شما اینجا هستید
دسته‌بندی نشده » بله رژیم صهیونیستی باید ریشه‌کن شود

  ظریف ضمن تاکید بر اینکه ایران نمیخواهد بمب اتم بسازد گفت که اسرائیل باید ریشه‌کن شود محمد جواد ظریف وزیرخارجه کشورمان چند روزی است که مشغول مذاکره با طرف غربی است. این درحالی بود که اواخر هفته ما شاهد سخنرانی نخست‌وزیر رژیم اشغالگر قدس در کنگره امریکا بودیم و برخلاف تصورات بسیاری از کارشناسان این سخنرانی نتوانست تاثیری بر مذاکرات داشته باشد.

در جریان سخنرانی نتانیاهو در کنگره، در بخشی او به یک توئیت از حساب کاربری مقام معظم رهبری اشاره کرد. پای این توئیت به گفت‌وگوی امروز ظریف و سی‌ان ان نیز کشیده شد. خبرنگار سی ان ان خطاب به ظریف گفت: ما پیام توییتری رهبر عالی ایران که نتانیاهو به آن اشاره کرد را پیدا کردیم. هفت ماه قبل پیام توییتری در صفحه توییتر رهبر ایران منتشر شده است: «این رژیم کودک‌کش و گرگ صفت اسراییل که از ارتکاب هیچ جنایتی ابا ندارد، درمانی جز نابودی ندارد». آقای وزیر قبول می‌کنید که یهودیان و دیگران حق دارند که نسبت به چنین بیاناتی نگران شوند؟ اما پاسخ ظریف قاطع بود و گفت که این سخنان معطوف به رژیم اسرائیل است است نه کل یهودیان. ظریف توضیح داد که جمعیت یهودیان ایران با وجود تعداد ۲۰ هزار نفری اما در مجلس دارای نماینده هستند.

او در جواب اشاره کرد که نباید یهودیان نگران باشند و ادامه داد: «چراکه ما در مورد یک رژیم صحبت می‌کنیم. ما در مورد فردی مثل نتانیاهو صحبت می‌کنیم که کودکان بی‌گناه غزه را سلاخی می‌کند. ما به هیچ عنوان منظورمان از بین بردن یهودیان نیست. هیچ‌گاه چنین قصدی نداشته‌ایم و نخواهیم داشت. چرا که ما اگر می‌خواستیم یهودیان را از بین ببریم این جمعیت بزرگ یهودی در ایران که نه تنها در صلح و صفا در کشورمان زندگی می‌کنند بلکه در واقع یک نماینده در پارلمان ایران دارند – که هیچ تناسبی هم با جمعیت آن‌ها ندارد – نمی‌داشتیم.»

ظریف تاکید کرد که رژیم صهیونیستی باید ریشه‌کن شود: «بله این رژیم باید ریشه کن شود. این که این رژیم یک تهدید است، یک واقعیت است. رژیمی که کودکان بی‌گناه را قتل و عام می‌کند و مکررا تجاوز می‌کند.» به عبارت روشن‌تر ظریف یکبار دیگر مشخص کرد که حرف مقامات ایران ضدیت با تفکر رژیم است که به بهانه یهودیت مشغول کشتار مردم بی‌دفاع است و در عین حال خود را تمام یهودیت به حساب می‌آورد. گزیده‌های این مصاحبه را به انتخاب مثلث‌آنلاین بخوانید:

* در مورد هیچ چیزی توافق نمی‌شود مگر این که در مورد همه چیز توافق شود. این یک پازل است. همه قطعات پازل باید به نحو مناسب در کنار یکدیگر قرار گیرند تا بتوانیم به یک تصویر کامل دست پیدا کنیم. * کسانی وجود دارند که آینده سیاسی خود را در وجود منازعه، تنش و بحران می‌بینند.

* ظاهرا نتانیاهو می‌خواهد برای همیشه ادعای فاصله یک‌ساله ایران با بمب هسته‌ای را تکرار کند. من به شما می‌گویم ایران قرار نیست بمب هسته‌ای بسازد. ما نمی‌خواهیم تسلیحات اتمی تولید کنیم.

* سراییل تنها دارنده سلاح هسته‌ای در منطقه است، تنها متجاوز در منطقه ماست و تنها اشغالگر در منطقه ماست. با وجود این‌ها آن قدر این رژیم وقیح است که در مورد دیگران پرونده‌سازی می‌کند. نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی که مسبب کشتار غزه است، کشوری را متهم می‌کند که در بیش از دویست و پنجاه سال گذشته – که طولانی‌تر از عمر بسیاری از کشورهاست – به هیچ کشور دیگری از جمله همسایگان‌اش حمله نکرده است. ما به هیچ کشوری به هیچ یک از همسایگان‌مان، حمله نکرده‌ایم. ما نیروی ثبات در منطقه بوده‌ایم. حال جالب است که کسانی ما را متهم می‌کنند که سابقه خودشان فاجعه بار است.

* می‌خواهم از نتانیاهو بپرسم که او چه نسبتی با تروریست‌های النصره دارد که از مجروحان آن‌ها در بیمارستان‌های اسراییل پذیرایی می‌کند

* تاسف بار است که نتانیاهو واقعیت‌های روز را وارونه جلو می‌دهد. وی از این هم فراتر رفته و حتی متون مقدس یهود را هم تحریف کرد. اگر شما کتاب استر را (در تورات) بخوانید می‌بینید که این پادشاه ایران بود که یهودیان را نجات داد. همین طور اگر کتاب عهد عتیق را مطالعه کنید متوجه خواهید شد که باز هم یک پادشاه دیگر ایرانی بود که یهودیان را از اسارت در بابل نجات داد. اتفاقا مقبره استر در ایران است و یهودیان ایرانی که بزرگ‌ترین جمعیت یهودی در خاورمیانه است آن‌جا را زیارت می‌کنند.

* من هیچ مشکلی ندارم که بگویم در خیلی از موضوعات با آمریکا اختلاف دیدگاه دارم. ما بارها ثابت کرده‌ایم که حامی ملت‌هایی هستیم که برای برقراری عدالت و مقابله با ظلم و سرکوب مقاومت کرده‌اند. ما هیچگاه از تروریسم کور حمایت نکرده‌ایم. ما هیچ‌گاه از گروه‌ها و جریاناتی که مرتکب سربریدن در سوریه و عراق می‌شوند، حمایت نکرده‌ایم. نتانیاهو نمی‌تواند همانند من با چنین قطعیتی صحبت کند.

* ما متعهد به خودداری از تولید سلاح هسته‌ای هستیم و مثل هر کشور عضو دیگری برای همیشه تحت نظارت خواهیم ماند.

* حاضریم این اقدامات اضافی (محدودیت ده ساله) را انجام دهیم تا به جامعه بین‌المللی نشان دهیم برنامه هسته‌ای ما منحصرا صلح آمیز است. * مشکل این است که نتانیاهو نگران است که با حصول این توافق بازهم دروغ هایش برای جامعه بین‌المللی آشکار شود.

* حاضریم از هر چیزی که به تولید بمب هسته‌ای مرتبط می شود برای همیشه خودداری کنیم. چون اساسا ما هیچ فعالیتی در رابطه با تولید بمب هسته‌ای نداریم. آنچه که ما در مورد آن صحبت می کنیم. فن آوری غنی سازی است که به تولید سوخت برای نیروگاه هایمان مربوط می شود. این موضوع هیچ ارتباطی به بمب ندارد. حاضریم برای یک دوره زمانی مشخص محدودیت هایی را بپذیریم و پس از آن ما کماکان متعهد به قوانین و مقرراتی که سایر اعضای جامعه بین‌المللی به اجرای آنها مکلفند، خواهیم بود.

* ما به دنبال کسب اعتماد کسی نیستیم. می دانیم که درجه بی اعتمادی متقابل بین ایران و آمریکا بسیار بالاست. ما از هیچ کس نمی خواهیم که به ما اعتماد کند.

* نیازی نیست که همه مسایل را با هم حل کنیم. ما هم شکایات و ادعاهای بیشماری علیه آمریکا داریم. اما آنها را بر روی میز مذاکره قرار نداده ایم. ما ادعاهایمان در مورد سرنگونی دولت قانونی مان، در مورد حمایت از صدام حسین در جریان جنگ تحمیلی، در مورد سکوت آنها در هنگام استفاده از سلاح شیمیایی علیه ایرانیان، در مورد ارائه امکانات و تجهیزات استفاده از سلاح شیمیایی علیه مردم ما و … را طرح نکرده ایم.

* ما به دنبال تولید سلاح هسته‌ای نیستیم. و به همین دلیل سوال شما نامربوط است. ما ده سال است که مواد شکاف پذیر لازم برای تولید تعداد زیادی بمب داشته ایم. اما آیا ما چنین کاری کردیم؟ خیر مواد ما کماکان تحت نظارت آژانس است. ما ۸ تن مواد شکاف پذیر اورانیوم غنی شده با غنای سه و نیم درصد داریم. ما بسمت تولید بمب نرفتیم به خاطر اینکه معتقدیم سلاح هسته‌ای امنیت ما را بیش‌تر نخواهد کرد

* ما در طول ماه رمضان هم مذاکره می کردیم. بنابراین اگر لازم باشد روز نوروز هم مذاکرات ادامه خواهد یافت. این یک فرصت تاریخی برای جامعه بین‌المللی، برای مردم ایران، برای مردم ایالات متحده و برای مردم دنیا در همه جاست تا به یک مشکلی که به نظر من کاملا ساختگی است پایان دهیم. * من انگشت اتهام را متوجه همه کسانی می کنم که صلح را تهدیدی برای موجودیت خود تلقی می کنند.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

بلوطستان | نشریه خبری _ تحلیلی بلوطستان