شما اینجا هستید
دسته‌بندی نشده » جنگل های لرستان تامین کننده اکسیژن ۱۲ میلیون نفر هستند

جنگل های لرستان تامین کننده اکسیژن ۱۲ میلیون نفر هستند. دیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان لرستان گفت: جنگل های استان لرستان اکسیژن ۱۲ میلیون نفر را تامین می کنند، بهمین منظور، حفاظت از این جنگل ها از اولویت‌های اصلی و مهم اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بشمار می رود.

شیرزاد نجفی افزود: با توجه به تغییر اقلیم، کاهش بارش ها، وجود ریزگردها و گرم شدن هوا، حفاظت از جنگل های استان در اولویت اصلی کاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان لرستان قرار داشته و دارد به نحوی که پایش جنگل ها، پیشگیری از ورود دام، جلوگیری از شخم زیر اشکوب و همچنین مبارزه بیولوژیک با آفات و بیماری های جنگلی از جمله اقدامات کاری اداره کل منابع طبیعی است که در حال انجام می باشد.

وی با بیان اینکه هر هکتار جنگل در سال هزار متر مکعب آب را تولید می کند و جنگل های لرستان از این قضییه مستثنی نبوده و سالیانه یک میلیارد و دویست هزار متر مکعب آب را تولید و ذخیره می‌کنند، خاطرنشان کرد: *جنگل های لرستان معادل ۶ برابر سدهای موجود در استان، آب را ذخیره کرده و علاوه بر آن سالیانه بیش از ۸۰ میلیون تن گرد و غبار را جذب می نمایند.

نجفی خاطرنشان کرد: سال گذشته بیش از ۱۱۰ هزار هکتار از اراضی جنگلی استان به عنوان ذخیره گاه جنگلی شناسایی و ثبت گردیده که عملیات اصلاح، احیا و حصارکشی از گونه های با ارزش و ژنتیک جنگل استان در دستور کار قرار گرفته است.

وی به کانون های بحرانی استان در خصوص شناسایی آفات و بیماری های جنگلی در استان اشاره کرد و اظهار داشت: در اسفند ماه ۱۴۰۰ و فروردین ۱۴۰۱ عملیات بیولوژیکی جهت مبارزه با آفات و بیماری های جنگلی در سطح ۶۰۰ هکتار از جنگل های استان با محلول BT انجام شده که در برخی از نقاط جنگلی استان پروانه برگخوار بلوط شناسایی و عملیات پایش در حال انجام است.

شیرزاد نجفی علت طغیان پروانه برگخوار بلوط را کاهش بارش، گرم شدن هوا، بالا رفتن قند و پروتئین و کربوهیدرات در سطح برگ های درختان بلوط دانست و گفت: این اداره کل نسبت به شناسایی کانون های بحرانی اقدام و برای مبارزه با این آفت برگخوار بلوط ضمن استفاده از محلول کم خطر BT از تله های نوری و مبارزه مکانیکی نیز استفاده نموده است.

وی وجود ارزش های متعدد و متنوع اقتصادی و زیست محیطی این منابع ارزشمند را تکیه‌گاه استواری بر تداوم زیست جانداران به ویژه انسان ها دانست و افزود: جنگل های کشور در مقایسه با سایر نقاط دنیا فقیر محسوب می شود ولی به لحاظ تنوع گونه‌ای و ذخایر ژنتیکی گیاهی در جهان، جنگل های زاگرس بی نظیر هستند.

نجفی عوامل تخریب جنگل های زاگرس را عوامل اقلیمی مانند خشکسالی، ریزگردها و آلاینده‌ها، چرای بی رویه دام، تبدیل و کشت زیر اشکوب جنگل ها، آفات و بیماری ها، توسعه معادن و راه ها، اجرای پروژه های عمرانی در دل جنگل ها، بالا رفتن سن، عدم زادآوری جنگل ها و…* عنوان کرد و یادآور شد: جنگل های استان لرستان یک میلیون و دویست و هفده هزار هکتار پراکنش دارند که به لحاظ وسعت، در رتبه دوم کشور قرار دارند.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

بلوطستان | نشریه خبری _ تحلیلی بلوطستان