شما اینجا هستید
اجتماعی » رونمایی از کتاب «بافت تاریخی شهر خرم‌آباد فیلی»

نایب رئیس شورای شهر خرم آباد از رونمایی از کتاب «بافت تاریخی شهر خرم‌آباد فیلی» خبر داد. مجید دریکوند، نائب‌رئیس و رئیس مرکز پژوهش‌ها و مطالعات راهبردی شورای شهر خرم‌آباد گفت: نخستین‌بار در تاریخ ۱۰۰ ساله شهرداری خرم‌آباد کتاب «بافت تاریخی شهر خرم‌آباد فیلی» با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از سوی انتشارات هاویر منتشر شده است با حضور مسئولان استانی رونمایی خواهد شد.

وی افزود: خرم‌آباد به‌عنوان یکی از شهرهای تاریخی ایران از دیرباز مورد توجه و مهد رشد انواع مختلف هنرها ازجمله معماری بوده است. حجم عظیمی از صدها بنای تاریخی مربوط به دوره‌های مختلف تمدنی در پیش و پس از اسلام گواه روشنی بر این گفته است.

دریکوند با اشاره به اینکه  کتاب «بافت تاریخی شهر خرم‌آباد فیلی» نتیجه چند سال پژوهش میدانی در بافت تاریخی شهر خرم‌آباد است افزود: در این کتاب اکثر بناها و محوطه‌های تاریخی شهر شناسایی و تحلیل شده است. این بناها طیف گسترده‌ای از ظرفیت‌های تاریخی از خانه‌ها، کاروانسراها، پل‌ها، بازارها و بناهای وابسته به آن و فضاهای شهری و ارگ خرم‌آباد را شامل می‌شوند. نائب‌رئیس شورای شهر خرم‌آباد با تأکید بر اینکه این ظرفیت‌های منحصر به فرد می‌توانند به شایستگی مورد توجه مدیران و برنامه‌ریزان شهری و مجموعه مدیریت ارشد استان لرستان، سازمان‌های مردم‌نهاد، کنشگران عرصه رسانه و عموم مردم قرار گیرد افزود: دو عنوان کتاب دیگر به نام «باغ‌شهر خرم‌آباد» و «خرم‌آباد به روایت اسناد تاریخی» نیز در مراحل آماده‌سازی و انتشار مرکز پژوهش‌ها و مطالعات راهبری شورای شهر خرم‌آباد هستند.

وی اظهار کرد: در شهر خرم‌آباد ۷۰ هکتار بافت تاریخی وجود دارد که ۶ هکتار آن در منطقه باباطاهر شامل کف‌سازی، جداره‌سازی، نورپردازی مرمت خواهد شد.

کتاب «بافت تاریخی شهر خرم‌آباد فیلی» به قلم محمد محمدی اصل و مژگان هادی‌پور مرادی در ۱۶۴ صفحه در قطع خشتی و چاپ رنگی نفیس از سوی انتشارات هاویر خر‌م‌آباد، به سفارش مرکز پژوهش‌ها و مطالعات راهبردی شورای شهر خرم‌آباد در ۱۰۰۰ نسخه منتشر شده است.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

بلوطستان | نشریه خبری _ تحلیلی بلوطستان