شما اینجا هستید
دسته‌بندی نشده » تغیر کاربری پارک جانبازان / حصارکشی با سازه های بتنی

 
۸

شهر پلدختر به عنوان یکی از شهرهای جنوبی و گرمسیر استان لرستان در حوزه فضای سبز یکی از شهرهای نسبتآ ضعیف استان لرستان است که بویژه در حیث بوستان ها و فضاهای سبز و پراکندگی آن دارای مشکلاتی است .بر همین اساس بهمن ماه سال ۹۳با تصمیم شورای شهر و شهرداری پلدختر توسعه فضای سبز این شهر در دستور کار قرار گرفته و ایجاد پارک بانوان بعنوان یکی از کمبود های شهر تصویب شده و حتی مورد تایید نهایی فرماندار شهرستان پلدختر قرار گرفت.
با اختصاص اعتبارات عمران شهری از سوی استانداری لرستان مبلغ ۴۰۰میلیون تومان برای ایجاد پارک بانوان پلدختر اختصاص یافته و عملیات اجرایی آن در ابتدای سالجاری شروع و به دلایلی از جمله جانمایی نامناسب و نوع دیوار کشی و تغیر کاربری ، ایجاد پارک بانوان در خیابان معلم جنوبی شهر مورد اعتراض شدید برخی از مردم به خصوص اهالی پیرامون این پارک قرار گرفته است.
در این زمینه مجتبی مرادی فارغ التحصیل کارشناسی ارشد تربیت بدنی و از اهالی مجاور این پارک در گفتگو با همشهری گفت: پارک بانوان از ضروریات و همچنین از عمده ترین مطالبات بانوان به شمار می رود و کمتر کسی پیدا می شود که با احداث آن مخالف باشد.وی افزود: نکته مهم در این بین جانمایی نامناسب و تغیر کاربری پارک جانبازان محله کوی سازمانیها است که یکی از مناطق مرکزی شهر بشمار رفته و نمی بایست به بهانه ایجاد پارک بانوان، پارک جانبازان تغیر کاربری داده و به پارک بانوان تبدیل شود.وی ادامه داد: بر همین اساس متاسفانه شهرداری پلدختر در اقدامی تامل برانگیز اقدام به نصب سازه های بتنی به ارتفاع سه متری در حریم پارک کرده و باعث گریز بسیاری از مردم و اهالی منطقه شده است.
مرادی خاطر نشان کرد: شهرداری می توانست در یکی از مناطق ا من و زیبای پلدختر اقدام به ایجاد پارک بانوان می کرد و در زمینه افزایش سرانه فضای سبز شهر گام بر می داشت نه اینکه در یکی از بهترین نقاط شهر یک پارک زیبا و پر استفاده برای اقشار مختلف مردم را با تغیر کاربری حصار کشی کرده و نمای نا زیبا و دلگیری را در این مکان ایجاد کند.
وی گفت: حصار کشی پیرامون پارک جانبازان ، بهترین نقطه شهر را به مکانی بی روح و پادگانی مبدل و انگار ما در حریم یک پادگان به سر می بریم. وی افزود: حق طبیعی اهالی محله سازمانیها و میدان جهاد استفاده از این فضای سبز است اما با تصمیم عجیب شهرداری و شورای اسلامی شهر پلدختر دیگر مجالی برای تنفس مردم باقی نمی ماند و در مرکز شهر پلدختر مکانی بسته و زشت شکل گرفته است.
مرتضی رفیعی عضو شورای اسلامی شهر در گفتگو با همشهری گفت: من یکی از موافقین ایجاد پارک بانوان درپلدختر بوده ام اما مکان کنونی از حیث جانمایی و حصار کشی پیرامون آن  در بهترین نقطه شهر مناسب نیست و مردم نیز در این زمینه اعتراض داشته و اعتراض خویش را به ما منعکس کرده اند.

۲

ماندانا آکسونیان عضو شورای اسلامی شهر پلدختر نیز در گفتگو با همشهری گفت: پارک بانوان یکی از نیازهای جامعه با نوان پلدختر بعنوان نیمی از جمعیت این شهر بوده که با پیشنهاد اینجانب به نمایندگی از جامعه زنان در شورای شهر به تصویب رسید و با تایید نهایی فرماندار پلدختر و مسئولین عمرانی استانداری در بهمن ۹۳کلنگ زنی و نهایتآ عملیات اجرایی آن با اختصاص مبلغ ۴۰۰میلیون تومان در سال جاری شروع شده است. وی در پاسخ به این سوال که چرا پارک بانوان با تغیر کاربری پارک جانبازان شکل گرفته است، اظهار داشت: ما چند مکان را برای ایجاد پارک بانوان پیشنهاد دادیم که پارک ساحلی آزادگان و پارک میدان شهدااز مهم ترین آنها بوده و نهایتآ با ورود هیات کارشناسی دانشگاه ملا ثانی اهواز به دلایلی از جمله امنیت، وجود چشم انداز زیبا و قرار گرفتن در مسیر پیاده روی خانوادگی روزانه بانوان، پارک آزادگان در ساحلی مورد تایید این هیات قرار گرفت. وی تصریح کرد: معاون عمرانی وقت استاندار و هیات کارشناسی شهرستان و استان این مکان را به دلیل قرار گرفتن در مسیر بین دو پل شهر پلدختر و اشراف بر آن تایید نکرده و به همین دلیل در جلسه ایی با حضور کمیسیون بانوان شهرستان پلدختر و در حضور فرماندار پلدختر که اتفاقآ من نیز حضور داشته و با نظرات اکثریت جلسه مبنی بر تغیر کاربری پارک جانبازان به پارک بانوان مخالف بودم و پیشنهادم ایجاد پارک در میدان شهدا و یا در مکانی امن و زیبا بود که به هر حال مکان کنونی مورد تایید قرار گرفت و پارک در این نقطه از شهر جانمایی شد.
آکسونیان افزود: مکان کنونی نیز مکانی امن و با چشم انداز زیبا ست که بیش از ۴۵۰۰متر مساحت دارد و در نظر داریم با تخصیص اعتبار آن آنرا توسعه داده و از حیث کیفیت به یکی از پارک های زیبای شهر پلدختر تبدیل شود.وی گفت: انتظار ما این است که مردم و به خصوص اهالی از این کار حمایت کنند و آنرا بعنوان یک مکان خوب برای حضور بانوان پلدختر به فال نیک بگیرند.
عضو شورای اسلامی استان لرستان خاطر نشان کرد: از ۴۰۰میلیون تومان اعتبار اختصاص یافته به این پارک تا کنون ۱۷۰میلیون تومان از آن تخصیص یافته است.
اکرم سیفی رئیس کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز یکی از مخالفان تغیر کاربری پارک به پارک بانوان است به گونه ایی که در گفتگو با فرماندار از حذف راه دسترسی به کانون به دلیل نصب سازه های بتنی در همه مسیر های کانون به عنوان دلیل مخالفت خود با ایجاد پارک بانوان یاد کرده و گفته است: این ساختمان ۳۰۰متر مساحت دارد که متاسفانه با ایجاد پارک و نصب سازه ها نمای کانون از دید خارج شده و راه دسترسی نیز عملا از بین رفته و کانون به ساختمانی محصور مبدل خواهد شد.

444

شهردار پلدختر در گفتگو با همشهری گفت: امنیت، چشم انداز زیبا و بعد مسافت جهت استفاده عموم بانوان از مهم ترین علت های انتخاب پارک جانبازان و تغیر کاربری آن به پارک بانوان است. جهانگیر اکبری افزود: ایجاد پارک بانوان مهم ترین کار شهرداری پلدختر و یکی از فعا لیتهای مورد اقبال از سوی مردم است که عملیات اجرایی آن با ۴۰۰میلیون تومان اعتبار شروع شده است. اکبری عنوان کرد : تیم تحقیقاتی فضای سبز دانشگاه ملاثانی اهواز برای ساماندهی فضای سبز و تهیه طرح جامع و تفصیلی فضای سبز شهر پلدختر در افق ۱۰ ساله فعالیت خود را در سال گذشته آغاز کرده که همین پارک بانوان نیز یکی از کارهای علمی و مورد تایید آنها به شمار می رود.
وی ادامه داد: این اکیپ پس از بازدید از تمام فضاهای سبز با همکاری سایر گروه‌های تخصصی خود در زمینه اقلیم‌شناسی و خاک‌شناسی گونه‌های مناسب درختی و گیاهی برای استفاده در فضای سبز شهر پلدختر را شناسایی کرده اند.شهردار پلدختر با اشاره به سرانه فضای سبز در شهر پلدختر، گفت: میزان سرانه فضای سبز در پلدختر ۵,۸متر است.
وی میزان تخصیص اعتبار این پارک را ۱۷۰میلیون تومان عنوان کرد و اظهار داشت: تمامی تمهیدات برای ایجاد این پارک در نظر گرفته شده و شهرداری مصمم به اجرای کامل آن است.وی گفت: رنگ آمیزی و نقاشی سازه های بتنی به طور کامل، ایجاد ست های ورزشی، ایجاد پیست دوچرخه سواری، درختکاری و محوطه سازی و توسعه فضای سبز آن از جمله این تمهیدات است که عملیاتی خواهند شد.جهانگیر اکبری در پاسخ به این سوال که برخی اعتقاد دارند اگر حصار کشی به منظور امنیت و رفاه حال بانوان انجام گرفته با منازل مسکونی دو یا چند طبقه پیرامون پارک چگونه برخورد خواهید کرد، خاطر نشان کرد: برای این کار هم تمهیداتی داریم که ممانعت از ایجاد پنجره های منازل مسکونی در دست ساخت پیرامون پارک و ا لزام برخی از منازل به مسدود کردن پنجره ها ی مشرف به پارک بانوان از جمله آنهاست.
وی در ادامه گفت: در بحث کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هم اولا این مکان را خود شهرداری در تملک کانون قرار داده و در وهله بعد ما حاضر به تملک کانون و معوض ساختمان و یا زمینی در صورت ترک محل از سوی کانون هستیم ضمن اینکه علاوه بر آن برای این کار نیز تصمیماتی اتخاذ کرده ایم که در نظر داریم راه دسترسی به کانون پرورش فکری را در کوچه پشت پارک ایجاد کنیم.

عباس دارایی

عباس دارایی/ همشهری

این مطلب در روزنامه همشهری ۳۱خرداد به چاپ رسیده است

  1. جوان پلدختری

    با سلام و احترام خدمت سرکارخانم مهندس اکسونیان .با تشکر و سپاس از جنابعالی به خاطر مصاحبه بسیار زیبا .واقعا لذت بردم و حق شما نمایندگی مجلس است

  2. حرف حساب

    پارک بانوان اصالتا ایجاد نشده که کسی بخواهد به شهردار و آکسون تبریک بگوید این پارک حاصل تغیر اسم جانبازان است و همه می دانند یک تصمیم اشتباه بوده است

  3. شهروند

    این کار نباید انجام بگیرد یک زندان را در وسط شهر به مسئولیت شهرداری درست کرده اند مردم گناه دارند چرا یک پارک جدید احداث نکردید و حاضری را قربانی بانوان کردید؟به مردم پاسخ دهید

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

بلوطستان | نشریه خبری _ تحلیلی بلوطستان