شما اینجا هستید
دسته‌بندی نشده » بیش از پدر مواظب دل مادر باشیم

به نام خداوند جان و خرد

مادر ای والاترین رویای عشق                مادر ای دلواپس فردای عشق

مادر ای غمخوار بی همتای من                   اولین و آخرین معنای عشق

زندگی بی تو سراسر محنت است               زیر پای توست تنها جای عشق

http://up.tanzmovie.ir/view/22899/mother%20dey%20-%20tanzmovie.ir%20-%209.jpg

در چهار سوره از قرآن کریم (بقره، ۸۳ ؛ نساء، ۳۶ ؛ انعام، ۱۵۱و اسراء، ۲۳) دستور به احسان به والدین بعد از مسئله توحید قرار گرفته است این همردیف بودن دو مسئله بیانگر این است که قرآن تا چه حدّ براى والدین احترام قائل است.

در روایات نیزآمده است اگر پدر و مادرى از فرزندانشان راضى باشند موجب خیر و برکت و سعادت فرزند مى‏‌شود واگر در حق فرزندان خود دعا کنند خداوند به این دعا توجه خاصى مى‏‌نماید و نفرین والدین نیز می تواند عذاب آفرین باشد.البته گویا باید بیش از پدر مواظب دل مادر بود زیرا؛

در آیه شریفه «و وصینا الانسان بوالدیه احسانا حملته امه کرها و وضعته کرها و حمله و فصاله ثلثون شهرا» (احقاف ۱۵) و در آیه شریفه «و وصینا الانسان بوالدیه، حملته امه وهنا على وهن و فصاله فى عامین..» (لقمان ۱۴) نشان ازاهمیت فوق العاده مادر در برابر پدر در احترام و اکرام است.

روایات:

۱-  پیامبر اکرم (ص)فرمودند : اگر پدر و مادرت صدا کردند و تو را خواستند، نخست مادرت را اجابت کن. اذا دعاک ابواک فاجب امک (جامع الصغیر به نقل از کتاب اخلاق و معاشرت در اسلام، دکتر على قائمى، ص ۱۴۴)

۲ –  پیامبر اکرم (ص): دعاى مادر زود تر اجابت شود گفته شد براى چه؟ فرمود: او رحیم تر از پدر است و دعاى رحیم نیفتد. دعوه الوالده اسرع اجابه، هى ارحم من الاب و دعوه الرحیم لا تسقط (ترجمه احیاءالعلوم، غزالى، ج ۲ ص ۴۶۶) )

۳ – پیامبر اکرم (ص) فرمودند : نیکویى در حق مادر، دو برابر نیکویى در حق پدر بلکه بیشتر از دو برابر است. بر الوالده على الوالد ضعفان، (همان، ص ۴۶۶)

۴ – کسى خدمت پیامبر اکرم (ص) آمد تا براى جنگ شرکت کند حضرت فرمود آیا تو را مادرى است؟ گفت: بلى، حضرت فرمود در خدمت او باش و او را لازم گیر که بهشت نزدیک پاى هاى وى است یعنى با خدمت کردن مادر به بهشت مى رسى. (همان ج ۲ ص ۴۶۹)

۵- امام صادق (ع) فرمودند، مردى نزد پیامبر اکرم (ص) آمد و گفت: یا رسول الله، به چه کسی احسان کنم؟ فرمود: به مادرت، گفت به که؟ فرمود به مادرت باز هم پرسید به که احسان کنم؟ فرمود به مادرت، سپس به که؟ فرمود به پدرت. (اصول کافى، ترجمه آیه الله کمره اى، ج ۴ ص ۴۷۱)

۶- امام صادق (ع) فرمود، مردى خدمت پیامبر اکرم (ص) رسید و از احسان به پدر و مادر پرسید آن حضرت (ص) فرمود احسان به مادرت، احسان به مادرت، احسان به مادرت، احسان به پدرت، احسان به پدرت، احسان به پدرت و به مادر پیش از پدر آغاز کرد. (همان، ص ۴۷۹)

۷ – جابر نقل کرده که روزى مردى نزد پیامبر اکرم (ص) آمد و گفت: من جوانى با نشاطم و دوست دارم جهاد کنم ولى مادرى دارم که آن را بد دارد و دلخواه او نیست؟ پیامبر اکرم (ص) به او فرمود: برگرد و با مادر خود باش، سوگند به آنکه مرا به درستى مبعوث به نبوت کرده است یک شب با مادر خود مانوس باشى بهتر است از یک سال جهاد در راه خدا. (همان، ص ۴۸۱)

بیست جمادی الثانی، روز تولد حضرت فاطمه زهرا(س) که به همین مناسبت روز زن و مادر نیز نامیده شده است این روز بر همگان به خصوص بر مادران مبارک باد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

بلوطستان | نشریه خبری _ تحلیلی بلوطستان