چالش آفرین قرار گیرد.
قدم های خوبی از سوی مدیریت ارشد استان در زمینه توجه به زیر ساخت ها و جهش های اقتصادی مبتنی بر اقتصاد مقاومتی برداشتهشده اما پرواضح است که این برنامه ها برنامه هایی درازمدت و دیر بازده هستند که استان را می تواند دربلند مدت به قافله استان های بریده از محرومیت نزدیک سازد اما حجم بالای کم کاریهای گذشته و انباشت این محرومیت ها هیچ شخصی را نمی تواند امیدوار سازد در کوتاه مدت شق القمر شده و سفره مردم لرستان رنگین شود.
مردم ما مردمی هستند که فرهنگ کار ندارند و مشارکت آنها در اقتصاد با توجه به سفره کوچک و مبتنی بر “قتصاد بخور و نمیر”ضعیف است و در این برهه که برهه سرمایه گذاری های خصوصی است نمی توانند در اقتصاد و سرمایه گذاری سهیم باشند اما شکی نیست که اگر این مردم فرهنگ صحیح کارآفرینی و مهارت افزایی را سرلوحه کار خود قرار دهند می توانند در آینده نزدیک گام های خوبی در جهت توسعه استان بردارند و کارهای امروز در قالب اقتصاد مقاومتی و توجه به زیر ساخت ها در بلند مدت استان را به استانی توسعه یافته با محوریت کنش شهروندان در تولید و درون سازی اقتصاد مبتنی بر کشاورزی و دامپروری تبدیل کند.
فرصت خوبی برای محرومیت زدایی فراهم شده اما این را هم باید مد نظر قرار داد که اگر با تلاش های بازوند استاندار لرستان صدها کیلومتر راه چهار خطه شده و گازرسانی و برق رسانی و آبرسانی به روستاها مرتفع شود و آموزش در بالاترین سطح قرار گرفته و حمل و نقل رونق گیرد اما مشارکت مردم در اقتصاد با محوریت کار و تلاش و تقویت فرهنگ کار مردم و کمرنگ شدن مطالبه پشت میز نشینی شکل نگیرد استان لرستان در قافله توسعه یافتگی در قیاس با سایر استان ها حرفی برای گفتن نخواهد داشت.
فعلا کشاورزان ما با چالش مطالبات خود از دولت و دریافت وجوه شان بابت خرید تضمینی محصول کشاورزی مواجه هستند و بایسته این است در گام اول جهاد کشاورزی به این خواسته جامعه عمل بپوشاند و در گام های بعدی نیز ادارات و نهادهای دخیل در خصوص اشتغال ،فرهنگ اشتغال با محوریت مهارت افزایی و اعطای تسهیلات به شیوه هدفمند و بازده دار گام های اساسی را بردارند.
مدیران ما به مثابه رانندگانی می مانند که در بزرگراه توسعه باید مهارت داشته باشند وگرنه در این وادی هر چند راه هموار و باز هم باشد چون به فعل رانندگی آشنایی ندارند درمانده شده و کار از پیش نمی برند و فقط ظرف زمانی را از دست می دهند. در بازی ثانیه ها هر مدیر باید هم آوایی برای مدیریت ارشد استان باشند که این روزها کلامش باید به عمل تبدیل شود و مردم امیدوارانه حرکاتش را زیر نظر گرفته اند. استاندار لرستان هم در این وادی همراه همدل و دلسوز و متعهد و کاربلد می خواهد که در چنین مسیری ناهموار حرکت کند.

عباس دارایی/ سردبیر بلوطستان

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

بلوطستان | نشریه خبری _ تحلیلی بلوطستان