شما اینجا هستید
دسته‌بندی نشده » شهردار زیر گیوتین شورا؛ آیا جافری می‌رود؟

اواسط مردادماه ۹۳ بود که مهندس مراد کرمی شهردار سابق کوهدشت متعاقب جلسه ای شش ساعته و نفس گیر پشت درهای بسته و بدون حضور خبرنگاران با ۷ رای موافق اعضای شورای شهر چهارم با شهرداری کوهدشت خداحافظی نمود. این تصمیم جنجالی که انتقادات تند و بی سابقه ای از مجموعه ی پارلمان شهر را به دنبال داشت، سبب شد تا از آن پس اعضای شورای شهر با تاکید بر تعهدشان به اولویت تخصص و تجربه در تصمیم سازی هایِ شورا، تاثیر عوامل دیگر بر رویدادهای مرتبط با شورا را از اساس رد کنند.

در ماه های پس از آن، از جمله مهم ترین پرونده هایی که در شورا و این بار زیر ذره بین افکار عمومی و رسانه های شهرستان اتخاذ می شد، پروسه ی انتخاب شهردار جدید بود. مسئله ای که به خاطر سوابق شورا در برخورد با مهندس کرمی حساسیت های بسیاری را برانگیخته بود. شاید از همین رو بود که روند انتخاب شهردار جدید به درازا انجامیده و برای ماه ها شهرداری کوهدشت با سرپرست اداره می شد. سرانجام اما اعضای شورا در آذرماه ۹۳ بر روی گزینه ای نام آشنا به توافق رسیدند و “رحیم جافری” را با اکثریت مطلق آرا روانه ی شهرداری کردند. هرچند از زمان انتخاب شهردار جدید تا استقرار در ساختمان شهرداری بیش از دو ماه به طول انجامید اما کارنامه ی پر و پیمان جافری همگان را متقاعد به چشم پوشی از این کاستی ساخته بود. از یک طرف سوابق اجرایی درخشان در شهرداری های خرم آباد، ایذه، مسجد سلیمان، باغ ملک، الشتر و از طرف دیگر تحصیلات مرتبط با عنوان شغلی همه و همه افکار عمومی کوهدشت را امیدوار به حل معضلات عدیده و مزمن در حوزه های تحت امر شهرداری نمود.

IMG_0454

بی شک یکی از جدی ترین مشکلات حال حاضر شهرداری کوهدشت وضعیت نا به سامان و مبهم طیف قابل توجهی از پرسنل این نهاد است که بدون هرگونه خروجی عملکردی، از شهرداری حقوق و مزایا دریافت می کنند. حضور اینان در شهرداری که اغلب نتیجه ی اعمال نفوذ برخی اعضای اسبق، سابق و کنونی شورای شهر است حاصلی جز هرج و مرج روز افزون و فربه تر شدن بی نتیجه ی بدنه شهرداری در پی نداشته است. از همین رو بود که جافری در بدو امر، یکی از فوری ترین برنامه هایش را به “ساماندهی وضعیت نیروی انسانی شهرداری” اختصاص داد. برنامه ای که البته همان طور که پیش بینی می شد با مقاومت های جدی و تند چه در مجموعه ی شهرداری و شورای شهر و چه بیرون از آن مواجه شد. راه بریِ تجمعات هدایت شده از مراکز خاص و تهدید شهردار به استیضاح تنها گوشه ای از چوب های زمخت و بی شماری است که تا به امروز از سوی برخی افراد با دیدگاه های کهنه ی طایفه ای، جناحی و شخصی لای چرخ مدیریت شهرداری گذاشته شده است.

از دیگر سیاست هایی که توسط شهردار جافری و تیمش به منظور ارتقا کیفیت خدمت رسانی به مردم مد نظر قرار گرفت، تلاش برای واگذاری هر چه بیش تر امور شهرداری به بخش خصوصیِ متخصص و الزام شهروندان ناقضِ قانون به پرداخت عوارض بود که به صورت خودکار دست بسیاری را برای اعمال نفوذهای ناصواب و شتاب زده می بست و صد البته عکس العمل شدید اما پیش بینی شده ی همان دسته از افراد را در پی داشت. این افراد جافری را به دیکتاتوری و عدم مشورت با پارلمان شهر متهم می کنند اما هواداران آقای شهردار دلیل اصلی مخالفت این جمع را منافع شخصی و نه مصالح مردم می داند. آنان جافری را مدیری سالم می نامند که باج دهی در فلسفه ی کاری اش محلی از اعراب ندارد.

این روزها البته رحیم جافری در حالی به مسلخ استیضاح فرا خوانده شده که در همین مدت کوتاه تحولاتی اساسی در مجموعه ی شهرداری را کلید زده است. علاوه بر نکات فوق الذکر، تبدیل شهرداری کوهدشت به دو ناحیه، زیباسازی سطح شهر، تامین امکانات و تجهیزات خدمات شهری، چابک سازی بدنه ی شهرداری، پیگیری تحقق شهرداری الکترونیک و … همه و همه از اقدمات مثبتی هستند که شهردار جافری آن ها را راه بری نموده است و اتفاقاً درست به همین خاطر است که سوالات بی شمار و البته بی پاسخی ذهن افکار عمومی شهر را پیرامون استیضاح شهردار به خود مشغول نموده و شایسته است اعضای پارلمان شهر پیش از هر اقدامی به این سوالات پاسخ دهند. آنان باید پاسخ دهند که چگونه در کم تر از چهار ماه به ناکارآمدی شهردار و برنامه هایش پی برده و وی را پای میز محاکمه کشانده اند؟ اصولاً کدام مدیر آن هم در این سطح برنامه هایش را در این مدت کوتاه عملی نموده است؟ آقایان شورا! آیا دلیل اصلی اصرار بر عزل دکتر جافری ضعف در اجرای برنامه هاست یا زیاده خواهی های تلخ و روزافزون شما؟ آیا چون جافری حاضر به باج دهی نیست باید کوهدشت را ترک گوید؟ آیا اجرای قانون برای همه خوب است اما به شما و نزدیکان تان که می رسد باید متوقف شود؟

آقایان شورا! کیفیت عملکرد دکتر جافری در شهرداری کوهدشت تا به امروز از دو حال خارج نیست. یا با وجود مشکلات فراوان به صورت نسبی مجموعه ی شهرداری را خوب راه بری کرده که در این صورت باید از شما پرسید چرا بر عزل شهرداری کاردان و موفق پای می فشارید؟ در حالت دوم و با این فرض که رحیم جافری کارنامه ی قابل دفاعی از خود بر جای نگذاشته باز هم باید از شما پرسید آیا نتیجه ی تحقیقات چند ماهه ی شما برای معرفی شهردار باید به این وضعیت اسف بار ختم شود؟ چه شد که شهرداری را که با رای قاطع بر سر کار آورده و حضور وی را نتیجه ی تحقیقات و رایزنی های شبانه روزی تان می خواندید، این گونه و تنها کم تر از پنج ماه بی کفایت خوانده و تهدید به برکناری می کنید؟ ناگفته پیداست که در هر یک از این دو حالت، بخش اعظم تقصیرات بر گردن شما  آقایان است و این شما هستید که باید در برابر مردم پاسخ گو باشید.

آقایان شورا! شما خوش بختانه باز هم به رای مردم نیاز پیدا خواهید کرد و بر همین اساس باید بدانید که در ماجراهای این چنینی عیار شما از سوی همین مردم به دقت سنجیده شده و معیاری می شود برای دادن رای اعتماد و یا عدم اعتماد به شما! پس با دقت بیش تری رویدادها را رصد کرده تا روزی که گذر پوست به دباغ خانه افتاد، با خاطری آسوده در پیش گاه قضاوت افکار عمومی قرار گیرید.

برگرفته از صفحه شخصی نگارنده در وب

bahrami

رضا بهرامی: دانشجوی دکتری عمران و مدرس دانشگاه

  1. مردم

    شورا باید برود نه شهردار آیا کسی نیست به این شورا بگوید چرا در طول یکسال و نیم فعالیت سه شهردار عوض و بدل کرده اید

  2. عزیزی

    کوهدشت هم شده مثل پلدختر بقران از دست این شوراها به خدا باید پناه برد

    • شهروند پلدختری

      جناب عزیزی شما شذه اید نخود هرآش درمسائل کوهدشت هم دخالت منفی داری!ازخدمات نداشته خودت بگو از تغیر موضعهای سیاسیت بگو بالاخره شورا اختیارات قانونی داردکه ممکنه به نظرشمادرست ازشون اشتفاده نکنه !توغرضت چنان زیاد است که به کوهدشت هم سرریز کرده داره میریزه به سراب دوره شوراموردتاییدمردم هستند اونجایست که همه کس را مردم به انجا راه نمیدن

  3. خطاب عزیزی

    جناب عزیزی تومعلومه غرضت با این شورا زیاده چنان زیاده که سرریز کرده به کوهدشت وبعدا میره به سراب دوره بدان شورامنتخب مردم هستندامان ازدست اقلیت روداری که تمکین ازقانون هم نمیکنند باوجود اینکه رهبرشجاع وحکیم فرمودندقانون گریزی راقبول ندارم تودلت باشه یانباشه تاپایان۴سال شوراهستندطبق قانون

  4. حامی

    اخ عزیزی هرچه برات مینویسم نمیزنندشون نخود هرآش مغلومه توباهمه غرض داری به گمانم …راهم رها بکنی چون فعلا قدرت دستشه حمایت میکنی کاش میشناختمدتاببینم حرفم راسته یا نه؟

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

بلوطستان | نشریه خبری _ تحلیلی بلوطستان