شما اینجا هستید
دسته‌بندی نشده » خطر کم آبی در کمین باغهای انجیر بن لار و زیودار


 

باغات انجیر منطقه بن لار وزیودار از توابع شهرستان پلدختر در معرض خطر کم آبی فرار گرفته اند.به گزارش همشهری مناطق زیودار وبن لار از مناطق تولید انجیرشهرستان پلدختر وقطب اصلی تولید انجیر استان لرستان هستند که سالانه مقادیر ی از این محصول تولیدی علاوه بر تامین نیاز داخلی به کشورهای خارجی نیز صادر میشود.
حشمت اسدی از اهالی بن لار در این زمینه به همشهری گفت: باتوجه به اینکه آبیاری این باغات از روخانه مادیان رود تامین میگردد به علت بحران کم آبی با آغاز فصل برداشت و نیاز مبرم به آبیاری “هرسه روز یکبار “و افزایش شدت گرما و گرمسیری بودن منطقه پلدختر و پیک بهره برداری از آب رودخانه هم اکنون ۵۰۰هکتار از باغات انجیر مناطق بن لار وزیودار با بحران کم آبی مواجه شده اند.
وی گفت:در منطقه زیودار و بن لار حدود ۵۰۰هکتار باغ انجیر وجود دارد که سالانه حدود ۱۰هزار تن انجیر سیاه مرغوب از آن تولید میشود. این باغات که از قدیمی ترین باغات شهرستان پلدختر محسوب می شوند با کمبود شدید آب مواجه اند به نحوی که با برداشت آب از روستای بن لار آب به روستاهای پایین دست از جمله سرنجه ،طاق عباسعلی ،کلات وبرآفتاب نمی رسد .

2

هاشم طرحانی یکی دیگر از باغداران روستای زیودار به همشهری گفت: تنها منبع درآمد روستاییان در اینجا فروش انجیر است و ساکنین از این راه امرار معاش می کنند.وی افزود:خشکسالی امسال وکاهش نزولات جوی باعث شده که در فصل آبیاری باغات روستا با مشکل مواجه شده و با تداوم این وضعیت در فصل آبیاری به برخی از درختان نیز آب در حد نیاز نرسد. این باغدار پلدختری تاکید کرد :”اگر آبی که از روستا می گذرد مهار شود و یا پمپاژی صورت گیرد قطعآ روستاییان دیگر دغدغه چندانی برای تامین آب مورد نیاز باغات خود ندارند.
هوشنگ بازوند استاندار لرستان بیست ودوم فروردین در جلسه بررسی پروژه های آب و کشاورزی پلدختر گفت:توجه به زیر ساخت ها و توسعه کشاورزی در شهرستان پلدختر می تواند به برون رفت از وضع موجود منجر شود.استاندار لرستان خاطر نشان کرد:نرخ بیکاری پلدختر با توجه به بخش کشاورزی و حمایت از آن می تواند تک رقمی شود.بازوند تصریح کرد:۲۷۰۰هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان پلدختر تا پایان سال ۹۴از دیم به آبی تبدیل خواهند شد و یکی از این پروژه ها پمپاژ زیودار است که در هفته دولت به بهره برداری خواهد رسید.
علی کاییدی نماینده مردم پلدختر در مجلس شورای اسلامی نیز به همشهری گفت: زیودار و بن لار از مناطق اصلی و مهم تولید انجیر سیاه ایران به حساب می آید که با خطر کم آبی روبروست . وی بابیان اینکه بیش از این بدنبال رفع مشکل ایجادشده بوده ایم افزود: من این موضوع را بارها هشدار داده ام و پیشنهاد احداث سد بن لار و زیودار برروی مادیان رود دراین راستا بوده است.
محمد رضا پیامنی تحصیل کرده حوزه آب به همشهری می گوید: علیرغم اینکه میزان بارشها در ابتدای سال جدید از نظر مقدار ،رقم بسیار خوبی در شهرستان پلدختر بوده اما این بارشها به علت شدت بارندگیها نفوذ به داخل آبخوان بسیار کم بوده و بخش اعظم آن به صورت روان آب از حوزه شهرستان خارج شده است . وی افزود: اگر در ایام بهار بارندگیها از نظر مقدار به همین صورت ادامه یابد واز متوسط دراز مدت فراتر هم رود بعلت خصوصیات هیدرو دینامیک و هم چنین کاهش شدید ذخایر آبخوانهای منطقه که در یک دوره خشکسالی حدود ده ساله در شهرستان اتفاق افتاده است تامین آب سفره های زیر زمینی امکان پذیر نبوده و جبران ذخایر آب زیرزمینی نیازمند زمان بیشتری است لذا در فصول گرما پلدختر دچار کم آبی در بخش شرب وکشاورزی خواهد بود.

21

رئیس مجمع نمایندگان لرستان:کم آبی به معضل اجتماعی تبدیل می شود،مسئولین تا دیر نشده کاری کنند

نماینده مردم پلدختر در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با همشهری  با بیان اینکه سالانه ده هزار تن انجیر سیاه در پلدختر تولید میشود که قسمت عمده آن مربوط به این مناطق است تصریح کرد :عملیات اجرایی پمپاژ بن لار و زیودار آغاز شده اما با توجه به اینکه در شهریور ماه و مقارن با هفته دولت به بهره برداری می رسد در آغاز فصل برداشت محصول باغداران این منطقه با مشکل کم آبی مواجه خواهند شد که باید کاری اساسی صورت گیرد.رئیس مجمع نمایندگان لرستان به وضعیت پروژه های عمرانی شهرستان پلدختر اشاره کرد و گفت: پمپاژها در پلدختر یک معضل شده اند و در برخی موارد همچون زیودار به معضل اجتماعی تبد یل شده اند که با تدبیر و اجرایی شدن باید از تبعات اجتماعی آنها جلوگیری کرد.وی گفت: اخیرا متولیان امر در امور آب و جهاد کشاورزی را به بن لار و زیودار برده ام و مشکلات مردم را از نزدیک منعکس کرده ام.وی گفت: قرار شده به صورت اورژانسی آب بوسیه پمپاژ موقت از کشکان برای باغداران زیودار استحصال شود.
مهندس خادمی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان پلدختردر گفتگو با همشهری گفت: توسعه باغداری یکی از اولویتهای بخش کشاورزی شهرستان است ودر این بین برگزاری کلاسهای آموزش ترویج و اشاعه داده های علمی در کنار توزیع مناسب نهاده های کشاورزی ونظارت برامورات باغداران هیچگونه کوتاهی نکرده ایم ورایزنی با خریداران انجیر صادراتی به فکر ارائه خدمات بیشتر به باغداران این مناطق هم بوده ایم و علاوه بر آن تسهیلات در اختیار سرمایه گذار کارخانه تولید فرآورده های انجیر قرار گرفته و این کارخانه نیز در دهه فجر به بهره برداری رسیده که بخشی از مشکلات باغداران در زمینه فروش محصولات قطعا بر طرف خواهد شد.
مهرداد غضنفری درجلسه کمیته بررسی ایستگاه های پمپاژ شهرستان پلدختراز بهره برداری پمپاژ زیودار در هفته دولت خبر داد و گفت: با بهره برداری از این پروژه مشکل کم ابی در این اراضی رفع خواهد شد.رییس سازمان جهاد کشاورزی استان به ایستگاه پمپاژ زیودار اشاره کرد و افزود: اعتباراین طرح ۳۲میلیارد ریال می باشد که دارای ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی است و ۲۰۰ هکتار سطح زیر پوشش دارد .
یک کارشناس حوزه آب نیز به همشهری گفت: با توجه به اینکه چند ده ایستگاه کوچک جهت بهره برداری در مناطق زیودار وبن لاربه صورت خود جوش کار استحصال آب را برروی رودخانه مادیان رود برعهده دارند به علت کم آبی این بهره برداران با مشکلات زیادی مواجه شده اند که توجه واهتمام جدی دولت محترم ومسئولین استان وشهرستان در رسیدگی به مشکلات انجیر کاران امری ضروری به نظر می رسد .
با عنایت به مطالب مذکور وبررسی نقطه نظرات باغداران زحمتکش ومسئولین ذیربط لازم است مدیران دستگاههای اجرایی ذیربط از همین حالا به فکر حل مشکل کم آبی نقاط آسیب پذیر باشند ودر تامین اعتبارات جبرانی وهمچنین اطلاع رسانی مطلوب ومناسب وترویج فرهنگ صرفه جویی وآموزش مردم یرنامه ریزی دقیق در این خصوص صورت گیرد .

1

عباس دارایی/ بلوطستان

این مطلب در روزنامه همشهری ۲۱/۲/۱۳۹۴منتشر شده است

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

بلوطستان | نشریه خبری _ تحلیلی بلوطستان