شما اینجا هستید
دسته‌بندی نشده » تغییر کاربری، اراضی کشاورزی لرستان را می‌بلعد

لرستان به ‌واسطه برخورداری از زمین‌های حاصلخیز، آب‌های روان و اشتغال بخش اعظمی از مردم آن به فعالیت‌های کشاورزی یکی از استان‌های شاخص کشور در این بخش بوده و به همین دلیل اهمیت حفظ اراضی آن بیش‌ازپیش ضروری به نظر می‌رسد.
باوجود سهم ۳۰ درصدی این بخش در حوزه اشتغال و فعالیت ۱۳۰هزار بهره‌بردار در کشاورزی لرستان، نمی‌توان به‌راحتی از عواقب منفی سبز شدن آهن و آجر به‌جای کاشت محصولات کشاورزی در مزارع چشم‌پوشی کرد.
هرچند توسعه اقتصادی مزایای بسیاری برای استان دارد ولی بدون اجرای قوانین سختگیرانه و برنامه‌های حمایتی از کشاورزان این موارد نیز می‌توانند به‌تدریج زنگ خطر تخریب اراضی کشاورزی لرستان را به صدا درآوردند.لرستان استانی است که با محوریت کشاورزی شناخته‌شده و ازاین‌رو هر نوع برنامه ریزی برای توسعه آن باید با توجه به رویکرد کشاورزی و مقوله آمایش سرزمینی تعریف و اجرا شود.
پیامدهای تغییر کاربری اراضی
یک کارشناس ارشد کشاورزی بابیان این‌که رشد و توسعه لرستان و استقرار صنایع و عمران و آبادانی آن باید با حفظ کشاورزی انجام گیرد،می‌افزاید:کشاورزی یک صنعت است و حفظ آن به همراه افزایش بهره وری با توسعه مکانیزاسیون می‌تواند به توسعه استان کمک شایانی کند.
«مهدی محمودی» به همشهری می‌گوید: تبدیل اراضی کشاورزی به سکونتگاه‌های غیررسمی و حاشیه‌نشینی در شهرها از پیامدهای تغییر غیرقانونی کاربری در این بخش است و اگر برنامه‌ریزی صورت نگیرد، قطعاً در آینده از کشاورزی در لرستان دیگر خبری نخواهد بود.
لزوم برنامه‌ریزی برای جلوگیری از تغییر کاربری‌ها
محمودی تأکید می‌کند : برای جلوگیری از روند تخریب فعلی باید بیش از هر چیزی تغییر کاربری اراضی کشاورزی و غیر کشاورزی و عرصه‌های ملی به‌عنوان یک جرم تلقی شود.وی می‌افزاید: شورای کشاورزی لرستان باید عوامل ضعف و تغییر و فروش اراضی را مشخص و مناطق بحرانی استان را شناسایی کند و برای جلوگیری از این تغییر کاربری برنامه‌ریزی داشته باشد.
عمده‌ترین نیاز راهبردی مردم استان
یک فعال حوزه محیط ‌زیست نیز می‌گوید: تغییر اراضی کشاورزی یک چالش بزرگ در لرستان به‌ویژه در مناطق روستایی محسوب می‌شود . «رضا جودکی نژاد » اضافه می‌کند : توسعه کشاورزی عمده‌ترین نیاز راهبردی مردم استان است که باید با حفظ اراضی زراعی، نسبت به افزایش تولید در واحد سطح برنامه‌ریزی شود. وی می‌افزاید: به بهانه ایجاد شهرک صنعتی در برخی شهرها اراضی مرغوب کشاورزی تملک شده که نگاهی به محل استقرار این شهرک‌ها نشان می‌دهد با این کار فقط اراضی کشاورزی نابود می‌شوند و قطعاً در مهروموم‌های آینده اراضی کشاورزی زیر چرخ‌دنده ساخت‌وسازهای غیرمجاز از بین خواهند رفت.
خطر تغییر کاربری
جودکی نژاد با اشاره به این‌که در برخی مناطق جنوبی لرستان به‌خصوص در زیست‌بوم‌ها، اراضی کشاورزی به تالارها و واحدهای مسکونی تغییر کاربری پیداکرده‌اند، می‌گوید: اراضی کشاورزی در لرستان یک منبع اقتصادی مهم برای ساکنان آن است و هر وجب خاک آن به دلیل موقعیت جغرافیایی و باروری بالا اهمیت و ارزش زیادی دارد.
این فعال محیط ‌زیست ادامه می‌دهد: گرچه مسئولان کشاورزی استان، تغییر کاربری اراضی زراعی را خطری جدی در لرستان می‌دانند، اما واقعیت‌ها بیانگر این است که تاکنون اراده‌ای جدی در برخورد با این روند وجود نداشته است.
لزوم فراگیر شدن مبارزه با تغییر کاربری‌ها
مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی لرستان تأکید می‌کند: ما به‌شدت با افراد متخلف در حوزه تغییر کاربری‌ها برخورد کرده و اجازه هیچ‎گونه سوءاستفاده را نمی‌دهیم.مرادی می‌افزاید: اراضی کشاورزی حریم شهرها در معرض تهدید است و استانداری، شهرداری‌ها و دهیاری‌ها باید در این زمینه تعامل و حمایت کنند تا به‌طور فراگیر بتوانیم از بروز تغییر کاربری‌ها جلوگیری کنیم.  مرادی تأکید می‌کند : هر نوع احداث بنا، خاک‌برداری، شن‌ریزی و هر نوع عملیاتی که مانع تولید و استمرار بهره‌برداری در اراضی کشاورزی شود ممنوع بوده و دستگاه‌های خدمات رسان هیچ‌گونه خدماتی نظیر آب، برق، گاز و تلفن به کسانی که ساخت‌وساز غیرمجاز داشته‌اند ارائه نخواهند داد.
نبود پوشش یگان حفاظتی
مرادی نبود نیرو برای جلوگیری از تغییر کاربری‌ها را یک مشکل اساسی ارزیابی می‌کند  و می‌افزاید: از مجموع ۷۰۰هزار هکتار اراضی کشاورزی استان ۴۰۰ هزار هکتار به دلیل کمی نیرو و تجهیزات لازم به‌طور کامل و مستمر زیر پوشش یگان‌های حفاظتی این نهاد نیستند.
اراضی مشکل‌دار
مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی لرستان بیشترین حجم اراضی مشکل‌دار استان را مربوط به خرم‌آباد و کوهدشت می‌داند و می‌گوید: هر نوع تغییر کاربری غیرمجاز در خارج از محدوده شهر، شهرک و روستاهای استان تخلف است و با متخلفان برخورد می‌شود.  مرادی با اشاره به این‌که مجوز تغییر کاربری اراضی ملی استان با مصوبات گروه طرح‌های کشاورزی و غیر کشاورزی و تنظیم قرارداد دفاتر اصلی ثبت و به‌شرط اجاره‌بها صادر می‌شود، می‌گوید: این اراضی برای مصارف کشاورزی، صنعتی آموزشی، گردشگری و باغ‌ها واگذار می‌شود  و در صورت اجرای طرح‌های موردنظر، قرارداد فسخ و اراضی بازپس‌گیری می‌شود.
۹۸ مورد تغییر کاربری غیرمجاز اراضی کشاورزی در سال جاری
مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی لرستان در گفت‌وگو با همشهری عنوان می‌کند : با وجود همه محدودیت‌ها و مشکلاتی که سر راه امور اراضی لرستان وجود دارد، کارهای خوبی صورت گرفته اما به دلیل عملکرد ضعیف درگذشته مشکلات به‌راحتی حل‌شدنی نیست.
«احمد مرادی » با اشاره به این‌که در سال جاری ۹۸ مورد تغییر کاربری غیرمجاز در اراضی کشاورزی استان در حوزه شهرستان‎ها صورت گرفته است، می‌افزاید: از این میزان تغییر کاربری‌های غیرمجاز ۴۹ مورد رأی در محاکم قضایی صادر شده است.  مرادی ادامه می‌دهد: در خرم‎آباد و الیگودرز مراکز خدمات جهاد کشاورزی مأموریت ویژه دارند که مناطق را به‌منظور مبارزه با تغییر اراضی کشاورزی رصد و پالایش کنند. وی می‌افزاید: در این مناطق اراضی کشاورزی به ساختمان و سایر طرح‎های کشاورزی تغییر کاربری داده‌شده که برای جلوگیری از آن مأموریت ویژه در نظر گرفته‌شده است.
عباس دارایی/ همشهری

  1. رضاجودکی نژاد.از طرف بلوطستان

    گزارش به شدت ناقص است وبیشتر توصیفیرسطحی بوداز اینکه نباید تغییر کاربری صورت گیردواین را هم همه می دانیم دوست عزیز جناب دارایی باید اسناد ومدارک را هم همچون شهرک صتعتی پلدختر وساخت تالار در تنگه آب تاف ارائه می دادندارائه دادن این مصادیق که دیگر ترس ندارد…درضمن آقای مرادی مسئول امور اراضی کشاورزی استان خودش یکی از اصلی ترین عوامل این تغییر کاربری ها است اما چرا در این گزارش اینگونه صحبت می کند از عجایب روزگار است ….

  2. هادی

    لطفاجهادکشاورزی+محیط زیست واموراراضی پلدخترورودی شهرپلدختر(آبتاف)وخروجی شهر(جایدر)رابررسی بکنندتخریب اراضی کشاورزی بواسطه بعضی افراد ورانت درحال انجام میباشدپس این مسءولین کجاهستند؟

    • ناشناس

      اقای جودکی شما خیلی مته به خشخاش نذار تغییر کاربری برای ساخت یک تالار توسعه است اگر اعتقاد ندارید این یدگر مشکل شماست

  3. رضا

    واقعا راس میگه ای داد بیداد نمونه بارز جاده اولاد قباد هست که تادچند سال پیش درخت بود الان زمین کشاورزیه.

  4. رضاجودکی نژاد.از طرف بلوطستان

    درپاسخ به کاربری به نام ناشناس …خیر دوست عزیز برو خوب وبه اندازه کافی درباره مفهوم توسعه پایدار مطالعه وتحقیق کن هیچ جای حهان ساخت تالار توسعه محسوب نمی شود این چیزها فقط اسمشان سنگین است ….. طبق اصول ..حریم آبشار فصلی …حریم پل باستاتی ومیراث فرهنگی …کرانه رودخانه کشکان…حاشیه جاده ترانزیتی ….مرغوب ترین زمینهای کشاورزی ….طبیعت بکر ونسبتا دست نخورده …..هیچکدام قابل توجیه نیست ….چند سال آینده که هر صاحب زمینی که اهل روستای بابازید است وآمد زمیتهای کشاورزی را تغییر کاربری برای کارواش وتعویض روغنی ودامداری داد…ونظم وطبیعت این تنگه را به هم ریخت دیگر چیزی به نام آب تاف وجود نخواهد داشت …..البته همین الان هم سروصدایشان برای تغییر کاربری درآمده است

    • پاسخ به حودکی

      توسعه زمین کشاوزری نمی شناسد کمر لسرتان را امثال شما خم کرده اید که می گویید توسعه نباشد و فقط دامی بچرد و درختی سبز بماند

  5. ناشناس

    در تعجبم که چرا آقای جودکی از مطلب راضی نیست همه جوانب کار رعایت شده و من یکی از مخالفان نظرات این آقا هستم

  6. رضاجودکی نژاد.از طرف بلوطستان

    درپاسخ به منتقدان بنده….پاسخ ها را درکامنت قبلی گفتم دیگر تکرارنمی کنم تفاوت بنده با منتقدان این است که من زحمت مطالعه را به خودم داده ام …بقیه دوستان کمی به خودشان زحمت بدهند دررابطه با شاخص های زیست محیطی توسعه …طرح آمایش سرزمینی …ارزیابی های زیست محیطی ….ومفاهیمی از این قبیل خوب مطالعه کنندبعد وارد بحث شوند…این نوع نگاه به توسعه که دوستان طرفدارش هستند سالهاست که منسوخ شده وفقط در ذهن کشورهای جهان سومی طرفدار دارد…که نتیجه اش یکی همین بحران ریزگردهاست….در نزدیک خودمان چالش رودخانه کشکان ….محو جنگلهای بلوط …بحران آب ونابودی منابع آب زیرزمینی وخیلی موارد دیگر است ….درپایان اینکه هر نگرشی به توسعه را باید از پیامدهایش شناخت تابه حال که پیامد این نگاه کشور را نابود کرده است..باید جور دیگری اندیشید……

  7. محمودی

    حرف جودکی رانماینده پلدختردرجلسه شورای کشاورزی تکرار کرده اینامیگن صنعت نباشه فقط محیط زیست ودام پروری

  8. رضاجودکی نژاد.از طرف بلوطستان

    خیر جناب محمودی حرف بنده ارتباطی با صحبت های نماینده نداردبنده راه خودم را می روم ..ایشان هم راه خودشان را می روند..از نظر پاسخ علمی به سوال شما در کامنت قبلی هم جواب دادم تعریف صنعت تغییرات زیادی کرده از جمله توسعه پایدار وصنعت سبز…..متشکرم ….

  9. ناشناس

    هم با حرف آقا رضا موافقم هم با حرف آقای دکتر کاییدی مطابق با طرح آمایش می بایست رد یک منطقه سرمایه گذاری صورت پذیر د پیشنهاد می کنم حرف های دکتر کاییدی را در جلسه شورای کشاورزی پلدختر بخوانید

  10. جواب به نظر 11 ناشناس

    اگر سانسور نشود این همه دم از نماینده به دید شما دکتر کاییدی میزنی این هشت سا ل چه گلی به سر مردم زده اما شما راست گفتی چون از حرف زدن کم نداره البته درجایگاهی که باید حرف بزنه حتی توان حرف زدن رو هم نداره واما درعمل که چه عرض کنم شاید ناشناس همون خودتی که از خودت تعریف میکنی ببخشید.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

بلوطستان | نشریه خبری _ تحلیلی بلوطستان