شما اینجا هستید
دسته‌بندی نشده » حماسه‌ی تاسوعای پل‌دختر تدبیری که فرصت‌ساز است

صوره_۲۰۱۵۱۰۲۳_۱۷۰۹۱۰

آئین عزاداری ابا عبداله الحسین علیه السلام از دیر باز تاکنون در شهرستان پلدختر جایگاه ویژه و ارزنده ایی داشته است. با وجود سابقه دیرین برپایی مراسمات عزاداری محرم و صفر در این شهرستان با افزایش هیئات مذهبی و تشکیل دسته جات متنوع سینه زنی و زنجیرز نی انسجام و یکپارچگی برپایی مراسمات که در دهه های گذشته در پلدختر وجود داشت ،از بین رفته و افزایش کمی این دسته جات زمینه را برای استفاده پاره ایی افراد از برخی هیات ها در قالب های طایفه ایی،سیاسی و گروهی فراهم کرده است.
این موضوع متاسفانه پیامدهای نه چند خوشایندی بر جای گذاشته و حتی در چند سال اخیر باعث بروز برخی تنش ها و اختلافات بین برخی هیات ها نیز شد ،گرچه ،امری که عزاداری های مردم پلدختر را در قیاس با سایر شهرستان های همجوار متمایز ساخته بود سادگی و سنتی بودن عزاداری ها بوده و شهرستان را در زمره مناطق نمونه لرستان از حیث آئین های مذهبی قرار داده است اما نباید فراموش کرد سا لهاست علیرغم خواست مردم این دیار عزاداری ها شکل یکپارچه و فراگیر به خود نگرفته و به ویژه به سیاق آنچه در برخی شهرهای کشور در سیمای جمهوری اسلامی پخش می شود در پلدختر خبری از مراسمات یکپارچه تاسوعا و عاشورا نیست.
افزایش کمی هیات ها به همراه رشد جمعیت یکی از عواملی بوده که باعث عدم یکپارچه شدن هیات ها در یک محل از پیش تعین شده گردیده و این امر در کنار بی توجهی مسئولین گذشته در صدور بی رویه مجوزهای غیر کارشناسانه به هیات های مذهبی و عدم برنامه ریزی در جهت فراگیر شدن عزاداری ها دخیل بوده است.

۲۰۱۵-۱۰-۲۳ ۱۶٫۱۹٫۴۹

امسال اما در حرکتی کم سابقه و با تدبیر مسئولین شهرستان پلدختر بویژه امام جمعه و فرماندار و همچنین نیروهای انتظامی و امنیتی اجتماع بزرگ عزاداران حسینی “ع”در عصر تاسوعا با نظم و شکوه خاصی برگزار شد.
حماسه حضور مردم در اجتماع بزرگ تاسوعای پلدختر در حالی در میدان شهید بهشتی پلدختر شکل گرفت که هیات های مذهبی و دسته جات سینه زنی با نظم و انظباط خاص خود ضمن عزاداری،شکوه خاصی به عزاداری امسال شهرستان داده و در برپایی این اجتماع مردمی همه آحاد مردم در کنار مسئولین سهیم بوده و جلوه خاصی از شور حسینی در تاسوعا رقم خورد.
از نکات قابل تامل در این اجتماع پرشکوه این بود که هیچ فردی خود را محور شکل گیری حماسه حضور مردم پلدختر در عصر تاسوعا عنوان نکرد و نه کسی خود را صاحب مجلس دانست و نه شخص و جریانی به دنبال سواستفاده از عزاداری هیئات و دسته جات سینه زنی و زنجیر زنی بود،همه آمده بودند و در این بین آنچه برای همگان قابل تقدیر است عزم و تدبیر مسئولینی بود که بی ادعا ضمن فراهم کردن زمینه برای برپایی این اجتماع،امنیت مراسم را نیز تامین کرده و به بهترین وجه ممکن این شور حسینی رقم خورد.
حماسه حضور مردم در اجتماع تاسوعای پلدختر ثابت کرد شهرستان ظرفیت خوبی برای متجلی کردن داشته های خود دارد و از آنجا که یکی از افتخارات این مردم ارادت به ائمه اطهار و اهل بیت پیامبر “ص” و تدین آنهاست لازم است مسئولین شهرستان تدبیری اتخاذ کنند تا در آینده این مراسمات به سیاق شهرهایی نظیر اردبیل و بم و یزد و زنجان به شکل فراگیر برگزار و جلوه حضور حماسی مردم در آئین های مذهبی به همگان نشان داده شود.
اربعین حسینی و ۲۸صفر و ایام فاطمیه همه زمینه هایی هستند که باید همچون تاسوعای حسینی که در پلدختر کم سابقه بود از حضور مردم متبلورشده و همانگونه که بستر خوبی برای حرکت شهرستان به سوی توسعه و آبادانی با محوریت وحدت حقیقی مردم و مسئولین فراهم شده و در عرصه های مختلف دیگر مجالی برای “من”گرایی های فرصت سوز و چالش زا و پنهان شدن افراد فرصت طلب پشت سر دیگران  و هوچی گری تحریک آمیز و غوغا سالاری نیست،عرصه برای مشارکت همه آحاد مردم بدور از هرگونه سلیقه سیاسی و قومی و گروهی و..مهیا شود.

عباس دارایی/ بلوطستان

  1. ناشناس

    مطلب بسیار تند نگارش شده اما واقعیاتی در آن وجود دارد سفارش می کنم کمی جناب دارایی در مطالبش متعادل عمل کند

  2. ناشناس

    هر چه در این باره برنامه داشته باشیم به رونق مراسمات کمک می کند آفرین بر همه کسانی که این کار را کردند

  3. ناشناس

    اینقدر تخریب نکنید آقای لروند را

  4. بسجی

    مقدمات این کار جهت وحدت و نظم بیشتررا اقای لروند فراهم کردند

  5. مرادی

    تاسوعا در پلدختر لذت بخش بود و باید افتخار کرد که بی حاشیه مردم پلدختر رکورد حضور را ثبت کردند

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

بلوطستان | نشریه خبری _ تحلیلی بلوطستان