شما اینجا هستید
دسته‌بندی نشده » دوگانه اصلاح طلبی در مرکز استان

 photo_2016-03-31_21-34-59

حکایت این روزهای اصلاح طلبی در لرستان حکایت عجیبی است ،چگونه اصلاحات در مرکز استان به دو تیکه تقسیم شده و یک تیکه آن تحت عنوان شورای هماهنگی لرستان تصمیمی می گیرد و تیکه دیگران شورای سیاست گذاری اصلاح طلبان خرم آباد تصمیمی دیگر ؟آنچه مسلم است در این وادی فقط اصلاحات است که دارد متضرر می شود،در ورای این تصمیم آیا بزرگان و تصمیم گیرندگان اصلاح طلبی لرستان به این فکر کرده اند که انتخاب گزینه دوم اصلاح طلبان خرم آباد چه ضرری می تواند برای اصلاحات لرستان و به ویژه دکتر بیرانوندی عزیز و دوست داشتنی داشته و خساراتی را به این مجموعه وارد کند؟

چنین اختلافاتی در حوزه انتخابیه پلدختر و کوهدشت و بروجرد منجر به انتخاب افرادی شد که نه تنها اصلاح طلب نیستند بلکه فرسنگ ها با اصلاح طلبی و آرمان های آنها فاصله دارند اما در آتش گداخته دوستان اصلاح طلب توانسته اند از نمد اعتدال و تدبیر برای خود کلاهی درست کردند و در تحولات سیاسی پس از شکل گیری مجلس دهم یقینآ با نام اعتدال گرایی در لرستان تصمیم گیرنده نهایی خواهند بود چه بخواهیم و چه نخواهیم!

در مرحله اول انتخابات حوزه انتخابیه خرم آباد و چگنی گرچه غیبت چهره های شاخص به علت رد صلاحیت از سوی شورای نگهبان تصمیم گیری را برای اصلاح طلبان دشوار کرده بود اما تایید صلاحیت دقیقه نودی برخی چهره هابا تفکرات اصلاح طلبی بارقه ای از امید را در اردوگاه اصلاحات لرستان ایجاد کرده بود و در سایه تصمیمات درست و مدبرانه امید می رفت که در مرحله اول صید محمد خان بیرانوندی راهی مجلس شود و در مرحله دوم نیز یک چهره اصولگرا و یک اصلاح طلب رقابتی سیاسی را شکل بدهند اما متاسفانه عدم پای بندی برخی تصمیم گیرندگان سیاسی لرستان به حمایت از گزینه های اصلاح طلب و همچنین پدیده شوم تک رای و پررنگ بودن تفکران طایفه ای و غیر سیاسی در بین برخی اصلاح طلبان  که اینک در قامت کدخدا به شورای سیاست گذاری مبدل شده اند باعث شد تا بخت مسلم نمایندگی در حوزه خرم آباد به مرحله دوم نقل مکان کرده و مومنی مقدم پدیده انتخابات دهم هم بجای حضور در مرحله دوم نظاره گر اختلافات اصلاح طلبان بر سر حمایت از گزینه هایی باشد که هیچ کدام به اصلاحات پای بند نبوده و اتفاقآ در صف مخالفان اصلاح طلبی هستند تنها با این اختلاف که از بین انها می توان فردی را حمایت کرد که در آینده رقیب اصلاحات و بلندگوی تندروها در لرستان نشود.

در هر حال این بار نیز ناقوس خطر در اردوگاه اصلاح طلبی لرستان به صدا در آمده و بیم آن می رود اختلافات دو شورای هماهنگی لرستان و شورای سیاست گذاری خرم آباد دامن گیر نامزد حداکثری یعنی بیرانوندی شده و همانند مجلس ششم ملک آسای دیگری در روزگار تدبیر بوجود آمده و یک فرد مدعی به جای حضور در مجلس در جایگاه سوم قرار گیرد.

اما در باب حمایت شورای خرم آباد از محمودوند بسیار متعجب شدم به این دلیل که اعظم محمدی نیا با احتساب این نکته که قطعا اصلاح طلب نیست و لیکن حمایت از دولت و اعتد الیون را علنآ اعلام کرده و به دلیل آنچه بی عقبه بودن وی از حیث تشکیلاتی وسیاسی است و همچنین در کنش های چند ساله گذشته اش در حوزه سیاست هیچگاه فرد تندرویی نبوده و برای اصلاح طلبان گرچه یاری نبوده اما مخالفی هم نبوده و یک مهره ایده آل در قیاس با ملکشاهی و محمودوندی است که شک نداشته باشید اصولگرا هستند.

انتخاب محمودوند به عنوان گزینه دوم شورای اصلاح طلبان خرم آباد بهترین حالت را برای محمد رضا ملکشاهی راد پدید آورده و از آنجا که گزینه اول اصولگرایان لرستان است از حمایت اصولگرایان از محمودوند نیز بیم داشته و در این حالتی که پیش آمده او بیشترین سود را خواهد کرد و از شمار حامیان اصولگرای محمودوند کاسته و هر آنچه رای اصولگرایی است به سبد ملکشاهی راد ریخته خواهد شد و به همین دلیل وی می تواند بدون دردسر و ترس از بالا آمدن رای رقبا بخصوص رقیب درون حزبی اش خود را در کنار بیرانوند در بهارستان تصور کند.

البته شاید هم رای اصولگرایان به ملکشاهی و محمودوند و همچنین بخشی از رای اصلاحاتی ها به محمودوند فضایی را به وجود بیاورد که بیرانوند از حضور در مجلس آینده باز بماند که این حالت گرچه تقریبا محتمل نیست اما به هر صورت ترسناک جلوه می نماید.

به یاد بیاوریم چگونه ملک آسای مدعی در انتخابات مجلس ششم که بخت مسلم حضور در مجلس بود چگونه به اختلاف نزدیک نسبت به بهاروند اصولگرا از حضور در مجلس ششم بازماند .اما مبحث کلیدی تر این است که شورای اصلاح طلبان جای کنش گران سیاسی و سینه سوخته های اصلاح طلب است یا جایی برای معامله های غیر سیاسی و بعضا سیاسی و دو دو تا چهار تا کردن های محفلی و قومی و طایفه ای ؟بالاخرخ باید فرد یا گروهی بیایند و به این کلاف سردرگم اصلاح طلبی در خرم آباد و لرستان پاسخ دهد.

صص

عباس دارایی/ بلوطستان

  1. کامبیز نجات پور

    با سلام. کسانی که باعث اختلاف بین حزب یا گروه میشوند نه اصلاح طلب اند نه اصولگرا.
    اینان یا وصول گرایند یا منفعت طلب
    سعی کنید منافع شان را تامین کنید. اینان مثل کف روی آبند. متاسفانه بر نتیجه انتخابات تاثیرگذارند موح سواری را خیلی خوب یاد گرفته اند

    • ناشناس

      اینقدربدم ازاین کلمه اصلاح طلب .واصولگرا درلرستان میادکه حالم بهم میخوره توروخدادیگه ازاین مطالب ننویسیدآخه اصلاح طلب که یه روزمیشه اصولگرایه روزمیشه اصلاح طلب این چه اصلاح طلب واصولگرایست؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  2. کرمیان

    تحلیل بسیار خوبی بود و خیلی واقعی است اصلاح طلبان حمایت از محمودوند شان بسیار اشتباه بود

  3. مرادي

    برادر دارایی درپلدختر سید حمید کاظمی انتخاب شد که از دولت تدبیر وامید حمایت می کند

  4. رویین تن

    چند گانه اصلاح طلبی تیتر بهتری بود.اصلاحات خرم آباد بیشتر قومی قبیلگی تصمیم می گیرد و چون روح اصلاح طلبی ندارند همیشه در جامی زنند و این بار هم کار خوبی نکرده اند و چوبش را خواهند خورد

  5. اصلاح طلب

    درود برشما جناب دارایی با تحلیل زیبایتون .بخدای محمد(ص) انتخاب محمودوند بعنوان گزینه دو اصلاح طلبان اشتباه محض است .یک کلام محمودوند همان آقامحمدی است ……..

  6. یافریادرس فریادخواهان

    واقعیت وحقیقتی تلخ،انتخاب شده گان به نوعی منتسب شدگان هستن بویژه پلدختروکوهدشت،به قول یکی ازشاخص های اصلاح طلب درپلدختر:اصلاح طلب فاتحه…

  7. رحیمی

    حمایت از محمدی نیا تنها کاری بود که اصلاح طلبان برای جلوگیری از تبدیل شدن نمایندگان اصولگرا به مربع یا مثلث قدرت در لرستان می شد انجام می دادند اما صد حیف که سیاستمدار معقول نداریم

  8. ناشناس

    خواندن مطلب زیر از جناب دارایی هم خالی از لطف نیست؛ حتما سرچ کنید و ببینید. چه روزگار عجیبی است…
    “اصلاح‌طلب” یا “اصولگرا” چه گُلی به سر مردم لرستان زده‌اند؟!-عباس دارایی
    yaftenews.ir/notes/political/2675-alexa-google-yahoo416.html

    • سرویس خبر

      با سلام/ ناشناس عزیز احتمالا منظورتان مطلبی باشد که در سایت یافته سال گذشته منتشر شده است/ مقایسه آن مطلب با این مطلب چندان اختلاف دیدگاهی ندارد و در آن مطلب هم کنش گران سیاسی چپ و راست را به واسطه عقب ماندگی لرستان نقد کرده بودم و الان هم نقش اصلاح طلبان و تصمیم غلط آنها را در انتخابات آتی نقد کرده ام که توفیری ندارد.??? قضاوت با مخاطبان عزیز “اصلاح‌طلب” یا “اصولگرا” چه گُلی به سر مردم لرستان زده‌اند؟!
      اصلاح‌طلب- اصولگرا- لرستان – یافته روشنفکران و نخبگان جامعه لرستان باید از انتزاع‌گرایی وطرح دیدگاه‌های کلی و تئوریک فاصله بگیرند. این خواسته و دعایی است که اگر انجام شود، می‌توان به آینده لرستان امیدوار بود. در غیر این صورت باز باید گوشه تنهایی نشست و شاخه نورسیده امید را شکست.
      نخبگان ما عادت دارند که خیلی سربسته و کلی ژست روشنفکری بگیرند‌، از این و آن گلایه کنند و به هر دری می‌زنند تا بگویند باباجان نظر و ایده‌ی من تنها راه نجات لرستان است، بدون این که استراتژی داشته باشند و اصطلاحاً نقشه توسعه و راه این لرستان عقب افتاده را تدارک دیده باشند.
      مطلب از این قرار است که روشنفکران اجتماعی و سیاسی جامعه لرستان در بزنگاه‌های راهبردی مثل انتخابات‌ و شرایط باد آورده سیاسی مثل دوم خرداد و یا سوم تیر، اسیر راهبردهای دیگران شده‌اند و در حقیقت در میادین حساسی مثل انتخابات‌های مجلس و شورای شهر بار دیگر آن را بدون دستاوردی قابل تآمل به مقصد رسانده‌اند و بعدها مورد عتاب و خشم ایشان نیز قرار گرفته‌اند بعدها هم باری به هر جهت، دست از پا درازتر کنج خانه‌ها را گرفته و با ژست روشنفکری پکی بر سیگار خشم‌آلود سرنوشت خود می‌زنند و نه تنها کامیاب نمی‌شوند بلکه جامعه لرستان، فرهنگیان، دانشجویان و قشر تحصیل کرده که به اصطلاح خواص این جامعه هستند این‌قدر در مواقعی مثل انتخابات‌ گوی سبقت را از دیگران می‌ربایند، پله‌ی هر کس و ناکسی برای رسیدن به هدف می‌شوند اما به محض اتمام آن دوران نمی‌توانند سواره باشند و به قول یکی از دوستان موج ایجاد می‌کنند اما نمی‌توانند سوار این موج شوند.
      آقایان روشنفکر کوی بهروزی کجاست‌؟ دویدن درکوچه بی‌انتهای سیاست‌ورزی چه حاصلی را برای شما و هم‌استانی‌های‌تان به دنبال داشته‌؟ مخاطبان شما همین طبقه متوسط وزیر خط فقر لرستان است که حامی عدالت و مهربانی‌اند. حال سوال این‌جاست که آقایان نخبه و آقایان دونده در پیست تز روشنفکری در طی چند سال گذشته یک روز اصلاحات را در بوق و کرنا کرده‌اید و خواهان اصلاح‌طلب بودن این مردم بوده‌اید و در صورتی که در همان مقطع همیار و همگام عده‌ایی طایفه‌گرا و تفکر عکس آن روزگار بودید و نتیجه‌ای عاید لرستان ننموده‌اید.
      روزی بر طبل عدالت گستری کوبیده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اید و علاج واقعه و عقب‌ماندگی را عزل و نصب مدیران دانستید. از عزل و نصب ایشان هم حاصلی نیافتید چون عرصه را برای خود فراهم نمی‌بینید، استراژی و تز برون‌رفت از وضع موجود را در نوشته‌ها و مطالب درج شده در نشریات یا وبلاگ‌های وابسته به خود مطرح می‌نمایید اما هنوز نگفته‌اید چگونه می‌توان اقشار مختلف جامعه متوسط و زیر خط فقر لرستان را قدرتمند کرد و با قدرتمند کردن ایشان اسباب توسعه را درجامعه فراهم نمود؟
      نمایندگان عزیزتان در مجلس به جای استراژی و برنامه‌محوری در پی عزل و نصب مدیران ارشد از مدیرکل گرفته تا فرماندار و بخشدار و شهردار و کارمند و آبدارچی هستند بدون این که صاحب فضیلتی برای توسعه استان لرستان و موکلین خود باشند. از رییس جمهور در نامه‌های رسمی و ائتلافی خود به جای تخصیص اعتبارات و امکانات برای جبران عقب‌ماندگی استانی و گسیل سرمایه تقاضای استفاده از نیروهای لرستانی در بدنه عالی دولت و منصب‌های عالی را دارند بدون این که به این سوال پاسخ دهند که این گوهر‌های عتیق که شما در معرفی آنها به ریاست محترم جمهوری جهت تصدی پست‌های کلان دارید، طی سالیان متمادی چه گلی بر سر این مردم لرستان زده‌اند که حالا می‌خواهند کشور را از حیث وجودشان گل‌باران کنند؟
      آقایان نخبه وروشنفکر‌، فرهنگیان‌، دانشجویان و فارغ‌التحصیلان و خواص جامعه لرستان، دایم می‌گویید جامعه لرستان عقب‌مانده است در جامعه شعار حاکم است اما این که اعضای این جامعه چه کسانی هستند، مسئولین و وکلای آن در مجلس و شورای شهر کیستند را بی‌پاسخ می‌گذارید! لااقل خود را از این جامعه شعار‌گرا و عقب‌مانده بیرون بدانید که دایم بر آن می‌تازید چرا که آدم عاقل خودش را متهم و محکوم نمی‌کند!
      همین وکلای مجلس و شورا و مسئولین با رای و سفارش و نظام رابطه‌مند ما و استراژی ما(ی) روشنفکر و نخبه رهسپار خانه آرزو (قدرت) شده‌اند!
      آقایان، نخبه ما را چه شده است وقتی تک تک افراد یک جامعه محروم مثل لرستان به وضعی که خود ایجاد کرده‌اند اعتراض داشته باشند، معجونی درست می‌شود که آدم از آن وحشت می‌کند. مگر عالی‌جنابان اعضای این جامعه من و تو و او و ایشان و آنها نبوده و نیستند؟! اگر ما همگی گناهی نداریم و سالم هستیم پس چرا جامعه عقب‌مانده است؟!
      کانت فیلسوف شهیر گفته است: «برای این که انسان مدرنی باشی جرات دانستن داشته باش» حتی اگر این دانستن تو را متوجه نقص و استراتژی‌های غلط کند به سامان شدن جامعه لرستان زمانی امکان‌پذیر است که جریان‌های نخبه و روشنفکری بدانند که در کدام مسیر و در چه زمینی بازی می‌کنند به نظر می‌رسد که در کنار بحث‌های نظری می‌باید به مسایل راهبردی که مطلوب را محقق می‌سازد پرداخت با این وصف برای فاصله گرفتن از بحث‌های انتزاعی یا کاستن از حدت و شدت این بحث‌ها می‌باید به دیدگاه‌های مطلوب و قابل تحقق پرداخت.
      شاید دلیل انتزاعی بودن جریان روشنفکری و به اصطلاح خواص اندیشیدن قشری از تحصیل‌کردگان جامعه لرستانف دوری ایشان از مشکلات استان و مسایل جامعه باشد با این که به اصطلاح لری خودمان “ترکه دهل” اهالی قدرت و ریاست شده‌اند! اگر به این سوالات پاسخ دهند که:
      ۱- چرا مسلمان‌، چرا لیبرال و چرا اپوزوسیون و … هستند؟
      ۲- چرا بدون این که بدانند خود را اصلاح‌طلب یا اصولگرا می‌نامند؟!
      ۳- این باورها چه دست آوردی برای این سرزمین محروم داشته است؟
      آن زمان است که اتفاق مبارکی خواهد افتاد
      این که ما چپ یا راست‌، اصلاح‌طلب یا اصولگرا‌، لیبرال یا مذهبی و … هستیم با ای نکه این نوع باورها برای شرایط امروز جامعه ما چه برنامه عملی و استراتژیکی و توسعه زا دارند متفاوت است. به نظر می‌رسد که خواص جامعه لرستان باید با فرار از بحث‌ها ی انتزاعی و رویایی معمول، به مرحله بحث‌های راهبردی معطوف گردند چون به عمل نزدیک‌تر است. اگر چنین شود دیگران پله و نردبان و باند صعود دیگران نخواهند بود!
      عباس دارایی – یافته

      • سرویس خبر

        البته هویت “ناشناس” مدت هاست برای بلوطستان معلوم است و نمی دانیم واقعا به چه دلیلی این برادر محترم از انتشار نام خود هراس دارد . ?????????

  9. جادوگر

    با تحلیل دارایی موافقم دوستان اصلاح طلب شما که با قرار دادن اقای محمود وند به عنوان گزینه دوم اصلاحات دارید به امدن اقای,ملکشاهی کمک بزرگی میکنید..لطف کنید نه با خلف و غیر مستقیم بلکه مستقیم اقای ملکشاهی را در لیست قرار دهید تا خیالتان راحت باشه

  10. شهمیری

    تحلیلی زیبا و بی نقص است که موشکافانه اصلاحات لرستان را نقد و بررسی کرده است

  11. عزیزی

    بیرانوند و ملکشاهی راهی مجلس می شوند و راهیابی ملکشاهی بزرگترین شکست برای اصلاحات است

  12. گراوند

    اصلاحات لرستان فلج شده و شورای سیاست گذاری هم شده منزلگاه سیاسیون طایفه گرا

    • کامیبیز نجات پور

      اصلاح طلب و اصولگرا در لرستان با گرته برداری ادبی تبدیل شده به منفعت طلب و وصولگرا

  13. حاتمی

    این افراد همیشه با تصمیمات اشتباه در جا می زنند و نمونه اش هم در این چند روز گذشته بود که حیرت همه را برانگیخته است

  14. فاضلی

    داد همه دراومده حتی سید مهدی موسوی

  15. رضا بیرانوند

    مطمن باشی اعظم محمدی نیا نماینده اول خرم اباده و حامی دولت و حاج حسن رضایی و خوارج اصلاحات حامی اصول گرا پشیمان میشوند زنده باد شیرزن لر

  16. باقری

    کاش دو تحلیل گر مثل عباس دارایی داشتیم

  17. متو لد 30

    زتهران تا لرستان راه دوریست.درست است که درپشت میز تصمیم گیران اصلاح طلب برای معرفی نفرددوم حوزه انتخابیه خرم آباذ وچگنی .یعنی مرکز سیاسی استان نخبگان وبزرگانی ازفرزندان این خاک بلا کش تاریخ نشسته انداما بازبعد مسا فت حجاب بی اطلا عی از جو سیاست انتخابات دور دوم درخرم آباداست گرمای معرفی نفر دوم چنان بالا می رود که بیم سوختتن آرای گزینه اصلی اصلاحات داردجدی می شود…شورای سیاسی وشورای هما هنگی اصلا حات هرکدام مبلغ یکی از دونفرمکمل لیست شده اند ودکتر بیرانوندداردفراموش می شود.مسئله عدم راهیابی مهندس ملک آسا به مجلس ششم درحال تکراراست .این گوی واین میدان واین مساجدخرم آباد ومیدانهایش .رقیب هم به دو نفر می تواند رای بدهدبیائید ونظر آنها را هم بشنوید

    • متو لد 30

      سلام .بر همه ی مردم طرحان بزرگ.کنشگر اخلاق مدار آقای دارابی.اگر چون جوانان طرهان وکوهدشت بیکار هستی از شما
      دعوت می شودکه به یک سایت گردی ارزان برویدوسری هم به جوابیه جوانی که توانست کشتی پهلو گرفته اصلاحات را که
      تنها یک سرنشین(صی مخون)درخرم آبادداشت رابخوبی موشکافی وبازرسی کرده بزنید..سرورم هرکس جوابیه مسئول ستاد دکتربیراوندرا به جوانی بنام آقای(ر)بخواندحقیقت انتخابات استان را درک خواهد کرد.فقط یک جمله عرض کنم که عده ای برنامه داشتند بنام مبارزه با تند روی ریشه اصلاحات را بخشکا نند.همانطور که در………..انجام دادندولی خدا درمر کز استان طور
      دیگری مقدرکرد…حمد وسپاس فقط خدا راست.بخاطر حذف نشدن از………..استفاده کرده ام/.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

بلوطستان | نشریه خبری _ تحلیلی بلوطستان