شما اینجا هستید
اجتماعی » بنای کشتی فرنگی فروریخت

 

عباس دارایی/ تیم کشتی فرنگی ایران عنوان چهارمی قهرمانی جهان را کسب کرد . رقابت‌های کشتی فرنگی قهرمانی جهان ۲۰۲۲ در حالی در بلگراد صربستان با قهرمانی تیم کشتی فرنگی ترکیه به پایان رسید که ایران بر خلاف سال گذشته نتایج ضعیفی را کسب کرده و بدون کسب مدال طلا با دو نقره گرایی و میرزا زاده و یک برنزساروی و یک عنوان پنجمی مقامی بهتر از چهارمی را در این رقابت ها کسب نکرد .
شاید زمانی که تیم پر امید ایران تهران را به مقصد بلگراد ترک می کرد بدبین ترین علاقه مند به کشتی هم پیش بینی نمی کردند که این تیم پرامید و مدعی روی سکوی جهانی نرود و نتایجی اینچنینی رقم بزند ،داستان بلگراد اما بر خلاف سال گذشته بسیار تلخ برای بنا و شاگردانش رقم خورد ، تیم ملی کشتی فرنگی ایران سال گذشته در رقابت های جهانی اسلو نروژ با کسب ۴مدال طلای دلخانی ، گرایی ، ساروی و یوسفی فقط به ۶ امتیاز کمتر از روسیه با ۱۴۶امتیاز عنوان نایب قهرمانی جهان را کسب کرده بود و انتظار این بود که در غیاب روسیه ، محمد بنا و شاگردانش، این فرصت طلایی را از دست نداده و بر سکوی نخست جهان قرار گیرند اما مدعی نخست قهرمانی جایی در سکوی تیمی نداشت !!
محمد بنا در آخرین گفتگوی خود پیش از اعزام به مسابقات تاکید کرده بود که قهرمانی تیمی برایش بسیار با اهمیت تر است و در هر ۱۰ وزن شانس مدال داریم؛ حر ف او اما کاملا در عمل رنگ باخت ، نحمدرضا گرایی طلای سال قبلش را با نقره عوض کرد و محمد هادی ساروی هم که جزو طلایی های سال گذشته در اسلو بود بر الکسانیان ارمنی مغلوب شد و به برنز بسنده کرد ، میرزا زاده نماینده سنگین وزن ایران هم با وجود شایستگی اش نتوانست با شکست کایالپ ترک حریف نامدارش طلای سال قبل یوسفی را تکرار کند .
آنچه اما بیش از هر نکته دیگری در این ناکامیِ محض مشهود و مشخص است اینکه اکثر کشتی گیران ایرانی در این مسابقات از حیث بدنی در وقت های پایانی نای برای مبارزه نداشته و برابر رقبای خود از لحاظ بدنی کم آوردند ، خستگی و کم آوردن آن ها در لحظات پایانی به ویژه در کشتی فینال گرایی برابر حریف صرب یک نکته برجسته بود که در بررسی علل ناکامی ایران در این رقابت ها نمی توان از آن به سادگی عبور کرد.
عمده ترین دلیل این خستگی را غالب کارشناسان برجسته کشتی وزن کم کردن های زیاد و تحلیل قوای بدنی کشتی گیران عنوان می کنند که منجر به عدم بروز توانایی فنی بسیاری از قهرمانان ما حتی مقابل حریفان پا به سن گذاشته شده ، به طوری که ساروی پرقدرت و مدعی در مواجهه با الکسانیان پا به سن گذاشته در دیدار نیمه نهایی از حیث بدنی کم آورد !
این در حالیست که فرنگی کاران ما که به واسطه کم کردن کیلوهای اضافی انرژی شان عمدتا تحلیل رفته بود ، اگر یک وزن بالاتر کشتی می گرفتند قطعا به خاطر کم نکردن وزن زیاد بسیار موفق تر می توانستند ظاهر شوند ، علاوه بر این کشتی گیران ایرانی از سوی کادر مربیگری خود نقشه راه دوم و سومی برای مبارزات خود برابر حریفان خود نداشتند .
زمانی که کشتی گیران ما به واسطه آنالیز درست حریفانشان ، به شرایط سخت می رسیدند مشهود بود که مربیان ما نه نقشه و پلن دومی دارند و نه راهی برای عبور از شرایط سخت ایجاد شده و نه حتی از تیزهوشی برای اعتراض به داوری و چلنج ! ، همچنان که در کشتی گرایی در فینال برابر حریف صرب ، عملا کادر فنی در مواجهه با شرایط سخت سه دقیقه دوم برنامه ای نداشته و اگر تیزهوشی و هوشمندی قهرمان کشورمان نبود که داوران مجاب به دادن امتیاز شدند شاید هرگز مربیان ما در بیرون تشک از این جسارات و تیزهوشی برای اعتراض به داوری برخوردار نبودند ، عدم درخواست چلنج در کشتی نیمه نهایی علیرضا نجاتی و همچنین گرایی که خود از مربیان می‌خواست که درخواست چلنج داشته باشند، اتفاق چندان خوشایندی نیست و جایگاه مربیان و کوچینگ را متزلزل نشان می‌دهد.
بنا معمار کشتی فرنگی ایران در بلگراد یوگسلاوی مردی ناکام بود ، این ناکامی زمانی با تیم مدعی ایران و حضور کشتی گیران ایرانی در ده وزن در این رقابت ها برجسته تر است که بدانیم صربستان در این رقابت ها با ۶ شرکت کننده و تیم ناقص موفق به کسب ۴ مدال طلا شد ، روسیه شرکت نداشت و اوکراین و کوبا هم با تیم ناقص پای به این رقابت ها گذاشته بودند.
بدن‌ اعضای تیم ملی فرنگی در بلگراد اصلاً خوب و قبراق نبود ، کادر فنی در مواجهه با شرایط بر روی یک نکته تاکید دارد ، حرف خودش و لا غیر !
بنا به چرخه انتخابی باور ندارد ، او بیش از هر چیز دیگری بر روی یک موضوع تمرکز دارد ، حرف خودش ، انتصاب بر انتخاب در تیم های اعزامی تحتِ هدایت او اولویت دارد ، محمد بنا درست از روزی که هدایت تیم ملی کشتی فرنگی ایران را برعهده گرفته، یک شیوه را پیش گرفته و باتوجه به دیدگاهی که او و کادرش نسبت به انتخاب نفرات دارند ، اعتقادی به چرخه انتخابی ندارند و همیشه بر روی بهترین ها از نگاه خودشان دست گذاشته اند.
تیم کشتی فرنگی ایران با محمد بنا در یکی از بدترین نمایش‌هایش در دوار اخیر در رقابت‌های قهرمانی جهان از کسب هرگونه عنوانی بازماند و تا قبل از اختتامیه در ۱۰ وزن از تنها موفق به کسب تنها سه مدال شد!
دو چیز اما در یوگسلاوی بیش از هر نکته دیگری برجسته بود ، نخست چهارمی ایران و دوم قهرمانی ارسلان کشتی گیر ایرانی با تیم یوگسلاوی !
علی ارسلان فرنگی ۷۲ کیلویی همانی بود که بنا به او اعتقادی نداشت ، او چندی پیش در اعتراض به “بی عدالتی در نحوه انتخاب ملی پوشان کشتی فرنگی”، به تابعیت صربستان درآمد و با شکست مقتدرانه تمامی حریفان خود به مدال طلای جهان رسید و جالب تر این بود که او پس از کسب عنوان طلای جهان در این وزن گفت : ” من هر کجا باشم یک ایرانی هستم و قلبم برای کشورم می‌تپد».

 

این مطلب در روزنامه یادگار امروز منتشر شده است 

این مطلب بدون برچسب می باشد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

بلوطستان | نشریه خبری _ تحلیلی بلوطستان