شما اینجا هستید
دسته‌بندی نشده » توسعه اماکن ورزشی؛ خواسته بانوان ورزشکار

نمای داخل سالن ورزشی آموزشکده کمالوند خرم آباد

 
کمبود اماکن ورزشی مناسب به چالشی بزرگ برای ورزش بانوان لرستان تبدیل شده است.بانوان لرستانی درحالی با محدودیت اماکن برای فعالیت‌های ورزشی مواجه‌اندکه ساماندهی نشدن ورزشکاران زن و سهم پایین آنها در بیمه‌های ورزشی بر مشکلات این قشر افزوده است.کمبود فضاهای ورزشی مستقل و محدودبودن زمان برای فعالیت‌ها از دیگر مشکلاتی هستند که بانوان ورزشکار لرستانی با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.نگاه حرفه‌ای به ورزش بانوان وجود ندارد و مشکلات زیرساختی و بی‌توجهی به آموزش از مسائلی است در ورزش بانوان لرستان احساس می‌شود.
سهم ناچیز از مراکز ورزشی
در این زمینه یکی از ورزشکاران زن لرستانی درگفت‌وگو با همشهری اظهار می‌کند: سهم بانوان لرستانی از مراکز ورزشی بسیار ناچیز است.«شراره محمودی» با بیان این‌که کمبود اماکن ورزشی مانع نشان دادن استعدادهای بانوان شده است،می افزاید: فرهنگ‌سازی خوبی درسطح جامعه برای ورزش بانوان شده اما با وجود نهادینه شدن این فرهنگ هنوز ورزش زنان در لرستان جایگاه ارزنده ای ندارد.
خلأ آموزشی و نبود زیر ساخت‌ها
این ورزشکار به خلأ آموزشی و نبود زیرساخت‌ها در برخی رشته‌های ورزشی اشاره می‌کند و می‌گوید: فوتبال، اسکواش، ورزش‌های رزمی و ورزش‌های آبی از جمله رشته هایی هستند که زیرساخت خوبی در لرستان برای علاقه مندان این رشته‌ها فراهم نیست.
لزوم فراهم شدن زیر ساخت‌های تخصصی
محمودی می‌افزاید: به این دلیل که فضا و امکانات مناسب برای کاردراین رشته‌ها وجود ندارد برنامه‌های بانوان به حالت تعطیل و نیمه تعطیل در می‌آید.وی با بیان این‌که نگاه مدیران باید به ورزش بانوان نگاهی جدی باشد،می‌گوید: زیرساخت‌های تخصصی برای فعالیت‌های ورزشی بانوان باید فراهم شود تا استعدادهای نهفته لرستانی‌ها شکوفا شود.
سرمایه گذاری همه جانبه باشد
یک بانوی فوتبالیست لرستانی نیز بیان می‌کند: سرمایه گذاری در حوزه ورزش بانوان باید همه جانبه باشد.«معصومه آقاخانی» به همشهری می‌گوید: بسیاری از اماکن ورزشی یا به بخش خصوصی واگذار شده اند یا در ساعت‌های محدودی در تملک بانوان هستند.
تغییر نگاه برای توسعه ورزش بانوان
این بانوی فوتبالیست می‌افزاید: اماکن سرپوشیده نباید فقط  صبح‌ها برای فعالیت‌های ورزشی بانوان در نظر گرفته شود.وی باتأکید براینکه برای توسعه ورزش بانوان لرستان باید نگاه‌ها تغییرکند، می‌گوید: اگر خواهان توسعه ورزش بانوان هستیم باید زمینه‌های دستیابی به ورزش حرفه ای فراهم شود.
آقاخانی می‌افزاید: توسعه اماکن ورزشی ویژه بانوان،استفاده از ظرفیت بانوان در مدیریت‌های ورزشی وکلاس‌های آموزشی ازجمله راهکارها برای توسعه ورزش بانوان در لرستان است.دستیابی آزاد و رایگان به امکانات ورزشی و حمایت‌های مادی هم از دیگر راهکارها دراین زمینه است.
کسب ۱۷۲ مدال توسط بانوان
مدیرکل ورزش و جوانان لرستان نیزدرگفت‌وگو با همشهری بیان می‌کند: ورزش بانوان در لرستان در سال‌های اخیر رشد قابل توجهی داشته است.«علی یاور عزیزپور» می‌افزاید: از نظر ورزش قهرمانی بانوان ورزشکار لرستانی در سال گذشته ۱۴۳ مدال و در سال‌جاری نیز تاکنون ۱۷۲ مدال در سطوح ملی و بین المللی کسب کرده اند.
دعوت از ورزشکاران زن به اردوهای تیم ملی
این مسئول می‌افزاید: سال گذشته ۲۰ ورزشکار زن و از ابتدای سال‌جاری تاکنون هم ۳۹ ورزشکار زن لرستانی به اردوهای تیم ملی دعوت شده اند.وی ادامه می‌دهد: همچنین بانوان ورزشکار لرستان در سال گذشته ۱۶ عنوان و در سال‌جاری نیز تاکنون ۱۵ عنوان تیمی در مسابقات ملی کسب کرده اند.عزیزپور با بیان این‌که نگاه ما نگاهی حرفه‌ای به ورزش بانوان است،می‌گوید: سال گذشته ۳۵۵ مسابقه و از ابتدای امسال تاکنون ۴۴۰ مسابقه درون استانی در بخش بانوان داشته ایم که در توسعه ورزش حرفه ای بانوان موثر بوده است.
فعالیت ۲۷ درصدی در ورزش
مدیرکل ورزش و جوانان لرستان بیان می‌کند: حدود ۲۷ درصد جمعیت بانوان لرستان در ورزش فعالیت دارند.وی می‌افزاید: امسال تاکنون ۴۹ دوره آموزشی برای بانوان ورزشکار استان برگزار شده است اما این کلاس‌ها کافی نیست و مصمم هستیم سطح آموزشی بانوان را در ورزش بالاتر ببریم.
حضور ۱۰هزار بانوی فعال در ۴۰رشته
عزیزپور با اشاره به حضور ۱۰هزار بانوی فعال ورزشکار در استان در ۴۰ رشته ورزشی، می‌گوید: این ورزشکاران در قالب ۲۱۳ هیأت ورزشی در کل استان فعالیت ورزشی دارند.
فعالیت ویژه بانوان در ۱۰رشته ورزشی
این مسئول می‌افزاید: از این ۴۰ رشته ورزشی، بانوان لرستانی در ۱۰ رشته از جمله جودو، هاکی، گلف، رزمی، کاراته، کونگ فو، ووشو، والیبال نشسته، هندبال و تنیس روی میز در عرصه ملی و برون‌مرزی فعالیت ویژه دارند.
ایروبیک و آمادگی جسمانی؛ رشته‌های پرطرفدار
عزیزپورتأکید می‌کند: بیشتر بانوان علاقه‌مند به فعالیت دررشته‌‌های ایروبیک وآمادگی جسمانی هستند و همین علاقه باعث شده که تعداد فعالان و متقاضیان در این ۲ رشته بیشتر از رشته‌‌های دیگر باشد.
مدیرکل ورزش و جوانان لرستان می‌گوید: ۳۰ درصد اعتبارات به سمت ورزش بانوان و هیأت‌های ورزشی این قشر اختصاص می‌یابد و اماکن ورزشی هم به‌ صورت پاره‌وقت دراختیار آن‌ها قرار می‌گیرد.
اختصاص ۱۶سالن ورزشی برای بانوان
این مسئول با تأیید کمبود اماکن ورزشی برای ورزش بانوان می‌افزاید: در مجموع ۱۶ سالن ورزشی برای بانوان در استان داریم که تقسیم و زمانبندی آن بین همه هیأت‌ها دشوار است.
بی توجهی به ورزش بانوان
عزیزپور با بیان این‌که به ورزش بانوان دراستان بی‌توجهی شده است، می‌گوید: بانوان به فضاهای ورزشی مستقل نیاز دارند اما همه اماکن ورزشی اداره‌ کل ورزش و جوانان استان فقط در سانس‌های قبل از ظهر در اختیار بانوان قرار دارد.
مدیرکل ورزش و جوانان لرستان ادامه می‌دهد: در انتخابات هیأت‌های ورزشی هیچ ممنوعیتی برای بانوان وجود ندارد و باید بستر لازم برای ورود بانوان در این زمینه فراهم شود.
عباس دارایی/ منتشر شده در روزنامه همشهری ۳۰مرداد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

بلوطستان | نشریه خبری _ تحلیلی بلوطستان