شما اینجا هستید
دسته‌بندی نشده » سهام عدالت؛ بی‌نظیرترین فرصت تاریخی برای لرستان

لرستانی استانی با ظرفیت های بسیار بالاست که متاسفانه عقب ماندگی های این استان از شاخص های توحسعه ای روز به روز بیشتر می شود و نیاز است تا مدیران استانی به دنبال راهکاری اساسی برای رفع این عقب افتادگی ها باشند.

یک اقتصاددان لرستانی معتقد است صندوق سهام عدالت یکی از بی نظیر ترین فرصت های تاریخی برای لرستان خواهد بود چراکه ‏ با کمک آن می توان بسیاری از مشکلات اقتصادی را رفع کرد


در گفت و گوی تفصیلی زیر به چراهای وضعیت اقتصادی لرستان پرداخته شده و راهکارهای اساسی برون رفت از این وضعیت پیشنهاد شده است.

دکتر بهزاد خسروی در گفت‌و‌گو با بلوطستان در پاسخ به اینکه وضع موجود کشور را از نظر ساختار بودجه و پروژه های نیمه تمام چگونه می بینید، اظهار کرد: در کشور چیزی حدود ۷۵ هزار پروژه نیمه تمام عمرانی داریم که بخش عمده ای از آنها استانی و بیش از ۴۰۰۰ مورد از آنها طرح ملی اند.

اتمام پروژه های نمیه تمام لرستان نیاز به اعتبار ۸۰۰۰ میلیاردی و ۲۰ سال زمان دارد

وی با بیان اینکه برای اینکه این پروژه ها را تکمیل کنیم طبق برآوردهای کارشناسی چیزی حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار میلیارد تومان بودجه نیاز داریم، ادامه داد: لرستان اعتباری حدود ۸۰۰۰ میلیارد تومان بودجه برای اتمام پروژه های عمرانی نیمه تمام نیاز دارد و به عبارتی سهم بودجه عمرانی این استان برای پروژه های نیمه تمام عمرانی نسبت به کل کشور حدود ۶۶ هزارم کل بودجه ملی است.

سهم لرستان از پروژه های عمرانی در دو دهه اخیر بسیار کم بوده

خسروی اضافه کرد: این نشان می دهد سهم لرستان از پروژه های عمرانی در دو دهه اخیر بسیار کم بوده است و به طبع آن سهم مان از اعتبارات برای اتمام پروژه ها کم است و از طرفی می دانیم اعتبار پروژه های عمرانی در ساختار بودجه چیزی حدود ۶۰ هزار میلیارد تومان است و حتی با فرض اینکه این ۶۰ هزار میلیارد تومان را برای همه استان ها در نظر بگیریم و کسری بودجه اثری روی کاهش این بودجه نداشته باشد، به گذر ۲۰ سال نیازاست که پروژه های عمرانی در سطح کشور تمام شده و به طبع آن این مدت زمان را هم برای لرستان باید در نظر گرفت که این خود فاجعه بزرگی است.

امیدی به بودجه های کلان کشوری نیست

این پژوهشگر اقتصادی تصریح کرد: رهبران سیاسی استان، مجمع نمایندگان در مجلس شورای اسلامی، اصحاب رسانه و عموم مردم باید بدانند زمان آنکه برای حل مشکل اشتغال، اقتصاد، معیشت و … دنبال ایجاد کارخانه و جذب بودجه از دولت باشیم تمام شده؛ این رویکرد مربوط به دهه هفتاد و اوایل دهه ۸۰ بود و اصولا این تلاش ها منتج به نتیجه نخواهد شد و توصیه می کنیم استان از این وادی بیرون بیاید چراکه هیچ امیدی نسبت به گرفتن بودجه با توجه به تشریحی که صورت گرفت وجود ندارد.

رویکرد اقتصادی و صنعتی ؛ نجات بخش لرستان

وی در پاسخ به اینکه با توجه به این وضعیت برای بهبود اوضاع اقتصادی لرستان چه باید کرد، اظهار کرد: اولین توصیه این است که مجمع نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی و لیدرهای سیاسی، اصحاب رسانه و عموم مردم این مطالبه را پیگیری کنند که عالی ترین مقام اجرایی استان یعنی استاندار و بقیه مدیران حتما باید با رویکرد اقتصادی و صنعتی انتخاب شوند چراکه رویکرد سیاسی برای ما جوابگو نبوده و از طرفی مسائل دیگر مانند نرخ بالای بیکاری، شاخص فلاکت و مهاجرت در لرستان مشکلات عدیده دیگری به وجود آورده است. اگر این گام به درستی برداشته نشود مابقی گام ها با چالش مواجه خواهد بود.

ارزش سهام عدالت در لرستان حدود ۱۴ هزار میلیارد تومان است

خسروی اظهار کرد: نکته بعدی که می توانیم روی آن حساب کنیم و فرصت بی بدیلی برای استان ماست این است که در شرایط موجود ظرفیت صندوق سرمایه گذاری سهام عدالت در استان قابل تامل است چراکه ما یک میلیون و ۵۶۴ هزار نفر دارای سهام عدالت در استان داریم که ۲۳۰ هزار نفر آن تحت پوشش نهادهای بهزیستی، کمیته امداد و … بوده و این مهم پتانسیل بسیار بالایی است چراکه ارزش سهام عدالت در لرستان حدود ۱۴ هزار میلیارد تومان برآورد شده است.

برای بهبود وضعیت اقتصادی لرستان روی صندوق سرمایه گذاری سهام عدالت حساب باز کنیم

این اقتصاددان تاکید کرد: استانداری که به دنبال توسعه لرستان باشد با یک تیم اقتصادی قوی به راحتی و بدون اینکه خیلی امیدی به بودجه های کلان کشوری داشته باشند روی همین مبلغ بسیار بزرگ که نقدینگی مفیدی هم هست باید حساب باز کند، باید این را مدیریت کرد و اگر ما بخواهیم می توانیم با همین ارزش سهام، کارهای بزرگ کنیم و اگر دیر بجنبیم، مردم سهام خود را آزاد می کنند و در این صورت همچنانکه برای افراد و خانوارها عایدی چندانی ندارد ، این سرمایه بی بدیل برای استان از دست می رود. ما می توانیم با این مبلغ نقدینگی که در اختیار است هم پروژه های نیمه تمام استانی را به اتمام برسانیم

و هم مردم را به عنوان سهام دار در این پروژه ها سهیم کنیم.

خسروی تصریح کرد: البته معتقد نیستیم که برای همه این پروژه های نیمه تمام، از صندوق سرمایه گذاری سهام عدالت در استان استفاده کرد چراکه باید پروژه ها را اولویت بندی کنیم و بسیاری از آنها را کنار بگذاریم.

سهیم کردن مردم لرستان در پروژه های نیمه تمام عمرانی

وی با اشاره به اینکه با این ۱۴ هزار میلیارد تومان می توان پروژه های عمرانی اولویت دار استان را اجرایی کرد، افزود: همچنین با این نقدینگی می توان نرخ اشتغال و رشد اقتصادی را در استان بالا برد. از طرف دیگر مبلغ هنگفت دیگری از آن باقی می ماند که می توان با آن پروژه‌های جدید را تعریف و در قالب آن افرادی را که سهام عدالت دارند، سهامدار و سهیم کنیم.

معتقد نیستم که در لرستان نقدینگی وجود ندارد

این کارشناس مسائل اقتصادی با تاکید بر اینکه معتقد نیستم که در لرستان نقدینگی وجود ندارد، گفت: نقدینگی در بین مردم وجود دارد چون وقتی ثبت نام خودرو به میان می ‏آید بالای ۵۰ هزار نفر ثبت نام می کنند و اگر هر نفر ۵۰ میلیون تومان واریز کند ، یعنی ۲۵ هزار میلیارد تومان ‏نقدینگی داریم. بنابراین در لرستان نقدینگی وجود دارد ولی اعتماد مردم نسبت به مدیران سیاسی با رویکردی که دارند، ‏وجود ندارد و همچنین اعتماد آنها نسبت به اقتصادی بودن و صنعتی بودن وجود ندارد.

جهت دادن نقدینگی استان به سمت پروژه‎های مولد

وی اظهار کرد: اگر مدیران اقتصادی عملکرد مطلوبی داشته باشند، قطع به یقین نقدینگی موجود در استان را می توان به سمت پروژه های مولد بدون نیاز به بودجه های کلان ‏کشور ی جهت داد. بنابراین اگر استان با الزاماتی که تشریح شد پیش رود، مشارکت مردم در بخش نقدینگی ایجاد ‏خواهد شد.

نباید فرصت را از دست داد

خسروی با تاکید بر اینکه صندوق سهام عدالت یکی از بی نظیر ترین فرصت های تاریخی برای لرستان خواهد بود، افزود: اگر این فرصت از ‏دست رود و مردم سهام خود را فروخته یا آزاد کنند شاید دیگر این چنین شرایطی برایمان مهیا نشود.

پایلوت اقتصادی شدن لرستان درد را دوا نمی کند

این پژوهشگر اقتصاد در پاسخ به اینکه چه پروژهایی را باید در لرستان در اولویت بهره برداری قرار داد، افزود: لرستان در طول چهار دهه گذشته پایلوت های اقتصادی متفاوتی شده است و هنوز تکلیف استان آن طور که باید روشن نیست و به عبارتی استراتژی جامعی برای چشم انداز لرستان در اینده وجود ندارد، یعنی استان نمی داند در آینده به کجا خواهد رفت و حال سوال این است که آیا باید سند آمایش استان را مبنا قرار داد یا اینکه روال گذشته را طی کرد، باید بگویم اولین کاری که باید کرد این است که چشم انداز استان تعریف شده و در قالب آن ماموریت ها و استراتژی ها را تدوین کنیم و در قالب این استراتژی ها، پروژه هایی را با توجه به مزیت نسبی استان تعریف کنیم.

لرستان قطب صنعت گوهر تراشی شود

وی تصریح کرد: به طور مثال این استان طبق آمار سه تا پنج درصد سنگ های تزئینی و نیمه تزئیینی جهان را در اختیار دارد و در این موضوع که لرستان استانی با منابع معدنی فراوان است، شک و شبهه ای نیست. از طرفی همه ما می دانیم که سه صنعت برتر در دنیا صنعت نفت، توریسم و گوهر تراشی است و صنعت گوهر تراشی سومین صنعت با گردش مالی بالای دو تریلیون دلاری در جهان است که خیلی از کشورها مانند تایلند با توسعه همین صنعت به اقتصاد خود رشد بالایی بخشیده اند. با توجه به پتانسیل و امکاناتی که در این خصوص در لرستان وجود دارد کارهای بسیار بزرگی می توانیم انجام دهیم.

خسروی افزود: بیش از ۲۲ هزار بقعه متبرکه در کشور وجود دارد و طبق برآورد انجام شده، گردش مالی گوهر تراشی در این بقاع، سالانه بالای پنج میلیارد دلار بوده و این در حالیست که تایلندی ها مواد اولیه را از استان ما تامین می کنند و محصولات تولیدی خود را به قیمت چند ده برابری و با ارزش افزوده بالا به کشور وارد می کنند. اگر ما این حجم بزرگ از نقدینگی را به صنعت گوهر تراشی در استان تخصیص دهیم، لرستان قابلیت قطب گوهر تراشی در کشور و خاورمیانه را می تواند به خود اختصاص دهد. پروژه های بسیاری برای این کار تعریف شده و با وجود حدود ۲۰۰۰ فارغ التحصیل در حوزه های معدنی در لرستان که قابلیت بسیار بالایی از لحاظ نیروی انسانی است می توان با سرمایه گذاری اندک قطب شویم و حتی این صنعت را می توان به صورت خانگی درآورد.

ما در این خصوص پتانسیل داریم و امکان این کار وجود دارد و نکته جالب توجه این است که صنعت گوهر تراشی پایه و اساس صنعت توریسم بوده و تایلند با همین گوهر تراشی صنعت توریسم را راه اندازی کرده و برای آن استراتژی های چند ده ساله تعریف کرده است.

از ظرفیت معادن سنگ آهک غافل نشویم

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه لرستان از لحاظ معادن سنگ آهک تقریبا در دنیا بی نظیر است، بیان کرد: به عبارتی سنگ آهکی که در لرستان وجود دارد درصد کربنات کلسیم آن در برخی مناطق بالای ۹۵، ۹۷ و ۹۹ درصد است یعنی می توانیم با همین حجم از نقدینگی که در سهام عدالت استان وجود دارد، قطب تولید کاغذ از سنگ در جهان شویم. یک کارخانه سی هزار تنی تولید کاغذ از سنگ تقریبا ۱۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری نیاز دارد و ما می توانیم با بخشی از این پول موجود، حداقل ۲۰ کارخانه را برای اشتغال زایی و البته مسیر را برای ورود سرمایه گذار و سرمایه گذاری باز کنیم چراکه خوشبختانه میزان کربنات کلسیم سنگ آهک در معادن لرستان بسیار بالاست و بخاطر همین به مشتقات دیگر نیاز ی ندارد. باید یادآوری شوم که کاغذ از سنگ ویژگی ها و مزیت های خاص خود را دارد از جمله اینکه ۴۰۰ تا ۵۰۰ سال عمر آن بوده، با محیط زیست هم سو است، از آب زیادی برای آن استفاده نمی شود، درختان از بین نمی روند و یارانه های خاصی در کشور و سطح جهان برای آن در نظر گرفته شده که می توانیم از آنها به عنوان سوبسید استفاده کنیم. در این دو موضوع یعنی هم معادن سنگ و هم معادن سنگ های تزئینی و نیمه تزئینی مزیت نسبی بالایی داریم که هیچ نقطه جغرافیایی را در این زمینه در جهان و در ایران نمی توان به اندازه لرستان مثال زد.

لزوم راه اندازی صنعت توریسم در لرستان

خسروی با تاکید بر اینکه لرستان را به عنوان استانی توریسمی تعریف کنیم، اضافه کرد: نکته بعد که می توان آن را به عنوان استراتژی برای لرستان در نظر گرفت این است که این استان یگ صنعت توریسم را در خود باید داشته باشد. مزیت نسبی صنعت توریسم در لرستان بسیار بالاست. شاید ما خوشحال نیستیم که پالایشگاه و کارخانه فولاد و … نداریم ولی باید خوشحال باشیم که استانی با کمترین آلودگی و مستعد صنعت توریست داریم. بنابراین روی این صنعت می توانیم بسیار مانور دهیم ولی لازمه آن انجام مطالعات و پژوهش های بسیاری است و باید زیرساخت های سخت افزاری و نرم‌‎افزاری این موضوع را تدارک ببینیم لذا رویکرد مدیران استانی باید به این سمت باشد که اگراین چنین نباشد به جایی نمی‌رسیم.

کره‌ای‌ها دریا به دریا و کشور به کشور آمدند ‏و ما غافل از نعمت های خدادای هستیم

این دکترای مدیریت استراتژیک افزود: موضوع دیگری که به عنوان پروژه اقتصادی و صنعتی می توان از آن یاد کرد، حوزه کشاورزی، دامپروری و باغبانی است. ما در لرستان انارستانی در زیر تنگ سیاب در شهرستان کوهدشت داریم که نمونه آن در جهان وجود ندارد. انار میوه ای است که امروزه در خیلی از کشورها تولید نمی شود و فقط در ایران و افغانستان به سبک کنونی وجود دارد. روی این میوه به عنوان محصولی استراتژیک در کشور کره جنوبی، چین و هند کار می شود تا با توجه به PH که دارد واکسنی از آن تولید میشود که یائسگی زنان را بالا میبرد و این کشورها نرخ رشد جمعیت را با این کار کنترل می کنند ولی تاسف ما از آن است که کره‌ای‌ها دریا به دریا و کشور به کشور آمدند و زیر تنگ سیاب را پیدا کردند ولی ما هنوز در استانمان اتحادیه انارستان نداریم کما اینکه برای محصولات دیگری مانند حبوبات و انجیر اتحادیه نداریم و هنوز مازاد محصولاتمان را به ارزش برای لرستان تبدیل نکرده ایم. مازاد محصول بسیاری داریم که باید به آن به صورت راهبردی نگاه کرد و اتاق بازرگانی استان در این مورد کارهایی انجام داده و نقش بسیاری مفیدی می تواند داشته باشد. در لرستان برای صادرات محصولاتی که مازاد تولید دارند، هیچ برنامه ای وجود ندارد.

این کارشناس مسائل اقتصادی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: در حوزه معدن، حدود چهار دهه است که معادن ما فعال هستند اما ارزش افزوده آنها برای لرستان چه بوده است و تنها دستاوردی که آنها برای لرستان داشته‎اند، از دست دادن محیط زیست بوده و کمی آن طرف‌تر مافیای رانت خوار سود حاصل از این ارزش افزوده در مورد معادن لرستان را به نام خود در خارج از استان مصادره نموده اند و خام فروشی این‎ها باعث شده ما صاحب کارخانه و کارگاهی نباشیم و هیچ وقت برای تولید نهایی اقدام نکردیم و عملا معادن لرستان سرچشمه ای برای استفاده دیگران بوده و هست.

کار نشد ندارد/ می توان شاخص لرستان را از متغیرهای فلاکت و مهاجرت و بیکاری بهبود بخشید
وی خاطر نشان کرد: به شخصه معتقدم لرستان را با رویکرد اقتصادی و صنعتی و طی پنج سال می توان از شاخص فلاکت اقتصادی اول در کشور تبدیل به استان اول در رشد اقتصادی کرد. معتقد این امکان وجود دارد لرستان را از نظر نرخ بیکاری به صفر رساند و از لحاظ تولید سرانه و مصرف سرانه با مازاد تولید سرانه تحویل دهیم. اعتقاد دارم که این استان پتانسیل هایی دارد که همیشه با درگیری های جناحی، سیاسی، محلی و منطقه‌ای از بین رفته اند و مغفول مانده اند.

اگر استاندار لرستان بودم

خسروی تاکید کرد: اگر بنده استاندار لرستان باشم با رویکردی که مدنظرم است حاضرم جانم را گرو بگذارم و تضمین دهم که بعد از

۵ سال لرستان، استان سرآمد، با نرخ مهاجرت و بیکار ی بسیار پایین خواهد بود چراکه این کار شدنی است و مشکل اصلی ما فقدان رویکرد اقتصادی و صنعتی در نوع نگاه لیدرهای سیاسی و جناحی مردم و مدیران ارشد استانی است و اگر ما این را حل کنیم و مطالبه گری نسبت به این موضع داشته باشیم به قطع یقین با توجه با حجم بزرگی از فارغ التحصیلان و نیروهای جوان، قابل دستیابی خواهد بود.
لرستانی استانی با جمعیت سالخورده می شود

این کارشناس مسائل اقتصادی افزود: فراموش نکنیم اگر وضعیت فعلی که لرستان دارد پنج تا هفت سال دیگر ادامه یابد، برای سه دهه آینده با توجه به منفی بودن رشد جمعیت، لرستان استانی با زیر یک و نیم میلیون نفر جمعیت است که اکثریت قریب به اتفاق آنان بالای ۵۰ سال سن و در خوش بینانه ترین حالت میانسالند. بنابراین اگر امروز فرصت را از دست دهیم در آینده حتی اگر فرصت هایی برای این استان ایجاد شود با توجه به ترکیب جمعیتی که خواهیم داشت، هیچ کاری نمی توانیم انجام دهیم.

مردم لرستان دلشان مهاجرت نمی خواهد

وی با بیان اینکه مردم لرستان سرزمین مادری خود را دوست دارند و دلشان مهاجرت نمی خواهد، ادامه داد: اما مادامی که هیچ برنامه، استراتژی و پروژه ای در لرستان تعریف نشود، مردم به ناچار مهاجرت و عدم مشارکت را ترجیح می دهند.

لزوم بهره گیری از ظرفیت سفرا و بازرگانان کشورهای همسایه

خسروی در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد: لرستان با توجه به مزیت های نسبی که در سند آمایش کشور هم موجود است، باید از ظرفیت سفرا و بازرگانان کشورهایی مانند چین، قطر، عمان و ترکیه استفاده کند. ما نیاز به بازارهای مشترک داریم و می توان کشو قطر را به عنوان پایلوت برای سرمایه گذاری انتخاب کنیم.

این کاشناس اقتصادی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: لرستان بالاترین سقف تولید عسل را به نسبت نقطه جغرافیایی در جهان دارد. بیش از ۲۰۰۰ تن تولید عسل سالانه در لرستان داریم ولی عسل ما به دلیل عدم وجود ساختارها، صادرات محور بودن‌ها و نگاه های اقتصاد محور، هیچ وقت نتوانسته در بازار جای پای خود را باز کند و این در حالیست که همین عسل ما و البته با کیفیت پایین تر در شهر وان چین به قیمت هر کیلو ۱۰۰۰ دلار فروش می رود. ضمن اینکه شرایطی داریم که می توانیم قطب تولید زعفران در کشور باشیم و بهترین اب و خاک را داریم و پتانسیل های لرستان برای تولید طلای سرخ از بیرجند و خراسان کمتر نیست.

ابخیز بودن لرستان برای آبگیر بودن استان‌های فرودست است! ‏

وی خاطر نشان کرد: در حوزه کشاورزی یکی از استا ن هایی هستیم که از لحاظ ابخیز بودن رتبه بالایی داریم ولی متاسفانه بنا به دلایل مختلف استان ابگیری نیستیم و ابخیز بودن ما برای آبگیر بودن استان های فرودست ماست و این ضربه بسیاری بزرگی را به پیکره استان در حوزه کشاورزی وارد کرده است. اگر ما درصد کشت دیم و آبی استان را به نسبت آبی که داریم، مقایسه کنیم می بینیم که پایین ترین میزان نسبتی بین کشت ابی و دیم را داریم و این موضوع قابل حل است به شراط اینکه تمام مولفه های اثرگذار در استان فارغ از مسائل سیاسی با رویکرد اقتصادی، صنعتی و کشاورزی بخواهند، آن را دنبال کنند.

عملکردها در حوزه کشاورزی و دامپروری مقطعی بوده است

خسروی گفت: لرستان در حوزه دامپروری ظرفیت های بالایی دارد و از ۱۳ هزار سال پیش، مازاد محصول در حوزه کشاورزی و دامپروری داشته ولی امروزه می بینیم که از این مزیت نسبی برخوردار نیسیتم چراکه برای آن برنامه نداشتیم و بخشی نگری باعث شده مقطعی در حوزه کشاورزی و دامپروری برخورد شود.

نگاه سیاسی و قومی دلیلی بر وضعیت بد اقتصادی در لرستان

این پژوهشگر اقتصادی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه قیمت مسکن به عنوان یک متغیر خرد در بحث اقتصاد مطرح است، گفت: افزایش قیمت ها در این حوزه در شهرستان های لرستان به خصوص شهر خرم‌آباد به نسبت افزایش نرخ مسکن در سطح کشور، بسیار بالاست و قیمت ملک در برخی از نقاط این شهر با فرمانیه و زعفرانیه تهران برابری می کند و این نشان می دهد که مدیران ما هیچ نگاه راهبردی برای حل مشکلات و معضلات استان ندارند. مدیران ما کارمندگونه رفتار می کنند و صبح سرکار می روند و غروب بر می گردند در صورتیکه وظیفه آنان تعریف چشم‌انداز، ماموریت و رسالت و در عین حال همگرایی و وحدت رویه است. ما فاقد این نگاهیم و دلیل آن صرفا محلی و قومی نگاه کردن به انتخاب مدیران است.

نادرست بودن فدرالیسم سیاسی و اداری در لرستان

وی گفت: در حوزه فدرالیسم اداری و سیاسی در کشور مادامی که فدرالیسم کشوری در حوزه هیدرولیک تعریف شده بود ما از مازاد محصول در استانمان برخوردار بودیم زمانیکه در طول چند دهه اخیر که کشور وارد فدرالیسم نفتی شد متاسفانه ساختار سیاسی و اداری آنطور که باید و شاید طراحی نشد و ساختار لرستان هم تحت تاثیر قرار گرفت.
این اقتصاددان افزود: نادرست بودن فدرالیسم سیاسی و اداری باعث ایجاد تنش و کنش های منفی در استان شده است. استان لرستان با نگاه قومی و قبیله ای و ایلاتی در مقطعی وارد نگاه شهری شد. بروجرد در مقابل خرم آباد و الشتر در مقابل نورآباد که بعد از مرحله ایلی( که ایلات در مقابل هم قرار گرفتن) وارد مرحله شهری شدیم که شهرها در مقابل هم قرار گرفتن این باعث شد همگن بودن در جامعه دچار ضعف شود. اعتقاد راسخ دارم تا یک جامعه همگن نباشد مطمئن باشید هیچ برنامه ای در آن جامعه به نتیجه و سرانجام نخواهد رسید. اگر نگاه کنیم در مقابل آن نوع فدرالسیم ایلاتی که داشتیم که در تقابل با همدیگر بودن، فدرالیسم شهری که همین تقابل را ایجاد کرده، یک نوع نگاه دیگر بعد از دو یا سه دهه اخیر به این موضوع اضافه شده که ان جناحی و سیاسی دیدن موضوعات است که اکنون ما با سه انباشت متفاوت که هر کدام از اینها در ناهمگن کردن جامعه برای رسیدن به یک هدف مشترک سهم منفی زیادی داشته‌اند، روبرو هستیم که جامعه استان لرستان را به سمت جامعه ای پیش برده است که از هم افزایی و سینرژی منفی برخوردار شده که اگر ما نوع الگوی خودمان را به سمت الگوی اقتصاد محور و صنعت محور و کشاورز محور تغییر دهیم. یقینا آن نگاه های ایالتی و محلی و آن نگاه های تقابل شهری و جناحی و سیاسی، جای خودشان را به رویکرد اقتصادی و صنعتی خواهند داد در این شرایط ما میتوانیم با انتخاب مدیران با رویکرد اقتصادی و صنعتی به یک تیم متحد و منسجم برسیم که برای رسیدن به آن اهداف که تعریف میکنیم براحتی میتوانیم حرکت کنیم و گام اول را به درستی برداریم هیچ عاملی به اندازه رویکرد اقتصاد محور نمی‌تواند آن نوع فدرالسیم قبلی را از بین ببرد و شرایط بهتری را برای استانمان رقم بزند.

لزوم مبارزه با تنگ نظری در لرستان

خسروی گفت: یک مولفه ای که همیشه از آن به عنوان چالش اصلی در استان یاد میکنم بحث بومی ستیزی و تنگ نظری و بخل ورزی مجموعه اداری استان است که نتیجه آن این بوده‌است که ما در طول چهار دهه اخیر نتوانستیم بومی پذیری داشته باشیم و همین هم باعث شده که مدیران ارشد ما خارج از استان انتخاب شوند متاسفانه در مجموعه استان، نگاه سیستم اداری یک نگاه بخل ورزانه و نگاه حاکی از عدم همکاری برای انجام پروژه ها و روندهایی است که میتواند ما را به سمت توسعه پیش ببرند شما اگر نگاه کنید در استان لرستان در یک مقطع زمانی شاهد بودم مسول توسعه اشتغال استان در یک اداره بسیار مهم، فردی بود که در دام اعتیاد بود با این حال شما از یک نفر که در دام اعتیاد گرفتار است چه انتظاری دارید که میخواهد شغل ایجاد کند اگر ما این نگاه بومی ستیزی را هم برداریم و بخل ورزی نکنیم و کینه ورزی نکنیم پتانسیل نیروی انسانی چه در داخل و چه در خارج استان بسیار بالاست و من در کمتر زمانی در مقطع زمانی چهار دهه اخیر، اینچنین ظرفیت علمی و اقتصادی را در استان دیده ام که شایسته است برنامه ریزی شود که این فرصت ها را از دست ندهیم.ما در درون استانمان باید با نوع رویکردی که مدیرانمان را انتخاب کردیم در یک پروسه زمانی سه ماهه حتما عملکرد مدیران ارشد را در صداو سیما پاسخگو نماییم نقش صدا و سیما بعنوان یک رگلیتور و تنظیم کننده، نقش بسیار بسیار بسزایی است ولی من تاسف میخورم که در استان لرستان اهمیت دادن به طنز و جنگ های مختلف که در صدا سیما پخش میشود مهمتر از پرداختن به مسائل اقتصادی است ما باید مسائل اقتصادی را بعنوان چالش اصلی در صدا و سیما در اولویت اول قرار دهیم ما باید مدیرانمان را در مقابل مردم پاسخگو کنیم که عملکرد خود را در صدا و سیما به مردم ارائه نمایند ما با این شیوه میتوانیم وضعیت و پتانسیل های موجود را دوباره احیا کنیم و با یک شیوه منظم و سیستماتیک در عین حال همه اینها را در یک برنامه مدون ببینیم و همه را با هم پیش ببریم و دوباره عرض میکنم که نقش صدا سیما بسیار بسیار مهم و حیاتی است صدا و سیما که از لحاظ بودجه‌ای گرفتاری های خودش را دارد و نیم نگاهی به بودجه های استانی برای رفع مشکلات خودش نیز دارد یقینا مایل نخواهد بود که گلوگاهی برای تشریح عملکرد مدیران استانی باشد من وقتی مراکز صداوسیمای دیگر استان ها را بررسی میکنم و با استان لرستان مقایسه میکنم مشاهده میکنم چیزی که در استان ما یک خلا محسوس است همین نگاه اقتصادی است چرا در طول دهه های اخیر هیچ وقت صداوسیمای استان لرستان یک برنامه یا مناظره اقتصادی که استاندار را از نظر عملکردی و برنامه ای مورد کنکاش قرار دهد انجام نداده است وقتی معاون اقتصادی یک استان اقتصادی نیست باید فاتحه آن استان را خواند معاونت اقتصادی که حجم نقدینگی استان را بلد نباشد و نداند از چه ترکیبی شکل گرفته است چطور میتواند نقشه راه اقتصادی و صنعتی استان را طراحی و مشخص نماید یقینا این اتفاق نخواهد افتاد مگر با الزاماتی که در بالا ذکرش رفت.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

بلوطستان | نشریه خبری _ تحلیلی بلوطستان