شما اینجا هستید
دسته‌بندی نشده » معشور ه و حکایت تقابل پیشین ملکشاهی و کاییدی

img12492014
 

بدون شک احداث سد بر روی رودخانه ها بزرگترین عامل تهدید و تخریب اکوسیستم رودخانه ها به شمار میرود.احداث سد پیامدهای مضر زیست محیطی متعددی به همراه دارد و با قطع جریان آب تنوع زیست محیطی رودخانه ها را به خطر می اندازند و از تخم ریزی و روند طبیعی زندگی آبزیان جلوگیری میکنند.سد مانع حرکت رسوبات به پایین دست رودخانه ها میشوند و جلوگیری از حرکت رسوبات در رودخانه ها منجر به نابودی دشت های حاصلخیز در پایین دست رودها میشود.با توجه به این توضیحات احداث سد هیچگونه توجیه زیست محیطی ندارد.
اما فارغ از مشکلات زیست محیطی که احداث سد در جنوب لرستان به وحود خواهد آورد،سالهاست که نمایندگان ۲حوزه ی انتخابیه پلدختر و کوهدشت بر سر احداث سد اخلاف نظرهایی دارند و این مجادله ها اینروزها باز ادامه دارد.
اخیرا اظهارات جناب آقای الهیار ملکشاهی نماینده محترم مردم کوهدشت و رومشکان که در فضای مجازی منتشر شده بود را مطالعه نمودم.مایلم در باب سخنان جناب اقای ملکشاهی ۲ایراد را به استحضار برسانم :
۱- نماینده مردم کوهدشت و رومشکان با ارایه توضیحاتی در مورد روند احداث سد معشوره گفتند : ” در ماجرای معشوره همه تلاش کردند اما نماینده پیشین پلدختر به دلیل برداشت اشتباه با آن مخالف بود.”
سال گذشته نیز در همین ایام برخی فعالان رسانه ای این مخالفت قانونی نماینده پیشین پلدختر را کارشکنی تلقی میکردند.
باید به عرض نماینده محترم و فعالان رسانه ای برسانم جایگاه واقعی مجلس دفاع از حق و حقوق مردم است و نباید در این زمینه کوتاهی انجام داد.نمایندگان محترم با نطق های پیش از دستور و تذکر به وزرا و مسئولین اجرایی در حقیقت مطالبه و خواسته بحق مردم را به گوش آنها میرسانند.
ای کاش جناب اقای ملکشاهی به جای اینکه معلول را به باد انتقاد میگرفت ، علت مخالفت نماینده ی پیشین پلدختر را جویا میشد.
جناب اقای دکتر کاییدی وکالت مردم را بر عهده داشته است و وظیفه اش حکم کرده برای بحران جدی آب شهرش تلاش کند، به اب و آتش بزند و با نمایندگان شهرهای دیگر هم صدا بشود تا مطالبه بحق موکلین خود را پیگیری نمایند.
جناب آقای کاظمی نماینده پلدختر در مجلس شورای اسلامی در جدیدترین اظهار نظر خود گفته است که با احداث سد معشوره کاملا مخالف هستم و اجازه برداشت حتی یک قطره از آب این رودخانه را نخواهم داد.( خبر آنلاین لرستان)
این اظهار نظر نماینده ی فعلی،پیرو اظهارات نماینده ی گذشته ی شهرستان در مجلس برای دفاع از حقوق مردم پلدختر و معمولان است و برخی رسانه های گروهی نباید این نوع اظهار نظر ها را کارشکنی قلمداد کنند.
همانگونه که نماینده محترم شهرستان کوهدشت و رومشکان برای احداث سد معشوره تلاش میکنند باید این حق را هم برای نمایندگان پایین دست این سد قایل شد که با در نظر گرفتن پیامدهای منفی ساخت این سد برای حوزه های خود ، تلاش کنند از احداث ان و پایمال شدن حقوق موکلین خود جلوگیری نمایند.

۲- جناب اقای ملکشاهی یکی از مزایای احداث سد معشوره را کنترل سیلاب های مخرب شهرستان پلدختر در زمستان و تنظیم آب در تابستان عنوان نموده است.
باید به استحضار ایشان برسانم؛ کشکان سرشاخه های مختلفی دارد،از اب های سطحی و بارش های خروشان شوراب،تل،میانکوه،چولهول،چمشک، افرینه و شعبه ای از کشکان در خرم اباد سرشاخه های کشکان محسوب میشوند و معشوره یکی از سرشاخه های کشکان میباشد که در منطقه ای به نام “دوآب” به کشکان میریزد.بنابراین این اظهار نظر غیر کارشناسی میباشد.
همواره سیلاب های مخرب شهرستان پلدختر در مناطق تل،کوماس،شوراب،ویسیان ، داداباد،چولهول و…. رخ میدهد که در پایین دست معشوره قرار دارند و هیچ ارتباطی با معشوره ندارند.(به عنوان مثال سیلی که منجر به جان باختن معلم فداکار کاظم صفرزاده و سه دانش اموز شد در منطقه شوراب رخ داد که هیچ ارتباطی با سد معشوره ندارد.)
اگر بناست به منظور تنظیم آب برای پایین دست در فصول پرتنش و خشکسالی و همچنین کنترل سیلاب ها در فصول بارش سدی احداث شود آن سد باید در منطقه چولهول زده شود که از مزایا و شاخصه های بیشتری نسبت به سایر نقاط لرستان برخوردار بوده و قابل دفاع است.
هدف اجرای سد چولهول کنترل سیلاب ، کنترل رسوب سد کرخه ، تامین نیازهای اب آشامیدنی و کشاورزی و تولید انرژی برقابی و ایجاد محیطی تفریحی و گردشگری میباشد.با احداث این سد میتوان ضمن ذخیره سیلابها، اب رودخانه کشکان و ایستگاههای پمپاژ را تامین کرد و از خسارات مخرب و زیانبار سیلاب به مناطق مسکونی شهری و روستایی و اراضی کشاورزی جلوگیری کرد.توسعه صنعت گردشگری ، جلوگیری از فرسایش خاک و رسوب سد کرخه و افزایش سطح اراضی کشاورزی آبی منطقه از جمله اهداف مهم اجرای این طرح بزرگ است. بهره برداری از این طرح علاوه بر ایجاد چندین فرصت شغلی مستقیم،شاهد رشد و شکوفایی بخش کشاورزی و صنعت گردشگری در این شهرستان و به

طبع در استان خواهیم بود.در صورت احداث این سد سالانه ۵۵ میلیون مترمکعب نیاز آب آشامیدنی و کشاورزی روستاهای پایین دست و پمپاژها در شهرستان به راحتی تامین میشود. همچنین پلدختر بهترین شرایط را برای توسعه باغات میوه و کشاورزی دارد که در صورت توجه و تامین اعتبار لازم این امر محقق خواهد شد و در صورت بهره برداری از سد مخزنی چولهول تحولی جدی در بخش کشاورزی و صنعت لرستان ایجاد خواهد شد.

مجتبی پسند/ بلوطستان

  1. مهدی " واشیان "

    با سلام
    جناب پسند باز هم جانب حق رو رعایت نفرمودید جناب کاظمی واطرافیان ایشون در گذشته آقای دکتر کائیدی رو به باد انتقاد گرفتن و آماج حملات سنگین که ایشون با پیوند خانوادگی با جناب ملکشاهی قول مساعد همکاری در این زمینه رو به کوهدشت داده وذخائر آبی شهرستان رو فروخته حال که دروغشون برملا شده توسط آقای ملکشاهی خود آقای کاظمی چند وقت قبل به نقل از نماینده کوهدشت میگن که نظری ندارن وکارشناسان باید نظر بدن این واقعا چه حرفی است نظر ندارید یعنی چه شما وظیفه دارید از حق مردم پلدختر دفاع کنید وظیفه شماست اکنون که هجمه رسانه ای شده مصاحبه میکنن که نمیگذارم قطره ای از آب کشکان فلان وبهمان بشه
    وای بر انتخاب ( انتصاب) نادرست

    • ج

      مهدی واشیان
      بحث معشوره فارغ از جناح بازیهای سیاسیت/اگر جنابعالی با دیگران مشکل دارید لزومی ندارد در بحث عدم احداث معشوره دخالت دهیم.
      همه همصدا مخالف احداث سد معشوره هستیم/ انصاف داشته باشید

      • مهدی " واشیان "

        انصاف زمانیست ثابت نظر در جهت حمایت از مردم وحق باشی نه اینکه در هر گروه وهر بحث ادعای روشنفکری داشته باشی ونقش اپوزوسیون اون جمع رو بازی کنی جناب ج مثل جواب

  2. ع-میرتیموری

    نویسنده محترم مقاله گریزی به سخنان آقای ملکشاهی
    خسته نباشی،بازهم یک بام و دو هوا؟!
    چطور است اگر سد در چول هول زده شود منبع همه خیرات
    است،(رونق کشاورزی، جلوگیری از تخریب سیلابها،استفاده
    برای آب آشامیدن، بهره وری ازانرژی برقابی ،جلب و رونق
    گردشگری و…‍….)
    اما اگر در تنک گاشمار(معشوره)زده شود نه تنها هیچ فایده
    ای ندارد،بلکه مخرب ومضر است،وباعث از بین رفتن،اکو
    سیستم پایین دست و سرازیرشدن رسوبات،به پشت،سد
    کرخه خواهد شد،
    هم استانی خوبم لطف کرده یکبار،نوشته خودتان را بخوانید
    یک جا برای کشکان خیالی چندین سرشاخه بر شمرده آید
    وآب تنگ گاشمار را درحد نزدیک به هیچ حساب کرده ای
    وبار دیگر فرموده ای،اگر گاشمار دارای سد شود باغات
    (انجیر)معمولان تا پلدختر نابود خواهد شد،ودیگر اثری از
    خیار و گوجه وسبزی در این مسیر صد کیلومتری باقی نخواهد ماند،ولی نفرموده اید گناه مردم کوهدشت ،چیست؟
    که باید درفاصله ۲۵ کیلومتری گاشمار از بی آبی بنالند،
    کشاورزی و باغداری وانرژی برقابی پیشکش،
    جناب پسند،اگر شما نده اید،صادقانه عرض می کنم ما
    سال هاست که شاهد خشک شدن کشکان در پایین دست
    گاشمار می شویم ،پس اگر محیط زیست و اکو سیستم
    آسیبی دیده ،که دیده است،سدنساخته گاشمار مقصر
    نیست،پس انصاف داشته باشیم وآب گاشماری که شما
    از لحاظ کمیت ناچیز شمرده آید را به ساکنان حاشیه
    گا شمار واگذاریم.

  3. شهرام

    اقای مهدی واشیان خیلی از نظرات حضرتعالی را در دیگر پایگاههای خبری مطالعه کرده ام.به گمانم اکثر نظرات شما از روی حب و بغض میباشد.
    اقای پسند گفته این معایب احداث سد میباشند و بهتر استاگر سد احداث شود در منطقه چولهول باشد/این کجاش انصاف رو رعایت نگرده؟
    آیا شما میتوانید انتصا ب شدن رو ثابت کنید؟
    اگ

    • مهدی " واشیان "

      جناب ثابت شد شما کجای کارید دادرسی نبود
      در ضمن شما که حب .بغض ندارید چرا از حرف حق ناراحت میشید
      انصاف اونجایی رعایت نشده که تمامی کارشکنی ها وتبلیغات طیف ….. رو در زمان سابق نادیده گرفتن وبه آخرین اظهارنظر تحت تاثیر هجمه های رسانه ای اکتفا کردن

  4. شهروند

    با عرض سلام خدمت دوستان از اقای پسند تشکر میکنم که اینچنین نظر کارشناسانه پیشنهاد دادند واقعیت هم همین است اما بعضیها ان زا سیاسی میکنندسد چولهول حق مردم پلدختر وسد معشور بلای جان وزندگی مردم پلدختر این را مسولان باور کنند

  5. امیدی

    اقای دکتر کاییدی از حقوق موکلینش دفاع کرد و به خوبی تبعات معشوره را می دانست

  6. همشهری واقعی

    موضع محافظه کارانه کاظمی در واقع تایید سد معشوره ومعامله با ملکشاهی است آقای کاظمی واضح وشفاف بیاید پشت دوربینها وتریبون نماز جمعه بگوید خود وحوزه انتخابیش با احداث سد مخالفن نه اینکه بگویدکارشناسنان بیاین تو صداوسیما در موردش بحث کنن

  7. حامی دلسوز مردم....

    اول باید سد در چولهول ساخته شود و بعداز دوسال بهره برداریازآن سپس اجازه ساخت سد معشوره داده شود.

  8. ناشناس

    ناشناس.اقا مهدی خیلی متاسفم که اینقد مغرضانه اظهار نظر میکنی.کاییدی بی نهایت نماینده ناتوان ونالایقی بود.

    • کر سوز

      کاظمی توانمند رو داریم جبران عقب ماندگی سه دور شاهرخی و۸سال کاییدی رو میکنه

  9. ناشناس

    افرین بر اقای میر تیموری با این متن جالبش

  10. شهروند

    در انتظار اینده میمانیم

  11. رشیدی

    کارشناسان نظر خود را بگویند اما مردم پلدختر باشعور تر از آن هستند که نماینده کوهدشت توصیه کند رسانه ها بیایند و به مردم پلدختر بگویند معشوره چه فوایدی دارد. معشوره پلدختر را خشک می کند. کارشناسان امر همه بر این امر واقف هستند

  12. محمدی

    با سلام
    دوست محترم به نام مهدی واشیان آقای مهدی باقرپور میباشد.
    نظر و نوشته ای که از روی حب و غرض نوشته شود هیچ جایگاهی ندارد.بحث معشوره و چولهول حق مردم پل دختر هست ولی برخی ها متاسفانه فقط میگن کاییدی و کاظمی و غرض های شخصی رو دخیل میکنند.

  13. اصل واشیانی

    من با سخنان آقای محمدی کاملا موافقم.آقای مهدی واشیان چون از سادات کینه ای دیرینه دارد فقط از روی غرض حرف میزند وچنین سخنان وحرفهایی که منطق جایش را به کینه بدهدعبث وبیهوده هستند.

  14. ع-همشهری

    دو کافر وسر مال مسلمونی جنگ می کردن ،ینه،

  15. همشهری

    باسلام، کاش اقای کاییدی تلاش میکرد نمیذاشت پرونده سد چولهول بسته بشه که الان اقای کاظمی به خاطر به جریان انداختن این پرونده تموم انرژی خودشو به کار بگیره تا که شاید به سرانجام برسه،ایشالا موفق باشند

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

بلوطستان | نشریه خبری _ تحلیلی بلوطستان