شما اینجا هستید
دسته‌بندی نشده » سوگواره خنیاگران عاشورابا سخنرانی حنان و محمد رضایی

سوگواره خنیاگران عاشورا همزمان با اربعین حسینی در خرم آباد برگزار شد. به گزارش بلوطستان در این آئین از خدمات هنرمندان مداح و شعرای مدیحه سرای استان لرستان تجلیل شد.حجت الاسلام حنان مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان در سخنانی، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای دشت کربلا، با تقدیر از هنرمندانی که در مسیر ترویج فرهنگ عاشورایی گام برداشته اند ،گفت:  نقش هنر در زندگی بشر کم نظیراست .

وی افزود: یکی از رسالت های مهم در حوزه های مختلف پرداختن به فرهنگ وهنر است فرهنگ نقش هدایتی در هنر دارد وهنر نقش ساختن در فرهنگ دارند و این دو رابطه مستقیم در دین دارند به نوعی میتوان تلاش کرد رابطه ی خوبی بین فرهنگ وهنر ودین برقرار کرد . مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان تصریح کرد: در عرصه های مختلف این نوع تعامل میتواند خدمت بزرگی به بشریت وجامعه دینی داشته باشد.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان در ادامه به تفاوت دیدگاه های فرهنگ الهی و فرهنگ الحادی در مباحثی همچون وجود ، انسان ، دین ، ارزش ها و معرفت یقینی پرداخت و گفت : فرهنگ الحادی می گوید که وجود ، یک ماهیت استقلالی و مستقل از ذات است اما فرهنگ الهی وجود یک ماهیت تعلقی و نیازمند به ذات می داند .
وی ادامه داد: تفاوت فرهنگ الحادی وفرهنگ الهی را در دیدگاه این دوفرهنگ نسبت به موضاعات مختلف مشهود است دیدگاه فرهنگ الهی به وجود به دین انسان به ارزش ها ومعرفت یقینی کاملا متفاوت است
حنان بیان کرد:اولین گام در عرصه فرهنگ وهنر شناخت این دو دیدگاه می باشدوبعد از شناخت وارد ترویج وحوزه عمل شویم وبدون شناخت ممکن است تداخل و تشکیک برای ما پیش آید .
حنان خاطر نشان کرد:  کسانی که در عرصه فرهنگ دین هنر ومداحی قدم برمیدارند باید این شناخت ها و بصیرت راداشته باشیم. وی  افزود:وظیفه و رسالت بسیار سنگین است درواقع کسانی که در هنر وموسیقی قدم برمیدارند یک امتیاز ویژه دارند چرا که هنر مداحی ،هنر موسیقی و جمع بین هنر وموسیقی را دارا هستند.حجت الاسلام حنان ادامه داد: دفاع از حریم اهل بیت مهم ترین رسالت مداحی ست

تشکیل هیئت هنرمندان در سال آینده

امین عباسیان”رئیس انجمن موسیقی لرستان” هم ضمن عرض تسلیت به مناسبت فرارسیدن اربعین حسینی، برگزاری مراسم تجلیل از مویه سرایان و هنرمندان حسینی را فرصت مغتنمی خواند که به واسطه آن می توان در جهت ترویج فرهنگ عاشورایی گام برداشت وافزود: اکثر هنرمندان لرستان در عرصه مداحی وهیئت فعالیت دارند وچون با عنصر هنر،کار خود را همراه کرده‌اند بدون کوچیکترین اشتباه و بدون اینکه از گام های اجرایی خارج شوند مداحی را به نحو احسنت انجام می دهند.
وی با اشاره به اینکه روشن نگه‌داشتن چراغ عاشورا و عزاداری امام حسین (ع) بسیار حائز اهمیت است، افزود: ما باید رسالت عاشورا را ادامه دهیم و شور و شعور حسینی را به آیندگان یاد دهیم
عباسیان با اشاره به تشکیل هیئت هنرمندان در سال آینده بیان کرد:از هنرمندان میخواهیم همکاری لازم را برای تشکیل این هیئت داشته باشندرئیس انجمن موسیقی استان لرستان به اشاره به اینکه می‌توانیم سبب کاهش آسیب‌های اجتماعی باشیم و دل‌ها را به هم نزدیک کنیم، گفت: رسالت هنرمندان رسالت سنگینی است به‌ویژه برای کسانی که به دنبال روشن کردن چراغ عاشورای حسینی هستند.

آزادی قابل خرید وفروش نیست حتا به قیمت جان
در ادامه محمد رضایی فعال سیاسی اصلاح طلب به نقل روایاتی تاریخی از واقعه عاشورا پرداخت و گفت: حضرت زینب “س” اولین خطبه خوان و نوحه خوان دشت کربلا، با آن اقدام جانانه و شجاعانه اش چراغ راه آیندگان شد و لازم است تا مداحان و نوحه سرایان ما، این نکته را سرلوحه عمل خود قرار دهند که حضرت زینب”س” در فرمایشاتش ذره ای عجز و آه و فغان راه نداد.

رئیس شورای سیاست گذاری اصلاح طلبان لرستان افزود:  نسل امروز بسیار تیزبین و ریزبین است و اینجاست که شما عزیزان باید با تهیه بسته های منطقی، عقلانی و صحیح، فرهنگ عاشورا را به این نسل انتقال دهید.
وی گفت: ضمن حفظ سنت های قدیمی اگر برای عزاداری وحفظ فرهنگ عاشورایی دست به کار نشویم نسل های آینده با فرهنگ عاشورایی فاصله زیادی خواهند گرفت.
وی بابیان  اینکه واقعه کربلا درس بزرگی به ما می دهد اظهار داشت:مذاکرات بین امام حسین و عمر سعد در روز آخر که منجربه شهادت امام حسین شدبخاطر بیعت نکردن وی بود وامام حسین بهتر از هر کس میدانست بیعت کردن به معنای امروزی رای دادن است .
رضایی ادامه داد: ما دراسلام چیزی بنام تقیه داریم که بدین معنا ست اگر جان یک فردی در خطر بود شما میتوانید به خاطر جان خود ویا جان دیگری دروغ بگویید وتقیه برای حفظ جان است اما عزت وکرامت انسانی که همان آزادیست بالاتراز جان قرار دارد .
محمد رضایی بیان کرد: آزادی قابل خرید وفروش نیست حتا به قیمت جان و از مداحان میخواهیم پیام واقع عاشورا را در مداحی عاشورا خود داشته باشد .
غلامرضا سبزعلی دیگر هنرمند حاضر در برنامه بود که با اشعار عاشورایی اش، شور و حالی وصف ناپذیر به حاضرین هدیه کرد. سبزعلی با بازخوانی برخی نوحه ها و اشعار عاشورایی خود به زبان لری، نشان داد که زبان مادری، می تواند همچون گذشته در ترویج فرهنگ عاشورا و انتقال مفاهیم عاشورایی موثر باشد.
رمضان پروده، حشمت الله خالقی و سیف الدین آشتیانی نیز از جمله هنرمندان عاشورایی بودند که در ادامه این برنامه، به ایراد سخن، شعرخوانی و مدیحه سرایی پرداختند.
گفتنی است، سوگواره خنیاگران عاشورا با هدف تجلیل از مویه سرایان و هنرمندان حسینی استان لرستان، به همت انجمن موسیقی و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان، در سالن شهید آوینی خرم آباد برگزار شد
در این مراسم از بهمن اسکینی، محمد مدبر، رمضان پرورده، مجتبی زرین جویی، محمد رومیانی، رامین رسول‌زاده، حشمت‌الله خالقی، داریوش رحیمی، سیف‌الدین آشتیانی، امیر رحمان خسروی، سید باقر موسوی، شهرام فرهمند، غلامرضا سبز علی، علیرضا چنگیزیان، حسین مختوایی به‌عنوان خنیاگران عاشورایی در لرستان تجلیل شد.گروه موسیقی به سرپرستی میلاد جمشیدی هم قطعاتی از ملودی های عاشورایی را اجرا کرد.

گزارش:زهره شرفی/ بلوطستان

photo_2016-11-22_19-11-13

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

بلوطستان | نشریه خبری _ تحلیلی بلوطستان