شما اینجا هستید
دسته‌بندی نشده » خشکی چاه‌های کوهدشت یکی پس از دیگری

Image result for ‫کم آبی در کوهدشت‬‎
 

شهرستان کوهدشت درحالی با کمبود آب آشامیدنی در ۳۸روستای خود مواجه شده است که دامنه کم آبی حتی به این شهر نیز رسیده و چاه‌های موجود قادر به تأمین آب مورد نیاز شهروندان نیست.
پایین رفتن سطح سفره‌های زیر زمینی و همچنین برداشت‌های غیر مجاز آب در بخش کشاورزی موجب شده تا این سفره‌ها به پایین‌ترین حد خود در سال‌های اخیر برسند. همین امر زمینه کم آبی در شهر کوهدشت را فراهم کرده است.
لرستان تنها استانی است که آب آن از طریق چاه و چشمه تأمین می‌شود و به تبع آب شرب شهر کوهدشت از منابع آب‌های زیر زمینی تأمین می‌شود.برخی مشکلات به تشدید بحران کم آبی این شهر منجر شده و بیم آن می‌رود در صورت اتخاذ نکردن تصمیم‌های راهبردی بحران آب شدیدتر شود.
افت فشار و قطعی آب
در این مورد یک شهروند کوهدشتی به همشهری می‌گوید: ساکنان خیابان‌های معاد کوهدشت در برخی مواقع با افت فشار و همچنین قطعی آب مواجه می‌شوند.
«عزیز الله .ج» می‌افزاید: معمولا در برخی روزها از اوایل صبح تا ساعت ۹ شب آب شرب قطع می‌شود.وی ادامه می‌دهد: با پیگیری‌های صورت گرفته مسئولان آبفای کوهدشت عنوان می‌کنند برخی چاه‌های تأمین آب از مدار خارج می‌شوند و مشکل کم آبی یا افت فشار برای برخی مناطق شهر پیش می‌آید.این شهروند کوهدشتی بیان می‌کند: مشکل آب شرب در شهر کوهدشت جدی است و مسئولان باید برای رفع این مشکل در دراز مدت چاره اندیشی کنند.
رسیدن دامنه کم آبی به کوهدشت
فرماندارکوهدشت دراین زمینه به همشهری می‌گوید:کمبود آب آشامیدنی یکی از مشکلات شهرستان است که علاوه بر۳۸ روستا، دامنه آن به شهر نیز رسیده است.
«نورمحمد فردی بیرانوند» می‌افزاید: بیش از ۲۰ حلقه چاه آهکی و آبرفتی آب شهر را با ۲۵۰ لیتر بر ثانیه تأمین می‌کند که این میزان به هیچ وجه جوابگوی نیاز شهروندان کوهدشتی نیست.وی بیان می‌کند: آب شرب روستاها و شهر توسط چاه‌ها تأمین می‌شود و به دلیل افت شدید سطح آب سفره‌های زیرزمینی بخشی از شهر و روستاها با افت،کمبود آب یا نبود آب آشامیدنی مواجه هستند.
فرسوده بودن خطوط انتقال آب
فرماندار کوهدشت می‌افزاید: بیش از ۳۰درصد خطوط آبرسانی شهر هم فرسوده و دارای مشکل هستند.همین امر مشکلات ما را در حوزه آب شهری دو چندان کرده است.فردی بیرانوند اضافه می‌کند: کاهش آب‌دهی چاه‌ها مشکل جدی دیگری است که تأمین آب شرب شهر را با بحران مواجه کرده است.وی می‌گوید: با بروز جزئی‌ترین مورد مانند قطع برق، شکستگی لوله‌ها تأمین آب با تنش مواجه شده و ناچار به قطع یا کاهش فشار آب در برخی مناطق می‌شویم.
افت منابع آب‌های زیرزمینی
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری لرستان با اشاره به افت شدید منابع آب‌های زیرزمینی شهرستان کوهدشت، اظهار می‌کند: چاه‌های تأمین آب شهرستان کوهدشت یکی پس از دیگری از مدار خارج می‌شوند.«حمیدرضا کرم وند» ادامه می‌دهد:در حال حاضر چاه‌های جایگزین را افتتاح کرده‌ایم تا کوهدشت با مشکل آب شرب روبه‌رو نشود.وی می‌گوید: خطر رفع نشده است زیرا کوهدشت و شهرهای دیگری همچون معمولان و رومشکان مشکلات جدی در زمینه کمبود آب شرب دارند.
ایجاد منابع پایدار از رودخانه‌های سیمره و کشکان
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری لرستان می‌افزاید: راه‌حل درازمدت برای رفع مشکل آب شرب کوهدشت ایجاد منابع پایدار از رودخانه‌های سیمره و کشکان است که البته نیازمند تأمین اعتبارات است.
حفر ۷ حلقه چاه در «ضرونی»
کرم وند ادامه می‌دهد: قرار است در «ضرونی» کوهدشت ۶ یا ۷ حلقه چاه ایجاد شود تا در مدت ۸سال آینده آب شرب شهرستان کوهدشت با مشکل روبه‌رو نشود.وی با تأکید بر فرهنگ سازی در استفاده از منابع آب شرب می‌گوید: نگهداری و ساخت چاه‌های آب شرب و لوله کشی و انتقال آب بسیار هزینه بر است.
   افت فشار آب‌ طبیعی است
مدیرعامل شرکت آبفای لرستان می‌گوید: با وجود افت سطح آب‌های زیرزمینی، افت فشار آب امری طبیعی است.«حمیدرضا کرم وند» می‌افزاید: بخش عمده آب شرب و مصرفی شهرهای مختلف لرستان از جمله کوهدشت از طریق منابع آب زیرزمینی به دلیل حجم بالای این منابع تأمین می‌‎شود.وی بیان می‌کند: با توجه به برداشت‌ بیش ازحد مجاز برای مصارف کشاورزی و کاهش چشمگیر منابع آبی از جمله چشمه  ‌ها و سفره‌های زیرزمینی به طور طبیعی تأمین آب شرب مصرفی مردم نیز با مشکلاتی مواجه شده است.
عباس دارایی

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

بلوطستان | نشریه خبری _ تحلیلی بلوطستان