شما اینجا هستید
دسته‌بندی نشده » محله قدیمی «پشت‌بازار» مشکلات کهنه دارد

aj fhccccccccccccccclkqhwشسسسسسسسسسسسس

شهر خرم‌آباد طبق تحقیقات و مستندات تا سال ۱۳۰۷ به ۲ منطقه «پشت بازار» و «درب دلاکان» منحصر بود. این نشان می‌دهد که این محله با پیشینه‌ای تاریخی باید جایگاه ویژه و ممتازی در شهر خرم‌آباد داشته باشد. در حالی که این طور نیست و پشت بازار، پشت گوش مسئولان قرار گرفته است. به طوری که آن را و مشکلاتش را نمی‌بینند.
به دلیل قرار گرفتن پشت بازار در محاصره کوه به آن «پا سنگر» هم می‌گویند. بسیاری از خانه‌های این محله در دامنه کوه قرار دارند.  وجود بازار طلافروشان در این منطقه یکی از جاذبه‌های آن است و هر روز افرادی از شهرهای لرستان برای خرید طلا به این بازار می‌آیند. با جود قدمت تاریخی محله پشت بازار متاسفانه این محله با انبوهی از مشکلات و چالش‌ها دست و پنجه نرم می‌کند. وقتی همراه عکاس روزنامه به محله پشت بازار می‌رسیم، یکی از موضوعاتی که توجهم را خیلی زود جلب می‌کند ، خانه‌های قدیمی با بافت‌های فرسوده است؛ خانه‌هایی که تا دل کوه هم رفته اند.
اینجا هرچند تا مرکز شهر فاصله‌ای ندارد، اما خبری از مبلمان شهری، فروشگاه‌های بزرگ، پاساژ، سوپرمارکت، بانک و پارک و فضای سبز نیست. اینجا کوچه‌ها نام ندارند، خیلی از خیابان‌ها آسفالت مناسب ندارند، داروخانه اینجا کم است، لوله‌های آب فرسوده اند و….

شهرداری به مشکلات محله پشت‌بازار رسیدگی خواهد کرد
شهردار خرم‌آباد در خصوص گلایه ساکنان پشت بازار درخصوص بلاتکلیفی بافت‌های فرسوده می‌گوید: حق دارند. متاسفانه این موضوع به یک چالش جدی تبدیل شده است، اما پیگیر هستیم که براساس بودجه‌ای که سالانه تعیین می‌شود، وضعیت این بافت‌های فرسوده را مشخص کنیم. «یحیی عیدی بیرانوند» در گفت‌وگو با همشهری اضافه می‌کند: افرادی که خود اقدام به تخریب بافت‌های فرسوده کنند، از تخفیف صددرصدی عوارض برخوردار خواهند شد.
وی در خصوص کم بودن سطل زباله در محله پشت بازار هم می‌گوید: به هر اندازه که نیاز باشد، سطل زباله تامین خواهیم کرد و در این زمینه مشکلی نداریم.عیدی بیرانوند می‌گوید: ساکنان محله پشت بازار از قدیمی‌ترین ساکنان شهر هستند و حتما به مشکلات آنها که به حوزه شهرداری مربوط می‌شود، رسیدگی خواهیم کرد. شهردار خرم‌آباد در خصوص انتقاد از وضع آسفالت کوچه‌ها و خیابان‌های پشت بازار هم می‌گوید: در اولین فرصت حتما به بهسازی و آسفالت سطح معابر پشت بازار خواهیم پرداخت. عیدی بیرانوند ادامه می‌دهد: این حق شهروندان است که زیرساخت‌های مورد نیاز برایشان فراهم شود. بنابراین شهرداری از هیچ تلاشی در این خصوص فروگذار نخواهد کرد. شهردار خرم‌آباد به ما قول می‌دهد که در آینده‌ای نزدیک همراه با ما از محله پشت‌بازار دیدن کند و از نزدیک مشکلات را رصد کند.
کوچه‌ها اسم ندارند
یکی از مغازه داران خیابان اردشیر کرمی (کمربندی سابق) که به قول خودش از وقتی چشم بازکرده، در پشت بازار ساکن بوده، به همشهری می‌گوید: از کدام مشکل این محله قدیمی صحبت کنم؟ آخر معضل این محله و ساکنانش که یکی ۲ تا نیست.«ذبیح‌الله جابری» ادامه می‌دهد: پشت بازار با این‌که قدیمی‌ترین محله خرم‌آباد است، کوچه هایش اسم ندارند و این نه تنها برای ساکنان بلکه حتی برای خود دولت هم مشکل ساز شده است.وی می‌افزاید: بی‌نام بودن کوچه‌ها موجب شده خود من که سال‌هاست مغازه دارم، دچار سردرگمی شوم.
سطل زباله کم است
این ساکن قدیمی محله پشت بازار ادامه می‌دهد: در این محله سطل زباله هم خیلی کم است. سطل‌های زباله در فاصله بسیار زیادی ازهم قرار دارند و این موضوع باعث شده که نظافت محله با  مشکل روبه‌رو شود.
حریم جاده مشخص نیست
یکی دیگر از ساکنان محله پشت بازار به همشهری می‌گوید: پایین پارک «ارغوان» جاده‌ای احداث شده که به دلیل مشخص نبودن حریم جاده از واحدهای مسکونی، مشکلاتی را برای ساکنان به وجود آورده است.«محمدرضا رشنو» ادامه می‌دهد: اگر خودرویی دچار نقص شود و راننده نتواند آن را کنترل کند، خودرو مستقیم داخل حیاط خانه‌های مجاور جاده می‌افتد.رشنو اضافه می‌کند: از مسئولان تقاضا داریم نسبت به رفع این مشکل اقدام کنند. حالا که جاده ساخته اند، حریمش راهم مشخص سازند، نه این‌که آن را به حال خودش رها کنند.
 
فرسودگی لوله‌ها

 

یکی دیگر از ساکنان محله پشت بازار هم می‌گوید: لوله‌های آب این محله به علت قدیمی بودن فرسوده هستند و بیشتر مواقع دچار شکستگی و نشت می‌شوند.«تقی رومیانی» به همشهری می‌گوید: هر بار مسئولان شرکت آب و فاضلاب برای تعمیر لوله‌ها مراجعه می‌کنند، اما پس از مدت کوتاهی دوباره دچار مشکل می‌شود.رومیانی یکی دیگراز مشکلات محله پشت بازار را نبود روشنایی معابر عنوان می‌کند و می‌گوید: بسیاری از خیابان‌های محله پشت بازار روشنایی ندارند و این موضوع یک معضل جدی است.
 
آسفالت خیابان‌ها مناسب نیست
 
«میرحمزه بیرانوند» یکی دیگر از ساکنان پشت بازار است که از وضع آسفالت اظهار نارضایتی می‌کند و می‌گوید: خودتان به آسفالت کوچه‌ها و خیابان‌ها نگاه کنید. آیا به نظر شما این آسفالت مطلوب است؟این شهروند ادامه می‌دهد: کوچه‌ها پر از چاله و چوله هستند. با یک بارندگی آب در معابر جمع می‌شود و مشکلات متعددی برای شهروندان به وجود می‌آورد.
بیرانوند معتقد است: متاسفانه به وضعیت پشت بازار توجه جدی نمی‌شود. با این‌که یکی از قدیمی‌ترین محله‌های خرم‌آباد است، اما رسیدگی به آن در اولویت مسئولان نیست. اصلا نه تنها در اولویتشان نیست، بلکه این طور به نظر می‌رسد که فراموش شده است.
درمانگاه نداریم
خانم مولایی هم که در حال خرید از یکی از مغازه‌های پشت بازار است، به خبرنگار ما می‌گوید: محله‌ای به این وسعت و با جمعیت بالا یک درمانگاه ندارد.این شهروند با اشاره به این‌که تنها مرکز درمانی پشت بازار مرکز «دباغ» است، اضافه می‌کند: البته قرار است با تخریب مدرسه کنار پارک ارغوان، یک درمانگاه ساخته شود که این موضوع نویدی برای ساکنان محله است.او می‌گوید: از شما خواهش می‌کنیم مشکلات ما را به گوش مسئولان برسانید؛ شاید گرهی از کار این محله باز شود.
 
معضل بافت‌های فرسوده
این ساکن محله پشت بازار در ادامه به معضل تخریب بافت‌های فرسوده و رها کردن آنها به حال خود اشاره می‌کند و می‌گوید: بافت‌های فرسوده پس از تخریب، بلای جان ساکنانی می‌شوند که در مجاورت آنها قرار دارند.مولایی می‌گوید: این مخروبه‌ها به مکانی برای تجمع معتادان تبدیل شده و امنیت ساکنان را به خطر انداخته است. وجود سگ‌های ولگرد در این ساختمان‌ها هم قوز بالای قوز شده است.او می‌گوید: اگر قرار است این ساختمان‌ها تخریب شوند، خب همه را تخریب کنند تا تکلیف مشخص شود. یکی در میان تخریب کردن چه فایده دارد؟
 
بانک نداریم
دیگر ساکن محله پشت بازار از نبود بانک گلایه دارد. وی به همشهری می‌گوید: در گذشته ۲بانک در محله وجود داشت که به علت ورشکستگی تعطیل شدند.«علی ابوالفتحی» ادامه می‌دهد: آیا چون آن بانک‌ها تعطیل شدند، دیگر نباید بانک جدیدی احداث شود؟ آخر ساکنان محله برای انجام عملیات بانکی خود باید به کجا مراجعه کنند؟ هر بار تا مرکز شهر بروند؟
 
کمبود فضای سبز
«حسین زینی وند» هم از مشکلات و کمبودهای پشت بازار اظهار نارضایتی می‌کند و می‌گوید: محله‌ای با این همه قدمت تنها یک پارک دارد که آن هم در دامنه کوه قرار دارد.او می‌گوید: مسئولان به فراهم کردن زیرساخت‌های مورد نیاز محله پشت بازار بی توجه هستند. در حالی که این حق ماست که از امکانات شهری برخوردار باشیم.
زینی وند یکی دیگر از مشکلات محله را قطع آب در فصل تابستان بیان می‌کند و می‌گوید: بخشی از محله تابستان‌ها به طور مکرر با قطعی آب روبه‌رو می‌شود. کسی هم به این مشکل رسیدگی نمی‌کند. فقط باید تابستان بگذرد و مشکل خود به خود رفع شود. وگرنه مسئولی نیست که این طرف‌ها پیدا بشود و به داد دل ما برسد.
کمبود داروخانه
«قاسم ستار پور» دیگر ساکن پشت بازار از کمبود داروخانه گلایه دارد. وی می‌گوید: در پشت بازار فقط یک داروخانه وجود دارد که آن هم فقط تا ساعت ۱۷ فعال است.این شهروند ادامه می‌دهد: اگر احیانا شب به دارویی نیاز داشته باشیم، ناچار می‌شویم به سبزه میدان یا دیگر مناطق شهر مراجعه کنیم. در حالی که وجود یک داروخانه شبانه‌روزی در این محله ضروری است.
دادوستد گوسفند در منطقه شهری
ستارپور به معضل دیگری هم در محله قدیمی پشت بازار اشاره می‌کند و آن دادوستد گوسفند در چهارراه ابوذر است. او می‌گوید: با این‌که پشت بازار جزئی از شهر است، متاسفانه برخی افراد به راحتی به داد و ستد احشام اقدام می‌کنند. در حالی که این کار تضییع حقوق شهروندان است. چون هم بهداشت محیط و سلامت افراد را تهدید می‌کند و هم مفهوم شهرنشینی را مخدوش می‌کند.
وی ادامه می‌دهد: چند بار از راه‌های مختلف پیگیر شدیم تا بساطشان جمع شود، اما متاسفانه همچنان به کار خود ادامه می‌دهند. کسی نیست به اینها تفهیم کند که شهر جای نگهداری حیوانات و فروش آنها نیست.
خانه‌ها سند ندارند
یکی دیگر از ساکنان پشت بازار که آن‌طور که خودش می‌گوید از ساکنان قدیمی محله است، به بی-سند بودن واحدهای مسکونی این محله اشاره می‌کند و می‌گوید: اینجا چون خانه‌ها سند ندارند، خرید و فروش یک معضل جدی است.«علی یوسفیان زارع» معتقد است: به دلیل نبود سند، ارزش خانه‌ها هم پایین است. بنابراین نیاز است متولیان نسبت به صدور سند مالکیت اقدام جدی انجام دهند.
نسرین صفر بیرانوند/ همشهری

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

بلوطستان | نشریه خبری _ تحلیلی بلوطستان