شما اینجا هستید
خبری » دروازه ورودی شهر کوهدشت

سپاس نامه
جناب آقای دکترکامیاب تیموری شهردار محترم شهر کوهدشت
رئیس و اعضاء محترم شورای اسلامی شهر کوهدشت
جناب آقای مهندس حمید مولایی
و سرکارخانم مهندس شاهرخی
بی شک در حال حاضر هنر زیبایی در فضاها و المان های شهری کوهدشت که بتواند چشم هر رهگذری را فرهیفته کند مرهون اندیشه و تفکر بزرگانی چون شماست، رشد و توسعه معماری شهری کوهدشت مستلزم همکاری و همراهی شما عزیزان و همچنین حضور و حمایت از معماران جوان این شهرستان که به راستی مفتخر به داشتن معماران فرهیخته ایی هستیم که واسع و معمور معماری این سرزمین می با شند.
امید است جریان معماری شهرمان نوعی معماری بیافریند که معماری گذشته این سرزمین کهن را تداوم و تکامل بخشیده، بتواند جایگاه خاصی در معماری ایران به خود اختصاص دهد.


امروز هم با تقویت اخلاق حرفه ای و روحیه خود باوری در جامعه معماری می توان شاهد تحولات عظیم در عرصه معماری و شهرسازی کوهدشت بود.
در پایان از همکاری و حمایت شما عزیزان در طراحی دروازه ورودی شهر کوهدشت تقدیر و تشکر می کنیم و از درگاه خداوند متعال عزت و سربلندی شمارا خواستاریم.
طراحی دروازه ورودی شهر کوهدشت
طراحان:
مهندس سعید امیری ( کارشناس ارشد معماری)
مهندس مهدی زارعی( کارشناس ارشد معماری)
پاییز۱۴۰۰

مقدمه
المان که از ترکیب شکل ها و حجم ها پدید می آید به نماد و نشانه ای برای مکانی که در آن قرار گرفته است ، تبدیل می شود.
حال آنکه وقتی مکان به وجود می آید که یک کالبد و عملکرد داشته باشد و در نتیجه با تاثیر گذاری المان و مکان بر هم و برکالبد و عملکرد مکان ، درک معنایی مردم نسبت به آن مکان شکل می گیرد.


این ذهنیت نسبت به مکانی مانند دروازه ورودی شهر که خود از زندگی اجتماعی نشات گرفته است ، نمود بیشتری دارد و به دلیل اینکه نامگذاری بازتابی از درک معنایی مخاطب است، لذا مهمترین اصل در طراحی و انتخاب فرم دروازه شهر این است که از نظر مفهومی براساس فرهنگ اجتماعی، تاریخ، آداب و رسوم، باورها و وابستگی مردم باشد تا ارتباط بهتر و عمیق تری با مخاطبانش ایجاد کند.
با خلق یک المان شاخص می توان کیفیت آن مکان را هم از نقطه نظر زیبا سازی فضا و هم ارتباط و درک معنایی انسان ارتقاء داد.

کلید واژهای طرح مورد نظر:
۱-سیاه چادر۲-پل(سی پله)۳-چیت

سیاه چادر
سیاه‌ چادر نوعی چادر است که از موی بز سیاه و توسط زنان عشایر بافته می شود. عشایر در ییلاق و قشلاق مکان های معینی برای اقامت دارند که معمولاً در زیر این سیاه چادر ها زندگی و استراحت می کنند. سیاه چادر ها همواره از موی بز بافته می شوند و این به چند دلیل مهم است. اول آنکه موی بز خاصیت بسیار مطلوبی برای حفظ آب در مواقع بارندگی دارد و معمولاً آب باران از جداره آن عبور نمی کند. دوم آنکه موی بز در دسترس و ارزان تهیه می شود.

۲-پل( سی پله)


پل سی پله) :کر و دِت( مربوط به دوران‌های تاریخی پیش از اسلام در دوره ساسانی است و در شهرستان کوهدشت، بخش طرهان، دهستان طرهان غربی نزدیک روستای سرطرهان واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۷۹ با شماره ثبت۳۵۱۱به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. پل در تنگترین بستر رودخانه سیمره، در محلی بنام سی پله واقع شده است این پل در مسیر یکی از راه‌های باستانی قرار داشته که سبب ارتباط بین‌النهرین با ایران از مسیر کرمانشاهان، ایلام و لرستان (طرهان) به ایران غربی بوده است. پل یاد شده دارای ۴ چشمه طاق بوده که اکنون تنها دو چشمه طاق آن باقی است. پنهای هر پا یه آن ۵/۶ متر و طول آن ۱۷ متر است. اندازه سنگهایی که در پایه به کار رفته ۶۰×۶۰×۱۰۰سانتیمتر و بعضی نیز بزرگترند. روی هریک از این سنگها علامت مشخصی کنده شده است. مصالح بنا از گچ و سنگ است. در آثار مورخان دوره اسلامی اشاره‌ای به این پل نشده است.

۳-چیت
نام مسکن عشایر آلاچیق است که از دو بخش تشکیل می‌شود. بخش بالایی چادر (سقف آن) سیاه‌چادر نام دارد و از موی بز بافته می‌شود. بخش دیگر دیواره جانبی است که چیق یا چیتنام دارد و از ترکیب نی و موی بز ساخته می‌شود.

 

نتیجه گیری و ایده طراحی: با توجه به مطالعات و تحقیقات ذکر شده فوق ایده طراحی ورودی شهر کوهدشت مبتنی بر فرهنگ بومی شهر کوهدشت گرفته شده است که از سیاه چادر – پل و چیت و همچنین از نقوش و خطوط صنایع دستی کوهدشت نیز در پایه های این دروازه استفاده شده است.

 

این مطلب بدون برچسب می باشد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

بلوطستان | نشریه خبری _ تحلیلی بلوطستان