شما اینجا هستید
دسته‌بندی نشده » سومین شکست هاشمی در هشتادمین سال زندگی

Former Iranian president and head of Ira
بعد از مدت‌ها گمانه زنی‌ و حدس و گمان در مورد جانشین آیت‌الله مهدوی کنی در مجلس خبرگان، نمایندگان مجلس دیروز آیت‌الله محمد یزدی رئیس سابق قوه قضائیه را به عنوان رئیس جدید این مجلس انتخاب کردند. آیت‌الله یزدی طی روزها و ماه‌های گذشته در نظر تحلیل گران سیاسی دارای کم ترین شانس بود و بسیاری از آیت‌الله هاشمی شاهرودی و آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به عنوان روسای احتمالی این مجلس یاد می‌کردند.
آیت‌الله هاشمی شاهرودی بعد از نامزد شدن آیات یزدی، هاشمی رفسنجانی و مومن از رقابت کنار کشید و شیخ محمد یزدی در نهایت توانست با ۴۷ رای بر کرسی صندلی ریاست مجلس خبرگان تکیه بزند تا بعد از آیات مشکینی، هاشمی رفسنجانی و مهدوی کنی به عنوان چهارمین رئیس هدایت این مجلس را به دست بگیرد.

نکته جالب توجه در جریان این رای گیری شکست آیت‌الله هاشمی رفسنجانی بود. شکستی که حتی مخالفان آیت‌الله نیز آن را باور نداشتند و تصور می‌کردند که اگر هاشمی رفسنجانی نامزد شود قطعا بر صندلی ریاست تکیه خواهد زد. بیش از این آیت‌الله حائری شیرازی عضو مجلس خبرگان رهبری در گفت‌وگویی اعلام کرده بود که :« هر کسی با آقای هاشمی رقابت کرد، شکست خورد؛ آقای جنتی آمد نشد دیگران آمدند نشد. آقای مهدوی نیز به دلیل این که آقای هاشمی به احترام آمدن ایشان کاندید نشد، برگزیده شد.بعدها آقای مهدوی گفت آقای هاشمی این منصب را به من تفویض کردند»

هاشمی بدون عبا و عمامه

نکته جالب در این میان این معناست که هاشمی در اسفند سال ۸۷ توانسته بود با اختلاف فراوان آیت‌الله یزدی را شکست بدهد. از میان آرای ریخته‌شده به گلدان‌های رای‌گیری، ۵۱ رای به نام آیت الله هاشمی رفسنجانی درآمد و ۲۶ رای نام آیت الله یزدی ثبت گردید.

رای مجلس خبرگان اما حکایت دیگری داشت تا آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در دهه هشتم زندگی خود شکست دیگری را در کارنامه سیاسی خود ببیند. به نظر می‌رسد نمایندگان مجلس خبرگان رهبری با رای مثبت خود به آیت‌الله یزدی به سخنان اخیر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در مورد نامزدهای احتمالی ریاست مجلس خبرگان، ارتباط دادن دلواپسان داخل با نتانیاهو واکنش نشان داده‌اند. هاشمی رفسنجانی بارها اعلام کرده بود که« درصورتی که بعضی افراد که آنها را برای ریاست خبرگان صالح نمی دانم قصد کاندیدا شدن داشته باشند، در انتخابات ریاست مجلس خبرگان شرکت خواهم کرد.»همین سخنان باعث شده بود تا نمایندگان مجلس خبرگان از موضع منفی با هاشمی برخورد کنند و از او بخواهند که تعریف خود را از اصلح بیان کند.

هم نوا شدن دلواپسان پرونده هسته‌ای با نخست وزیر اسرائیل نیز به مذاق بسیاری خوش نیامد. برخی از روحانیون اعتقاد داشتند که این تشبیه ظلم بزرگی به نیروهای انقلاب است. به نظر می‌رسد با توجه به این شرایط اعضای مجلس خبرگان که اکثر آنها از اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز هستند تصمیم گرفتند در مقابل هاشمی رفسنجانی به رئیس خود یعنی آیت‌الله محمد یزدی رای بدهد و پیام صریح خود را به هاشمی رفسنجانی ابلاغ کنند.

تصاویر : هفدهمین اجلاس خبرگان رهبری

انصراف آیت‌الله هاشمی شاهرودی نیز می‌تواند دلیل دیگری برای حضور هاشمی در انتخابات رئیس مجلس باشد. . هاشمی در آخرین گفت‌وگوی خود اعلام کرده بود:« اگر فرد مناسبی باشد، چه لزومی دارد من برای ریاست خبرگان بروم؟ در مجمع تشخیص هستم و خدمت می‌کنم. الان رییس مجمع هستم و مجمع هم خیلی کار دارد که باید انجام بدهیم.» هاشمی رفسنجانی آنطور که خبرگزاری‌ها روایت کرده‌اند بعد از کناره گیری آیت‌الله هاشمی شاهرودی وارد کارزار انتخابات شده است. به نظر می‌رسد اگر هاشمی شاهرودی از انتخابات رئیس مجلس خبرگان انصراف نمی‌داد، هاشمی رفسنجانی وارد رقابت با شیخ محمد یزدی نمی‌شد.

به هر حال هاشمی سومین شکست خود در فضای سیاسی کشور را تجربه کرده است و باید دید او برای آینده سیاسی خود به ویژه در اسفند ۹۴ و انتخابات مجلس خبرگان رهبری چه تصمیمی خواهد گرفت.

المانیتور

هاشمی بعد از پیروزی‌های پیاپی در سه دوره انتخابات مجلس و دو دوره انتخابات ریاست جمهوری، در انتخابات مجلس ششم طعم تلخ شکست را تجربه کرد. هاشمی بعد از پیان دوران ریاست جمهوری‌اش تصمیم گرفت برای چهارمین بار حضور در مجلس را تجربه کند. این حضور اما با هجمه‌های سخت اصلاح طلبان روبرو شد. همین هجمه‌ها باعث شد تا مردم تهران هاشمی را به عنوان سی امین نفر انتخاب کنند و رای اول خود را به برادر رئیس دولت اصلاحات یعنی محمدرضا خاتمی بدهند. هاشمی بعد از مشخص شدن جایگاهش، از حضور در مجلس انصراف داد.

هاشمی رفسنجانی دومین شکست خود را نیز در انتخابات ریاست جمهوری نهم تجربه کرد. آیت‌الله در حالی که در دور اول انتخابات در صدر نامزدها قرار داشت و همراه با احمدی نژاد راهی دور دوم شد. هاشمی در دور دوم انتخابات رقابت را به استاندار سابق خود واگذار کرد. تا باردیگر طعم تلخ شکست را بچشد. حالا رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در هشتاد سالگی سومین شکست سیاسی خود را تجربه کرد.

مطفی داننده/ نامه نیوز

  1. جاهد

    مرد قدرت و شکست است این شخصیت

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

بلوطستان | نشریه خبری _ تحلیلی بلوطستان